Fri tillgång eller givor? Flock eller mer enskilt?

Taefill

Trådstartare
Ja, nu vill jag ha hjälp av er att välja vad som är bäst för hästar som går ute dygnet runt.

1. Fri tillgång på hö eller högiva morgon och kväll?
2. Stor flock (uppåt 20-30 st välfungerande individer) eller små grupper på 2-5 hästar?
3. Klippning eller inte klippning (vid medelhårt arbete)?
4. Blandat unghästar - vuxna eller delat?
5. Blandat ston - valacker eller delat?

Om ni tycker det har nån betydelse så är det islandshästar och kanske nåt russ eller typ tinker.

Sv: Fri tillgång eller givor? Flock eller mer enskilt?

Ja, nu vill jag ha hjälp av er att välja vad som är bäst för hästar som går ute dygnet runt.

2. Stor flock (uppåt 20-30 st välfungerande individer) eller små grupper på 2-5 hästar?

Om ni tycker det har nån betydelse så är det islandshästar och kanske nåt russ eller typ tinker.

1. fri tillgång
2, stora flockar om de är väl fungerande.
3. Beror ju på,olika från individ till individ. Är hästen väldigt svett efter arbete kan det vara en ide att klippa.
4. Blandat
5. Jag föredrar att dela på ston och valacker

För att det är alternativet på grannstallet som ev. blir aktuellt tills det egna är fixat.

vi har oavsett samansättning/storlek av flock alltid haft fri tillgång på grovfoder vilket vi föredrar.

vi har haft förr stora flockar på över 30 hästar (blandat ston och val. storhästar och ponnys. dock unghästar) men då haft fler ligghallar. nu har vi 5 hästar ihop. 2 halvblod (sto 6 år, val. 10 år), 2 shettisar (ston, 5 och 37 år) och 1 D-ponny (sto 17 år)

vissa år har vissa hästar varit klippta - andra inte. helt beroende på individ, arbete och päls sättning.

oavsett om det är vuxna, unghästar, ston eller val, ponnys eller hästar tycker jag inte spelar någon roll bara flocken är väl sammansatt och fungerar. att alla kommer fram till maten samt får gå in i ligghallen.

1. fri tillgång
2. stor flock så länge hästarna fungerar ihop
3. inte klippning, ska dom gå ute dynet runt kommer dom behöva sin vinterpäls, och ska hästarna gå med täcke på sig dygnet runt kommer dom garanterat få skav sår och sånt skit.
4. Blandat
5. Blandat, om det fungerar, skulle nån av valackerna vara gansak hingstig eller väldigt hingstig får man väl dela upp dom men går det så e det bäst/lättast och blanda tycker jag.

Hej!

1: Fri tillgång, för att jag då är säker på att min häst får äta.
2: 5-6 hästar blir mer lätthanterligt för mig som människa. Lättare att mocka ligghallen och städa hagen. Lättare att se över alla hästarna varje dag.
3: Något jag själv funderar på. Vill gärna ha råd!
4: För den unga hästen är en blandning bra. Om det fungerar.
5: Delat. Blir mycket lugnare om sto och valacker går var för sig. De hingstiga valackerna blir lugnare och det blir mer "grabbatag" i lekarna utan griniga märrar som ska bestämma.

Men klippningen klurar även jag på. Hur mycket och när. Täcke eller inte. det är frågan.

1. Fri tillgång anser jag är det bästa för hästar som går på lösdrift
2. Jag tycker att det är lättare som sköter hästar att ha mindre flockar. Inte fler än 10 per flock för att kunna ha en bra överblick över dem.
3. Om hästarna går i arbete, klipper jag gärna mina (shetland, russ, etc..) hals, bringa, under mage. De klarar sig bra utan täcke iaf, under förutsättning att de har fri tillgång på mat. Ämnesomsättningen ökar ngt, och vad gäller "mina" raser är det inte till ngn nackdel..;)
4. Flocksammansättningen tycker jag beror på vad man har för verksamhet och vilket syfte med dem. Jag tycker att det är enklare med unghästar för sig, lektionshästar, dräktiga... De kräver alla sin tillsyn, sin individuella kraftfodergiva, etc. Men har man en mindre flock är väl huvudsaken att alla trivs, får äta, komma in i ligghallen...
5. Jag blandar så länge det fungerar..

Lycka till!!

vi har gjort så att vi klippt dom hästar som vid arbetet svettats mkt. för det tar för lång tid för dom att torka ute annars vilket kan resultera i att hästen blir förkyld, blir kall i musklerna/stela eller får svamp. inte alltid dom har lust att gå in och "torka upp" :angel:

vi har täckt dom som är klippta (helklipper oftast men har på några individer valt att täckesklippa) hur vi valt att klippa beror på hur mkt./var dom svettas och hur tjock/tät pälsen är. gjorde vinterns sista klippning förra veckan.

1. Fri tillgång på hö eller högiva morgon och kväll?.

Fri tillgång på hö alt. hösilage. Liggskydd med halm som strö.
2. Stor flock (uppåt 20-30 st välfungerande individer) eller små grupper på 2-5 hästar?.

För att ha 20-30 häst måste hagen vara av enorma proportioner vilket få personer har möjlighet till. Jag föredrar ett mindre antal häst och en stor, omväxlande, kuperad hage

3. Klippning eller inte klippning (vid medelhårt arbete)?.

Ingen klippning. Däremot måste det finnas tillgång till stall där hästen kan stå inne och torka innan den släpps ut. En häst som rids medelhårt skulle jag ha täckad, en häst som inte rids alls skulle jag mest troligt ha otäckad.
4. Blandat unghästar - vuxna eller delat?.
Det beror lite på vilken ålder. Ettåringarna kan ah svårt att hävda sig mot tvååringarna. Ett gäng småbusar i samma ålder och någon/några äldre hästar som agerar barnvakt brukar passa bra.
5. Blandat ston - valacker eller delat?.
Delat, det blir allra minst skador då.

Vad jag förstår så kan det bli problem för hästar av annan ras när de släpps med en flock islandshästar. Jag har dock bara hört om detta och har ingen personlig erfarenhet áv islandshästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 089
Senast: Twirro
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 748
Ekonomi & Juridik Hjälp, jag behöver lite input från er trevliga bukare som är hästkunniga här. Sätt er in i scenariot och besvara frågan. Tack så mycket...
Svar
14
· Visningar
2 744
Senast: mackan
·
C
Foder & Strö Jag har 2 islänningar som tidigare gått på fri tillgång och då har det funkat ok. Då har dom dock gått i större flock, större hage och...
2
Svar
23
· Visningar
2 702
Senast: Cosmic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka