Från stall till lösdrift??

M

martiz73

Hejsan, har lagt in inlägget även på hästhantering.
Har köpt en varmblodsval som kommer hem till mig inom en vecka.:bump:
Har på gården ett stall med två boxar (ca 12 kvm per styck), har letat efter hästkompis till "Olle" men inte lyckas.
Pratat med grannen som bor ca 1 min gångväg från oss, man ser stallet och hagarna från mitt stall. Jag kan få ha honom hos henne, men hon har sina på lösdrift..
Ska jag ha Olle hemma själv i stallet på nätterna (kanske köpa kaniner att ha i boxen brevid) och ha honom med grannens hästar dagtid eller ska jag låta han gå ut direkt på lösdrift??? Fast då med lite varmare täcke på sig,nattetid,innan värmen kommer ordentligt (såklart)...
Jag bor i Norra Uppland, Olle kommer från Stockholm. Stått täckt inne i stall nattetid hos förra ägaren.
:confused:

Sv: Från stall till lösdrift??

tycker att det nog inte ska va några problem. håll bara koll de närmaste dagarna på hur han mår. min grabb gick direkt från stall te ligghall och det var inga problem. i mina ögon är ligghall också det bästa för hästens hälsa och välbefinande.

Sv: Från stall till lösdrift??

jag skulle inte heller tro att det är ngn. fara. mitt halvblod går på lösdrift, men han skadade sig i början av jan. och fick stallas in på stall (inte kallstall, men det va inga problem iallafall, hade han blivit kall när han kom hem hade han fått ett extra täcke) i 6 veckor innan han kunde gå tillbaks till lösdriften.

jag tycker inte det är ngn. skillnad på tex. kallstall och lösdrift mer än att på lösdrift kan hästen själv välja hela dygnet om den vill stå inne eller ute.

såg på din andra tråd att du frågade ang. täcke. om du väljer att ha honom på lösdrift så använd det täcket han haft i vinter (är det vintertäcke eller fodrat regntäcke ?) iallafall nattetid och kalla dagar. är vädret milt och fint så ha ett tunnare alt. låt honom "vädra"

lycka till.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 473
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 965
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 041
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna