cili

Trådstartare
ni som tränar freestyle, vilka trick gör ni?

jag och min hund kan än så länge sitt, ligg, kryp, stanna, hit, fot på båda sidor, slalom mellan benen, gå runt mig, gå runt ena benet, gå lite på bakbenen, snurr åt båda hållen, "skutta upp på bakbenen snurr och landa" (snurren börjar på bakbenen slutar på alla fyra, svårt att förklara)

går nu en kurs (där min mamma är kursledare), så vi kan ju redan det mesta som dom går igenom där. är mest med för att han ska lära sig att koncentrera sig på mig även fast det är många andra hundar i närheten

har börjat träna på att han ska gå mellan mina ben, går jättebra.
ska även lära honom att backa

men sen är fantasin slut, vad kan jag mer lära honom?

Sv: freestyle

Min gammelherre lärde jag plocka pinnar i trädgården och lägga dom i en hög;) , mindre för mig att städa i trädgården och mer för honom att jobba med.

Jag kollade på någon film från USA om just Freestyle och det är inte nådigt vad snyggt de kan få till det. Jag blev riktigt imponerad, men det såg inte helt lätt ut. Är det en officiell sport i Sverige?

Men skämtar du! Och ser du hur hunden verkligen älskar det den gör! Åh, måste fortsätta med back-träningen nu. ;)

Jag vill börja! Vilka ord använder du för de olika positionerna? Hittar alla på sina egna eller finns det några "standard" som de flesta använder?

Kul att du blivit intresserad av freestyle!

Några andra tips på trix är tex:
- att hunden ska gå i en åtta runt och mellan dina ben
- att hunden ska hoppa upp på din rygg när du står på alla fyra
- Lära hunden "dansa", dvs gå på bakbenen
- att hunden ska hoppa över ditt ben när du sitter med vänster knä i backen och höger fot en halvmeter framför
- Lära hunden (om den är stor:p ) att ha framtassarna på din rumpa och så kan ni dansa lite så

Kommer säkert på mer om en kvart eller så..:angel:

Lycka till

//Gilly

Jag kollade på någon film från USA om just Freestyle och det är inte nådigt vad snyggt de kan få till det. Jag blev riktigt imponerad, men det såg inte helt lätt ut. Är det en officiell sport i Sverige?

Freestyle är officiell från i år. Dock inte i klassen där man kör två förare + varsin hund eller en förare med flera hundar (har jag för mig).

Lite tips på nya saker att lära hunden är:

Nu är det ju en gammal tråd så ni kanske har arbetat er vidare, men jag svarar ändå :).

Lär hunden backa från dig, mot dig och vid sidan av dig. Distansarbete är också bra att kunna.
Backa runt dig
Backa slalom
Gå slalom när du backar

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 971
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 627
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka