@MissFideli Då skulle jag studera flocken ett tag. Och fundera över ytan. Nåt felar om de kommer in med sår hela tiden. Endera är det en dåligt sammansatt flock, alltså med individer som inte trivs/passar ihop, eller så finns det minst en individ som inte är så lysande på det här med hästspråk. Alt då för små ytor, små ytor kan göra "de snällaste" hästar till bråkstakar med varandra.
Jag har haft häst i storflock, både med och utan fodring i hagen, jag har haft bara två hästar ihop, jag har haft fullbroddat, busiga hästar som hingstlekt med varandra dagarna i ända osv. Ytterst sällsynt med andra sår än sådana klumpig häst orsakat sig själv med t ex brodden. Skador från andra hästar har på sin höjd bestått i avryckta pälstussar och nån skråma när en unghingst hängt lite för idogt i halsen eller så.
Med ett undantag, under en period på 3 månader hade jag upprepade småskador (och en allvarlig, lednära) i en flock om fyra. Sen plockade jag bort den som störde lugnet och som inte betedde sig okej. Då försvann skadorna. (Den hästen betedde sig vettigt 90% av tiden, sen for fan i den och den kunde utan synbar anledning flyga på en annan häst sådär bara ändå).
Hästar har normalt en rätt högg hämning mot att orsaka kännbar skada "bara ändå", och det kombinerat med gott hästspråk så brukar det stanna vid fula grimaser, hot och på sin höjd utfall så länge det inte finns två som anser sig jämnbördiga och inte tänker släppa nån av dem. Men det brukar man ganska snabbt se vilka de är.