Fri tillgång i hagen?

Det gör många inte, min åt 10-12 kg hösilage på helt fri tillgång utan nät. 15 under snorkla vintern.
Fast oavsett så påståenden om fång eller inte fång osv blir ju bara helt malplacerade så om inte tråden ska börja handla om fång ur dess komplicerade aspekt är det kanske bättre att bara låta påståendet bero typ eftersom det postades med kommentar dessutom att denne inte vet alls utan bara "hört" och gjort en egen tolkning bara , och de flesta vet att hästar inte får fång av x antal kilo grovfoder ..?
 
Hästarna har en väldigt noga uträknad foderstat och det tas en analys från varje fält hösilaget tas från t.ex. så näringsmässigt fattas absolut ingenting, det är jag helt säker på.
 
Mina har alltid fri tillgång på halm och de äter. Mer på sommaren än på vintern (när det är som kallast har de fritt även på silage).

Jag tycker halm duger utmärkt åt lättfödda tjockisar så länge dagsbehovet täcks.
 
Har de halm och lite gräs att gnaga på så får de ju tugga.
Fri tillgång på hösilage till lättfödda ponnyer som inte tränas speciellt hårt skulle jag inte vilja sätta på fri tillgång: fetma och tillhörande sjukdomar kommer då som ett brev på posten.

Hästar är gjorda för att tugga 16-18h per dygn men det många glömmer är att "vildhästar" är antingen hingst, sto (dräktig/digivande) och växande unghästar som dessutom rör sig på enorma ytor. Det finns inga stilla stående valacker bland vildhästar ;) OCH vi har "serverad" mat med oftast bra värden till våra tamhästar; det finns heller inte hos de vilda hästarna förutom sommarhalvåret när gräset växer.
 
Jag skulle inte ens våga tänka på hur mitt lättfödda, glupska lilla troll skulle se upp på fri tillgång av hösilage. Hade fått ha 88 finmaskiga nät över balen men jag lovar att hon hade hittat ett sätt att trassla sig igenom hela faderutten ändå. Hon lärde ju sig att öppna boxdörren och stängsel med ström i är hon också en mästare på att slinka igenom om det inte finns tillräckligt med mat på insidan. Halm är räddningen....i kontrollerad mängd för hon äter även det för glatta livet. :laugh:

Så här såg hon ut efter att ha gått i gräshage dagtid förra sommaren. Fet som en julagris. :angel:

 
@saraaandersson precis det du tar upp är ju essensen i hur hästarna är skapta och det har inte ändrats ett dugg trots domesticeringen de funkar likadant ang fodrings och närings och rörelse behov som vildhästarna och hästar alltid gjort gällande mag, tarmfunktion och näringsintag osv.

Genetiskt är de gjorda för att äta upp sig den varmare perioden på året då bete finns, och sen ta av fettreserver under den kalla tiden på året .
Tuggbehov, mage och tarmar får behoven uppfyllda i sak även utan näringsrikt foder under långa timmar över dygnet . Tex rent av gnaga/tugga bark, grenar, lite vissna grässtrån osv. Halm funkar som sagt utmärkt utifrån dessa behov....

Välfärds problemen med fettma och tillhörande sjukdomar har väldigt mycket att göra med att hästarna fodras med väldigt mycket näringsrikt foder i obegränsade proportioner året runt och inte rör sig .
Detta är ett stort problem och har blivit ett av de största missförstånden som finns gällande hästhållning och utfodring av hästen och dess behov under 2000 talet .
 
Vissa hästar klarar inte fri tillgång av grovfoder, andra klarar det alldeles utmärkt.
Mina halvblod klarar det hur bra som helst, de äter en stund, pausar, äter, pausar. Vissa hästar som bott här är nästintill ätstörda, inhalerar maten i ljusets hastighet och slutar absolut inte äta innan varje strå är borta. Vissa av den ätstörda kategorin kan lära sig att äta långsammare och pausa, vissa kan det inte. Mer generellt än så är svårt att dela upp i, förutom att lättfödda hästar (enligt mig) oftare tillhör den ätstörda kategorin.

Något som är underskattat, men också kan vara svårt att få tag på, är gräsfröhalm som ofta är ett utmärkt fodermedel i stället för halm.
 
Vissa hästar klarar inte fri tillgång av grovfoder, andra klarar det alldeles utmärkt.
Mina halvblod klarar det hur bra som helst, de äter en stund, pausar, äter, pausar. Vissa hästar som bott här är nästintill ätstörda, inhalerar maten i ljusets hastighet och slutar absolut inte äta innan varje strå är borta. Vissa av den ätstörda kategorin kan lära sig att äta långsammare och pausa, vissa kan det inte. Mer generellt än så är svårt att dela upp i, förutom att lättfödda hästar (enligt mig) oftare tillhör den ätstörda kategorin.

Något som är underskattat, men också kan vara svårt att få tag på, är gräsfröhalm som ofta är ett utmärkt fodermedel i stället för halm.

Usch jag har så himla dåliga erfarenheter av gräsfröhalm. Fick tipset att ge det till min b-ponny som hade verkats så hårt att vi under en period trodde han hade fång. Han stod ju på boxvila då eftersom vi var orolig över hovbensrotation. Varpå han såklart fick förstoppningskolik av gräsfröhalmen. :-(
 
Usch jag har så himla dåliga erfarenheter av gräsfröhalm. Fick tipset att ge det till min b-ponny som hade verkats så hårt att vi under en period trodde han hade fång. Han stod ju på boxvila då eftersom vi var orolig över hovbensrotation. Varpå han såklart fick förstoppningskolik av gräsfröhalmen. :-(
Fast då kan det ju lika gärna bero på boxvilan. Men jag förstår att du blir avig av sådana erfarenheter. Själv har jag bara bra erfarenhet av gräsfröhalm.
 
Hej!

Jag kan bara tala utifrån erfarenheter jag har i de stall jag stått i under åren.

1. Småmaskigt nät gör ingen som helst skillnad på riktigt glupska hästar. Min tjej gick inte ner ett kg när vi bytte ut vanligt nät mot småmaskigt.
2. Hästar behöver inte tugga jämt, de behöver äta kontinuerligt för att magsyran inte ska fräta hål i magen och ge magsår. Ca var 4e timme behöver hästen får ny mat.
3. Vissa hästar äter halm som godis (min), andra inte. Min kan inte gå på fri tillgång på nåt foder - hon förvandlas till julgris. För andra kan samma halm vara oätligt.

Vad det egentligen handlar om är individer och deras egenheter. En tjock häst äter oftast mer och blir därmed ännu fetare. En smalare häst äter oftast mindre och är svårare att hålla i hull.

Min häst fodras 4 ggr/dag. Hon får 2 kg silage/fodring ute, samt lite halm. Allt försvinner!
Inne får hon 3 kg hö i småmaskigt nät, 1 kg silage och 1 kg halm på marken. Inget finns kvar dagen efter, men det verkar ta henne lite längre att äta upp det iaf. Min hästs hagkompis får samma som min ute och lämnar en del. Sen får han 9 kg silage inne, inget finns kvar dagen efter! Olika hästar äter olika.

/Lavinia
 
Det vet jag faktiskt inte, har bara hört folk säga det. Jag antar att det är för att de sätter i sig 30-40 kg/vadera eller så...
Det gör de inte! Åtminstone inte om de vänjs in på fri tillgång på ett bra sätt.

Hästar, som haft små och begränsade grovfodergivor, kommer att tokäta, om det plötsligt finns fri tillgång. Det beteendet går över efter en tid, men det finns risker med tokätandet också. Jag har sett detta beteende hos hyresgäster, som kommit till mitt stall med fri tillgång, från stall med begränsade givor.

Bättre är att börja ge fri tillgång på grovfoder i slutfasen på sommarbetesperioden istället. Under betet, så äter ju hästen så mycket som den anser att den behöver, och får den då fri tillgång, t.ex. via en storbal, så fortsätter den att äta på det sättet den gjorde när den betade, alltså hästen äter som mycket som den anser att den behöver.

Men det är minst lika viktigt med analyserat grovfoder och uträknad foderstat vid fri tillgång som annars.
Dräktiga, digivande eller växande unghästar kan behöva tilläggsfodras. Andra individer behöver det normalt inte.

Jag vet ju inte vad varje häst äter i kg foder/dygn exakt, såklart, men genom att jag vet vilken medelvikten är på storbalarna, så kan jag räkna ut i efterhand hur många kilo foder hästarna äter i genomsnitt per dygn.

Så här kan man verifiera hur mycket de äter:

Antag att en bal väger 500 kg och att TS är 65 %. Fyra hästar äter upp balen på 5 dygn = 100 kg foder går åt per dygn = 25 kg foder per häst = 30 x 0.65 (ts-halt) = 16 kg ts/ häst.
650 kg häst bör få (2 kg/ts per 100 kilo häst = 2 x 6,5 = 13) 13 kg grovfoder med ts 100 % per dygn.

De äter alltså 3 kilo "för mycket" per dygn, per häst. Det kompenserar jag genom att dra ner på energiintaget via kraftfoder, och ger enbart proteinfoder till de dräktiga (ja, alla proteinfoder innehåller också energi...). En del av de 3 kg extra som går åt är spill, men antagligen högst hälften.

En av mina väger 750 kg, en 680, en 650, en 500 kg. Två är dräktiga, en är en snabbväxande 2-åring, en är i arbete.
Alla är i lagom hull, utom den som är i arbete, som är lite för fet.

De dräktiga behöver trots allt lite kraftfoder, unghästen och den arbetande får vara utan.

Jag har gett fri tillgång i 10 år. Hästarna går på lösdrift, och det har fungerat bra för alla hästar hittills.

Jag har inga hönät, men bra rejäla foderhäckar med tak. Dyrt men bra, minimalt med spill.
 
Det gör de inte! Åtminstone inte om de vänjs in på fri tillgång på ett bra sätt.

Hästar, som haft små och begränsade grovfodergivor, kommer att tokäta, om det plötsligt finns fri tillgång. Det beteendet går över efter en tid, men det finns risker med tokätandet också. Jag har sett detta beteende hos hyresgäster, som kommit till mitt stall med fri tillgång, från stall med begränsade givor.

Bättre är att börja ge fri tillgång på grovfoder i slutfasen på sommarbetesperioden istället. Under betet, så äter ju hästen så mycket som den anser att den behöver, och får den då fri tillgång, t.ex. via en storbal, så fortsätter den att äta på det sättet den gjorde när den betade, alltså hästen äter som mycket som den anser att den behöver.

Men det är minst lika viktigt med analyserat grovfoder och uträknad foderstat vid fri tillgång som annars.
Dräktiga, digivande eller växande unghästar kan behöva tilläggsfodras. Andra individer behöver det normalt inte.

Jag vet ju inte vad varje häst äter i kg foder/dygn exakt, såklart, men genom att jag vet vilken medelvikten är på storbalarna, så kan jag räkna ut i efterhand hur många kilo foder hästarna äter i genomsnitt per dygn.

Så här kan man verifiera hur mycket de äter:

Antag att en bal väger 500 kg och att TS är 65 %. Fyra hästar äter upp balen på 5 dygn = 100 kg foder går åt per dygn = 25 kg foder per häst = 30 x 0.65 (ts-halt) = 16 kg ts/ häst.
650 kg häst bör få (2 kg/ts per 100 kilo häst = 2 x 6,5 = 13) 13 kg grovfoder med ts 100 % per dygn.

De äter alltså 3 kilo "för mycket" per dygn, per häst. Det kompenserar jag genom att dra ner på energiintaget via kraftfoder, och ger enbart proteinfoder till de dräktiga (ja, alla proteinfoder innehåller också energi...). En del av de 3 kg extra som går åt är spill, men antagligen högst hälften.

En av mina väger 750 kg, en 680, en 650, en 500 kg. Två är dräktiga, en är en snabbväxande 2-åring, en är i arbete.
Alla är i lagom hull, utom den som är i arbete, som är lite för fet.

De dräktiga behöver trots allt lite kraftfoder, unghästen och den arbetande får vara utan.

Jag har gett fri tillgång i 10 år. Hästarna går på lösdrift, och det har fungerat bra för alla hästar hittills.

Jag har inga hönät, men bra rejäla foderhäckar med tak. Dyrt men bra, minimalt med spill.

Två av mina, uppväxta med fri tillgång från första dagen i livet, åt sådana där hysteriska mängder. Vilket blev många gånger mer än dagsbehovet.

Så jag aktar mig för kategoriska uttalanden som att "de gör de inte", "de vänjer sig" osv.

Vissa vänjer sig, andra inte. Vissa kan hantera fri tillgång, andra inte. Osv.
 
Bättre är att börja ge fri tillgång på grovfoder i slutfasen på sommarbetesperioden istället. Under betet, så äter ju hästen så mycket som den anser att den behöver, och får den då fri tillgång, t.ex. via en storbal, så fortsätter den att äta på det sättet den gjorde när den betade, alltså hästen äter som mycket som den anser att den behöver.

Och det här stämmer ju inte heller på en riktigt lättfödd häst. Min häst äter och äter och äter och äter och det finns helt enkelt inget stopp. Jag kan inte ens ha henne på dygnet-runt-bete på sommaren eftersom hon aldrig slutar äta. Försökte begränsa ätandet genom att ha henne i en hage med mindre gräs men då fick jag hämta henne utanför hagen stup i kvarten trots rejält med ström i staketet.

Hade det gått att få tag i ett grovfoder med runt 3-4 MJ så hade nog fri tillgång kunnat funka men så magert grovfoder finns inte. Halm är det som kommer närmast energimässigt och av de 13 kg grovfoder hon får per dygn så är nästan hälften halm. Därutöver får jag lägga till protein i koncentrerad form för att få så lite energi som möjligt med på köpet.
 
Hej!

Jag kan bara tala utifrån erfarenheter jag har i de stall jag stått i under åren.

1. Småmaskigt nät gör ingen som helst skillnad på riktigt glupska hästar. Min tjej gick inte ner ett kg när vi bytte ut vanligt nät mot småmaskigt.
2. Hästar behöver inte tugga jämt, de behöver äta kontinuerligt för att magsyran inte ska fräta hål i magen och ge magsår. Ca var 4e timme behöver hästen får ny mat.
3. Vissa hästar äter halm som godis (min), andra inte. Min kan inte gå på fri tillgång på nåt foder - hon förvandlas till julgris. För andra kan samma halm vara oätligt.

Vad det egentligen handlar om är individer och deras egenheter. En tjock häst äter oftast mer och blir därmed ännu fetare. En smalare häst äter oftast mindre och är svårare att hålla i hull.

Min häst fodras 4 ggr/dag. Hon får 2 kg silage/fodring ute, samt lite halm. Allt försvinner!
Inne får hon 3 kg hö i småmaskigt nät, 1 kg silage och 1 kg halm på marken. Inget finns kvar dagen efter, men det verkar ta henne lite längre att äta upp det iaf. Min hästs hagkompis får samma som min ute och lämnar en del. Sen får han 9 kg silage inne, inget finns kvar dagen efter! Olika hästar äter olika.

/Lavinia

Jag tycker du har lite fel - många rätt men några fel ;) Hästar behöver tugga - de kan utvecklar stereotypa beteenden om de får tugga för kort tid per dygn. Om de dessutom är av den glupskare typen så kan de få magsår av att stressen de känner när de äter så fort.
Min erfarenhet är att småmaskigt nät funkar på alla hästar jag har provat - de glupska äter såsmåningom mindre glupsk - men man måste ge det lite tid. Under tiden får man motionera lite extra.
Detta är mina erfarenheter!
 
Och det här med slutet av sommarbetet, att då ge fri tillgång så äter de som på betet. Eh, de här som vräker i sig på fri tillgång - de vräker i sig på bete med. Så fortsätter de äta som på bete hela året kommer de till jul se ut som bollar med ben ju de här hästarna som lätt föräter sig?

Jag är en vän av tuggtid, att de ska ha mat hela tiden, mycket TS osv. Jag skulle gärna ha fri tillgång och har det gärna på hästar det funkar på. Men jag har slutat kämpa för det in absurdum. Sen jag bidrog till att en häst blev insulinresistent och fick fång (förvisso innan jag visste vad insulinresistens var) genom att lite för länge försöka med den fri tillgången så aktar jag mig. Jag provade all möjlig slowfeed med honom sen för att förlänga ättid då jag stod med en maxad D-ponny med behov som en shettis. Svårlöst problem. Så jag provade allt och en hel del egenuppfunna grejer för att sakta ner ätandet och öka tuggtiden. Allt failade, han lärde sig. Det var sen jag skaffade portionsutfodring. En kontrollerad giva var 4:e h. Hålla sig på minimiTS eller över om det går men inte prompt. Och försöka öka tuggtiden med grenar, sly osv. Men ändå accepterat tuggtid på 30 min * 6 per dygn. Helt enkelt för att det är ändå ett bättre alternativ än tjock och sjuk.

När jag läser om de som anser det lyckas med fri tillgång/slowfeeding till lättfödda så de flesta av hästarna är i min mening tjocka, dvs det har enligt mig inte lyckats. Eller så är hästarna fina i hullet men äter 15+ kg per dygn. Vilket säkert är mindre än de åt utan slowfeeding - men 15 kg per dygn är inget som går att ge en lättfödd krake utan att den blir fet. Så de där lyckade hästarna ÄR inte särskilt svårfödda. Jag väntar faktiskt än på att se det verkligen fungera. Typ det som skulle få min B-ponny att peta i sig 6-7 kg silage (55% TS) per dygn och inte en smula mer, när han på helt fritt drar i sig 15 kilo eller mer. DÅ ska jag anse det fungerar. (Det kommer aldrig hända)

Men jag lät mig en gång i tiden dels dras med i hetsen om TS, ättid och fri tillgång och även luras av alla "det här fungerar för mina, med nät så..." men utan att verkligen granska siffrorna bakom. Jag insåg inte att ja det må vara en naturras osv, men den är faktiskt tjock ändå eller att den där "det funkar på" ÄNDÅ åt 15 kg trots slowfeed. Man vill så gärna så det är så lätt att bli "blind".
 
Jag tycker du har lite fel - många rätt men några fel ;) Hästar behöver tugga - de kan utvecklar stereotypa beteenden om de får tugga för kort tid per dygn. Om de dessutom är av den glupskare typen så kan de få magsår av att stressen de känner när de äter så fort.
Min erfarenhet är att småmaskigt nät funkar på alla hästar jag har provat - de glupska äter såsmåningom mindre glupsk - men man måste ge det lite tid. Under tiden får man motionera lite extra.
Detta är mina erfarenheter!

Det finns inga belägg för att stress över att äta fort utlöser magsår. Däremot av att stå utan mat mer än 4 - 6 h per dygn gör det (vid 12 h utan mat är magsår utvecklat), och av fysisk träningsstress (vilket tror bero på att magsyra skvalpar upp).

Min erfarenhet av nät är btw rakt motsatt din.
 
Min erfarenhet är att småmaskigt nät funkar på alla hästar jag har provat - de glupska äter såsmåningom mindre glupsk - men man måste ge det lite tid. Under tiden får man motionera lite extra.
Detta är mina erfarenheter!
Och mina erfarenheter av slowfeeding-nät är att de inte har gett någon större skillnad i ät-tiden för de hästar jag har provat det på - trots en invänjning över flera månader.
Så det är väl med slowfeeding-nät som med fri tillgång på halm - det funkar för vissa individer men inte för andra.
 
Och min erfarenhet efter 1 års försök med min och tre andra är att de efter ungefär en vecka lärde sig äta precis lika fort som innan och sen inte slutade äta. Hur länge tänker du att man ska stå med en häst med över 100 kg övervikt i väntan på att de ska sluta äta? Men som jag sa, det beror helt på häst. Att motionera 2 timmar/dag fungerar inte i praktiken, det testade jag med min en period och hon gick inte ner ett enda kg. Det enda som funkat på henne är uppdelade fodringar med begränsad mat. Jag har hellre en häst med viss stress runt mat än en häst med fång.

Och ja, hästar behöver tugga och de behöver söka föda. Söka föda gör de inte stillastående med nosen i ett småmaskigt nät. :-). Hästar kan utveckla stereotypa beteenden även när de får tugga. Känner ett par hästar uppfödda på fri tillgång, på lösdrift, som ändå krubbiter. Å andra sidan äter de inte lika mycket då så de blir iaf inte feta...

/Lavinia, som kommer fortsätta hävda att hästar är individer. Vad som funkar på en fungerar inte på en annan

Jag tycker du har lite fel - många rätt men några fel ;) Hästar behöver tugga - de kan utvecklar stereotypa beteenden om de får tugga för kort tid per dygn. Om de dessutom är av den glupskare typen så kan de få magsår av att stressen de känner när de äter så fort.
Min erfarenhet är att småmaskigt nät funkar på alla hästar jag har provat - de glupska äter såsmåningom mindre glupsk - men man måste ge det lite tid. Under tiden får man motionera lite extra.
Detta är mina erfarenheter!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 959
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp