Fri skritt

D

Dajm

Ökad skritt

Kan någon beskriva hur en ökad skritt i LB/LA program ska se ut. Självklart förstår jag att hästen ska kliva på och trampa över, men hur mkt ska tygeln längas ut? Hur ska halsen hållas. Fast jag tycker att jag alltid gör likadant får jag ibland en 7:a och ibland en 5:a med kommentar att jag ska länga ut tygeln mer. Vad är egentligen rätt?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ökad skritt

i fri skritt skall tyglen vara helt lång dvs du ska hålla ute vid spännet

i ökad skritt ska tyglen vara lång så att hästen kan länga ut sin hals men du ska ändå ha lätt kontakt med munnen på hästen

i bägge varianterna ska hästen länga sin form framåt nedåt och ha ett tydligt övertramp med bakhovarna framför framhovarnas spår för att du ska få bra poäng

Sv: Fri skritt

Tack för svar. Om man har kontakt och hästen söker sig neråt måste det väl ändå finnas någon gräns för hur lång den får bli i ökad skritt??

Sv: Fri skritt

Inte längre ner än i höjd med hästens armbåge. Det är dock viktigt att nosen är framför lodplan annars blir den ökade skritten underkänd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 061
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 598
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 253
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte