Det gör många inte, min åt 10-12 kg hösilage på helt fri tillgång utan nät. 15 under snorkla vintern.Det vet jag faktiskt inte, har bara hört folk säga det. Jag antar att det är för att de sätter i sig 30-40 kg/vadera eller så...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det gör många inte, min åt 10-12 kg hösilage på helt fri tillgång utan nät. 15 under snorkla vintern.Det vet jag faktiskt inte, har bara hört folk säga det. Jag antar att det är för att de sätter i sig 30-40 kg/vadera eller så...
Fast oavsett så påståenden om fång eller inte fång osv blir ju bara helt malplacerade så om inte tråden ska börja handla om fång ur dess komplicerade aspekt är det kanske bättre att bara låta påståendet bero typ eftersom det postades med kommentar dessutom att denne inte vet alls utan bara "hört" och gjort en egen tolkning bara , och de flesta vet att hästar inte får fång av x antal kilo grovfoder ..?Det gör många inte, min åt 10-12 kg hösilage på helt fri tillgång utan nät. 15 under snorkla vintern.
Vissa hästar klarar inte fri tillgång av grovfoder, andra klarar det alldeles utmärkt.
Mina halvblod klarar det hur bra som helst, de äter en stund, pausar, äter, pausar. Vissa hästar som bott här är nästintill ätstörda, inhalerar maten i ljusets hastighet och slutar absolut inte äta innan varje strå är borta. Vissa av den ätstörda kategorin kan lära sig att äta långsammare och pausa, vissa kan det inte. Mer generellt än så är svårt att dela upp i, förutom att lättfödda hästar (enligt mig) oftare tillhör den ätstörda kategorin.
Något som är underskattat, men också kan vara svårt att få tag på, är gräsfröhalm som ofta är ett utmärkt fodermedel i stället för halm.
Fast då kan det ju lika gärna bero på boxvilan. Men jag förstår att du blir avig av sådana erfarenheter. Själv har jag bara bra erfarenhet av gräsfröhalm.Usch jag har så himla dåliga erfarenheter av gräsfröhalm. Fick tipset att ge det till min b-ponny som hade verkats så hårt att vi under en period trodde han hade fång. Han stod ju på boxvila då eftersom vi var orolig över hovbensrotation. Varpå han såklart fick förstoppningskolik av gräsfröhalmen. :-(
Det gör de inte! Åtminstone inte om de vänjs in på fri tillgång på ett bra sätt.Det vet jag faktiskt inte, har bara hört folk säga det. Jag antar att det är för att de sätter i sig 30-40 kg/vadera eller så...
Det gör de inte! Åtminstone inte om de vänjs in på fri tillgång på ett bra sätt.
Hästar, som haft små och begränsade grovfodergivor, kommer att tokäta, om det plötsligt finns fri tillgång. Det beteendet går över efter en tid, men det finns risker med tokätandet också. Jag har sett detta beteende hos hyresgäster, som kommit till mitt stall med fri tillgång, från stall med begränsade givor.
Bättre är att börja ge fri tillgång på grovfoder i slutfasen på sommarbetesperioden istället. Under betet, så äter ju hästen så mycket som den anser att den behöver, och får den då fri tillgång, t.ex. via en storbal, så fortsätter den att äta på det sättet den gjorde när den betade, alltså hästen äter som mycket som den anser att den behöver.
Men det är minst lika viktigt med analyserat grovfoder och uträknad foderstat vid fri tillgång som annars.
Dräktiga, digivande eller växande unghästar kan behöva tilläggsfodras. Andra individer behöver det normalt inte.
Jag vet ju inte vad varje häst äter i kg foder/dygn exakt, såklart, men genom att jag vet vilken medelvikten är på storbalarna, så kan jag räkna ut i efterhand hur många kilo foder hästarna äter i genomsnitt per dygn.
Så här kan man verifiera hur mycket de äter:
Antag att en bal väger 500 kg och att TS är 65 %. Fyra hästar äter upp balen på 5 dygn = 100 kg foder går åt per dygn = 25 kg foder per häst = 30 x 0.65 (ts-halt) = 16 kg ts/ häst.
650 kg häst bör få (2 kg/ts per 100 kilo häst = 2 x 6,5 = 13) 13 kg grovfoder med ts 100 % per dygn.
De äter alltså 3 kilo "för mycket" per dygn, per häst. Det kompenserar jag genom att dra ner på energiintaget via kraftfoder, och ger enbart proteinfoder till de dräktiga (ja, alla proteinfoder innehåller också energi...). En del av de 3 kg extra som går åt är spill, men antagligen högst hälften.
En av mina väger 750 kg, en 680, en 650, en 500 kg. Två är dräktiga, en är en snabbväxande 2-åring, en är i arbete.
Alla är i lagom hull, utom den som är i arbete, som är lite för fet.
De dräktiga behöver trots allt lite kraftfoder, unghästen och den arbetande får vara utan.
Jag har gett fri tillgång i 10 år. Hästarna går på lösdrift, och det har fungerat bra för alla hästar hittills.
Jag har inga hönät, men bra rejäla foderhäckar med tak. Dyrt men bra, minimalt med spill.
Bättre är att börja ge fri tillgång på grovfoder i slutfasen på sommarbetesperioden istället. Under betet, så äter ju hästen så mycket som den anser att den behöver, och får den då fri tillgång, t.ex. via en storbal, så fortsätter den att äta på det sättet den gjorde när den betade, alltså hästen äter som mycket som den anser att den behöver.
Hej!
Jag kan bara tala utifrån erfarenheter jag har i de stall jag stått i under åren.
1. Småmaskigt nät gör ingen som helst skillnad på riktigt glupska hästar. Min tjej gick inte ner ett kg när vi bytte ut vanligt nät mot småmaskigt.
2. Hästar behöver inte tugga jämt, de behöver äta kontinuerligt för att magsyran inte ska fräta hål i magen och ge magsår. Ca var 4e timme behöver hästen får ny mat.
3. Vissa hästar äter halm som godis (min), andra inte. Min kan inte gå på fri tillgång på nåt foder - hon förvandlas till julgris. För andra kan samma halm vara oätligt.
Vad det egentligen handlar om är individer och deras egenheter. En tjock häst äter oftast mer och blir därmed ännu fetare. En smalare häst äter oftast mindre och är svårare att hålla i hull.
Min häst fodras 4 ggr/dag. Hon får 2 kg silage/fodring ute, samt lite halm. Allt försvinner!
Inne får hon 3 kg hö i småmaskigt nät, 1 kg silage och 1 kg halm på marken. Inget finns kvar dagen efter, men det verkar ta henne lite längre att äta upp det iaf. Min hästs hagkompis får samma som min ute och lämnar en del. Sen får han 9 kg silage inne, inget finns kvar dagen efter! Olika hästar äter olika.
/Lavinia
Jag tycker du har lite fel - många rätt men några fel Hästar behöver tugga - de kan utvecklar stereotypa beteenden om de får tugga för kort tid per dygn. Om de dessutom är av den glupskare typen så kan de få magsår av att stressen de känner när de äter så fort.
Min erfarenhet är att småmaskigt nät funkar på alla hästar jag har provat - de glupska äter såsmåningom mindre glupsk - men man måste ge det lite tid. Under tiden får man motionera lite extra.
Detta är mina erfarenheter!
Och mina erfarenheter av slowfeeding-nät är att de inte har gett någon större skillnad i ät-tiden för de hästar jag har provat det på - trots en invänjning över flera månader.Min erfarenhet är att småmaskigt nät funkar på alla hästar jag har provat - de glupska äter såsmåningom mindre glupsk - men man måste ge det lite tid. Under tiden får man motionera lite extra.
Jag tycker du har lite fel - många rätt men några fel Hästar behöver tugga - de kan utvecklar stereotypa beteenden om de får tugga för kort tid per dygn. Om de dessutom är av den glupskare typen så kan de få magsår av att stressen de känner när de äter så fort.
Min erfarenhet är att småmaskigt nät funkar på alla hästar jag har provat - de glupska äter såsmåningom mindre glupsk - men man måste ge det lite tid. Under tiden får man motionera lite extra.