Fransk bulldog

Sv: Fransk bulldog

Våra grannar har en fralla, en härlig tjej med mycket attityd :D Hon är både för stor och har för mycket nos enligt rasstandarden, men det sistnämnda innebär att hon är den enda på rasträffar som faktiskt orkar leka och kan andas :crazy: Hon har varit hos veterinären för både det ena och det andra, för stunden är hon frisk men man vet ju aldrig hur länge det varar... :meh: Så jag håller tyvärr med Shaadoow, stöd inte den aveln!

Det är ju verkligen helt galet.

Vad är det egentligen som gör att frallorna är så känsliga?
Jag har ju två trubbnosar själv, Ruben är extremt platt. Ingen har problem med andning, värme eller lek.
Ruben är lite värmekänslig men håller vi honom klippt är det inga problem. Ture är det full rulle på och det har varit samma med de andra brabar jag träffat, inga problem.

Ruben är blandras mellan peke och king Charles, idiotmix, jag vet. Är sex år nu och har aldrig varit sjuk dock, inga allergier, inga problem med ögon eller öron.

Så varför just frallor?

jag hade en fralla. Den finaste och goaste, bästa hund jag någonsin träffat. Han blev fem år precis på dagen och hade då stora andningssvårigheter, deformerade kotor, sammanvuxna kotor i ryggen, diskbråck, furunkulos, vandrande hälta (pga ryggen) och höftskålar flata som tallrikar. Vi bestämde oss för att avliva honom när han under behandling för diskbråck i kombo med de förkalkade diskarna fick extrema smärtkramper, kissade ner sig och skrek rakt ut. På kliniken fick han en andningskollaps och då bestämde vi oss snabbt. Även om jag nog visste att jag skulle åka hem med bara ett tomt halsband.
jag önskar verkligen ingen det vi fick gå igenom :(

Jag önskar att ni ville titta på en friskare ras.

Kl.

Nog för att jag för stod att det var illa med rasen men inte att det var så illa.

Rent krasst är det direkt olagligt att avla på Franska bulldoggar och säkert en del andra raser också men den lagen tillämpas inte i någon större utsträckning:

Statens jordbruksverks före skrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt SJVFS 2008:5

24 § Djur får inte användas i avel om
1.de har sjukdomar eller funktionshinder som kan nedärvas,
2.de är eller med stor sannolikhet är bärare av recessivt anlag i dubbel uppsättning för sjukdom,
3.de är eller med stor sannolikhet är bärare av enkelt recessivt anlag för sjukdom såvida inte parning sker med individ som är konstaterat fri från motsvarande anlag,
4.parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för sjukdom eller funktionshinder hos avkomman,
5. de uppvisar beteendestörningar i form av överdriven rädslereaktion eller aggressivt beteende i oprovocerade eller för djuret vardagliga situationer, eller
6. de saknar förmåga att föröka sig på ett naturligt sätt.

Den franska bulldoggen måste ju falla både på punkt 1 och punkt 6.

Andningsvårigheter och deformerade ryggar måste ju räknas som funktionshinder och att inte kunna föda valpar naturligt som att inte kunna försöka sig på ett naturligt sätt.

Enda anledningen till att den här rasen finns och en hel del andra är ju på grund av MÄNNISKANS fåfänga och egoism för aveln leder uppenbarligen ofta till stort lidande hos hundarna :banghead:

Med tanke på försäkringsbolagens restriktioner för kejsarsitt är det inte så troligt att man systematiskt avlar på tikar som inte kan valpa själva.

:bow:

Bra skrivet. Jag gillar också frallor, och älskar Boxrar, men kommer inte att stöda aveln på dessa raser.

Och även uppfödare av friska frallor måste förstå att brar för att de egna djuren är friska betyder det inte att rasen är frisk eller aveln försvarbar.

Med tanke på försäkringsbolagens restriktioner för kejsarsitt är det inte så troligt att man systematiskt avlar på tikar som inte kan valpa själva.

Uppenbarligen gör man det.Enligt rasklubbens egen hälsoenkät föds mer än 60% av kullarna med kejsarsnitt.

En tik får snittas två gånger och sen får den avelsspärr så vida den inte haft värksvaghet då får den endast snittas en gång.

Senast ändrad:

Har ni förslag på andra raser som faller under samma "kriterier" som frallorna men är friskare? Vi letar en sällskapshund som ska klara av att bo i lght men även på gård. Pigg och glad utan att bli galen om de får mindre aktivitet under kortare perioder, en sällskapshund helt enkelt ingen brukshund. Mindre storlek men inte jack russel-liten, inte för mycket pälsvård.
Jag har dålig koll på sällskaps-segmentet så att säga... Vet en ras jag skulle vilja ha, men det får vänta lite.

Jag är ju partisk ;), men Kinesen (Chinese Crested) är en urtrevlig hund. Har själv på puffar (Powder Puff, den hårade varianten) men håller dom nerklippta.

De följer lika gärna med på milslånga promenader som att de ligger hemma i soffan o knôr.

Sheltie såklart! :love:
Alltid glada och pigga på att hänga med på allt, men är man sjuk eller när det är skitväder ute så ligger de lika gärna och myser i soffan med en hela dagen :) vi bor i lägenhet och har två stycken och det är inga problem. Minimalt med pälsvård, en ordentlig borstning efter de har badat och sen behöver vi bara hålla efter bakom öronen ca varannan vecka. Otroligt lättsamma och okomplicerade hundar med få rasbundna sjukdomar. De kan dock vara nervösa/stressade vilket är viktigt att tänka på när man letar sheltie

Jag skaffade en whippet efter frallan. Typ det friskaste du kan skaffa dig ;)
Jättetrevlig sällskapshund som har en VÄLDIGT tydlig av-knapp hemma. Till och med mina katter för mer liv och oväsen hemma än vad hon gör.
Ute är hon pigg och alert och är ofta med när jag rider!
Tycker om att springa mycket, lösa och FORT! så om du inte tränar in en bra inkallning så är det bäst att bara släppa på inhägnat område pga den stora jaktlusten.
Ingen pälsvård heller!

Så galen avel på många raser, katastrofalt :( frallorna är en av dem, skumt att lagen inte tillämpas. Extremavel är så tråkigt.

Jag skaffade en whippet efter frallan. Typ det friskaste du kan skaffa dig ;)
Jättetrevlig sällskapshund som har en VÄLDIGT tydlig av-knapp hemma. Till och med mina katter för mer liv och oväsen hemma än vad hon gör.
Ute är hon pigg och alert och är ofta med när jag rider!
Tycker om att springa mycket, lösa och FORT! så om du inte tränar in en bra inkallning så är det bäst att bara släppa på inhägnat område pga den stora jaktlusten.
Ingen pälsvård heller!

Whippar är kalashundar, praktiska, friska, okomplicerade, diskuterar aldrig, jo, om en sak: dåligt väder, då kissar de inne. Tvingar man ut dem står de o huttrar, vägrar röra sig.

Förhoppningsvis är det så.
Men jag vet en tik, som efter två kejsarsnitt i Sverige fick åka utomlands, paras och förlösas en tredje gång med kejsarsnitt. Sen kom hon hem igen, utan valpar. Dessa kom någon vecka senare men stoppades vid gränsen.

Tyvärr faller verken sheltie, chinese crest eller whippeten sambon i smaken. Sheltien är väl egentligen den enda som tilltalar mig...
Jag är ju lite småkär i staffarna:o. Ja det tål ju att funderas på!
Tar gärna emot fler förslag?

Ja, varför inte en Staffe?
Från en bra uppfödare, Aningfull kan säkert hjälpa dig där.

Jag är ju väldigt frälst i Petit Brabancon men de blir nog i minsta laget.

Men men men... varföt gör man så?

Ts; jag har dvärgschnauzer, dock en del pälsvård.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 465
Senast: Lona
·
M
Hundavel & Ras Hej! Jag undersöker lite olika raser inför kommande hundköp och skulle vilja få lite förslag från er! Det här livet skulle vår...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 335
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras jag och min sambo har sedan en tid tillbaka funderat på att skaffa en hund framåt sommaren och vi har mest kollat på fransk bulldog som...
2
Svar
34
· Visningar
3 114
Senast: Ramona
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar