Fri tillgång i hagen?

Vi har slow feed ute också just för att det förhindrar att de vräker i sig i en hiskelig fart, hänger man dessutom ut de mindre näten kan man ju fylla det med x-mängd om hästarna inte fixar obegränsat. Lättfödda hästar har ju fortfarande både tuggbehovet och behöver ju även de få in ett jämnt fördelat näringsintag, inte svälta halva dygnet och frossa andra halvan.

Nät finns på balen, går kanon att bli överviktig ändå.
 
Nät finns på balen, går kanon att bli överviktig ändå.

Då får man begränsa mängden och dela upp det på två mindre givor (utomhus alltså), alt. byta grovfoder till ett med lägre energiinehåll. Man bör även se över hur mycket/hur länge hästen äter inomhus. Hästen skall ju inte få i sig mer energi än den behöver, men samtidigt riskerar man magsår, stressbeteenden och skador på hästen/andra hästar om de skall stå mer än 4 timmar utan grovfoder. Jag skulle också vara rädd för att hästarna skulle få gaskolik vintertid.
 
I så fall svälter dom ju inte ute heller eftersom dom håller vikten?

Ok

Om hästarna skulle få höslage ute och utveckla fetma av det så bör man dra ner på grovfodret som hästarna får inne nu dvs en av dom får 16 kg inne, om denna då får 2 kg ute så måste man dra bort 2 kg från dom 16 kg som denne får inne. Hur kan hästen då svälta? Eller för den delen ens utveckla fetma? Det enda som händer är att grovfodergivan blir mer utspridd över hela dagen.
 
Stoet jag sköter är av lättfödd ras (PRE) och går med flera unghästar i hagen, bl.a sitt fjolårsföl. Dom har fri tillgång på hösilage ute. Går i hagen 8-16.30 typ. Inne får hon 7 kg hösilage och på det är hon klart överviktig.
 
Stoet jag sköter är av lättfödd ras (PRE) och går med flera unghästar i hagen, bl.a sitt fjolårsföl. Dom har fri tillgång på hösilage ute. Går i hagen 8-16.30 typ. Inne får hon 7 kg hösilage och på det är hon klart överviktig.

Dom du skrev om hade halm....
 
Ok

Om hästarna skulle få höslage ute och utveckla fetma av det så bör man dra ner på grovfodret som hästarna får inne nu dvs en av dom får 16 kg inne, om denna då får 2 kg ute så måste man dra bort 2 kg från dom 16 kg som denne får inne. Hur kan hästen då svälta? Eller för den delen ens utveckla fetma? Det enda som händer är att grovfodergivan blir mer utspridd över hela dagen.

Den som får 16 kg är en av dom som måste ha fri tillgång i hagen. Den ena som lätt blir rund får nog 7 kg hösilage inne.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 959
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp