Fransk bulldog

I

Isca

Min syster vill nu skaffa en hund av denna rasen. Hon har inte haft hund förr, men vart hundvakt ganska mkt åt mina och hennes vänner har hundar. Är det en lämplig förstahund? Hur är de i beteendet? Vad är dess "användningsområde"?
Jag blev nyfiken när hon började prata om det och bestämde mig för att fråga här :D Någon som har en vovvse av denna ras och kan dela med sig av erfarenheter?

/Isabella

Sv: Fransk bulldog

Det här kommer att bli långt, men det kan inte hjälpas då det finns så otroligt mycket att berätta om världens goaste (ja jag är partisk) hundras!
Jag har en liten frall-pojke på snart 9 månader och han är så härlig! Jag förstår inte hur jag överlevde innan vi fick hem honom :D

Jag tycker absolut att man kan ha en fransk bulldog som första hund. De är väldigt anpassningsbara och sålänge de får vara där du är så är de nöjda :) De är väldigt sociala och älskar människor.

emperor (min fralla) tycker mycket mer om människor än andra hundar. Möter man en hund+ägare ute så vill emperor först och främst hälsa på den andra hundens ägare:D

Det är mycket fart i dem och min kille är otroligt lättlärd! Det är säkert också individuellt då jag hört från många andra fralle-ägare att deras hundar kan sitt och ibland ligg och sen är det stopp. men emperor kan minst 20 kommandon och tycker att det är jättekul att träna tricks! han är smart som fasen och är mycket väl medveten om vad han får och inte får göra.. Om tikarna har jag hört att de lätt blir förnärmade, och då får man fjäska in sig hos dem igen för de är rätt långsinta :rofl:

Men det är verkligen en helt underbar ras. Lätta att ha med sig, skäller knappt, och de är så otroligt charmiga, personliga och roliga! Du ska se när emperor sätter av i sina "bullfnatt". Då springer han som en hare i full fart (fast något klumpigare) med vidöppen mun och välter allt i sin väg :rofl: Och detta är ju något som de flesta individer inom rasen utför regelbundet..

De är ju som sagt så jätte anpassningsbara. Det är ju en ren sällskapshund men den har inga problem med att hänga med ut på långa promenader i skogen eller annat man kan tänkas hitta på.

De brukar bli som sina ägare - ligger husse och matte på soffan gillar hunden soffan (för att husse och matte är där) och är husse och matte i skogen så gillar hunden det (för att husse och matte är där).
De är oftast riktiga kelgrisar!

Det enda man bör tänka på är att det ofta är problem med värksvaget/trånga bäcken vilket gör att valparna ibland måste förlösas via kejsarsnitt. Så det bästa är att köpa sig en naturligt född valp. Sen bör man inte "busa upp" dem för mycket när det är varmt ute då de inte hässjar lika effektivt som andra hundraser och därför lätt blir överhettade.

Varför vill de just ha en fransk bulldog? Och vilka egenskaper söker de efter hos sin blivande hund?

finns mycket att läsa på fransk bulldogklubbs hemsida:
http://www.fbksverige.se/

Usch vad långt det blev! Förlåt mig! Hoppas ni orkar läsa ;)
slänger in en nytagen bild på lille emperor också ;)
emperor070315.jpg

sen får man ju inte glömma hur de låter!:idea:
De har ju världens mysigaste och korrande ljud. De flesta tanter vi möter på stan undrar om han är arg för att han morrar så :rofl:
Stackars emperor är i själva verket bara så lycklig att han knorrar!

Och sen är de riktiga rap och fismaskiner. Emperor lägger de värsta hundfisarna jag varit med om. Och han snarkar så att sambon får lyfta ut honom ur sovrummet på nätterna för att kunna sova...

men det får man stå ut med för att dela livet med en liten fralla!:D

sen får man ju inte glömma hur de låter!:idea:
De har ju världens mysigaste och korrande ljud. De flesta tanter vi möter på stan undrar om han är arg för att han morrar så :rofl:
Stackars emperor är i själva verket bara så lycklig att han knorrar!
Och det beror inte på att hans luftintag är begränsat? Eller är han en katt som spinner? :)

självklart påverkar de trånga andningsvägarna hans olika ljud.
Men då han knorrar när han tigger och när han ser någon han tycker om så tror jag faktiskt (inbillar mig kanske) att han kan knorra när han själv vill och att det inte enbart beror på begränsad lufttillgång :)

Min syster vill nu skaffa en hund av denna rasen. Hon har inte haft hund förr, men vart hundvakt ganska mkt åt mina och hennes vänner har hundar. Är det en lämplig förstahund? Hur är de i beteendet? Vad är dess "användningsområde"?
Jag blev nyfiken när hon började prata om det och bestämde mig för att fråga här :D Någon som har en vovvse av denna ras och kan dela med sig av erfarenheter?

/Isabella

JA Absolut!!

Det är en hundras som är mycket egensinniga med stor pesonlighet..
Älskar djur & människor.. Älskar barn...!!
Deras användningsområde säger många sällskap men jag tycker & har erfarenhet att dom kan användas till väldigt mycke mer.. Allt från lydnad till räddning.
Den blir vad du gör den till!:D

Det här kommer att bli långt, men det kan inte hjälpas då det finns så otroligt mycket att berätta om världens goaste (ja jag är partisk) hundras!
Jag har en liten frall-pojke på snart 9 månader och han är så härlig! Jag förstår inte hur jag överlevde innan vi fick hem honom :D

Jag tycker absolut att man kan ha en fransk bulldog som första hund. De är väldigt anpassningsbara och sålänge de får vara där du är så är de nöjda :) De är väldigt sociala och älskar människor.

emperor (min fralla) tycker mycket mer om människor än andra hundar. Möter man en hund+ägare ute så vill emperor först och främst hälsa på den andra hundens ägare:D

Det är mycket fart i dem och min kille är otroligt lättlärd! Det är säkert också individuellt då jag hört från många andra fralle-ägare att deras hundar kan sitt och ibland ligg och sen är det stopp. men emperor kan minst 20 kommandon och tycker att det är jättekul att träna tricks! han är smart som fasen och är mycket väl medveten om vad han får och inte får göra.. Om tikarna har jag hört att de lätt blir förnärmade, och då får man fjäska in sig hos dem igen för de är rätt långsinta :rofl:

Men det är verkligen en helt underbar ras. Lätta att ha med sig, skäller knappt, och de är så otroligt charmiga, personliga och roliga! Du ska se när emperor sätter av i sina "bullfnatt". Då springer han som en hare i full fart (fast något klumpigare) med vidöppen mun och välter allt i sin väg :rofl: Och detta är ju något som de flesta individer inom rasen utför regelbundet..

De är ju som sagt så jätte anpassningsbara. Det är ju en ren sällskapshund men den har inga problem med att hänga med ut på långa promenader i skogen eller annat man kan tänkas hitta på.

De brukar bli som sina ägare - ligger husse och matte på soffan gillar hunden soffan (för att husse och matte är där) och är husse och matte i skogen så gillar hunden det (för att husse och matte är där).
De är oftast riktiga kelgrisar!

Det enda man bör tänka på är att det ofta är problem med värksvaget/trånga bäcken vilket gör att valparna ibland måste förlösas via kejsarsnitt. Så det bästa är att köpa sig en naturligt född valp. Sen bör man inte "busa upp" dem för mycket när det är varmt ute då de inte hässjar lika effektivt som andra hundraser och därför lätt blir överhettade.

Varför vill de just ha en fransk bulldog? Och vilka egenskaper söker de efter hos sin blivande hund?

finns mycket att läsa på fransk bulldogklubbs hemsida:
http://www.fbksverige.se/

Usch vad långt det blev! Förlåt mig! Hoppas ni orkar läsa ;)
slänger in en nytagen bild på lille emperor också ;)
emperor070315.jpg

Nyfiken som en strut men var kommer din fralla ifrån..?

Och det beror inte på att hans luftintag är begränsat? Eller är han en katt som spinner? :)

Det finns dom som har problem med andningen men jag tycker det är inte så farligt så farligt längre. Men sen anser jag att om en frall får röra sig mycke i skog & mark så tränar den upp både hjärt & lungor nåt som är viktig.

såg inte att du undrade vart han kom ifrån förrän nu!:eek:
sorry!
Han kommer från Kennel Candystation i GBG. :)

Jag tycker att de verkar vara utomordentliga sällskapshundar men med ett stort behov av en fast hand. Mina grannar har två stycken och dom bara vrålar i kopplet om en annan hund kommer gåendes mot dem. En vän till mig passar även en fransk bulldogg ibland som också har haft lite problem med attityden vilket inte minskat direkt då den inte blivit speciellt uppfostrad.
Charmig hund annars, inget jag hade valt själv då de kan ha diverse problem men de har ju inte på låånga vägar lika mkt problem som sina engelska kusiner vad jag förstått. Fräcka är de iaf , lycka till!:D

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 216
Senast: Hermelin
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 967
Senast: valpköpare
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 156
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 054
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka