Fri tillgång i hagen?

Du menar alltså att det gäller alla hästar?
Bara i tråden har minst två förklarat det inte går med deras hästar, efter att de faktiskt testat. Jag vet att mina inte skulle klara det.

Det är farligt att kategoriskt uttala sig så när risk för både fetma och fång är extremt stor för de som kanske testar och det inte fungerar.
Det finns säkert undantag men om hagen är stimulerande så det finns annat att göra än att vräka i sig så brukar det funka. Men säkert finns det undantag från regeln.
Det finns till ex här på buke en islandsuppfödare som har lösdrift med fritt hösilage och hon har fina friska hästar.
 
Det här kan jag bara inte stå och titta på medan du skriver! Jag vet de som fått det UTAN fri tillgång på hö/hösilage. Vad har du för källa på detta?!
De kan få det av allt möjligt. Du skrev ju just att du visste att en del fått det UTAN fri tillgång. Alltså är det inte fri tillgång som är orsaken.
 
Det finns säkert undantag men om hagen är stimulerande så det finns annat att göra än att vräka i sig så brukar det funka. Men säkert finns det undantag från regeln.
Det finns till ex här på buke en islandsuppfödare som har lösdrift med fritt hösilage och hon har fina friska hästar.

Med detta måste man ta i beaktande att de flesta hästar, och i större utsträckning än förr, är mer överviktiga än förr.
Många ser inte ens att deras hästar är överviktiga och tycker att de kan gå på fri tillgång "utan problem".

Det finns inte en hage i världen som skulle kunna få mina hästa att välja annat än mat. Jag vet faktiskt inte många alls inom min ras som kan gå på fri tillgång. En kvinna jag känner hade sin fjording på fri tillgång och märkte snart att han fick en sundare inställning till mat, åt när han var hungrig, tog lite, gjorde annat.

Fast det på bekostnad av att den var kraftigt överviktig. Han fick fång sedan. Undar om det var värt det att han fick en "sundare inställning till mat" då?
 
De kan få det av allt möjligt. Du skrev ju just att du visste att en del fått det UTAN fri tillgång. Alltså är det inte fri tillgång som är orsaken.

Jo, för att de fått för mycket mat, trots att de inte fått fri tillgång. Hur tänker du annars att de får fång? Det är ju inte bara PPID- och EMS-hästar som får fång.
 
Om jag ska vara ärlig tror jag faktiskt inte att det är så vanligt nu heller, även om det givetvis har ökat markant.
Det är faktiskt otroligt vanligt ...

"Knapplån" dvs kommentar i övrigt :
Det finns väldigt olika individer utifrån hur de hanterar mat , lägger på sig o hull etc. Att påstå att "alla hästar lär sig äta måttligt på fri tillgång" stämmer inte.
Utöver det så betyder ju dessutom hur hagarna ser ut där fri tillgång erbjuds. Är hagen en lerig åker utan något som helst naturligt att göra så givetvis står de flesta hästar vid balen/höhäcken/slowfeedingnätet 90% av tiden.
Ser hagen annorlunda ut med tex skogsmark, gräs om än vissnat vintertid osv är ju läget annat.
Jag har dock erfarenhet av många individer som trots hagar med gräs strån, skogspartier osv ändå befolkat matstationen 90% av tiden om de erbjudits den lösningen .
Så det går verkligen inte att säga att jo alla funkar på fri tillgång .
 
Senast ändrad:
Jo, för att de fått för mycket mat, trots att de inte fått fri tillgång. Hur tänker du annars att de får fång? Det är ju inte bara PPID- och EMS-hästar som får fång.

Det är bra om inte vi lekmän "tänker" för mycket utan håller oss till fakta tänke jag.

Distriktsveterinärnerna.se :

"
Varför får hästen fång?

Orsakerna till att hästen får fång är många och inte helt kända. Faktorer som ökar risken för fång är:

• Kraftigt bete

Kraftfoderförätning •

Tarmstörning

  • Livmoderinflammation

  • Intag av giftiga ämnen, exempelvis vissa

    växter/svampar

  • Kraftig belastning

  • Vissa mediciner ökar risken (f f a olika typer av

    kortison)

  • Underliggande sjukdomar som till exempel

    Cushings syndrom (PPID) och Equint metabolt syndrom.

    Hästar som en gång haft fång verkar ha större risk att drabbas igen. Den typiska fångpatienten är en överviktig ponny, men alla typer drabbas och det blir allt vanligare att ”otypiska” hästar drabbas.
page5image5320
 
De kan få det av allt möjligt. Du skrev ju just att du visste att en del fått det UTAN fri tillgång. Alltså är det inte fri tillgång som är orsaken.
Jo fri tillgång till hästar som inte fungerar på det utan blir överfeta är definitivt en anledning och faktor till att de kan utveckla fång . Gäller alla raser .

Din åsikt att hästar som går ute dagtid inte kan fodras med halm av god kvalitet utan "bör" få minst en giva Hö/silage" delar jag inte alls .
 
Det är bra om inte vi lekmän "tänker" för mycket utan håller oss till fakta tänke jag.

Distriktsveterinärnerna.se :

"
Varför får hästen fång?

Orsakerna till att hästen får fång är många och inte helt kända. Faktorer som ökar risken för fång är:

• Kraftigt bete

Kraftfoderförätning •

Tarmstörning

  • Livmoderinflammation

  • Intag av giftiga ämnen, exempelvis vissa

    växter/svampar

  • Kraftig belastning

  • Vissa mediciner ökar risken (f f a olika typer av

    kortison)

  • Underliggande sjukdomar som till exempel

    Cushings syndrom (PPID) och Equint metabolt syndrom.

    Hästar som en gång haft fång verkar ha större risk att drabbas igen. Den typiska fångpatienten är en överviktig ponny, men alla typer drabbas och det blir allt vanligare att ”otypiska” hästar drabbas.
page5image5320

Ja? För att det finns många anledningar betyder ju inte att problemet med fång på grund av överätning försvinner.
Överätning är ju en anledning.
 
Jo fri tillgång till hästar som inte fungerar på det utan blir överfeta är definitivt en anledning och faktor till att de kan utveckla fång . Gäller alla raser .

Din åsikt att hästar som går ute dagtid inte kan fodras med halm av god kvalitet utan "bör" få minst en giva Hö/silage" delar jag inte alls .
Nä, det är ett faktum att alla hästmänniskor inte tycker lika.
Jag förstår givetvis att inte hästar skall vara feta och att feta hästar lättare får fång om de har anlag för det (vilket man inte vet i förväg).
MEN i ts fall utgår jag ifrån att det inte handlar om ett gäng feta hästar för då skulle nog ägarna vara nöjda.
Min ena häst ör lättfödd och henne kunde jag acceptera ts upplägg för men min svårfödda häst skall inte stå på halm hela dagen.
Eftersom hästar o raser är olika tycker jag det är märkligt att ni utan information om ras kan säga att halm hela dagen är ett bra upplägg när nu ägarna inte tycker det. Eftersom de inte är nöjda rör det sig troligen inte om överfeta hästar.
 
Lite nyfiken på det här efter att ha hört andra i stallet prata. Våra går i flockar och har relativt stora hagar med gräs samt höhäckar med fri tillgång på halm. Inte hösilage, då några av hästarna är lättfödda. Detta klagar vissa av ägarna på, dom anser inte halm tillräckligt "gott" och att gräset inte ger nått. Det medför då mer småskador på hästarna för att dom har tråkigt?
Måste dagens hästar ha fri tillgång på mat vintertid numera?


Här är de ute 10-12 timmar, beroende på väder. De får tre fodringar ute, vilket i realiteten betyder nästan fri tillgång då alla hästar får tre kilo var per fodring. Tror aldrig jag kommit ut och det varit helt tomt i foderhäckarna.

Min har gått på fri tillgång tidigare också (rundbal som ställdes ut) och det funkade han utmärkt på.

Det är olika hur känsliga de är. Min är lite kraftigare swb och äter 14 kg hösilage/dygn just nu. Det är väl skillnad om du har en fångponny eller liknande där du måste begränsa protein och sockerintag. Småponnys som ska äta 5-6 kilo/dygn är ju svårt att ha fri tillgång till.
 
Det är bra om inte vi lekmän "tänker" för mycket utan håller oss till fakta tänke jag.

Distriktsveterinärnerna.se :

"
Varför får hästen fång?

Orsakerna till att hästen får fång är många och inte helt kända. Faktorer som ökar risken för fång är:

• Kraftigt bete

Kraftfoderförätning •

Tarmstörning

  • Livmoderinflammation

  • Intag av giftiga ämnen, exempelvis vissa

    växter/svampar

  • Kraftig belastning

  • Vissa mediciner ökar risken (f f a olika typer av

    kortison)

  • Underliggande sjukdomar som till exempel

    Cushings syndrom (PPID) och Equint metabolt syndrom.

    Hästar som en gång haft fång verkar ha större risk att drabbas igen. Den typiska fångpatienten är en överviktig ponny, men alla typer drabbas och det blir allt vanligare att ”otypiska” hästar drabbas.
page5image5320

Läs gärna på lite mer ang de sjukdomar du nämner folk bör hålla sig till fakta om . Som bla EMS .

Ditt sammandrag från distriktsveterinärerna är en generell förkortning .

Ett exempel bland milliontals :
http://ishestnews.se/reportage/foredrag-om-fang
 
De äter massor ett litet tag men vänjer sig fort vid fri tillgång. Jag har sett många ponnyer och till och med flera shettisar som klarar fri tillgång på hösilage fint.
Jag skulle byta stall om de enbart fick halm i hagen. Alla hästar vill inte äta halm och de skall inte dammsuga upp alla parasiter på marken.

NEJ alla vänjer sig inte och börjar äta minimalt.

Och hittills har jag inte någonsin någon gång sett en lättfödd ponny gå på fri tillgång på silage eller hö och i mina ögon med mina mått mätt vara i ett normalt hull. Utan då har ponnyn endera varit tjock - eller så har det visat sig att den inte varit så lättfödd (en B-ponny som kan äta 10 kg hö är inte en lättfödd B-ponny)
 
Hur planerar man om hästen passar in i flocken? Vi har haft hästar som gått i flock förr, men som inte passar i just denna. Dom brukar ju få flytta förstås, men det går ju liksom inte att veta vilka hästar som passar och inte. Det är just nu 5 hästar i den flocken, så inga stora flockar. Och det är ju knappast skador på alla hästar jämt och ständigt.
Förhoppningsvis så känner ägarna sina hästar någorlunda och vet vad det är för typ av häst. Klart det aldrig finns garantier hur det går men men jag har ju ett hum om det iallafall. Jag vet ju tex att min häst definitivt inte hade passat i ett sådant stall.
 
Nä, det är ett faktum att alla hästmänniskor inte tycker lika.
Jag förstår givetvis att inte hästar skall vara feta och att feta hästar lättare får fång om de har anlag för det (vilket man inte vet i förväg).
MEN i ts fall utgår jag ifrån att det inte handlar om ett gäng feta hästar för då skulle nog ägarna vara nöjda.
Min ena häst ör lättfödd och henne kunde jag acceptera ts upplägg för men min svårfödda häst skall inte stå på halm hela dagen.
Eftersom hästar o raser är olika tycker jag det är märkligt att ni utan information om ras kan säga att halm hela dagen är ett bra upplägg när nu ägarna inte tycker det. Eftersom de inte är nöjda rör det sig troligen inte om överfeta hästar.
Fast dom hästarna går ju i hagen max 8 timmar per dag. 8 timmar med fri tillgång till halm i hagen, det tycker inte jag räknas som hela dagen i hagen direkt. Och ingen frisk häst behöver fri tillgång till näringsrik mat hela dagarna, då är det någonting som är fel.
 
Lite nyfiken på det här efter att ha hört andra i stallet prata. Våra går i flockar och har relativt stora hagar med gräs samt höhäckar med fri tillgång på halm. Inte hösilage, då några av hästarna är lättfödda. Detta klagar vissa av ägarna på, dom anser inte halm tillräckligt "gott" och att gräset inte ger nått. Det medför då mer småskador på hästarna för att dom har tråkigt?
Måste dagens hästar ha fri tillgång på mat vintertid numera?
Jag kan inte ha fri tillgång. Allt vägs upp noggrant och portioneras ut så att det inte blir för många timmar mellan målen. I övrigt går dom på 2 ha och dom har möjlighet att knapra på busk och träd. Vi har rätt mycket snö vintertid så dom kommer inte åt nåt gräs förrän nu när det börjat smälta undan.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
570
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 959
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp