Fri tillgång i hagen?

2 höhäckar (fyrkantiga) på 5 hästar. Så det tycker jag inte.

Nu vet jag inte hur de är designade och storlek och så - men spontant tycker jag de flesta häckar inte är tillräckligt mycket "space" för att ge annat än fri tillgång. Men ni gav väl halm? *feberhjärnan är inte riktigt med*

Det låter väl helt perfekt! Hästar är inte gjorda för att äta näringsrik mat året runt. Så länge de får i sig tillräckligt av protein etc någon gång under dygnet är halm, sly etc så bra det kan bli. Förutsatt att halmen är av bra kvalitet, kan vara lite svårt att hitta tycker jag..

Nu lyckas jag tyvärr inte klistra in bild, men den är fyrkantig och rymmer en rundbal. Det är halm i nu, ja.
Fast om det blir sår och allt så är det inte maten det handlar om utan att flocken inte är bra, alla hästar fungerar faktiskt inte bra ihop. Har alltid haft en ranghög häst och som flytta undan på andra i matsituationerna men aldrig att han skulle göra något eller att det övht varit bråk i hagen pga att dom inte har mat. Då är ju bråken främst när dom har mat och det är för trångt. Den kombinationen skapar problem ofta. Sen kan det ofta vara en viss stress vid tex insläpp när hästarna är hungriga osv men då är det ju vid tiden för insläppet och inte under dagen så att säga.

Har dom dessutom halm hela tiden så tvivlar jag starkt på att detta handlar om för lite mat utan att flocken snarare inte är harmonisk.

@MissFideli Då skulle jag studera flocken ett tag. Och fundera över ytan. Nåt felar om de kommer in med sår hela tiden. Endera är det en dåligt sammansatt flock, alltså med individer som inte trivs/passar ihop, eller så finns det minst en individ som inte är så lysande på det här med hästspråk. Alt då för små ytor, små ytor kan göra "de snällaste" hästar till bråkstakar med varandra.

Jag har haft häst i storflock, både med och utan fodring i hagen, jag har haft bara två hästar ihop, jag har haft fullbroddat, busiga hästar som hingstlekt med varandra dagarna i ända osv. Ytterst sällsynt med andra sår än sådana klumpig häst orsakat sig själv med t ex brodden. Skador från andra hästar har på sin höjd bestått i avryckta pälstussar och nån skråma när en unghingst hängt lite för idogt i halsen eller så.

Med ett undantag, under en period på 3 månader hade jag upprepade småskador (och en allvarlig, lednära) i en flock om fyra. Sen plockade jag bort den som störde lugnet och som inte betedde sig okej. Då försvann skadorna. (Den hästen betedde sig vettigt 90% av tiden, sen for fan i den och den kunde utan synbar anledning flyga på en annan häst sådär bara ändå).

Hästar har normalt en rätt högg hämning mot att orsaka kännbar skada "bara ändå", och det kombinerat med gott hästspråk så brukar det stanna vid fula grimaser, hot och på sin höjd utfall så länge det inte finns två som anser sig jämnbördiga och inte tänker släppa nån av dem. Men det brukar man ganska snabbt se vilka de är.

@MissFideli Då skulle jag studera flocken ett tag. Och fundera över ytan. Nåt felar om de kommer in med sår hela tiden. Endera är det en dåligt sammansatt flock, alltså med individer som inte trivs/passar ihop, eller så finns det minst en individ som inte är så lysande på det här med hästspråk. Alt då för små ytor, små ytor kan göra "de snällaste" hästar till bråkstakar med varandra.

Jag har haft häst i storflock, både med och utan fodring i hagen, jag har haft bara två hästar ihop, jag har haft fullbroddat, busiga hästar som hingstlekt med varandra dagarna i ända osv. Ytterst sällsynt med andra sår än sådana klumpig häst orsakat sig själv med t ex brodden. Skador från andra hästar har på sin höjd bestått i avryckta pälstussar och nån skråma när en unghingst hängt lite för idogt i halsen eller så.

Med ett undantag, under en period på 3 månader hade jag upprepade småskador (och en allvarlig, lednära) i en flock om fyra. Sen plockade jag bort den som störde lugnet och som inte betedde sig okej. Då försvann skadorna. (Den hästen betedde sig vettigt 90% av tiden, sen for fan i den och den kunde utan synbar anledning flyga på en annan häst sådär bara ändå).

Hästar har normalt en rätt högg hämning mot att orsaka kännbar skada "bara ändå", och det kombinerat med gott hästspråk så brukar det stanna vid fula grimaser, hot och på sin höjd utfall så länge det inte finns två som anser sig jämnbördiga och inte tänker släppa nån av dem. Men det brukar man ganska snabbt se vilka de är.

Hagen är inte för liten i alla fall. Men står dom på varandra så spelar ju storleken ingen roll. Flocken ändras tyvärr hela tiden pga folk som flyttar och flyttar in, inte heller helt enkelt att påverka. Sen är det nog inte sår hela tiden och beror nog på hur allvarligt man tycker sår är.

Hagen är inte för liten i alla fall. Men står dom på varandra så spelar ju storleken ingen roll. Flocken ändras tyvärr hela tiden pga folk som flyttar och flyttar in, inte heller helt enkelt att påverka. Sen är det nog inte sår hela tiden och beror nog på hur allvarligt man tycker sår är.

Hur allvarligt sår är beror ju på vad det är för sår. Men för mig skulle det vara allvarligt nog att de gnabbas/gruffas i den omfattningen såpass ofta.

Men med stor rotation får man inte en lugn, harmonisk flock och då är det svårt påverka ja.

Och ponnyn som kommer bli sjukligt överviktig av det?
Ingen av hästarna är lågt i hull ska tilläggas, alla är fina.
De äter massor ett litet tag men vänjer sig fort vid fri tillgång. Jag har sett många ponnyer och till och med flera shettisar som klarar fri tillgång på hösilage fint.
Jag skulle byta stall om de enbart fick halm i hagen. Alla hästar vill inte äta halm och de skall inte dammsuga upp alla parasiter på marken.

Fast då får stallägaren planera lite tycker jag vilka hästar den tar in. Många hästar passar helt enkelt inte i stall med stor ruljans. Dock svårt att ändra vad stallägaren väljer att göra.

Men jag tror inte det det där är ett beteende dom har pga bristen på mat. Det är en grupp hästar som inte passar ihop helt enkelt.

Är det en större hage kanske det inte är dumt att istället kanske dela av hagen till två mindre flockar istället?

Fast då får stallägaren planera lite tycker jag vilka hästar den tar in. Många hästar passar helt enkelt inte i stall med stor ruljans. Dock svårt att ändra vad stallägaren väljer att göra.

Men jag tror inte det det där är ett beteende dom har pga bristen på mat. Det är en grupp hästar som inte passar ihop helt enkelt.

Är det en större hage kanske det inte är dumt att istället kanske dela av hagen till två mindre flockar istället?

Hur planerar man om hästen passar in i flocken? Vi har haft hästar som gått i flock förr, men som inte passar i just denna. Dom brukar ju få flytta förstås, men det går ju liksom inte att veta vilka hästar som passar och inte. Det är just nu 5 hästar i den flocken, så inga stora flockar. Och det är ju knappast skador på alla hästar jämt och ständigt.

De äter massor ett litet tag men vänjer sig fort vid fri tillgång. Jag har sett många ponnyer och till och med flera shettisar som klarar fri tillgång på hösilage fint.
Jag skulle byta stall om de enbart fick halm i hagen. Alla hästar vill inte äta halm och de skall inte dammsuga upp alla parasiter på marken.

Där tycker vi olika helt enkelt. Jag skulle aldrig ge min häst fång bara för att en annan ska ha fri tillgång på hösilage.

Du menar alltså att det gäller alla hästar?
Bara i tråden har minst två förklarat det inte går med deras hästar, efter att de faktiskt testat. Jag vet att mina inte skulle klara det.

Det är farligt att kategoriskt uttala sig så när risk för både fetma och fång är extremt stor för de som kanske testar och det inte fungerar.

Där tycker vi olika helt enkelt. Jag skulle aldrig ge min häst fång bara för att en annan ska ha fri tillgång på hösilage.
Nej fri tillgång kanske man inte kan kräva men annat än halm kan man definitivt kräva. En fodring med hö borde det vara under dagen tycker jag i allafall.
Jag har stått i många stall med fri tillgång. Hästar får inte fång av fri tillgång.

Nej fri tillgång kanske man inte kan kräva men annat än halm kan man definitivt kräva. En fodring med hö borde det vara under dagen tycker jag i allafall.
Jag har stått i många stall med fri tillgång. Hästar får inte fång av fri tillgång.

Nej, men fri tillgång ger fetma som ökar riskerna enormt för fång.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
638
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar