Frankrike: Evidensia och Anicura tvingas stänga

Innan de stora bolagen tog över på marknaden, så var fortfarande de veterinärer som tillhörde gruppen "40-talister" i gång. De utbildades på 60-talet, tidigt 70-tal.

De hade ofta privata kliniker/jobbade från gården, och rätt ofta så hade de också avtal med DV och tog en andel jourer.

De här veterinärerna har gått i pension nu, ibland så jobbar de fortfarande en del trots att de är i 70-årsåldern, men de har inga avtal med DV om jourer längre.

Ett exempel är "vår" närmaste veterinär där jag bor nu. Första gången jag träffade hen, för 15-20 år sedan var när vi bodde i en annan del av länet nästan 10 mil bort, men hen kom hem till oss när en häst hade kolik, genom att vi ringde DV:s journummer.
Idag är hen över pensionsålder och jobbar ej kväll/natt/helg, men kommer gärna och t.ex. vaccinerar, kastrerar, och tar hand fall på dagtid av allehanda slag. Hen har stor erfarenhet, löser många "intressanta fall"och jag hoppas att hen orkar ett tag till.

Jag känner/känner till flera äldre veterinärer som jobbar på liknande sätt.
Det är som jag sa, riskbolagen har kunnat ta över när äldre veterinärer gått i pension och försämra för alla andra. :(

Jag har bott i Stockholms län, Uppsala län och Gävleborgs län. Och nu i Gävle.
T ex när ATG la ner hästklinikerna så försvann kliniken i Gävle ett tag - sen tog Evidensia över. Inga av de som jobbade där eller andra veterinärer var intresserade att driva den. Tydligen var även evidensia tveksamma ett bra tag, det var svårt då den att bära sig.

Smådjurskliniken i Sandviken som hade jour, samt tillhörande klinik i Gävle som också hade jour sålde de privata ägarna - till Evidensia. De startade sedemera en ny egen klinik - utan jour.

Osv.

Intresset att bedriva joursjukvård som privat är minimalt. Sannolikt inte för att veterinärerna är lata - utan för det är otroligt svårt få runt det själv både ekonomiskt och resursmässigt. Inte ens DV får ju till det riktigt tyvärr.

Det skulle ju inte ändras bara för att Evidensia förbjöds.
Det är ingen som pratat om att förbjuda Evidensia, bara begränsa deras ägarandelar. Jag glömde bort att jag även bott i Uppland i flera år.

I Skåne verkar knappast de privata blivit utkonkurrerade,det finns massor av mindre kliniker, men ingen annan än Evidensia/anicura och DV har jour. Dessutom är det endast de stora djursjukhusen som har CT/MR, vem ska ha råd att ha det on de stora stänger ?
Det finns flera i Skåne som har jour men till sina befintliga kunder.

Vi har en väl fungerade privat veterinärklinik med jour för stordjur här i Västmanland. Den startades för typ 30 år sedan när DV la ner.
Jag tror att en del i deras koncept är att de är besättningsveterinär för en hel del av lantbruksdjur en också, i andra län är det antagligen Växa eller hushållningssällskapet som har de kunderna (och de har så vitt jag vet inte jour).

Jag är skeptisk till att åtminstone jour skulle bli bättre, verkar inte vara många privata veterinärer som är intresserade av det? Åtminstone inte i Mälardalen. Awake är väl typ de enda? Ultuna då, men de har ju lika stora problem med veterinärer dom.

Jag är skeptisk till att åtminstone jour skulle bli bättre, verkar inte vara många privata veterinärer som är intresserade av det? Åtminstone inte i Mälardalen. Awake är väl typ de enda? Ultuna då, men de har ju lika stora problem med veterinärer dom.
Västmanland tillhör väl Mälardalen och vi har privat jour. Trots att Strömsholm ligger här också.

I Skåne verkar knappast de privata blivit utkonkurrerade,det finns massor av mindre kliniker, men ingen annan än Evidensia/anicura och DV har jour. Dessutom är det endast de stora djursjukhusen som har CT/MR, vem ska ha råd att ha det on de stora stänger ?
Fågelkliniken i Lomma har CT, men de är redan så överbelastade att man får vänta två veckor på en akuttid 😕
Eftersom alla klagar på att priserna är så höga hos Evidensia/AniCura, undrar jag hur de kan bli utkonkurrerade? Det är ju just små, billigare veterinärer alla vill ha?
Kan de sätta sin egna priser? Jag går till en Anicuraklinik och jag blir ofta förvånad över att det inte kostar mer. Eller så är det jag som har skev uppfattning om vad som är ”billigt” (för billigt är det ju verkligen inte. Bara inte så dyrt som jag brukar oroa mig för att det ska bli).

Det finns flera i Skåne som har jour men till sina befintliga kunder.
VIlket ju inte hjälper de flesta som behöver akut vård till sitt djur en lör natt liksom, då är det ju Anicura eller Evidensia som gäller. Eller ska man vara petig är det väl eg bara Evidensia (Malmö och Helsingborg) som har öppet dygnet runt för akut vård, Anicura hälsingborg har ju "bara" öppet till 00.

Det är ju ytterst få privata som tillhandahåller det dygnet runt/året runt till sina kunder - även om de erbjuder jour till sina befintliga kunder.

VIlket ju inte hjälper de flesta som behöver akut vård till sitt djur en lör natt liksom, då är det ju Anicura eller Evidensia som gäller. Eller ska man vara petig är det väl eg bara Evidensia (Malmö och Helsingborg) som har öppet dygnet runt för akut vård, Anicura hälsingborg har ju "bara" öppet till 00.

Det är ju ytterst få privata som tillhandahåller det dygnet runt/året runt till sina kunder - även om de erbjuder jour till sina befintliga kunder.
Anicura Hässleholm ska det såklart stå, sådär går det när man gör två saker samtidigt..

Exakt. Det handlar inte bara om jour a la DV, utan även för inläggning och annat akut. Jour kanske var fel ord av mig för det dock.

Både och. Hos min veterinär är man helkund om h*n vaccinerar hästen. Alltså en liten grej för att få hjälp 24/7 alla dagar om året. Lite upp till en själv att knyta sig till en veterinär som erbjuder jour. Att veterinären som ”motkrav” vill att man vaccinerar är en liten grej för att få hjälpen.

Både och. Hos min veterinär är man helkund om h*n vaccinerar hästen. Alltså en liten grej för att få hjälp 24/7 alla dagar om året. Lite upp till en själv att knyta sig till en veterinär som erbjuder jour. Att veterinären som ”motkrav” vill att man vaccinerar är en liten grej för att få hjälpen.
Din veterinär har aldrig semester/ledigt alltså? Hen är tillgänglig året runt dygnet runt?

Alltså, det är ju jättefint om det fungerar och jag använder också mindre veterinärer till många saker - men faktum är ju att dessa inte har någon möjlighet att bedriva avancerad djursjukvård vilket jag antar att de flesta någon gång har behov av. Om vi inte ska återgå till att avliva djuren för alla akuta saker som kräver inläggning.

Din veterinär har aldrig semester/ledigt alltså? Hen är tillgänglig året runt dygnet runt?

Alltså, det är ju jättefint om det fungerar och jag använder också mindre veterinärer till många saker - men faktum är ju att dessa inte har någon möjlighet att bedriva avancerad djursjukvård vilket jag antar att de flesta någon gång har behov av. Om vi inte ska återgå till att avliva djuren för alla akuta saker som kräver inläggning.
Det har h*n absolut. När h*n har semester finns det en annan samarbetspartner som täcker upp. Det har fungerat sen typ 90 talet och denna veterinären är en av de mest kapabla att utföra avancerad vård i fält. Önskar det fanns fler som h*n tillgängliga för fler i landet.

Det har h*n absolut. När h*n har semester finns det en annan samarbetspartner som täcker upp. Det har fungerat sen typ 90 talet och denna veterinären är en av de mest kapabla att utföra avancerad vård i fält. Önskar det fanns fler som h*n tillgängliga för fler i landet.

Den kliniken jag går till, stänger 2 v varje sommar. Det är ett enormt stressmoment för mig, faktiskt.
Nu har jag 4 mil till ett fullutrustat smådjursjukhus och 5 mil till ett annat, men ändå

Det är som jag sa, riskbolagen har kunnat ta över när äldre veterinärer gått i pension och försämra för alla andra. :(

Men om vi talar om veterinärbrist, som väl detta svaret gällde, är det en extrem förenkling att skylla den på storbolagen(det blir lite fel att säga riskbolag när det i många fall är helt vanliga ägarformer).

I t ex UK har man extrem veterinärbrist och även om Evidensia och andra bolag har etablerat sig även där och tar över mer och mer av marknaden är det inte alls som här. Men redan för ett par år sedan varnade veterinärer för att djur hann dö innan de fick en tid.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 790
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridskolan stänger varje dag av vägen så att hästarna ska kunna passera. En fastighetsägare som har servitutsrätt till vägen anser att...
Svar
0
· Visningar
941
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok De människor som varit workawayers hos mig under sommaren har varit av 4 olika nationaliteter. Ibland har kulturskillnader blivit...
Svar
0
· Visningar
598
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 787
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur