Skulle vilja ha fri tillgång men vet inte om det funkar på mina lättfödda hästar.

Sv: Skulle vilja ha fri tillgång men vet inte om det funkar på mina lättfödda hästar.

Visst kan hästar bli feta på hö men det är ju det som begränsad fri tillgång motverkar. I och med att dom får pilla för att få tag på höet så tar det längre tid för dom att äta. En häst som går på lösdrift måste ju ha grovfoder för att kunna hålla värmen. Har man en häst som blir fet trots begränsning så blandar man upp höet med halm. Med fri tillgång så står dom flesta och glufsar i sej stora mängder i onödan.

Senast ändrad:
Sv: Skulle vilja ha fri tillgång men vet inte om det funkar på mina lättfödda hästar.

Visst kan hästar bli feta på hö men det är ju det som begränsad fri tillgång motverkar. I och med att dom får pilla för att få tag på höet så tar det längre tid för dom att äta. En häst som går på lösdrift måste ju ha grovfoder för att kunna hålla värmen. Har man en häst som blir fet trots begränsning så blandar man upp höet med halm. Med fri tillgång så står dom flesta och glufsar i sej stora mängder i onödan.

Jag förstår helt poängen emd begränsad fri tillgång och var på god väg att skaffa det innan jag fick hem min häst och insåg vem hon är. Min ena häst skulle absolut inte ha några problem att hantera det på ett bra sätt.
Jag är helt övertygad om att min andra häst skulle räkna ut det där ganska snabbt och äta desto längre istället för att få i sig mycket i varje tugga... eller demolera nätet. Hon har en glupande aptit.

Halm innehåller MJ och MJ gör hästar feta. Om min ena häst (hon med aptiten) äter mer än 6 kg/dygn av det hö jag ger nu, skulle hon bli smällfet igen. Skulle jag ge henne 2 kg halm till detta hö så skulle hon också bli fet.

Oklippta lösdriftshästar alá kallblod behöver minimalt med mer mat för att hålla värmen. Är de klippta kan de få på sig ett täcke istället. :idea:

Tyvärr är hästar individer. Om jag någonsin tvivlade på det förut har jag fått lära mig det nu med mitt sto som jag beskriver ovan. Hon är tvärsför mycket av den erfarenhet och kunskap jag hade efter 25 år i sadeln och stallet.

En häst som går på lösdrift måste ju ha grovfoder för att kunna hålla värmen. Har man en häst som blir fet trots begränsning så blandar man upp höet med halm. Med fri tillgång så står dom flesta och glufsar i sej stora mängder i onödan.

Ja det löser ju inte ett problem med ett grovfoder av undermålig karaktär, tvärtom så blir fodret kanske ännu sämre i sina värden utblandat med halm. Så då återstår ändå kompletteringar genom kraftfoder trots fri giva.;)

Tänkte bara berätta att senaste 4-5 veckorna har hästarna gått på nästan fri tillgång. Vi har då gett dom grovfoder 2 gånger om dagen och ökat det till 15-20 kg per häst och dag. Då äter dom inte som tokar samt att det finns mat kvar hela tiden och det funkar riktigt bra. Valacken vi köpte har tom gått ner en del i vikt. Så det verkar som det kanske kan funka ändå att ha dom på fri tillgång.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka