Fredrik Steen - om att inte säga "nej"

Sv: Fredrik Steen - om att inte säga "nej"

Vad är det som stoppar dig från att ta hunden i halsbandet och lugnt lyfta bort den goda maten som hunden försöker sno?

1. Mina hundar har inte halsband inomhus, en onödig risk.

2. För att jag vill att mina hundar ska förstå att det är totalförbjudet.

3. För att jag vill att de ska avbryta direkt och att beteendet inte ska upprepas, det ska väck fortast möjligt. Det enklaste är att då ta till obehag (att jag blir skitförbannad). För övrigt finns det inget min ena hund älskar mer än mat, vad tycker du då att jag ska erbjuda för att avleda..nylagad lasagne?

KL Jag läste insändaren i papperstidningen, och undrade om det verkligen är så vanligt att instruktörer helt förbjuder "nej" eller liknande i alla situationer?

Att inte hålla på att banna hunden när man lär in saker är en sak, men i vardagen? För mina hundar betyder "NEJ" att de ska sluta med vad det nu är de gör, när de slutar får de beröm, och sen gör vi något annat.

Att handgripligen ta fast/lyfta ner/bort hunden skulle aldrig fungera för mig, mina hundar är mycket snabbare och vigare än jag. ;)

Min hund kan ordet nej och han är upplärd med att hålla sig borta från bordet. Jag använder "Nej" då han sniffar runt bordet och då går han och lägger sig.
Han har varit uppe på bordet en gång och ätit fläsk, tror inte direkt att jag kunde avleda där...
Jag använder endast nej som ett stopp-kommando, skulle lika gärna kunna använda "sluta", men nej ligger närmare i hjärnan.
Ett annat exempel på när jag använder nej är om jag tappar en kniv om hunden vill fram, då jag ofta ger honom kött om jag står och skär det vill han gärna titta vad för roligt jag har tappat denna gången. Då han stannar upp får han beröm och något gott, så jag tror inte han förknippar ordet nej med något obehagligt ;)

Däremot tror jag inte att det är själva ordet han egentligen reagerar på, utan mitt tonfall och kroppsspråk. Jag skulle kunna säga nej till honom som beröm är jag helt säker på, bara jag har rätt tonfall.
Sen använder jag inte ordet nej under träning utan endast under vardagslydnad. Husse använder ordet "usch" som brytkommando och det lyssnar han lika mycket på som nej.

Mina har dessutom ofta varit rätt så stora och tunga... 40 kg motsträviga muskler inget som man bara drar iväg på direkt.

Jag säger "app app". Min gamla *superväluppfostrade* hade smitit upp på bordet hemma hos dåvarande dagmatte och snattat middagsmat en gång. Han visste mycket väl när/var man kunde komma undan med saker. Hemma gällde vissa regler, men inte borta om han inte fick direkt tillsägelse om det... Stjäla är no no - Va? Verkligen!?

Min gamla hund var väldigt stjälig när hon var yngre, men blev bättre med åren. När vi flyttade in med sambon var det aldrig några incidenter, förutom en gång då jag var i tyskland en vecka, DÅ stal hon ifrån spisen!! Sambon såg henne dock och hon gjorde aldrig om det. Så tydligen gällde bara reglerna för henne när jag var hemma. Borta kunde hon också få för sig att stjäla, tex min mammas stek (då var jag inte heller närvarande), det är verkligen flexibla djur gällande regler;)

KL Jag läste insändaren i papperstidningen, och undrade om det verkligen är så vanligt att instruktörer helt förbjuder "nej" eller liknande i alla situationer?

Att inte hålla på att banna hunden när man lär in saker är en sak, men i vardagen? För mina hundar betyder "NEJ" att de ska sluta med vad det nu är de gör, när de slutar får de beröm, och sen gör vi något annat.

Att handgripligen ta fast/lyfta ner/bort hunden skulle aldrig fungera för mig, mina hundar är mycket snabbare och vigare än jag. ;)

Jag går två olika kurser med min valp. Den ena är på umeå brukshundklubb för anders högdhal, han säger att man kan visa sitt ogillande för hunden när den gör fel.

Den andra kursen jag går är en väldigt öppen kurs, björkstadens hundklubb, där är det alla åldrar och alla raser. Det är olika tränare och jag vet inte om dom är utbildade men dom är duktiga med hundar. Jag vet att jag frågade om råd en gång och då var den dåvarande tränaren skeptiskt mot nej och att visa ogillande till hunden, vad jag uppfattade i alla fall. Så jag tror att det varierar mycket från instruktör till instruktör. :)

Kl.

Jag blir alltid lite förvånad i sådana här trådar när exempel som t ex "vad gör du om hunden är på bordet" kommer upp. Alltså; Jag saknar verkligen ett slags mellanläge där man vare sig kastar omkull hunden, skriker på den, nejar den eller vad som helst, eller låter den äta upp hela frukosten.

Det måste väl finnas ungefär 1000 fler sätt att få en hund att kliva ner från köksbordet? Avledning eller en gedigen korrigering kan väl inte vara de enda sätten?

Min hund FÅR vara på köksbordet ibland, faktiskt. När jag vill att hon går ner ber jag henne att gå ner helt enkelt, om det inte passar sig med ett styck border collie på bordet just den dagen eller det tillfället.

Kommunikation?

Hade min hund hittat något farligt ute som kunde riskera hennes liv hade jag antagligen börjat med att ropa på henne och hade hon inte lyssnat på det hade jag gjort det som krävdes för att hon skulle låta det farliga vara.

On topic lite grann sådär så använder jag "nej" ibland. Jag tror dock att man mycket väl kan ha en finfin vardagslydnad utan ett nej, hunden förstår ju inte svenska bara sådär liksom. Man kan säga vad som helst.
Själv har jag massor med sätt att förmedla till min hund vad jag inte vill att hon ska göra och tvärtom; men visst, nej finns med i vårt vokabulär så att säga även om jag nog oftast snarare säger något i stil med "men puppe inte gör sådär jööö".

Och sedan arbeta med att hunden inte ska ta mat igen.

Jag är för lat, helt enkelt. Jag orkar inte ha en träningsplan för allt som händer i livet. Jag vill att min hund ska förstå enkla instruktioner som t ex "låt bli det där" eller "njäe, gå inte dit bort är du snäll" som fungerar i "alla" situationer; vare sig det gäller ett upphittat ben på promenaden, bajsrullning, frukostätning på köksbordet, vilja att jaga kompisens katt etc.

Jag har med mig min hund hela dagarna och jag har helt enkelt inte "tid" att träna specifikt på varje enstaka situation som kan uppkomma. Hon är en ung, pigg och nyfiken hund som gärna hittar på massa upptåg och det hade blivit sjukt mycket arbete om allt skulle tränas på det viset.
Jag ser helt enkelt inte hela våran vardag som träningssituationer. Skulle jag ha arbetat med allting specifikt skulle jag fått spendera hela dygnet med att träna och det fungerar inte. Hon måste fungera fint i situationer hon aldrig hamnat i förut och därför är det enklare för mig om våran relation är bra och vår kommunikation fungerar så att vi förstår varandra hela tiden, genom mitt sätt att vara.

Det innebär inte att jag skriker nej i varje ny situation. Tvärtom behövs varken det eller "brandsläckning samt vidare träning" inte alls, eftersom att hon är van vid vissa fraser och uttryck som hon förstår och direkt kan applicera på den nya situationen.

Är det enklaste alltid rätt?

Det tycker inte jag.
Jag älskar min hund och vill att hon ska ha det bästa livet ever och där ingår även den finaste och behagligaste relationen till mig.
Det ligger på mig att få en trevlig hund på ett okej sätt så att säga.

Har man någon grej hunden är så glad i att göra att det inte räcker att be den gå därifrån på ett vettigt sätt tycker jag att det är dags att se sig om efter alternativ.
Däremot är det ju väldigt olika vad som upplevs som "obehag" beroende på vilken person man är. Jag tror inte att en något höjd röst, ett argare kroppsspråk etc någon gång ibland alls innebär skada för hunden eller en trasig relation. Men jag tycker att man alltid ska sträva efter en så konfliktfri och "glad" vardag tillsammans som möjligt.

Nu förutsätter du att denna träningsmetod innebär att varje situation ska tränas för sig och att det inte på något sätt är likartade de system du har i bruk idag - varför då?

Har du tränat in ett kommando som betyder "kom här istället" så är det ju exakt samma sak som nej. Fast att du istället har lärt den ett positivt sätt att avbryta. Som inte handlar om att hunden känner ett obehag. Om du stöter på en riktig svårighet, så kräver det lite träning. Precis som med vilken annan metod som helst.

Jag har behövt strukturera upp träningen när det gäller viltintresse och möten med människor. Då har jag, när jag upptäckt att det brister, satt upp en plan där ex. jag låter hunden skvallra på vilt eller lära sig att man bara får hälsa om man gör rätt. Men andra saker har räckt med ett positivt stoppkommando som inte alls tog lång tid att lära in.

"men puppe inte gör sådär jööö"

Haha det där gör jag väldigt ofta "ajskelibajskeli älskling inte bita på pappas dyrskor nu"

Det tycker inte jag.
Jag älskar min hund och vill att hon ska ha det bästa livet ever och där ingår även den finaste och behagligaste relationen till mig.
Det ligger på mig att få en trevlig hund på ett okej sätt så att säga.

Har man någon grej hunden är så glad i att göra att det inte räcker att be den gå därifrån på ett vettigt sätt tycker jag att det är dags att se sig om efter alternativ.
Däremot är det ju väldigt olika vad som upplevs som "obehag" beroende på vilken person man är. Jag tror inte att en något höjd röst, ett argare kroppsspråk etc någon gång ibland alls innebär skada för hunden eller en trasig relation. Men jag tycker att man alltid ska sträva efter en så konfliktfri och "glad" vardag tillsammans som möjligt.

Jag tror heller inte riktigt att det skadar på ett sådant vis men jag försöker tänka i andra aspekter. Om det finns andra sätt att bete sig mot sin hund - vore det inte mer etiskt rätt att göra så? Kan man lasta en hund för deras handlingar? Är det ok att beskylla en hund för att göra fel eller är det mer hälsosamt att ha i baktanke att hundens beteende oftast beror på vad du gett den för möjligheter? Etc.

Har du tränat in ett kommando som betyder "kom här istället" så är det ju exakt samma sak som nej. Fast att du istället har lärt den ett positivt sätt att avbryta. Som inte handlar om att hunden känner ett obehag. Om du stöter på en riktig svårighet, så kräver det lite träning. Precis som med vilken annan metod som helst.

Ja, det är klart att extra träning behövs vid saker som är svårare.

Jag förutsatte ingenting om metoden alls - det var mer en vidarespinn på tankar jag haft efter inlägg som inte har med denna tråden att göra. Jag tänkte mig ingen kommandoinlärning utan att bara lära hundarna att det lönar sig mer att INTE äta upp frukosten och det är ett jättefint inlärningssätt; men det kommer ju att krävas att man utövar den träningen i många situationer så att säga. En hund som förvisso inte hoppar upp på köksbordet kommer nog ändå att vilja rulla sig i människobajs t ex.
I min värld är det ändå då enklare att kunna snacka med min hund i den situationen vi befinner oss i för stunden och det är helt enkelt inte alltid möjligt med träning och förberedande; det måste bara fungera.

Men såklart; läste jag slarvigt och det var inlärning av "ett" kommando du menade så funkar det ju likadant vare sig man säger "nej" "gå ner" eller "skit i det där".

Edit: Jag kan heller inte alltid vara där och avleda eller ta bort henne från situationen. Hon måste kunna "styras" även på lite håll. Som för ett tagsen när vi klippte klövarna på fåren. Hon är ung och relativt grön med fåren, ganska het. Hennes uppgift var "grindvakt" i en stilla position. Vid ett tillfälle blev ett av fåren lite wild and crazy och min lilla stjärna ville då absolut ordna upp kaoset genom att springa runt och ställa sig på helt fel sida. Där, mitt bland alla får med en klöv i näven kan jag inte avbryta allt, gå ut och leda henne tillbaka bara sådär. Då fick jag helt enkelt be henne att gå tillbaka till "sin" plats och stanna där. Simple as that.

Senast ändrad:

"men puppe inte gör sådär jööö"

Haha det där gör jag väldigt ofta "ajskelibajskeli älskling inte bita på pappas dyrskor nu"

Haha, ja. Det är lite det som är min poäng; kommunikation. Hundarna är så smarta att vi egentligen kanske inte behöver träna eller skälla bort allting.
Dom fattar ju vad vi vill även om vi uppför oss som mongon!

Jag tror heller inte riktigt att det skadar på ett sådant vis men jag försöker tänka i andra aspekter. Om det finns andra sätt att bete sig mot sin hund - vore det inte mer etiskt rätt att göra så? Kan man lasta en hund för deras handlingar? Är det ok att beskylla en hund för att göra fel eller är det mer hälsosamt att ha i baktanke att hundens beteende oftast beror på vad du gett den för möjligheter? Etc.

Absolut, jag säger inte emot dig.

Däremot finns det helt klart situationer där jag hellre ändrar mitt kroppsspråk en aning för att min prinsessa ska förstå "allvaret" än att lägger tid på att träna det. Det går fortare att säga "njä, gör inte sådär" en gång när min hund t ex fick för sig att jaga en katt (hon har inte mycket jaktlust, bara lite) än om jag hade tränat bort det.
Nu struntar hon i katter och "konflikten" var över så mycket snabbare; det är också i ett visst värde i det anser jag. Det är inte schysst mot hunden bara för att man har en belöning tillhands så att säga. Allt beror ju på situation.

Det är också mer värdefullt för min hund att jag snabbt säger "du, vi biter inte fåren" än att jag skulle haft någon alternativ metod som innebar "gör du fel får du inte valla".

Är det enklaste alltid rätt?

Inte alltid men ofta. Varför måste man göra det svårare än det behöver vara?

En snabb lösning på ett problem kan göra att man kan gå vidare i livet och göra/träna roliga saker tillsammans istället för att försöka lösa problem i tid och evighet.

Var just ute med hunden och kom och tänka på denna tråd mitt i en grej. man ska ju hinna före hunden innan skadan sker för att slippa "ryta", det är sällan min ilo springer efter någon eller något. Jag tränar "skvaller" alltså varje gång han ser någon berömmer jag och lockar på honom, detta är han super på. Men ibland hinner ju hunden faktiskt före. Idag gjorde han det, det var en joggare en bit bort, såg väldigt spännande ut, jag stod och pratade och hann uppfatta just när hunden tar satts och löper full fart mot joggaren, då skriker jag med hög och arg röst "staaannaaaa för faan" i panik om att han ska hinna upp joggaren och hoppa emot, vilket kan ge jobbiga konsekvenser. Hunden stannar genast 10m från joggaren vänder och kommer till mig, då blir det godis och dragkamp.

Så ibland måste man (känner jag) ta till en hård ton i paniksituationer. Ni får gärna ge andra förslag! :) Men just då var situationen så nära att jag inte hann få fram någon distraktion eller liknande.

Det beror helt på vad det är för beteenden man måste bryta och hur mycket tid man har på sig, Avledning, skvallerträning, klicker och allt sådant där fungerar säkert jättebra när man har tid på sig och det inte handlar om farliga beteenden. Jag hävdar dock att det i vissa lägen är absolut nödvändigt att korrigera. Min gamla rottweiler hade inte blivit långlivad om jag inte på tre röda lärt henne att det inte är tillåtet att tugga på främmande människor. Den bakomliggande orsaken fick vi ta itu med sedan. Hade jag försökt lösa den först hade samhället omhändertagit hunden och avlivat den.

Hon hade heller inte klarat av att leva i en värld med bara positiva metoder. Hennes värld behövde vara svart OCH vit annars skulle hon stressat ihjäl sig.

Sedan ställer jag mig lite frågande till påståendet att vi skulle behöva vara smartare än att korrigera. Som attt det är osmart att använda sig av korrigeringar. Can't say I agree. Faktum är att jag tycker den absolut schysstaste och ärligaste förhållningssättet är när man tydligt talar om när ett beteende är bra och när det är dåligt.

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 904
Senast: Palermo
·
S
Utrustning Vet att det finns flera trådar med ämnet pessoasele, men valde endå att starta en ny. läste "debatten" angående pessoaselen i en... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
12 033
Senast: Picazzo
·
C
Övr. Hund Idag skulle jag hämta ett paket på Posten (Lantmännen här i byn) och tog hundarna med mig i bilen. När jag hade hämtat mitt paket och...
Svar
15
· Visningar
1 357
Senast: Mirre
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 208
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31