Från jobb till BB

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

Garpen

Hur länge inpå förlossningen jobbade ni? Åkte ni direkt från jobbet till BB (bildligt talat), eller var ni lediga sista veckan/månaden? Beror förstås på typ av arbete vad man klarar av.
 
Sv: Från jobb till BB

Jag har haft det väldigt bra..... Hade först 4 veckors semester, därefter havandeskapspenning 5veckor och dom sista 11 dagarna föräldrapenningen.
Jag har mått otroligt bra under min graviditet och skulle nu på efterhand kunnat jobba några veckor till fast det var endel tunga lyft 30-35kg och ett stående jobb hela dagen!
 
Sv: Från jobb till BB

Hur länge man kan jobba beror ju helt på både typ av jobb och hur man mår. Med en kontorsjobb kan man ofta jobba länge, kanske ta semester eller ta av föräldradagarna en tid innan BF (beräknad födsel). Har man tyngre jobb och det inte finns möjlighet till omplacering så kan man beviljas havandeskapspenning (HP), detta kan man få i max 60 dagar innan BF och man får då samma ersättning som sjukpenning (80% av SGI).

Jag jobbar som ssk på en tung vårdavdelning, fick beviljad havandeskapspenning och är därför hemma 60 dgar innan BF de sista 10 dagarna tar jag av föräldradagarna. Hade dessutom sen semester så jag har bara jobbat 1 v mellan semester och HP.
Hade jag orkat så hade jag givetvis fått jobba längre och bara gått ner i tid. Tyvärr har jag foglossning så det blev hemma på heltid.

De flesta blir ju trötta på slutet så jag tror det är bra att vara hemma iaf 1 mån-2 veckor innan BF. Man har också rätt till att börja ta av föräldradagarna 60 dagar innan BF om man vill.

Möjligheten att bli sjukskriven om man mår riktigt dåligt finns ju också, men det blir svårare och svårare att få FK att godkänna sjukskrivning under graviditet.

Finns en himla massa bra info i denna djungel på www.fk.se
 
Senast ändrad:
Sv: Från jobb till BB

*kl*

Till er båda; ett förtydligande. Jag är alltså inte ute efter att få vara ledig så mycket som möjligt innan, utan tvärt om. Jag vill jobba så nära inpå förlossningen som möjligt, i min drömvärld sitter jag på jobbet dagen innan BF. Inser dock - trots min blåögdhet som förstföderska - att det sannolikt inte kommer att vara möjligt, hur envis jag än är.

Därför är jag nyfiekn på hur andra har gjort, hur länge andra har kunnat jobba...
 
Sv: Från jobb till BB

Ska du ha bebis :o
Med han "kollegan"?
Jag följde tråden på senior o nu blev jag jättenyfiken ju :p
 
Sv: Från jobb till BB

Jag jobbade halvtid en vecka när det var fyra veckor kvar och tog semester tre veckor. men jag gick över tiden 9 dagar av det.

Blev det rörigt?
 
Sv: Från jobb till BB

Nu har båda ungarna fötts precis i samband med semestern, men jag hade nog kunnat jobba ända fram till förlossningen... På en "normal" arbetsplats vill de nog dock att man tar föräldraledigt i alla fall någon vecka före BF för att minska riskerna att stå utan personal om de ska ta in en vikarie...
Vi har ju eget företag så jag jobbade in i det sista och jobbade sen ganska omgående jag kom hem från BB oxå...
 
Sv: Från jobb till BB

Först: Grattis! Jag visste inte att du var gravid (du har ingen aning vem jag är men jag kommer ihåg dina inlägg angående bonden och sedan att du träffade en annan kille).

Jag är själv gravid med första barnet och har samma funderingar som du (har BF i slutet av januari). Tillslut har jag nog ändå bestämt mig för att sluta jobba 2 veckor före BF med förhoppningen att bebis kommer någon vecka tidigt. Jag bävar för att gå över tiden eftersom det då slösas bort dagar i onödan (har tänkt ta ut semester, men mina sparade dagar räcker bara ca 2 veckor, sedan måste jag ta av föräldrapengen).

Ska bli intressant att höra hur andra gjort.

/Lupino som har stillasittande kontorsjobb (dock med stress från och till).
 
Sv: Från jobb till BB

Två veckor före beräknad förlossning gick jag officiellt på föräldraledighet. Men jag jobbade lite hemma och var där på ett par möten och så efter det. Sen gick jag ju tio dagar över tiden också så jag fick lite extra respit :) - vilket var himla skönt då vi flyttade i vecka 40...
 
Sv: Från jobb till BB

*kl*

Ojoj, vad drog jag igång nu då! Nej, jag är inte gravid - inte ännu, men jag och "kollegan" (arbetsnamn för er som följt mig tidigare) planerar att påbörja barnverkstan vid nästa ägglossning, vilken närmar sig med stormsteg känns det som! Skräckblandad förtjusning gäller för oss båda!

Så nu dyker alla frågor upp för oss, den här funderingen var bara en i mängden. Att vi är hemma när barnet väl har fötts är självklart, men att vara hemma innan födseln känns för mig bara onödigt då vi också är måna om våra arbeten och att utvecklas där. Försöker i bästa mån kombinera karriär och familj, och hoppas kunna jobba en del hemifrån även under föräldraledigheten (även om jag inser att det kan vara önsketänkande).

Men sen kan man ju inte styra över hur kroppen mår, och det är ju ingen idé att vara på jobbet om man ändå inte orkar stå upprätt. Därav min fråga! :-)
 
Sv: Från jobb till BB

Jag gick över 17 dar men hann bara vara "ledig" en dag innan det var dax för BB (första vändan, blev hemskickad 2ggr). Med andra barnet gick jag hem 2v före beräknad, och gick över 2v sen.
 
Sv: Från jobb till BB

Med ditt jobb, som du beskrivit det, kan du säkert
åka direkt från jobbet till BB. :p Förutsatt att du
mår bra.

Sen när du väl är gravid och förlossningen närmar
sig är det trots allt inte säkert att du vill jobba in
i det sista. Du kanske vill boa! Vara hemma, landa
i dig själv, iordningsställa för bebisen, pyssla.

Jag bakar aldrig så mycket som när jag är gravid!
När jag väntade trean sorterade och jag också allt i huset.
Varenda skruv och pryl i huset låg där den skulle.
Alla kartonger i källaren gick jag också igenom och
rensade ur och märkte upp ordentligt.

Mitt intryck är att det är vanligt att vara hemma
åtminstonde 14 dagar före beräknad förlossning.
 
Sv: Från jobb till BB

:o jag har jobbat när jag legat på bb. Inte vid första barnet, men vid de tre efter det så har jag gjort det.
Givetvis inte i normalt tempo, men de kunder som sökt mig har jag ringt upp för avslut alt. be om att få återkomma veckan därpå.
 
Sv: Från jobb till BB

Ja, visst har jag ett flexibelt arbete, men vissa delar av det är fysiskt krävande ensamarbete och då kan jag oroa mig för att stå där ensam och få ont eller ramla ihop eller nåt och inte ha mottagning på mobilen. De delar som är rent kontorsarbete borde inte vara några problem, det borde jag t.o.m. kunna sköta hemifrån. Ska inför ett ev barnafödande ändå säga till min arbetsgivare att jag vill ha installerat så att jag kommer åt företagets alla dataprogram hemifrån, bra att ha även under föräldraledigheten.
 
Sv: Från jobb till BB

Det är sånt jag också hoppas på att orka, även om man inte tar så många egna handlingskraftiga initiativ, så hoppas jag orka finnas till hans och svara på frågor och kunna be att få återkomma.
 
Sv: Från jobb till BB

Jag hade två veckor semester i slutet av juli, sen "startade" min HP (havandeskapspenning) 1/8, som jag har gått på fram tills nu ungefär.
Är beräknad till 29/9.

Har ett jobb där jag är "på benen" 8-10 timmar om dagen, detta i kombination med stress och en del tunga lyft. Svårt att få en stund över om man behöver vila eller äta något litet.
I och med att jag dessutom hade problem med foglossning redan tidigt under graviditeten gjorde att jag inte hade någon problem med att få HP beviljat.
Vissa på vår arbetsplats har fått hel HP, andra har fått halv HP, andra har fått halv HP under "bara" ett par veckor... beror lite på vilken tjänst man har haft, samt vilken handläggare man haft och hur väl man har kunnat prata för sig (verkar det som i alla fall).
 
Sv: Från jobb till BB

Det är väl olika hur man mår och hurdant jobb man har. Jag var beräknad 8/12, tänkte jobba t o m 30/11. Men det hade varit att sluta en tisdag och min vikarie kunde börja tidigare så jag slutade på fredagen innan. Var lite orolig att föda tidigare och inte hinna andas ut för även om jag mådde toppen och inte har ett fysiskt ansträngande jobb så är det intensivt ändå. Sen gick jag över tiden och födde en lördag så jag fick 2 veckor hemma vilket jag var och är glad över. Fanns ingen anledning att gå från jobb rill BB direkt, även om jag bara har några minuters gångväg mellan de två platserna. ;)
 
Sv: Från jobb till BB

Jag planerade att sluta jobba tio dagar innan beräknad förlossning, men påsklovet kom precis innan, så det blev två och en halv vecka istället. Men lilleman kom några dagar innan han var beräknad, så det blev till slut två veckor ledigt innan förlossningen.

Det behövde jag. Jag jobbar som lärare, och eftersom jag skulle ha barn i slutet av april fick jag sätta alla betyg och göra klart allt viktigt (utvecklingssamtal och sånt) innan jag tog f-ledigt, trots att det var två månader kvar av terminen. Jag fick alltså jobba väldigt mycket under kort tid, för att underlätta för vikarien.

Även efter jag hade gått på f-ledighet hade jag jobb hemma - en massa uppsatser att rätta. Jag var inte klar med dem förrän lilleman var fem veckor!

Jag hade nog kunnat jobba ända fram till förlossningsdagen, men eleverna var lite oroliga för att bebisen skulle ploppa ut mitt under lektionen.:D
 
Sv: Från jobb till BB

Det beror på vilken typ av arbete man har, och hur man mått under graviditeten.

Jag hade planerat att var ledig från en vecka innan förlosningen.
Men min son anlände 4 dagar innan beräknat datum. Så jag hade bara fre+ helgen ledigt.

Det är egentligen lite för lite.
Jag har ett ganska krävande jobb, både fysiskt och psykisk, men graviditeten hindrade inte mitt arbete.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 481
Senast: Modest
·
  • Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
312
Senast: Takire
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Jag har varit sjukskriven efter operation av en hand, sista sjukskrivningsdagen är i morgon. (Hade samma för andra handen i höstas, i...
Svar
7
· Visningar
606
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Tjockistråden 4
  • Knyppling

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp