Fransk bulldog

Sv: Fransk bulldog

Vad roligt att just whippet kom upp som förslag! Jag vill nämligen ha en sån. ;) Men sambon tror att det blir lite jobbigt med en sån om vintrarna. Här blir det mycket snö och riktigt kallt. Men jag har varit så himla förtjust i dem jättelänge. :)

Våra kriterier på en ny hund samstämmer väldigt väl med det RostKaptenen skriver. Vi bor på gård och jag är ganska aktiv ute med hästarna och vill gärna att hunden är med ute. Men samtidigt vill vi inte ha en hyperaktiv brukshund som behöver tre timmar motion/dag. Gärna en lite mindre modell, men inte FÖR liten. Roligt om den är lekfull ute i snö och vatten men kan koppla av inne några dagar om det till exempel är skitväder. Sen kan det ju eventuellt bli mindre tvåbenta i framtiden så det måste vara en trevlig familjehund. :)

Sambon sa typ "oj..." när jag visade alla svar här i tråden ang hans favorit frallorna, och sen var den diskussionen över, här kommer det inte bli nån fralla. Sen tog han genast upp västgötaspets som han tydligen också råkat på med jobbet... Hm... Ärligt talat tycker jag att de är fula. :angel: Men kanske det är trevliga hundar, inte vet jag. ;)

Har ni förslag på andra raser som faller under samma "kriterier" som frallorna men är friskare? Vi letar en sällskapshund som ska klara av att bo i lght men även på gård. Pigg och glad utan att bli galen om de får mindre aktivitet under kortare perioder, en sällskapshund helt enkelt ingen brukshund. Mindre storlek men inte jack russel-liten, inte för mycket pälsvård.
Jag har dålig koll på sällskaps-segmentet så att säga... Vet en ras jag skulle vilja ha, men det får vänta lite.

Dvärg Schnauzer? Lite pälsvård men inte speciellt mkt, lämna in till frisören 3-4 ggr/år och det bästa av allt är att dem inte hårar :D
Friska, pigga, sunda och framförallt tåliga hundar som funkar till allt.
De trivs bra med att bo i lägenhet och va soffpotatisar men följer gärna med till stallet och klarar riktigt bra att hänga med på ridtur trots ganska bra tempo också.
Är det äckelväder det ute så säger dem inte nej till att gå korta promenader :D
Storlek på dvärgar varierar ganska mycket, mina dvärgar är av det större segmentet runt 10kg vilket passar mig ypperligt då jag inte vill ha en minihund.

Jag är tokkär i västgötarna! Hade gärna haft en. Som alternativ finns corgis, också trevliga.

Dvärg Schnauzer? Lite pälsvård men inte speciellt mkt, lämna in till frisören 3-4 ggr/år och det bästa av allt är att dem inte hårar :D
Friska, pigga, sunda och framförallt tåliga hundar som funkar till allt.
De trivs bra med att bo i lägenhet och va soffpotatisar men följer gärna med till stallet och klarar riktigt bra att hänga med på ridtur trots ganska bra tempo också.
Är det äckelväder det ute så säger dem inte nej till att gå korta promenader :D
Storlek på dvärgar varierar ganska mycket, mina dvärgar är av det större segmentet runt 10kg vilket passar mig ypperligt då jag inte vill ha en minihund.

Upps.. Nu måste jag lägga mig i igen...

Nu har jag förvisso ingen dvärg, utan en mellan, men skiljer det så mycket på dem i temperament och vilja/psyke?

Jag har sett att du skrivit ut i någon annan tråd, ungefär det du skrev nu, och jag kan bara inte hålla med alls. Min är nog ingen schnauzer, eller så har jag någon konstig udda mutantvariant;)

Hm, fäller inte?
1097100_10151587392167098_695267512_o.jpg

Soffpotatisar? Min hund är galen om hon inte får röra på sig ORDENTLIGT varje dag..

277224_10151528311162098_1511949888_o.jpg

857625_10151609909092098_1975349113_o.jpg

1470387_10151797309542098_1187378200_n.jpg

1452482_10151832164837098_1812648107_n.jpg

Vill inte gå ut när det är tråkigt väder? Räknas blåsten och snöstormen som var här i småland i förrgår? ;)

1474393_10151832164582098_4644764_n.jpg

1474581_10151832164887098_2146309036_n.jpg

Men visst, pigga, friska, sunda och glada hundar kan jag hålla med om ;)

Oj, vad din schnauzer fäller! Jag har bara erfarenhet av dvärgschnauzer, men där fälls det endast något enstaka hår ibland. Älskar skogspromenader och bus, men det är i grund och botten en soffhund :p Och att ge sig ut i regnväder är INTE populärt. Däremot är blåst toppen! :D

Det är faktiskt stor skillnad mellan dvärgar och att ha en mellan/riesen.

Mellan och risen är arbetsmaskiner och dvärgar är bekväma även om de också kan vara arbetsvilliga så är det inte alls på samma nivå.
Dvärgarna är liksom nöjda med en rejäl långpromenad eller några minuters träning nu och då.
Dvärgarna är trots allt främst sällskapshundar även om det går utmärkt att jobba med dem :)
Min erfarenhet är att mellan schnauzrarna är värst :o
Därför har jag ingen mellan ;) Men min riesen har mkt go hon också men jag har märkt att jag måste liksom lära henne att ha 2 vilodagar även om hon mest skulle vilja springa som skjuten ur en kanon för jämnan.
Men det funkar inte + att jag tror att hon ändå mår bra av att lära sig att ta det lugnt.

Jag har nog aldrig sett en schnauzer som fäller som din :eek:
Jag skrapar underullen på mina ungefär 1 gång i veckan och sen trimmar jag kanske 4-5ggr per år.
Jag fäller mer hår än vad alla hundarna gör tillsammans...

Sen tog han genast upp västgötaspets som han tydligen också råkat på med jobbet... Hm... Ärligt talat tycker jag att de är fula. :angel: Men kanske det är trevliga hundar, inte vet jag. ;)

Jag tycker att både whippet och italiensk vinthund verkar vara otroligt trevliga hundar, men både jag och min man ville ha en mer "robust" hund (alltså i kroppen).

Vårt val blev en norfolkterrier och jag tycker att de stämmer bra överrens med era kriterier, dock har vår mycket jakt i sig (mer än vad vi trodde innan vi köpte). Vår hund larmar när det kommer någon till gården, är oftast med ute när vi jobbar och älskar att busa och är fortfarande oerhört lekfull (blir tre i vår).

Jag tycker också att lancashire heeler, västgötaspets och corgi verkar vara trevliga hundar (har dock bara umgåtts med de två förstnämnda). Föräldrarna har en dvärgschnauzer som är lite för lugn för min smak, men han hårar i stort sett ingenting (varken som trimmad eller nu när han är klippt). Annars så älskar jag jaktbassetarna (fauvve och griffon), men de jag känner kräver jakt och flera av dem snarkar också ganska mycket...

Vad roligt att just whippet kom upp som förslag! Jag vill nämligen ha en sån. ;) Men sambon tror att det blir lite jobbigt med en sån om vintrarna. Här blir det mycket snö och riktigt kallt. Men jag har varit så himla förtjust i dem jättelänge. :)

Jag föredrar att klä på en hund på vintern istället för att smälta snöklumpar som fastnat i pälsen under promenaden och få smuts och smält snö i hela lägenheten ;)
Min är med ute i stallet som vanligt på vintern men med lite mer kläder bara. Hon är med ut på ridtur i -15 grader utan problem :)
Vissa har problem med att öronen blir kalla eftersom dom är så tunna men det är inget jag haft med min.

Våra kriterier på en ny hund samstämmer väldigt väl med det RostKaptenen skriver. Vi bor på gård och jag är ganska aktiv ute med hästarna och vill gärna att hunden är med ute. Men samtidigt vill vi inte ha en hyperaktiv brukshund som behöver tre timmar motion/dag. Gärna en lite mindre modell, men inte FÖR liten. Roligt om den är lekfull ute i snö och vatten men kan koppla av inne några dagar om det till exempel är skitväder. Sen kan det ju eventuellt bli mindre tvåbenta i framtiden så det måste vara en trevlig familjehund. :)

Sambon sa typ "oj..." när jag visade alla svar här i tråden ang hans favorit frallorna, och sen var den diskussionen över, här kommer det inte bli nån fralla. Sen tog han genast upp västgötaspets som han tydligen också råkat på med jobbet... Hm... Ärligt talat tycker jag att de är fula. :angel: Men kanske det är trevliga hundar, inte vet jag. ;)

Slår ett slag för corgin jag också, vi hade ungefär samma kriterier som er när vi valde ras och hittills tycker jag att vår corgi uppfyller dem väl! :) Liknar ju västgötaspetsen en hel del också, om de föll din sambo i smaken. ;)

Jag tycker också att lancashire heeler, västgötaspets och corgi verkar vara trevliga hundar (har dock bara umgåtts med de två förstnämnda). Föräldrarna har en dvärgschnauzer som är lite för lugn för min smak, men han hårar i stort sett ingenting (varken som trimmad eller nu när han är klippt). Annars så älskar jag jaktbassetarna (fauvve och griffon), men de jag känner kräver jakt och flera av dem snarkar också ganska mycket...

Västgötaspetsar är väl inte speciellt trevliga? Iaf inte de jag träffat..
Mest bjäbbiga och asjobbiga...

Dvärg Schnauzrar blir ju vad man gör dem till, lever dem ett lugnt liv så blir dem ju sega.
Men är man aktiv med dem så får man en pigg och aktiv hund.
Sen finns det såklart individuella skillnader men generellt är dem då inga slöhögar.

Västgötaspetsar är väl inte speciellt trevliga? Iaf inte de jag träffat..
Mest bjäbbiga och asjobbiga...

Dvärg Schnauzrar blir ju vad man gör dem till, lever dem ett lugnt liv så blir dem ju sega.
Men är man aktiv med dem så får man en pigg och aktiv hund.
Sen finns det såklart individuella skillnader men generellt är dem då inga slöhögar.

Jag kan inte påstå att jag träffat jättemånga västgötar, hade två i grannskapet när jag var liten som jag promenerade en hel del med och har haft ett par som kurskamrater på lydnadskurser. De jag har träffat har varit pigga, roliga hundar, men såklart haft nära till skall. Om man inte är beredd på att träna skall/tystnad (alt inte har något emot hundar som skäller mycket) så tycker jag att man varken ska ha spets eller terrier.

Vet inte hur rastypisk mina föräldrars ds är, men tycker de flesta dvärgschnauzrar jag träffat är avsevärt lugnare och betydligt mindre leksugna än min norfolkterrier.

Dvärg eller mellanschnauzer.....

Frisk ras. Har normalt motionsbehov, robusta och tåliga. Lättlärda och ganska all round. Ganska bekväma av sig inne....riktiga proffsmysare, fäller inte och har en praktiskt vatten och smutsavvisande päls. Dock en trimras. Men man kan ju lämna in hunden till en trimmare några ggr per år. Jag har bara ullkammat min en gång var annan vecka fram tills nyligen då jag ville testa och trimma lite själv.

Delvis KL
Schnauzer, stämmer ju rätt bra in, dock inget som faller någon av oss i smaken.
Det lutar lite åt Bostonterrier istället. Någon med erfarenhet av dem?

Jag bodde ihop med en. Totalt ointresserad av allt som hade med träning att göra. Snarkade nåt hemskt, va hjärtsjuk och proteinallergisk (tror jag det va) kunde inte rastas i värme (juni och framåt) för då blev han överhettad

Boston terrier är ju inte heller någon vidare frisk ras...

Är det utseendet ni inte gillar på schnauzrar?

Delvis KL
Schnauzer, stämmer ju rätt bra in, dock inget som faller någon av oss i smaken.
Det lutar lite åt Bostonterrier istället. Någon med erfarenhet av dem?

Nu är det ju så att med platta nosar kommer det problem. Både med andningen och ögonen (högre skaderisk). Vill ni ändå ha en med platt nos är väl petit brabancon (eller någon av de andra griffonrasrna) en av de friskare. Dock är ju ingen plattnos något för dem som har svårt att sova när det inte är tyst, för de snarkar ju, rejält.

Och vet ni vad det värsta är? Det är när ägare som får sin hund opererad för brachycephalt syndrom kommer tillbaka till veterinären och klagar över att den blivit "oregerlig" och "vild". Hmm, ja den lever kanske upp för att den äntligen kan få luft?

Yes, it's been known to happen :crazy:...

Kommer dom verkligen och klagar över detta? Vad säger dom då? Att de tror hunden har ont efter op eller vad?
Seriös fråga...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 465
Senast: Lona
·
M
Hundavel & Ras Hej! Jag undersöker lite olika raser inför kommande hundköp och skulle vilja få lite förslag från er! Det här livet skulle vår...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 335
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras jag och min sambo har sedan en tid tillbaka funderat på att skaffa en hund framåt sommaren och vi har mest kollat på fransk bulldog som...
2
Svar
34
· Visningar
3 114
Senast: Ramona
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar