Fransk bulldog

Sv: Fransk bulldog

Så galen avel på många raser, katastrofalt :( frallorna är en av dem, skumt att lagen inte tillämpas. Extremavel är så tråkigt.

Undrar vad som skulle hända om man anmälde en uppfödare som fått bulldogvalpar? Och sen säga att den följer inte lagen..

Det var ju något hallå när länsstyrelsen i Skåne menade att shar pei-uppfödare bryter mot djurskyddslagen. Undrar hur det gick med det?

+hazel +Pulkaskurk

Det är inte plättnäsorna vi är ute efter i sig. Utan de tre jag har nämnt är raser som vi har fastnat för bara. Jag skulle även kunna tänka mig Sheltie, men inte sambon. Schnauzern har jag aldrig gillat rikitigt, tyvärr. Teoretiskt skulle de nog passa men utseendet tilltalar mig inte.
Jag är medveten om att det finns flera Boston som har dålig hälsa, men de finns ju även de som tävlar agility på hög nivå. Många uppfödare jobbar ju hårt med att förbättra hälsan, använder endast djur i aveln som har friröntgade höfter är ögonlysta samt även med något längre näsa.

Jag hoppas att vi kan hitta en ras som både tilltalar oss utseendemässigt och passar till vad vi vill göra med hunden.

Västgötaspetsar är väl inte speciellt trevliga? Iaf inte de jag träffat..
Mest bjäbbiga och asjobbiga...

Jag kan hålla med om att västgötaspetsen har en massa åsikter och gärna talar om dem. Högt! Men själv tycker jag att det är vansinnigt roliga hundar. Man bör dock vara utrustad med tålamod, humor och inte ha ett överdrivet behov av att ha en hund som får en att framstå som världens hunddomptör.

Den har vallhundens alla fördelar, men har inte bordercolliens stora behov av vallning. Den är behändig i storlek. Den har världens bästa päls. Den får en att skratta - ofta och mycket. Man bör, när den är i valpstadiet, ha bepansrade anklar, för den tränar gärna sina hasvallarinstinkter. Och den låter.

Jag kan tänka mig rätt många hundraser när det är dags för nästa hund - men jag kan aldrig tänka mig att vara utan en västgötaspets.

*kl*
Jag blir alltid lika fascinerad över att ägarna till plattnosar intygar att just deras hund/ar är absolut opåverkade och jättefriska. Undrar i mitt stilla sinne vem som äger alla de där värmepåverkade, rosslande, flåsande och uppenbart allmänpåverkade kortnosarna som man möter på stan/hos veterinären osv. För jag har aldrig mött en plattnos som inte är märkbart påverkad av sin fysik, och då möter jag ändå ganska mycket hundar.

Allt ÄR ju relativt, men SÅ relativt?

Det var ju något hallå när länsstyrelsen i Skåne menade att shar pei-uppfödare bryter mot djurskyddslagen. Undrar hur det gick med det?

Jag tror inte att det finns någon slutgiltigt beslut än. Hur det än slutar med shar-peifallet misstänker jag att det kommer bli vägledande för hur man ska ställa extremavel i förhållande till djurskyddslagen.

*kl*

Ett uttryck som jag hört flera gånger inom den veterinära världen är att "Den enda gång en brachycefal hund eller katt har fria luftvägar och kan andas normalt är när den är intuberad under narkos". Jag tycker det säger en hel del...

Du är välkommen att träffa mina :)

Jag emot dålig avel, därför vi inte köpte Fralla utan petit brabancon.

*kl*
Jag blir alltid lika fascinerad över att ägarna till plattnosar intygar att just deras hund/ar är absolut opåverkade och jättefriska. Undrar i mitt stilla sinne vem som äger alla de där värmepåverkade, rosslande, flåsande och uppenbart allmänpåverkade kortnosarna som man möter på stan/hos veterinären osv. För jag har aldrig mött en plattnos som inte är märkbart påverkad av sin fysik, och då möter jag ändå ganska mycket hundar.

Allt ÄR ju relativt, men SÅ relativt?

Håller med, jag undrar också vart de finns..

Jag har ju en mops, på sommaren fixar hon inte gå promenader. Nu på vintern, hösten och tidig vår, då kan hon följa med på hur långa promenader som helst. Men värme, det går inte...
Snarkar när hon sover gör hon nästan jämt.

Däremot undrar jag ofta över att fast hon snarkar, så älskar hon ligga under täcke, köra in nosen i en kudde så hon knappt får luft osv.. Sånt borde ju inte vara skönt om man har problem, men det kanske blir vana :(

Läste ovanför om en plattnos som blev så livlig efter en op. Nu får jag tankar, tror jag ska kolla upp vad det kostar..
Men mops är ju en livlig skit så de kanske blir odrägliga efter en sån op :D ;)

Du är välkommen att träffa mina :)

Jag emot dålig avel, därför vi inte köpte Fralla utan petit brabancon.

Fast den rasen tycker jag har ngt mer längre nos. Och det lilla gör mycket. Det har jag märkt om man möter en mops med så bara några mm mer längre nos än min har.
Har haft en svart mops, just henne blev det för jag visste hennes mamma hade längre nos och det fick hon också och hon snarkar inte.. (hon bor hos en vän)

Kl

finns ju en här på buke som föder upp frallor , och där har en del längre nosar , vet inte hur "gdk" det är men hellre lång nos än gdk

Kl

finns ju en här på buke som föder upp frallor , och där har en del längre nosar , vet inte hur "gdk" det är men hellre lång nos än gdk

Är inte det dobbis?

Ja jag hade gärna velat ha en mops till i framtiden, för de är så otroligt roliga och härliga. Men då ska det vara med lång nos, gärna så lång så domaren skulle svimma om han/hon fick se den. Så lång ska nosen vara :D

Västgötaspetsar är väl inte speciellt trevliga? Iaf inte de jag träffat..
Mest bjäbbiga och asjobbiga...

Själv tycker jag västgöten är supertrevlig och har träffat flertalet mjuka och goa västgötar. Mitt val stod mellan den och heelern. Nu blev det heeler för några år sedan och den har nog mer humör än västgöten:D Men jag kan klart tänka mig en västgöte i framtiden:)

Så tänker jag också. Jag älskar som sagt Boxer som ras och också deras utseende, men har fått inse att rasen är sjuk. Min har verkligen problem med nästan allt. Jag skulle aldrig drömma om att försvara rasen.

Så med brustet hjärta väljer jag en annan ras nästa gång (whippet).

Och jag blir lika förvånad när jag läser denna tråden och funderar på var ni träffar alla skit frallor/mopsar/bulldoggar.
Har ju själv frallor o mopsar sen 2008,bulldog sen 2011 och visst jag avlivade min först köpta fralla då han lät förfärligt,men efter det så lärde jag mig ju på den hårda vägen.
Det finns frallor/mopsar som andas bra och för sin ras utmärkt.
Så till er som aldrig träffat en sådan,välkomen hit!
Bulldogen är svårare,jag äger 3,en avelsspärrad (gjort av mig) och 2 som både rör sig och andas mycket bra.
På frallorna så finns det ju mer eller mindre 2 sorter,utställnings frallan och sen "sport frallan" sport frallorna är mer högbenta och har längre nos och dom går mindre bra på utställning.
Men av dom 5 kullarna jag tagit så har ingen andningsproblem som orskar problem,2 snarkar lite , av 5 kullar är 3 födda naturligt och 2 med snitt,en pga död valp som sitter på tvären och en pga för litet bäcken,dom 2 sistnända är båda tagna ur avel i min verksamhet.
Ingen av valparna har hudproblem/allergier och dom som är patellade är fria utom 1 som hade 0/1

Så med det facit i handen blir jag lite fundersam när alla pratar om hur sjuka dom är,fast med tanke på hur populära dom är så finns det säkert många med problem,det skulle oxå vara intressant att veta om alla dom sjuka är med eller utan stamtavla .

I min värld är det knappast en speciellt hälsosam statistik du räknar upp...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 465
Senast: Lona
·
M
Hundavel & Ras Hej! Jag undersöker lite olika raser inför kommande hundköp och skulle vilja få lite förslag från er! Det här livet skulle vår...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 335
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras jag och min sambo har sedan en tid tillbaka funderat på att skaffa en hund framåt sommaren och vi har mest kollat på fransk bulldog som...
2
Svar
34
· Visningar
3 114
Senast: Ramona
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar