Franskt på franskt

Indyhope

Trådstartare
Vad säger ni om det? Alltså om man betäcker en fransk märr med en fransk hingst. Blir det bara "skuttburkar". Eller är det en myt?

Ameo - såg just att ja la tråden fel. :o Den ska ju ligga under avel så klart.

Senast ändrad:
Sv: Franskt på franskt

Nej varför skulle det bli det? Det är väl bara att titta på de senaste storloppen. Vilka hästar är det som vinner? Jo franska. så det är väl helfranska det ska vara antar jag :mad:

:rofl:

Redan orolig? Du kan sälja den billigt till mig :idea:

Vad är helfranskt? l'Amiral Monzun är franskregistrerad men har mer amerikanskt blod är franskt...

Den jag kommer på på rak arm som har stor andel franskt blod är General du Pommeau,endast 10 % amerikansk blod, han var inte någon skuttburk precis. I Frankrike tävlar de med mycket mer helfranska hästar än vi gör här och där blir de diskade för orent trav så är det en bra häst och den är fräsch är det ingen fara.

Jag har min egen uppfattning och det är att många av de franska som "skuttar" är ofräscha. Till skillnad från de mer amerikanska som felar så fort det känns så "skuttar" de franska runt i orent trav istället.

Nej då, jag är inte orolig. ;) :D

Fast saken är den att jag har nog aldrig blivit idiotförklarad så många gånger som när jag betäckte franska märren med Jeanbat. "Alla" säger att det kan inte bli annat än skuttburk. *suck*

Senast ändrad:

Jag skulle bli jätteglad om jag haft en franskmärr o då går den till en helfransk hingst.
Men jag är så nöjd med min egen, inte för att hon har en superkanon stam, men det vore inte helt fel om hon går till en helfransk hingst.
Så att man får en avkomma med 50/50 om man säger så. Ingen inavelskoeff.
Kallas det outcrossavel,då eller? Ingen linjeavel här inte, såg jag när jag testade parning på min märr med en helfransk hingst.

Ja, då blir det outcross. :)

Min fölunge är drygt 66% fransk. Inavelskoefficienten är 3,7%.
Den närmaste gemensamma nämnaren är Star's Pride 5+5+5.

Är outcrossaveln bra? Jag försöker lära mig om hur travaveln fungerar. Vill inte ha för mycket inavel, som ligger på 10%.........
Lite mera franskt vore inte helt fel.
Min fölunge är 10.97% franskt, övrigt amerikanskt. Inavelskoeffen ligger på 6.816%....Något bättre, iaf. :)
Och det är Star´s Pride här oxå! 5+5....

Ja, då blir det outcross. :)

Min fölunge är drygt 66% fransk. Inavelskoefficienten är 3,7%.
Den närmaste gemensamma nämnaren är Star's Pride 5+5+5.

Brukar man inte säga att 25% amerikanskt blod i en i övrigt franskstammad häst är det bästa? När det gäller "fransoser".
Det är åtminstone vad jag hört. Om man nu inte vill ha en amerikan med franskt inslag...
66 % ska man väl inte bli idiotförklarad för tycker jag.

Frågan är ju bara hur mycket franskt som egentligen är franskt, jag tror ju inte att Calumet Delco är den enda amerikanska hästen som verkat under fransk flagg (fransk hingsts namn). Nu var detta i och för sig på slutet av 30-talet, men jag tror det finns betydligt fler och även av senare datum än så.

En personlig teori jag har är att ju brantare bogen är desto större risk för en skuttburk som inte får plats, jag väljer alltså gärna en fransk hingst om den har den exteriör jag gillar, liggande bog, lång manke och ett långt sluttande/stupande kors.

Sen tror jag också att de bästa allra bästa hästarna har låg inavelskoefficient, men i denna grupp hästar kommer du också att ha en väldigt låg startprocent. Korsar du amerikanskt med amerikanskt blod får man ett jämnare resultat, medelmåttor som kommer till start, men ultraindividerna kommer att vara de med blandat blod.

De jämnaste förvärvarna har ofta en hög inavelskoefficient, medans de med låg koefficient är osäkrare kort, lämnar toppar, men också mycket "skit". Avkommans koefficient behöver ju inte alls bli hög bara för att föräldrarnas är det.

Detta är ju vad jag tror, ni andra kanske har helt andra tankar!

Det är ju alltid lite chansningar med franskt anser jag, antingen blir det SKIT...eller hur bra somhelst....Mina föl får med amerikansk hingst 38% franskt i sig

Den franska travaren fick ju eg sitt "uppsving" då franska staten öppnade stamboken för vissa ston, dvs fick betäckas med "amerikanarna"....Bara de bästa stona fick äran, och idag ser vi resultatet....

Titta på avelshingstarna innan boken öppnades, det är inte ovanligt med rekord på 17-18 tider. Nu är ju inte värderingen densamma, men det går inte att komma ifrån att den amerikanska travaren har gjort Under i den franska aveln, så varför sträva efter helfranskt när facit bevisar motsatsen?

Florestan o Workaholic(Köptes in av franska staten) fick äran i början, sen var det ju inte många år som boken öppnades för "utomstående" och då visade sig resultatet snabbt , Men den franska staten stängde boken iallafall och jag fattar inte varför.....

Förr VAR dom skuttburkar, jag känner folk som bor i Frankrike och verkar i sporten , den allmännan inställningen är att Franskhästarna är svåra att träna, skarpa i psyket och allmänt sköra.

så varför sträva efter helfranskt när facit bevisar motsatsen?

Så att man har något som orkar gå i tredjespår hela vägen om man är dålig på att köra och inte kan hitta ner i position. :D

Skämt åsido - jag strävade inte efter helfranskt. Min unge är 66% fransk. Men jag gillar Jeanbat och han var min store favorit när han tävlade. Och jag ångrar mig inte för en sekund. Än så länge...

I år blir det dock amerikanskt så det förslår på den franska damen.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 470
Senast: ildiko
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar