Fransk bulldog

Sv: Fransk bulldog

Min har extremt kort nos och har inga andningsproblem heller. Det gör inte kortnosade Boxrar friska. Hon härjar och springer som bara den trots att ryggen är full av bryggor och piggar. Hennes röntgenplåtar var enligt veterinären "en sorglig historia".

Men hon rör sig och hoppar, drar springer som vanligt.

Så man behöver faktiskt inte märka nåt alls.

*KL*

Problemet med fransk bulldogg är ju inte bara de korta nosarna. Det vore intressant att veta hur stor förekomsten egentligen är av hudproblem och ryggproblem/kotdeformationer. Finns det någon statistik?

Absolut och jag tycker att Fralla aveln är skit.

Det jag vänder mig emot är att Brab aveln skulle vara skit bara för att de har korta nosar.

Jag gillar också västgötar, hade lite dålig erfarenhet av dem tills jag träffade din specielle herre (lever han fortfarande?) och efter det har jag bara träffat väldigt roliga hundar. Din har nog varit den med mest karaktär, de andra har varit lite mjukare tycker jag. /QUOTE]

Jajamen, han fyller snart 11 och ska förhoppningsvis hänga med några år till! Han börjar också bli lite mjuk...på gamla dar... åtminstone lite! Lite artros, någon tand fattigare - men full av bus fortfarande. Nästa västgöte ska jag nog försöka få fatt i en som är lite mindre självständig och kan-bäst-själv tror jag.

*KL*

Problemet med fransk bulldogg är ju inte bara de korta nosarna. Det vore intressant att veta hur stor förekomsten egentligen är av hudproblem och ryggproblem/kotdeformationer. Finns det någon statistik?

Jag hittade själv lite statistik om ryggarna, man har tydligen genomfört projekt i Norge och USA.

"Totalt stilte 29 hunder opp for radiografisk undersøkelse. Av disse 29 hundene hadde 7
hunder allerede fått konstantert en ”rygglidelse”,mens 22 hunder var klinisk friske på
tidspunktet undersøkelsen ble foretatt.

Resultatet av undersøkelsen viser at 28 av de 29 hunder hadde en eller flere abnormaliteter i
ryggsøylen. Dette betyr at kun 1 hund eller (3.4 %)av de deltagende hundene hadde en
ryggsøyle uten anmerking. Det deltagende antall hunder er selvsagt alt for lavt til trekke
noen generell konklusjon. Imidlertid om en sammenligner med en undersøkelse som ble
gjennomført i French Bulldog Club of America i 2004, ref/1/, så viser resultatene tilnærmet
samme resultat som i denne undersøkelsen. Av 245 undersøkte hunder var det 12 hunder
(4.9 %) som hadde en ryggsøyle uten anmerkning. "

:(

Min har extremt kort nos och har inga andningsproblem heller. Det gör inte kortnosade Boxrar friska. Hon härjar och springer som bara den trots att ryggen är full av bryggor och piggar. Hennes röntgenplåtar var enligt veterinären "en sorglig historia".

Men hon rör sig och hoppar, drar springer som vanligt.

Så man behöver faktiskt inte märka nåt alls.

Då kan jag tala om att min ena röntgades högt och lågt vid 8 års ålder pga av oförklarlig hälta. Det enda som hittades var väldigt lindrig artros i små leder i benet hon haltade på. Annars väldigt fina plåtar trots sin ålder och dom röntgade både rygg och höft (hon hade godkända A höfter som 1,5 åring men dom kollade ändå):) Hon fick sista året äta glykoflex vilket hjälpte kanon tillsammans med kontrollerad motion (inget bus lös med andra hundar) . Men sen kom juvertumören från helvetet och då gick det fort:(

Så jag vet att hon inte maskerade något som spondylos eller kraftig artros tex. :)
Hon var en frisk boxer helt enkelt, ända till slutet!

Det var ändå en lägre procent än i de undersökningar jag hittade, där mindre än 5% av frallorna som deltagit hade helt felfria ryggar. Det hemska är ju att detta även gäller hundar utan kliniska symptom.

Det har jag aldrig påstått heller ;)

Det jag reagerade över var när någon frågade var alla dessa så kallade friska plattnosade hundar finns då denna aldrig träffat någon :D Ville bara berätta att här bodde två :)

I väntrummet hos min vet dräller det av sjuka schäfrar men inte är det någon som skriker om den aveln.;)

Eh, jo, det diskuteras högljutt om den usla hälsan på schäfer. Det förhindrar inte att man dessutom diskuterar den vansinniga aveln på plattnosar.

I väntrummet hos min vet dräller det av sjuka schäfrar men inte är det någon som skriker om den aveln.;)

Jo mer än om plattnosar skulle jag vilja påstå. För plattnosade är ju så söta och när folk kommer hit och hör våran mops snarka så ler dom och tycker hon är så gullig ..
Tills jag berättar varför hon snarkar..

Jag syftade på dobbis, som undrade var vi sett alla sjuka frallor.

Dobbis: Eh, schäferaveln är väl ett ämne som stötts och blötts länge.

Jag undrar mer vart man hittar ägarna, eftersom alla plattnosägare påstår att just deras hund är problemfri.

Det fattar inte jag heller...

Jag känner en "as-sund" fralla. Han springer glatt när vädret är lagom, han älskar att träna och haltar inte.

Men, jämfört med vanliga hundar, andra hundraser, så blir det ju helt plötsligt inte alls samma sak. Visst vill han träna, men hans fysik gör honom slut rätt fort. Visst springer han, men är det varmt dör han nästan på direkten. Han är hur glad som helst, men låter som ett tröskverk etc. Jämför man honom med andra frallor är han suverän, men jämfört med andra, "friska" raser, så njä. Inte riktigt så bra längre.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 465
Senast: Lona
·
M
Hundavel & Ras Hej! Jag undersöker lite olika raser inför kommande hundköp och skulle vilja få lite förslag från er! Det här livet skulle vår...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 335
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras jag och min sambo har sedan en tid tillbaka funderat på att skaffa en hund framåt sommaren och vi har mest kollat på fransk bulldog som...
2
Svar
34
· Visningar
3 114
Senast: Ramona
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare