- Svar: 60
- Visningar: 5 274
Det är den franska Högsta domstolen som slår fast att fyra kliniker bryter mot den franska lagen om att veterinärvård inte ska drivas av vinstintresse.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På mitt jobb verkar det inte vara svårt att få tag i folk som vill jobba tidiga mornar, sena kvällar eller nätter. Dock jobbas det bara måndag till fredag och ledigt röda dagar. De har dock väldigt generöst ob..Man ser också att folk inte är lika sugna på att jobba på obekväm arbetstid längre heller. Åtminstone många yrken med dygnetrunt- och helgjobb har problem att rekrytera för att arbetstiderna inte är så roliga.
På mitt jobb verkar det inte vara svårt att få tag i folk som vill jobba tidiga mornar, sena kvällar eller nätter. Dock jobbas det bara måndag till fredag och ledigt röda dagar. De har dock väldigt generöst ob..
Man ser också att folk inte är lika sugna på att jobba på obekväm arbetstid längre heller. Åtminstone många yrken med dygnetrunt- och helgjobb har problem att rekrytera för att arbetstiderna inte är så roliga.
Något som tas upp i artikeln om Belgien som också nämnts när det gäller Sverige och Finland är att veterinärer mår dåligt och slutar på grund av den dåliga arbetsmiljön som orsakas av orimliga krav.
De ska vara tillgängliga jämt, aldrig göra några misstag, göra precis allt som behövs för att ställa en diagnos eller rädda ett djur, men inte ta ett enda onödigt prov eller vårda ett djur längre än absolut nödvändigt. Helst ska det vara gratis, men oavsett vad det kostar är det för dyrt. Och är en djurägare inte nöjd hängs de ut på sociala medier utan att de kan förklara eller försvara sig själva.
En stor bidragande orsak till veterinärbristen är väl även att antalet utbildningsplatser drogs ner rejält under 80- och 90-talet, till ca hälften om jag inte helt missminner mig?Men om vi talar om veterinärbrist, som väl detta svaret gällde, är det en extrem förenkling att skylla den på storbolagen(det blir lite fel att säga riskbolag när det i många fall är helt vanliga ägarformer).
I t ex UK har man extrem veterinärbrist och även om Evidensia och andra bolag har etablerat sig även där och tar över mer och mer av marknaden är det inte alls som här. Men redan för ett par år sedan varnade veterinärer för att djur hann dö innan de fick en tid.
Jag är hyfsat övertygad om att djurägarnas frustration och krav har stigit i takt med att priset för djurvård har stigit. Tyvärr blir det veterinärerna som får ta smällen, fast de stackarna inte kan hjälpa utvecklingen.Något som tas upp i artikeln om Belgien som också nämnts när det gäller Sverige och Finland är att veterinärer mår dåligt och slutar på grund av den dåliga arbetsmiljön som orsakas av orimliga krav.
De ska vara tillgängliga jämt, aldrig göra några misstag, göra precis allt som behövs för att ställa en diagnos eller rädda ett djur, men inte ta ett enda onödigt prov eller vårda ett djur längre än absolut nödvändigt. Helst ska det vara gratis, men oavsett vad det kostar är det för dyrt. Och är en djurägare inte nöjd hängs de ut på sociala medier utan att de kan förklara eller försvara sig själva.
Här där jag bor finns faktiskt ett mindre företag som bedriver jourverksamhet för stordjur om du är kund hos dem! Vet dock inte hur lätt/svårt de har att anställa vetrinärer.Nu jobbar och bor jag i Danmark sen många år. Här finns ingen DV organisation utan all jourverksamhet drivs av privata veterinärer, dygnet runt, året runt. Mindre Kliniker och privata veterinärer går ihop i joursamarbeten och passar jouren för sina och sina samarbetspartners kunder. Det innebär att man fortfarande har jour men inte lika ofta. Kräver också av djurägaren som @Freazer fint beskrev att man är kunde I deras/deras samarbetspartners praksis. Finns fortfarande mindre enmandskliniker som inte har jour, de är ofta billigare men så får man också stå sitt kast att man inte är garanterad hjälp utanför öppningstid.
Nu är ju avstånden i Danmark och Skåne betydligt kortare än I norra Sverige vilket nog gör att det är lättare att få det att gå runt ekonomiskt. Men något liknande borde kunna fungera i Sverige med.
Detta med att hänga ut vetrinärer på nätet förstår jag inte. Jag har en vetrinär som inte kommer att få behandla min häst igen, men aldrig att jag skulle hänga ut denne på nätet!Något som tas upp i artikeln om Belgien som också nämnts när det gäller Sverige och Finland är att veterinärer mår dåligt och slutar på grund av den dåliga arbetsmiljön som orsakas av orimliga krav.
Det är detta, och inte att Anicura eller Evidensia finns, som är problemet.Något som tas upp i artikeln om Belgien som också nämnts när det gäller Sverige och Finland är att veterinärer mår dåligt och slutar på grund av den dåliga arbetsmiljön som orsakas av orimliga krav.
Jag är hyfsat övertygad om att djurägarnas frustration och krav har stigit i takt med att priset för djurvård har stigit. Tyvärr blir det veterinärerna som får ta smällen, fast de stackarna inte kan hjälpa utvecklingen.
Och att dessa finns och fakturerar hutlöst bottnar i vårt försäkringssystem. Så det är verkligen många ändar på spettet veterinärbrist.Det är detta, och inte att Anicura eller Evidensia finns, som är problemet.
Utan de stora bolagens intåg hade vi inte haft den avancerade djursjukvård i Sverige idag som vi faktiskt har, och som många djurägare kräver att ha tillgång till. Ytterst få privata kliniker skulle ha råd att göra de investeringar i personal och utrustning som både Evidensia och Anicura gjort.
Ja, precis.Och att dessa finns och fakturerar hutlöst bottnar i vårt försäkringssystem. Så det är verkligen många ändar på spettet veterinärbrist.
Och att dessa finns och fakturerar hutlöst bottnar i vårt försäkringssystem. Så det är verkligen många ändar på spettet veterinärbrist.
Fö läste jag i dagens Land att av utexaminerade veterinärer i USA arbetar 3-4% kliniskt
Även i Sverige är det många veterinärer som väljer bort kliniskt arbete. Ett par av anledningarna har tagits upp - arbetstiderna och bemötandet de får av vissa djurägare.
Därför är det så svårt att få tag på en veterinär
Den typen av avancerad vård som Anicura och Evidensia erbjuder kostar f ö skjortan även i länder där djurförsäkring är ovanligt.
Exakt. Jouröppna hästkliniker är nästan omöjligt att få att gå runt. Jag gillar sannerligen inte riskkapitalister men jag gillar jouröppna hästsjukhus. En svår ekvation.Jag har bott i Stockholms län, Uppsala län och Gävleborgs län. Och nu i Gävle.
T ex när ATG la ner hästklinikerna så försvann kliniken i Gävle ett tag - sen tog Evidensia över. Inga av de som jobbade där eller andra veterinärer var intresserade att driva den. Tydligen var även evidensia tveksamma ett bra tag, det var svårt då den att bära sig.
Smådjurskliniken i Sandviken som hade jour, samt tillhörande klinik i Gävle som också hade jour sålde de privata ägarna - till Evidensia. De startade sedemera en ny egen klinik - utan jour.
Osv.
Intresset att bedriva joursjukvård som privat är minimalt. Sannolikt inte för att veterinärerna är lata - utan för det är otroligt svårt få runt det själv både ekonomiskt och resursmässigt. Inte ens DV får ju till det riktigt tyvärr.
Det skulle ju inte ändras bara för att Evidensia förbjöds.
Ja det vet jag men inte så många som 97%.
Absolut men det är ju bara tack vare försäkringarna som de kan bedriva verksamhet i sån omfattning. Ja utom i USA och några andra länder då.
Där jag bor är det en annan ägare av hästsjukhuset och det gäller även ”vårt” joursjukhus och det är JAG glad förSom Finland? Det är ett land som är jämförbart med Sverige på många sätt. 2016 hade Evidensia mer än 50% av marknadsandelarna inom veterinärbranschen i Finland. Vid samma tidpunkt var bara 20-25% av finska hundar försäkrade. Nu äger Evidensia 11 av de 13 jouröppna smådjurssjukhus som finns i Finland. Andelen försäkrade hundar har stigit till 30-40%, men det går ändå inte att jämföra med Sverige - samma siffra här är ca 90%.
Så visst kan man säga att höga priser och försäkringar går hand i hand, men det finns uppenbarligen en marknad för Evidensia även om majoriteten av djur saknar försäkring.
Jag gillar verkligen inte idén med storbolag inom veterinärvården. Men precis som @ylvali2 och @Alexandra_W skriver - hur hittar man en bättre lösning?
Jag är åtminstone glad att vi har två kedjor i Sverige och inte en enda, som i Finland...