Sv: Fransk bulldog
Ja, braben är inte så homogen, kan skilja väldigt mycket i noslängd.
Ture är platt, mopsplatt.
Han är född april 2010, har aldrig besökt veterinären för mer än vaccinering och tandkontroll.
Han är en duracellkanin med en aldrig sinande energi. Vi går en timmes promenad varje dag, hälften kuperat i skog och hälften på öppna sträckor där solen ligger på ordentligt.
Där går vi året runt, även de varma sommardagarna utan att ngn av hundarna håller på att flåsa ihjäl sig.
Undantag för dagar som denna då det blir för mycket snö för små kortbeningar. Då får vi hålla oss till de plogade vägarna.
Ruben är född januari 2008, vi har haft honom sen 2009. Det är en skräpblandning helt klart, inget tal om saken.
Han har varit hos veterinären för att kastreras, vaccineras och ordna tänder + en gång för att skölja ett öga efter att ha rullat på en torr, dammig ridbana mitt i sommaren. Det hade vi säkert klarat själva genom att skölja med koksalt men eftersom det var första hunden och jag är nojig åkte jag in direkt.
Har inte hänt igen efter det heller.
Ruben och jag sprang tidigare 5 km 3 dagar i veckan, inga problem alls. Vi fick lägga av pga mina skador. Vi har gått milslånga promenader med honom och han hänger även med större hundar. Vi hade som vissa vet en mastiff innan.
Det är inget snarkande och snörvlande på någon av dem. Ture kan snarka om han knölat ner sig där han inte får plats och ligger på rygg helt ihopklämd, men normalt sätt inte.
Han gör även snork ljud när han vill saker. Andningsproblem säger Migo, komstigt säger jag eftersom han bara får andningsproblem när han vill ha Rubens ben eller vår mat....
Jag har vänner med långhårig schäfer och samojder som inte kan promenera med dem varma sommardagar, är det osunda raser det med?
Jag vill inte försvara dålig avel men jag blir ledsen när folk tror att platt nos per automatik betyder plågad hund med sämre livskvalité.
Ni som tvivlar är väldigt välkomna hem till oss för att träffa Ruben och Ture.
https://www.youtube.com/watch?v=yK6VMbOfss0