Fri tillgång i hagen?

Den som får 16 kg är en av dom som måste ha fri tillgång i hagen. Den ena som lätt blir rund får nog 7 kg hösilage inne.

Den som får 16 kg har halm eller? Du kan inte hoppa mellan eran hagar för ingen kan läsa tankarna du har.

Vad vill du ha för svar? Att det går utmärkt att fodra med bara halm? Kör,på det då.
 
Jag har som sagt flera ponnyer här hemma - bland annat en som bara är sällskap - med slowfeednät kan även de ha fri tillgång. De är inte sjukligt feta om än något mer hull än tävlingshästarna.

Eftersom jag har ponnyuppfödning så måste fölen, unghästarna och de dräktiga stona ha fri tillgång. Vi har löst det med nät och det medför flera fördelar. Bland annat är spillet på mat EXTREMT liten. Har man bara fri tillgång direkt utan nät så trampar hästarna ner enorma mängder mat i backen och under den leriga perioden blir det väldigt mycket mer lera pga allt matspill. Här hemma äter mina hästar upp den maten jag har köpt. Det är bra :D

Finns slowfeedingnät till rundbal? Vi har som sagt småsmaskigt nät, men kanske inte räknas som slowfeedingnät.
 
Den som får 16 kg har halm eller? Du kan inte hoppa mellan eran hagar för ingen kan läsa tankarna du har.

Vad vill du ha för svar? Att det går utmärkt att fodra med bara halm? Kör,på det då.

Förlåt. Ja, den har halm. Ihop med t.ex en som får 7 kg inne. "Min" går i en annan hage och togs bara upp som ett exempel. Skulle skrivit det.
 
Så här känner jag.

1. Hästar ska kunna tugga 20 h/dygn annars får dom problem med magen.
Hur klarade sig hästar förr? Inga av stallen jag var i har haft fri tillgång och inte var det vanligt med kolik då? Däremot vanligt med övervikt nu.
2. Halm funkar inte.
Varför, det tuggas ju?
 
Jag tror det finns slowfeednät till rundbal - men vet inte. Själv använder jag mig av hockey-nät som jag själv klipper till så det passar mina foderburar.
Halm kan hästen visst tillfredsställa sitt tuggbehov på men inte näringsmässigt. Och det kräver ju att hästen tuggar på halmen. En del hästar tycker inte om halm. Det kan också bero på vilken typ av halm man använder. Vetehalm är bra att ha som strö, havrehalm är mest smakligt. Råghalm ska man inte använda på häst alls.
Viktigt är att fördela hästens fodergivor så jämt fördelat mellan dygnet alla timmar som möjligt går. Det där med förr och hästarna magar vet jag inget om men nu förtiden är det rätt vanligt med magsår t.ex och det kan bero på fodergivor som är dåligt fördelade över dygnet. Och såklart annan stress också.
 
Jag tror det finns slowfeednät till rundbal - men vet inte. Själv använder jag mig av hockey-nät som jag själv klipper till så det passar mina foderburar.
Halm kan hästen visst tillfredsställa sitt tuggbehov på men inte näringsmässigt. Och det kräver ju att hästen tuggar på halmen. En del hästar tycker inte om halm. Det kan också bero på vilken typ av halm man använder. Vetehalm är bra att ha som strö, havrehalm är mest smakligt. Råghalm ska man inte använda på häst alls.
Viktigt är att fördela hästens fodergivor så jämt fördelat mellan dygnet alla timmar som möjligt går. Det där med förr och hästarna magar vet jag inget om men nu förtiden är det rätt vanligt med magsår t.ex och det kan bero på fodergivor som är dåligt fördelade över dygnet. Och såklart annan stress också.

Näringsbehovet täcks, det är jag helt säker på. I stallet får dom så jämt det går, anpassat till kraftfodergivan (hö före kaftfodret). 3 gånger inne.
 
Så här känner jag.

1. Hästar ska kunna tugga 20 h/dygn annars får dom problem med magen.
Hur klarade sig hästar förr? Inga av stallen jag var i har haft fri tillgång och inte var det vanligt med kolik då? Däremot vanligt med övervikt nu.
2. Halm funkar inte.
Varför, det tuggas ju?

De behöver inte tugga 20h per dygn, däremot bör de inte pga. sitt matsmältningssystem gå längre än 4 timmar utan att de kan få i sig mer grovfoder.
En anledning till att man har mer problem med övervikt nu är inte pga. att fler hästar har fri tillgång på grovfoder. Förr arbetade hästarna ofta hårt då man inte hade hästar bara för nöjes skull, utan hästarna jobbade nästan alltid på ett eller annat sätt. Dessutom är det nu mycket vanligare att man ersätter en del av grovfodergivan med en del mycket mer koncentrerat kraftfoder som ger mycket energi på mycket kort ättid.
De flesta stall utan fri tillgång på grovfoder ger minst en, men ofta 2 eller 3 givor utomhus för att försöka fördela näringsintaget för djuren.

http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/forebygg-kolik-genom-att-lara-dig.htm

Problemet med halm som någon påpekade är att många hästar tycker den är så oaptitlig att de helt enkelt inte äter den. Dessutom är det långt ifrån alltid halmen håller en hygienstandard som gör den lämplig som foder då man ofta inte är lika noggrann med packning och förvaring av den.
Vi har ibland erbjudit halm som komplement till grovfodergivan, men aldrig mer än 50% halm. Och då har det varit havrehalm av fin kvalité till en häst vi vet kan tänkas äta av det. Annars gör man det ju endast för sin eget måendes skull "Han har ju att äta om han vill, jag vet med mig att han inte gör det, men är han verkligen hungrig på riktigt så äter han väll av det som finns..."
 
I vårt stall har vi inte fri tillgång, utan hästarna får 1-2 kg hösilage/var till lunch ute i hagen. Inte märkt att det skulle vara något problem osv. Utan här funkar det bra.

Däremot har jag hört att fri tillgång i hagen ska kunna leda till fång, så jag hade aldrig låtit min häst äta fritt ute även om möjligheten funnits.

Just det, hästarna är ute ca. 8 h/dag.
Varför skulle fri tillgång leda till fång?
 
Alltså, om hästarna faktiskt äter av halmen och det gamla gräset, så att dom får tillräcklig tuggtid, samt är fina i hullet, så låter det som att dom har det jättebra med erat upplägg. Att dom leker och får skador är nog priset att betala för lyckliga hästar, tyvärr....
 
Jag tycker det låter som lång tid utan annat än halm ute? Visst om man hade hängt upp 1-2 nät med hösilage någon gång under dagen och gett mindre inne (alt höblandat halm inne till tjockisarna), men t.ex. min häst vägrar halm och kan gå och svälta hellre än äta det så mycket som han behöver. Hänger man upp två slowfeeding nät så räcker det ett tag och så ger man bara valfri giva där, plus alla får äta mer nyttigt.

Jag skulle personligen också kunna lösa det genom att portionera ut hö under dagen när någon är där, men då känns slowfeed nät bättre eftersom det räcker längre och ingen hetsätning. Men nu kanske jag missförstod något eftersom jag läste för snabbt. Att "svälta" hästarna på halm hela dagarna för att sen ge 7+kg inne känns lite knepigt i min värld (vi ger min häst fri tillgång ute och inne får han halm blandat med 1-3kg hösilage så det räcker hela natten).



Edit; Försökte läsa mitt inlägg igen och det makes no sense.... Jag har lite bråttom men låter det ligga kvar. Hoppas någon förstår ändå :grin:
 
Ja, det funkar bra att köra med fri tillgång på halm ute under förutsättning - som andra har skrivit - att halmen är av god kvalitet och att hästarna gärna äter av den.

Jag har två extremt matglada och lättfödda hästar (halvblod o Lipizzaner). De får en rejäl hösilage-giva i hagen när de släpps ut på morgonen, och resten av dagen får de klara sig med halm. Och de mår alldeles utmärkt av det! Eftersom båda två är väldigt matglada så käkar de gärna av halmen.

Jag har provat med att ha hösilaget i slowfeeding-nät, men det förlängde inte ät-tiden speciellt mycket.
 
Mina har fri halm. Skulle aldrig drömma om att inte ge mat i hagen. De äter nämligen inte av halmen om de inte bokstavligt talat svälter. Så de skulle dels bli hungriga och griniga, dels skulle risken för magsår vara skyhög om de inte fick annan mat.

Fri halm är fint om hästarna äter ordentligt av den. Få hästar gör det. Så förutom de undantagen anser jag fri halm funkar som "nödmat" - absolut inte som ersättning för regelbunden utfodring med silage/hö.

(Mina har fri halm dygnet om, och fodrad utöver det med silage 6 ggr fördelat jämnt över hela dygnet)
 
Havre- eller vetehalm av god hygienisk kvalitet som antingen byts ut dagligen eller hålls torr så den är fräsch, fungerar jättebra ute. Är det stora hagar med gräs där hästarna kan småpilla och få sitt födosökbetende tillgodosett och samtliga hästar äter av halmen så låter det bra, anser jag. Om något av ovanstående kriterier inte är uppfyllda är det inte okej.
Småmaskiga hönät är ett bra alternativ, när det fungerar som avsett. En del hästar äter alldeles för fort ändå, en del blir frustrerade och en del, t ex. min nuvarande häst, får en felaktig ätställning i och med att hon inte sänker huvudet mellan tuggorna, då hon upplever att hon får för lite i varje tugga.
Det gäller ju att prova sig fram och analysera vad som fungerar just för de hästarna det gäller, utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet, precis som när det gäller allt annat. För mina djur har fri tillgång på halm tveklöst varit det som fungerat bäst. Fri tillgång på halm både ute och inne och kontrollerade givor övrigt grovfoder. Hästarna har varit lugna och nöjda med det upplägget.
 
Men hur gör man då? Att vara Gravt överviktig är direkt bra?

Man sprider givorna över dagen? Sen tiden med IR-häst så här serveras det grovfoder utportionerat var fjärde h dygnet runt. Att just var 4:e h är för längre ska de inte gå utan mat och längre låter inte en häst i det fria bli att äta.

Slowfeeding funkar skit på mina, de plöjde i sig mat alldeles oavsett. Så enda lösningen är se till att de inte får mer än de ska ha och portionera ut. I dagsläget har jag en normalfödd stor och en lättfödd liten ponny.
De får mat 8-12-16-20-24-04. Stora får 2-2-2-3-2-3 kg och lilla får 1-1-1-1-1-1 kg
 
Jag blir jätteförvånad över så många kommentarer att halm har för lite "näringsintag" för att fungera ute i hagen. Sen när behöver hästar samma näringsintag jämt fördelat över hela dygnet ? Visa mig jättegärna en studie på det . Så länge hästarna får sitt näringsintag /behov uppfyllda totalt går det utmärkt att ge halm i hagen om det är smakligt med bra kvalitet och individerna äter av det, eftersom det uppfyller det verkliga syftet vilket är hästens behov av att tugga för att hålla igång systemet och uppleva tillfredsställelse .
 
Tycker det låter som ett perfekt upplägg med fri tillgång till halm i hagen plus lite gräs att pilla med. Hästar behöver inte näringsrik mat 20 timmar per dygn. Däremot så behöver dom ha något att tugga på och då duger halmen bra. Så gör även gräset även om det inte ger någon direkt näring. Hästar behöver tugga mycket under dygnet för att magen ska fungera. Det är inte mängden mat som avgör.

Självklart blir det mindre spring och lek med en stor silagebal i hagen. Hästarna står ju bara stilla runt den och äter då.

Ofta när folk tycker hästar springer och leker för mycket i hagar känner jag lite att det ju liksom är ju därför dom har den storleken på hagarna så att dom ska kunna röra sig. Annars får dom väl ställa dom i små grushagar då.

Däremot så kan jag tycka att tex ett mål mat av silage, lite lunch inte skadar. Trots allt så blir många hästar i slutet av dagen lite stirriga av att dom är hungriga och därför blir dom lite brötigare.
 
Senast ändrad:
Ett tillägg i diskussionen : att hästarna hade det bättre förr osv är en total villfarelse .
Man visste inget alls om varesig foderlära eller hästars behov. En arbetshäst hemma hos bonden kunde få 4 kg grovfoder och 6 kg havre. Dessutom gick de sällan i hage vintertid utan följde kornas hållning dvs stod inne i spilta vintrarna igenom . Ibland drog de timmer men vissa vintrar användes de väldigt lite och knappt alls .
"Måndags kolik" var en rätt etablerad term för hästen hade definitivt stått inne utan jobb över helgen.

Problemet idag är ju på andra sidan vågskålen. Nu har folk förstått att vikten av grovfoder är primärt och även innehåll i fodret hästen har och räkning på foderstat allmänt . Istället har vågskålen slagit över så att vissa helt ändå missförstått hur hästarna är skapta och tror att de ska stå vid dukat smörgårdsbord i hagen rakt av för att må bra. Fetma och relaterade välfärdssjukdomar av den anledningen är ett stort problem som ständigt lyfts av både veterinärer och forskare .
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 959
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp