Sv: Fransk bulldog
Och jag blir lika förvånad när jag läser denna tråden och funderar på var ni träffar alla skit frallor/mopsar/bulldoggar.
Har ju själv frallor o mopsar sen 2008,bulldog sen 2011 och visst jag avlivade min först köpta fralla då han lät förfärligt,men efter det så lärde jag mig ju på den hårda vägen.
Det finns frallor/mopsar som andas bra och för sin ras utmärkt.
Så till er som aldrig träffat en sådan,välkomen hit!
Bulldogen är svårare,jag äger 3,en avelsspärrad (gjort av mig) och 2 som både rör sig och andas mycket bra.
På frallorna så finns det ju mer eller mindre 2 sorter,utställnings frallan och sen "sport frallan" sport frallorna är mer högbenta och har längre nos och dom går mindre bra på utställning.
Men av dom 5 kullarna jag tagit så har ingen andningsproblem som orskar problem,2 snarkar lite , av 5 kullar är 3 födda naturligt och 2 med snitt,en pga död valp som sitter på tvären och en pga för litet bäcken,dom 2 sistnända är båda tagna ur avel i min verksamhet.
Ingen av valparna har hudproblem/allergier och dom som är patellade är fria utom 1 som hade 0/1
Så med det facit i handen blir jag lite fundersam när alla pratar om hur sjuka dom är,fast med tanke på hur populära dom är så finns det säkert många med problem,det skulle oxå vara intressant att veta om alla dom sjuka är med eller utan stamtavla .