Fransk bulldog

Sv: Fransk bulldog

*kl*

Till saken hör att en plattnäst hund har lika stora tungor, lika antal tänder, lika stora bihålor mm som en långnäst hund i samma storlek. Problemet är att allt detta ska få plats på en mycket mindre yta. Man behöver inte vara professor i anatomi för att förstå att det skapar problem hos den plattnästa individer.

change-in-shape-of-the-bull-dog-skull.jpg

Skallar av engelsk bulldogg, en från tidigt 1900-tal, en från 60-talet och en från nutid. Skrämmande.

Skulle den daliga schafer aveln gora plattnos aveln battre pa nagot satt?

Absolut inte,men det verkar vara ett rött skynke så fort man säger plattnos avel,eller att man råkar säga att man har en eller flera sådana som bara besöker vet för vacc.
Och här är det ingen som snarkar eller låter i värme om jag tex jämför med min pinscher.
Dock har det hänt mer än en gång att folk förvånat säger:Men dina låter ju inte?!

Schafer kommentaren far det att lata som om du forsvarar din avel med att det finns mycket dalig annan avel ... ocksa.
Jag kan ingenting om avel i Sverige och mycket, mycket lite om avel i USA ... men jag vet att plattnosar har problem och jag vet att schafrar har helt andra problem. For att bli lyssnad pa i sadana har sammanhang gissar jag att du behover diskutera vad som ar problemen i din ras, inte bara tala om hur friska just dina djur ar, och vad man kan gora for att forbattra aveln ... vad DU gor for att forbattra aveln och radda rasen i stallet.

Tja, jag träffade en mops som lät förskräckligt senast på hundmässan i helgen. "Åh så sött den låter" var väldigt vanliga kommentarer (av besökare).
Inte själva utställningen dock utan rasmontern. Jag har träffat få plattnosar som inte låter alls och vissa där ägarna säger att det ju knappast är några hundar att gå promenader med (men fortfarande verkar tycka att det är helt normalt).

Ja det kanske man skulle testa...

Shar pei-grejen har ju fått massa kritik, från skk bland annat. Sjukt också egentligen.

Vet inte riktigt hur man ska göra. Klart att det är tråkigt för dem involverade i raserna om man skulle ta bort dem, men att avla på sånt är inte försvarbart.

Dina hundar mår säkert jättebra. Men med de risker etc som finns, är det verkligen klokt att ta fram så plattnosade hundar?

Tillägg: Det intressanta är ju VAD det är som gör brabarna så mycket friskare om det nu är så? Många av plattnosarnas problem även med rygg tex hör ju ihop med nosen.

Senast ändrad:

Så platta som Ruben? Stort nej! Det är en genomkorkad blandning och jag tycker det är otroligt att han inte har några problem.
Därför han är kastrera, han ska verkligen inte gå i avel. Tappat räkningen på alla förfrågningar vi fått och jag blir lika förtvivlad varje gång, ser inte folk att han inte är av en sund modell?

Ture hundar ser jag inget problem med även fast mopsgenen slagit igenom i hans utseende. Det är friska, aktiva hundar som normalt lever länge
De ligger bra till hos försäkrings bolagen och jag känner ingen med en brab som har problem pga sitt utseende.

Ture får lätt köldkramp men det beror inte på hans korta nos.

Var på Stora Stockholm jag med och förfasade mig i flera av rasmotrarna. Flertalet raser behöver ses över och folk få sig ett redigt wake up call!!! :rage: :rage: :rage: :rage: :rage:
Frallor och andra kortnosade raser som inte kan andas.
Draghundar som har så mycket fluff päls så man blir mörkrädd.
Schäfrar ska ha ett sluttande kors inte gå på sina bakhasor.
m.f m.f
Man blir så trött och ledsen när man ser det. :cry:

Var på Stora Stockholm jag med och förfasade mig i flera av rasmotrarna. Flertalet raser behöver ses över och folk få sig ett redigt wake up call!!! :rage: :rage: :rage: :rage: :rage:
m.f m.f

Precis så:(

m.f m.f

Ja. Där representerades flera "jaktraser" som är så tunga i kropparna och har så mycket päls att dom knappt kan röra sig, än mindre att dom skulle klara av att jaga :(

Minns inte exakta siffror, men av typ 67 startande engelska springer spaniels var typ 5 jaktprovsmeriterade.

Ja. Där representerades flera "jaktraser" som är så tunga i kropparna och har så mycket päls att dom knappt kan röra sig, än mindre att dom skulle klara av att jaga :(

Minns inte exakta siffror, men av typ 67 startande engelska springer spaniels var typ 5 jaktprovsmeriterade.

Och det enda man kan fråga sig är - VARFÖR??? Varför är vi människor så otroligt utsendefixserade?? (Föder själv upp Cornish rex katter :angel: men men). Varför ska vi rent ut sagt förstöra hundraser, se bara hur bulldogen har förändrats (var en mycket bra bild lulski hade hittat), det är ju inte så att vi gör dom bättre på nått sätt när aveln drar iväg som den gör nu.. Inte någe nån stans....:rage: :arghh: :rage: :arghh:

Hur skulle det höra ihop med att de är brachycephala, har aldrig hört om det så blir lite nyfiken :)?

Hemivertebrae hör ju ihop med den krullade svansen och korta ryggen etc :).

Hört på föreläsning av veterinär så jag sitter tyvärr inte på någon källa spontant. Går att kolla statistik kanske?

Det har blivit så att många "jaktraser" har blivit uppdelade i 2 varianter. Jaktvarianten har ingen chans på utställning. De jaktlabbar jag träffat är slanka och ursnabba.

Hört på föreläsning av veterinär så jag sitter tyvärr inte på någon källa spontant. Går att kolla statistik kanske?

Ok :). Du får gärna hojta om du hittar något, för jag har kollat runt lite och kan inte finna något om det :).

Jag har en kompis med jaktlabbe som satt med i rasmontern på My Dog ett år. Och tänk vilka sura miner hon fick när hon - på ett vänligt sätt - berättade för besökarna att det ÄR skillnad även mentalt mellan show- och jaktlabbarna.
Hon blev helt utfrusen och var inte välkommen tillbaka med sin "spinkiga hund" :mad:.
Jag har inte ens brytt mig om att fråga, labbeklubben är extremt utställningsinriktad - ordföranden går till och med ut med att han struntar i jaktbiten...:banghead:
Även labben är ju med bland raserna domarna skall kolla extra på för att de är för FETA. Kolla på årets cruftsvinnande labbe, inte hade den orkat hämta några fasaner!

Whippar är kalashundar, praktiska, friska, okomplicerade, diskuterar aldrig, jo, om en sak: dåligt väder, då kissar de inne. Tvingar man ut dem står de o huttrar, vägrar röra sig.

Lite OT nu, men kände bara att jag måste motkommentera detta... Kissa inne?! Olika från individ till individ, men varken min italienska vinthund eller whippet skulle någonsin få för sig att kissa inne.. oavsett väder! Och visst, de ogillar dåligt väder, precis som många andra raser, men inte står de still o vägrar röra på sig.. de utför istället sina behov fort som f*n för att snabbt få återvända hem, o inget mig emot! De är de lättaste och mest okomplicerade hundar jag träffat. För att inte tala om hur friska de är!

Jag valde whippet efter att ha fått avliva min chihuahua alldeles för tidigt pga diverse rasbundna sjukdomar. Och har aldrig ångrat mitt val! Lär definitivt bli fler whippets i framtiden :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 465
Senast: Lona
·
M
Hundavel & Ras Hej! Jag undersöker lite olika raser inför kommande hundköp och skulle vilja få lite förslag från er! Det här livet skulle vår...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 335
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras jag och min sambo har sedan en tid tillbaka funderat på att skaffa en hund framåt sommaren och vi har mest kollat på fransk bulldog som...
2
Svar
34
· Visningar
3 114
Senast: Ramona
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare