Freestyle reining = stångbett = enhandsfattning

Seabaz

Trådstartare
Jag hade en tråd ute för ca ett halvår sedan kanske där jag frågade om någon visste om man fortfarande fick rida freestyle reining på stång på två händer...

Ingen verkade veta exakt och regelboken är ju väldigt tvetydig...

Då ringde jag någon på wras men fick ett nummer till någon annan jag skulle fråga men denne fick jag inte tag i..

Nu har jag mailat wras istället och fått svar, enhandsfattning på stångbett gäller även i freestyle reining

Tänkte att någon kanske ville veta som inte var helt 100% säker som jag :)

Nu ska jag åka till stallet och lära mig rida på en hand :angel: :D

Sv: Freestyle reining = stångbett = enhandsfattning

Betyder detta att du ska vara med på WRUs tävling?

Jag faxar anmälan idag. Känner mig inte så motiverad efter fiaskot förra gången men skam den som ger sig.

Måste du rida på stångbett då?

Halloj!
Hoppas att allt är bra me dig.

Ang detta så är jag nästan 100% säker att man får rida på två händer i freestyle reining. Det står att man får ha valfri betsling. mm.. Jag ska kolla upp det ikväll... Men jag tror nog att den som svarade på wras har fel. Vem pratade du med??? hör av mig ang detta imorgon!

//Carro

DETTA står i regelboken
Freestyle reining;
Sida 89
punkt 4;
"det är tillåtet att rida på två händer (en hand eller ingen hand) och att hanvända vilket som helst av de bett som är tillåtna av denna regelbok (se §165-§167). Detta inkluderar stång-, tränsbett och hackamore(bosal). Vid ridning med stångbett gäller enhandsfattning enligt denna rgelbok"

Så e de. jag fick det klart för mig på rhc. Stångbett alltid enhandsfattning, de va många som blev dq där som missat de.

Vilken tävling är det som du ska på?
Funderar på att åka iväg på nått lite mindre innan lillhingsten kommer.

Jag fick mailsvaret av John.. Dom har precis tagit upp och diskuterat just den här frågan och kommit fram till att rider man på stångbett är det en hand som gäller!

Jag PMar dig för jag behöver din hjälp att lära mig rida på en hand ;) Provade idag och det gick skitbra att rida igenom ett reiningmönster... Men måste ändå ha hjälp!

Senast ändrad:

DETTA står i regelboken
Freestyle reining;
Sida 89
punkt 4;
"det är tillåtet att rida på två händer (en hand eller ingen hand) och att hanvända vilket som helst av de bett som är tillåtna av denna regelbok (se §165-§167). Detta inkluderar stång-, tränsbett och hackamore(bosal). Vid ridning med stångbett gäller enhandsfattning enligt denna rgelbok"

Jag vet, jag har regelboken själv men hur skulle DU tyda den texten?

Det var därför jag nu frågat wras...

Detta är väl lite väääl litet för dig eller ;)

Det är WRU's D-tävling ;)

Fast dom har även C- och B-tävling på lördagen :bump:

LillaMyggan: Det är klart du ska vara med igen... Med fiasko menar du arrangemanget då eller du och din häst??

Blueberry var ett fiasko tycker jag i år... Och jag och min häst har minsann skämt ut oss flera gånger :angel:

Citerar mitt mailsvar jag fick från wras:

I egenskap som domare har vi på senaste domarseminariet behandlat den frågan med utbildaren vilket resulterade i att vi dömer efter regelboken, stångbett rids med en hand.

Med vänlig hälsning

J Södersten

UTB.ANSV.WRAS

Jag vet, jag har regelboken själv men hur skulle DU tyda den texten?

Det var därför jag nu frågat wras...

Jag skulle tolkat den att två händer = tränsbett, stång = en hand. Men att du får gå in på två händer oavsett om hästen är över sex eller inte..

Jag hade en tråd ute för ca ett halvår sedan kanske där jag frågade om någon visste om man fortfarande fick rida freestyle reining på stång på två händer...

Ingen verkade veta exakt och regelboken är ju väldigt tvetydig...

Då ringde jag någon på wras men fick ett nummer till någon annan jag skulle fråga men denne fick jag inte tag i..

Nu har jag mailat wras istället och fått svar, enhandsfattning på stångbett gäller även i freestyle reining

Tänkte att någon kanske ville veta som inte var helt 100% säker som jag :)

Nu ska jag åka till stallet och lära mig rida på en hand :angel: :D

Hej!

T.o.m. regelboken 2005/2006 var det OK att rida freestyle reining på stång med 2 händer. Fr.o.m. regelboken 2007/2008 är ett tillägg gjort "Vid ridning med stångbett gäller enhandsfattning enl denna regelbok". Denna del av texten skall egentligen vara markerad med fetstil eftersom den är ny, men det har tydligen glömts bort.

MVH/Carina

LillaMyggan: Det är klart du ska vara med igen... Med fiasko menar du arrangemanget då eller du och din häst??

:

Jag och min häst! Huga, det gick inte bara dåligt. Det gick åt:devil: Men medan du tränar på enhandsfattning så backar jag med min häst och sätter på tränsbett och rider på 2 händer.

*kl*

En liten undran, när ska/gick detta i kraft?
För under årets tävlingar där jag sett freestyle reining har man fått rida på två händer på stångbett.

Läs Peppan's svar här ovan :idea:

Fr o m den senaste regelboken (gäller för wrasanslutna tävlingar)

Hm..ok. Den ena tävlingen var nog Wras ansluten om jag inte minns fel.

Tack för infon...kan ju vara bra att veta. :laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 807
Senast: Nepenthe
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 616
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar