Fransk bulldog

Sv: Fransk bulldog

Är inte det dobbis?

Ja jag hade gärna velat ha en mops till i framtiden, för de är så otroligt roliga och härliga. Men då ska det vara med lång nos, gärna så lång så domaren skulle svimma om han/hon fick se den. Så lång ska nosen vara :D

Haha :) . Nej det är inte dobbis , jag såg hennes förra valpar o reagerade på att nosen var så lång , hon för avslöja sig själv om hon vill men vet att hon har små pälsbollar just nu

Och jag blir lika förvånad när jag läser denna tråden och funderar på var ni träffar alla skit frallor/mopsar/bulldoggar.
Har ju själv frallor o mopsar sen 2008,bulldog sen 2011 och visst jag avlivade min först köpta fralla då han lät förfärligt,men efter det så lärde jag mig ju på den hårda vägen.
Det finns frallor/mopsar som andas bra och för sin ras utmärkt.
Så till er som aldrig träffat en sådan,välkomen hit!
Bulldogen är svårare,jag äger 3,en avelsspärrad (gjort av mig) och 2 som både rör sig och andas mycket bra.
På frallorna så finns det ju mer eller mindre 2 sorter,utställnings frallan och sen "sport frallan" sport frallorna är mer högbenta och har längre nos och dom går mindre bra på utställning.
Men av dom 5 kullarna jag tagit så har ingen andningsproblem som orskar problem,2 snarkar lite , av 5 kullar är 3 födda naturligt och 2 med snitt,en pga död valp som sitter på tvären och en pga för litet bäcken,dom 2 sistnända är båda tagna ur avel i min verksamhet.
Ingen av valparna har hudproblem/allergier och dom som är patellade är fria utom 1 som hade 0/1

Så med det facit i handen blir jag lite fundersam när alla pratar om hur sjuka dom är,fast med tanke på hur populära dom är så finns det säkert många med problem,det skulle oxå vara intressant att veta om alla dom sjuka är med eller utan stamtavla .

Men det är just så som du skriver som alla uppfödare säger. De säger hunden rör sig bra, inga andningsproblem osv.. Sen träffar man dessa hundar. Visst de kan röra sig bra, för rasen ja, men för det så kanske de är tunga, slänger med frambenen för få fram sina rörelser.
Snarkar gör dom också, men de fixar att vara med. Men likväl så snarkar dom och då är det ett problem..
Och du har haft 5 kullar och 2 snitt, det är nästan 50% som du snittat. Hur många är patellaundersökta? 1 med fel, ja men beror ju på hur många som är kollade...

Jag kan säga samma sak om min uppfödning, av alla hd-röntgade så har en B-C, resten är fria. Det låter ju bra. Men mindre än hälften är röntgade... Så hur resultatet är egentligen, kan jag inte säga.

Och jag blir lika förvånad när jag läser denna tråden och funderar på var ni träffar alla skit frallor/mopsar/bulldoggar.
utom 1 som hade 0/1
.

Bara att gå på utställning på sommaren, så ser du massor av dessa raser som har problem.
Tex ser man vid vart och varannat tält en balja med vatten där man kan kyla av dessa hundar när de blir för varma. Bulldoggar ser man ofta under en vattenkran och blir avkyld.

:bow:Det är just detta som är problemet. Allt är relativt liksom. Någon får två valpar som inte snarkar och säger att 100% av frallorna är friska. Lite överdrivet kanske, men nåt sånt.

På vilket sätt gör dessa uppfödare rasen bättre och friskare?:crazy:

Kommer dom verkligen och klagar över detta? Vad säger dom då? Att de tror hunden har ont efter op eller vad?
Seriös fråga...

De tycker att deras hund som var så "lugn och fin" har blivit förändrad efter op och blivit obekvämt "vilda". Egentligen så är det ju hunden som äntligen kan utnyttja sitt fulla potential och bli aktiv när den kan andas ordentligt. De hade alltså en hund som egentligen var glad och aktiv, men som inte kunde visa det och istället var tvugna till att vara soffhund innan op.

Jag fattar inte hur man med gott samvete medvetet kan föda upp individer med så dålig förutsättning för sundhet. Det är ju knappast någon nyhet att det är plågsamt att inte kunna syresätta sitt blod. Eller att det är stressande att inte kunna andas fritt. Eller att inte kunna kyla ner sig.

Sjukt är vad det är.

Jag gillar också västgötar, hade lite dålig erfarenhet av dem tills jag träffade din specielle herre (lever han fortfarande?) och efter det har jag bara träffat väldigt roliga hundar. Din har nog varit den med mest karaktär, de andra har varit lite mjukare tycker jag. Hade absolut kunnat tänka mig en någon gång i framtiden! Plus i kanten för att de är friska och lever länge också :). Och det var ju en västgötaspets som vann Rally-SM i år (samma hund är även SE LCH om jag inte minns fel) så de går nog att jobba med.

Jag håller med. Sambons kusin har en mops som ska vara väldigt pigg och rörlig för sin ras men inte en chans att den hänger med i mina hundars tempo. När mina joggat en stund är mopsen helt slut. Den låter dessutom förfärligt när den andas häftigt och tungan är deformerad så att den går upp och täcker näsan när den hässjar :(.

Det är så sjukt att det inte är sant.

Jag menar:

1) Vi har inte brist på hundar. Vi måste inte avla för att få fler
2) Det finns väldigt många som inte kan hålla hund på rätt sätt. De behöver kanske inte ens hund alls. Speciellt inte en sjuk hund av dålig uppfödare
3) Kan din hund göra rasen friskare och bättre, eller är den bara okej eller lika okej som de andra hundarna du träffat? Måste du avla?
4) Avel är ingen jävla hobby.

(Ja, jag är på dåligt humör idag:rage:) Och givetvis är inte frågorna ställda till dig Migo :) Jag vet att du inte behöver en checklista föratt veta om du ska avla eller inte.

Försvarar absolut inte aveln men jag har faktiskt varit ägare till två boxrar med för långa nosar (enligt domare på utställningar ;)). Båda hade dock andra kvalitéer som var viktigare för min dåvarande uppfödare så dom gick i avel trots sina långa nosar (jag var fodervärd).

Dom var lika soldyrkande som syrrans whippet och vägrade ligga i skuggan. Inga som helst problem med snarkningar vid vila eller ork varma sommardagar. Full fräs jämt och älskade att busa med den galet snabba whippeten :D

Tyvärr har min dåvarande uppfödare lagt ner sin avel men för dom gick friskheten och mentaliteten först :)

Sen drabbades dom båda av cancer vid 8 och 9 års ålder och den statistiken är ju också ledsam för rasen, snabbt förlopp var det också :( Av den (och andra) orsaker bytte jag sen ras. Förövrigt var dom friska, lite känsliga i magen och lindrig artros på den som blev äldst (det kom sista året). En sårskada, ett ormbett och kennelhosta var det vi fick uppsöka veterinär för under alla år:)

Så nog finns det friska icke snarkande plattsnosar som inte är värmekänsliga eller har minsta problem med andningen eller orken men dom är tyvärr för få.

Bjuder på en bild av vår ena som visar nosen ganska bra i profil.

34059_1522218421717_5994221_n_zps43ea1ff0.jpg
[/URL][/IMG]

Men det är full fräs på boxer oavsett hur sjuka de är. Då en Boxer börja visa tecken på sjukdom är den jättejättesjuk.

Det är bra att det finns långnosade. Dock är det inte det värsta problemen de har, utan främst är det just tumörer, spondylos, allergier.

Senast ändrad:

Ja, braben är inte så homogen, kan skilja väldigt mycket i noslängd.

Ture är platt, mopsplatt.
Han är född april 2010, har aldrig besökt veterinären för mer än vaccinering och tandkontroll.
Han är en duracellkanin med en aldrig sinande energi. Vi går en timmes promenad varje dag, hälften kuperat i skog och hälften på öppna sträckor där solen ligger på ordentligt.
Där går vi året runt, även de varma sommardagarna utan att ngn av hundarna håller på att flåsa ihjäl sig.
Undantag för dagar som denna då det blir för mycket snö för små kortbeningar. Då får vi hålla oss till de plogade vägarna.

Ruben är född januari 2008, vi har haft honom sen 2009. Det är en skräpblandning helt klart, inget tal om saken.
Han har varit hos veterinären för att kastreras, vaccineras och ordna tänder + en gång för att skölja ett öga efter att ha rullat på en torr, dammig ridbana mitt i sommaren. Det hade vi säkert klarat själva genom att skölja med koksalt men eftersom det var första hunden och jag är nojig åkte jag in direkt.
Har inte hänt igen efter det heller.

Ruben och jag sprang tidigare 5 km 3 dagar i veckan, inga problem alls. Vi fick lägga av pga mina skador. Vi har gått milslånga promenader med honom och han hänger även med större hundar. Vi hade som vissa vet en mastiff innan.

Det är inget snarkande och snörvlande på någon av dem. Ture kan snarka om han knölat ner sig där han inte får plats och ligger på rygg helt ihopklämd, men normalt sätt inte.
Han gör även snork ljud när han vill saker. Andningsproblem säger Migo, komstigt säger jag eftersom han bara får andningsproblem när han vill ha Rubens ben eller vår mat....

Jag har vänner med långhårig schäfer och samojder som inte kan promenera med dem varma sommardagar, är det osunda raser det med?

Jag vill inte försvara dålig avel men jag blir ledsen när folk tror att platt nos per automatik betyder plågad hund med sämre livskvalité.
Ni som tvivlar är väldigt välkomna hem till oss för att träffa Ruben och Ture.

https://www.youtube.com/watch?v=yK6VMbOfss0

Fast det där är just dina hundar. Det finns säkert jättefriska frallor också. Att peka på en viss individ säger ju inte mycket alls.

Jag tycker absolut att samojed är en osund ras, pälsbollarna som avlas fram idag är långt ifrån funktionella ens i de klimat de är gjorda för. Har levt med samojed och led med henne, och skulle aldrig nånsin komma på idén att stödja den rasen.

Samojed 1901
Pearlene.jpg

Senast ändrad:

Två fel gör inte ett rätt (samojeden) och en fluga gör ingen sommar (dina friska individer) ;).

Jag vet, men det är inte det jag menar heller.

Men det är lite trist att vissa tycker att man är en djurplågare och/eller att det är synd om mina hundar för att de har kort nos.

Petit Brabancon är överlag en frisk ras, trots kort nos.

Hagel > Visst är det så. Men det är inte samma liv om dem.

Haha ja fast som djurägare får man ju lyssna och lära sig tecknen om något är galet (gäller ju även hästar som oftast kör på trots problem).
Men mina tikar varken rosslade eller hässjade överdrivet vid ansträngning. Körde även drag med dom på vintern och cyklade med dom på sommaren utan problem. Dom var väldigt lätta i kroppen och det bidrog nog till orken, hållbarheten och smidigheten dom besatt skulle jag tro. Just saknaden av 'massa' fick dom också kritik på under utställningar.

Dom arbetade som vilken brukshund som helst, svärfars rottis hade bra mycket större problem med orken. Hon var däremot en tung modell som gick väldigt bra på utställningar dock ;).

Jag ville bara flika in att det finns boxrar i varje fall med sundare hälsa än andra, tyvärr är dom för få. :(

Senast ändrad:

Nej. Men jag har ju också en hund vars rasavel jag ej stöder. Det gör inte mig till djurplågare eller idiot.

Dock hymlar jag inte med att aveln är skit, eller säger att jag minsann har sett en frisk Boxer sådetså! Det gör varken från eller till.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 465
Senast: Lona
·
M
Hundavel & Ras Hej! Jag undersöker lite olika raser inför kommande hundköp och skulle vilja få lite förslag från er! Det här livet skulle vår...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 335
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras jag och min sambo har sedan en tid tillbaka funderat på att skaffa en hund framåt sommaren och vi har mest kollat på fransk bulldog som...
2
Svar
34
· Visningar
3 114
Senast: Ramona
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare