Fredrik Steen - om att inte säga "nej"

Sv: Fredrik Steen - om att inte säga "nej"

En annan situation så är vi hemma hos mig, hunden tänker gå igång på mina katter. Ägaren avleder och belönar hela tiden "spontan kontakt", enligt mig så undviker dom hela situationen med mina katter. Men ägaren var fullt inne på sin mata och avleda-metod. Till slut så startar hundjäveln på min katt och ägaren slänger sig instinktivt och får tag i ljumsken på tiken. Aldrig mer har hunden ens fixerat vid mina katter, eller ens tänkt tanken på att jaga en katt i mitt hushåll.

Förstod den inte korrigeringen? Eller vad hände? Var det slumpen att "avleda-mata"-metoden helt plötsligt började fungera just den dagen, eller var det den fysiska korrigeringen som faktiskt gav hunden lite krav? :eek:

Det är väl ingen som har sagt att korrigeringar inte funkar. Det är klart att de gör. Men det är ju upp till var och en hur man vill träna sin hund. I ditt exempel tycker jag att det verkar dumt att ha hunden lös fast inkallningen inte är 100% och att ta in hunden i ett hem med katter. Man måste ju undvika att försätta hunden i situationer som den inte klarar av.

Sen är det ju skillnad på träning och brandsläckning. Jag tränar vardagsinkallning positivt men självklart tar jag ju till det som behövs för att inte min hund ska störa/skrämma/ha ihjäl någon eller något.

Det är ju inte heller så att en måttlig korrigering alltid räcker. Jag hade kunnat slå halvt ihjäl Nike o Gadd och de hade fortsatt försöka ta dina katter så länge de hade puls ;) Då är det bättre att inte försätta dem i den situationen.

Hursomhelst så tycker även jag att det är praktiskt att ha ett brytkommando/hämmande kommande (NEJ) som i förlängningen faktiskt betyder att "gör du sådär så blir jag skitförbannad) men jag försöker att i första hand träna in beteenden på ett positivt sätt.

Om folk vill träna sina hundar helt utan några korrigeringar så tycker jag att det är helt upp till dem, så länge de har kontroll på sin hund så att den inte stör mig på ngt sätt. Det är ju f ö inte alla som använder korrigeringar som har full kontroll på sina hundar jämt så det gäller ju dem med. Ibland är helt enkelt ett koppel den bästa lösningen :)

Ang Fredde Stéens debattartikel så den som vanligt illa skriven, osammanhängande och full av ogrundade påhopp på allt och alla... Jag tycker det är beklagligt att han har blivit nån sorts poster boy för SBK. Och att Agria betalar honom för att blogga....:eek: Visst är en del av hans åsikter vettiga men det han säger/skriver känns för det mesta ogenomtänkt och ofta är han alldeles för snabb med att plocka fram korrigeringstänket.

Jag tycker nog inte alltid det är fel på brandsläckning och träning. I min bekants fall så blev brandsläckning tydligen en form av träning, då katterna aldrig varit intressanta efter det.

Att banka och skrika på en hund som är så varvad som dina hundar tycks bli på katter är helt onödigt, det antar jag att vi alla tycker ;)

Ja, det är klart det är dumt att ha sin hund lös och ha sin hund med katter och hela fadderitten. Men det är så människor fungerar. Dom kör med tänket; "Det går nog bra / Det kommer säkert ingen / Det händer inget". För alla människor är inte heller så mån om att lägga ner fullt så mycket tid på träning som andra hundmänniskor gör. Den mänskliga faktorn måste man nästan visa hänsyn till, just för att mestadels av våra hundägare i Sverige är naiva och tar mycket på rena chansningar.

Man kan inte kräva eller anta att hela hundsverige ska läsa på om betingning, träning, positiva metoder, klicker, shejping, skvallerträning för att det kommer aldrig ske. Alla har inte hund för att träna, många har den enbart för sällskap och allt bara flyter på utan något större intresse.

Jag tror helt enkelt att många kräver lite mycket av hundfolket i Sverige och antar att dom har ett intresse i att ens utvecklas? För mig får alla gärna använda "Nej", "Bryt", "Fel" eller vilka kommandon dom vill. Sen om Gunilla tjatat hål i huvudet på sin hund för att brytkommandot används stup i kvarten är ju egentligen en annan fråga..

För hundarnas del spelar det ingen roll vilket brytkommando du har, det är väl mer om du tjatar sönder kommandot som det blir helt misslyckat...

Jag vill inte dra alltför långtgående slutsatser om din kompis hund (kan ju vara nån jag känner ;)?) men generellt så brukar det ju vara svårt att få stopp på ett oönskat beteende som är så självbelönande som kattjakt genom att ta tag i ljumsken en gång. Jag vänder mig emot att man framställer korrigeringar som så otroligt allena saliggörande. Även om man använder korrigeringar får man ju för det mesta nöta och träna en del (om man inte använder rena chock-bestraffningen eller har en mkt vek hund).

Däremot tror jag att du har helt rätt i att det inte behöver vara det effektivaste att lära ut ren belöningsträning till "vanliga hundägare" på typ allmänlydnads- och valpkurser. Då skulle jag nog hellre använda mig att Svartbergs modell med Samarbete - Trygghet - Bestämmande. Det tror jag är enklast att lyckas med om man inte lägger hela sin fritid på att träna hund (själv gör jag ju precis det och tycker ändå inte att det funkar att enbart belöna fram precis allt ;)). Många hundägare man ser som har hundar som gapar i kopplen skulle förmodligen lägga av med det direkt om ägaren bara muttrade lite missnöjt och stampade på. Det är ju onekligen enklare än att sätta sig in i skvallerträning ;)

Men jag tror att det är ännu viktigare att försöka trumma in i kursdeltagare eller andra "vanliga hundägare" att de inte ska överskatta sin lydnad och ha hunden lös i tid och otid och låta den självbelöna sig med allt möjligt (och störa omgivningen). Samt även som jag skrev ovan att det oftast inte funkar att korrigera en gång och sen är det beteendet borta för alltid utan att all hundfostran bygger på att man lägger en del tid på att träna hunden, använder korrigeringar för att bryta beteenden och sen lär hunden hur den ska uppföra sig istället. Och att vara konsekvent för det är ju där 99% av alla hundägare brister...

Det är såklart ingen du känner. Våra gemensamma vänner har så vitt jag vet inte hundar som det räcker med ett nyp i ljumsken på :D En klen liten blandras av sällskapsmodellen. Så för den lilla saken räckte det alldeles utmärkt.

Och Svartbergs modell anser jag passar alla :bow: Och som du skriver, upplysa om att inte ha sin olydiga hund lös i tid och otid!

Här hemma används ordet "Nej", och det fungerar alldeles strålande. Nej -> Sluta upp med det där. Mina hundar är så smarta att dom inte ens behöver ha ett kommando efter "Nej":et, dom bara slutar och gör något annat :D

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 904
Senast: Palermo
·
S
Utrustning Vet att det finns flera trådar med ämnet pessoasele, men valde endå att starta en ny. läste "debatten" angående pessoaselen i en... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
12 033
Senast: Picazzo
·
C
Övr. Hund Idag skulle jag hämta ett paket på Posten (Lantmännen här i byn) och tog hundarna med mig i bilen. När jag hade hämtat mitt paket och...
Svar
15
· Visningar
1 357
Senast: Mirre
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 208
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31