MissFideli
Trådstartare
Jag lägger ner - tycker inte dina frågor känns så speciellt seriösa.
Det är dom. Men samtidigt ifrågasättande för att jag inte får ihop det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag lägger ner - tycker inte dina frågor känns så speciellt seriösa.
Den som får 16 kg är en av dom som måste ha fri tillgång i hagen. Den ena som lätt blir rund får nog 7 kg hösilage inne.
Jag har som sagt flera ponnyer här hemma - bland annat en som bara är sällskap - med slowfeednät kan även de ha fri tillgång. De är inte sjukligt feta om än något mer hull än tävlingshästarna.
Eftersom jag har ponnyuppfödning så måste fölen, unghästarna och de dräktiga stona ha fri tillgång. Vi har löst det med nät och det medför flera fördelar. Bland annat är spillet på mat EXTREMT liten. Har man bara fri tillgång direkt utan nät så trampar hästarna ner enorma mängder mat i backen och under den leriga perioden blir det väldigt mycket mer lera pga allt matspill. Här hemma äter mina hästar upp den maten jag har köpt. Det är bra
Den som får 16 kg har halm eller? Du kan inte hoppa mellan eran hagar för ingen kan läsa tankarna du har.
Vad vill du ha för svar? Att det går utmärkt att fodra med bara halm? Kör,på det då.
Jag tror det finns slowfeednät till rundbal - men vet inte. Själv använder jag mig av hockey-nät som jag själv klipper till så det passar mina foderburar.
Halm kan hästen visst tillfredsställa sitt tuggbehov på men inte näringsmässigt. Och det kräver ju att hästen tuggar på halmen. En del hästar tycker inte om halm. Det kan också bero på vilken typ av halm man använder. Vetehalm är bra att ha som strö, havrehalm är mest smakligt. Råghalm ska man inte använda på häst alls.
Viktigt är att fördela hästens fodergivor så jämt fördelat mellan dygnet alla timmar som möjligt går. Det där med förr och hästarna magar vet jag inget om men nu förtiden är det rätt vanligt med magsår t.ex och det kan bero på fodergivor som är dåligt fördelade över dygnet. Och såklart annan stress också.
Så här känner jag.
1. Hästar ska kunna tugga 20 h/dygn annars får dom problem med magen.
Hur klarade sig hästar förr? Inga av stallen jag var i har haft fri tillgång och inte var det vanligt med kolik då? Däremot vanligt med övervikt nu.
2. Halm funkar inte.
Varför, det tuggas ju?
Varför skulle fri tillgång leda till fång?I vårt stall har vi inte fri tillgång, utan hästarna får 1-2 kg hösilage/var till lunch ute i hagen. Inte märkt att det skulle vara något problem osv. Utan här funkar det bra.
Däremot har jag hört att fri tillgång i hagen ska kunna leda till fång, så jag hade aldrig låtit min häst äta fritt ute även om möjligheten funnits.
Just det, hästarna är ute ca. 8 h/dag.
Men hur gör man då? Att vara Gravt överviktig är direkt bra?
Varför skulle fri tillgång leda till fång?