Från engelsk dressyr till western

Domino_s

Trådstartare
Ja, precis som rubriken säger.... Ni som gjort det, blev det bra?

Jag har ett par månader nu (minst) gått och haft en gnagande tanke i huvudet. Ena sekunden känns det helt rätt och jag är i princip påväg hem för att ringa närmsta westernsadel utprovare, för att i nästa skaka bort det som bara en dum ide.

Lite bakrunds story:

Jag har sjukdomen fibromaylgi, vilket gör att min kropp är stel, värker och inte vill som jag vill. Ett av mina största problemområden är mina händer. Får mycket kritik av många tränare för att jag inte håller i tyglarna ordentligt, eller kan ta så mycket i hästen som kanske behövs. Jag har även rygg och nacke/axel problem som kommer av att jag sitter och spänner mej tidvis...

Jag är inte ute efter att skola om för att sitta och rida pleasureklasser med min lilla häst, men jag vill hitta en balans som gör att både jag och hästen kan få det vi behöver. Hon kan få sin motion och jag kan ge henne den utan att behöva ha så himla ont...:crazy:

Hästen i fråga är ett sto född 2001, liten och ganska rejält byggd. Jobbar i stadig, naturlig form, men vill gärna jobba "själv" utan för mycket inblandning av min hand. Det blir även lätt att hon spänner sej när hon "trycks ihop" och då blir det bara en kamp som jag inte kan eller vill vinna med henne. Det är annars en ytterst samarbetsvillig liten häst som säkert inte skulle ha nåt emot att skola om lite granna, bara hon får jobba...:laugh:
Hon är för nuvarande skolad upp till L:B dressyr, snuddar på L:A.
Hoppningen gråter väl varken jag eller hästen om vi får skippa...:angel: Då har vi en bra ursäkt till att inte (fel sadel).

Jag fick prova en kompis häst som hon rider lite western på för ett par år sedan, vilken fantastisk häst och känsla...:love: Jag älskade sadeln, satt mycket mer avslappnat och spände mej inte.

Så vad tror ni, skulle jag och min lilla häst kunna skola om oss? Tror ni det skulle kunna passa mej?

Mvh Domino_s

Sv: Från engelsk dressyr till western

Definitivt värt ett försök.
Du kan ju ha kvar din gamla sadel och rida western i den. Det är ju rätt dyra, stora och tunga åbäken vi har :angel: :p

Definitivt värt ett försök.
Du kan ju ha kvar din gamla sadel och rida western i den. Det är ju rätt dyra, stora och tunga åbäken vi har :angel: :p

Fast det blir nog en westernsadel ialla fall...:laugh: Den jag provred var grymt skön... Även att jag aldrig suttit i en innan kunde jag utan problem rida 1 h och inte känna ett dugg efteråt.

Vet dock inte vilken modell det blir, får väl lasta lilla svarta och åka iväg till nån som kan prova ut en lämplig som passar för vårat ändamål...:idea:

Jag har sjukdomen fibromaylgi, vilket gör att min kropp är stel, värker och inte vill som jag vill. Ett av mina största problemområden är mina händer. Får mycket kritik av många tränare för att jag inte håller i tyglarna ordentligt, eller kan ta så mycket i hästen som kanske behövs. Jag har även rygg och nacke/axel problem som kommer av att jag sitter och spänner mej tidvis...

Det här kunde ha varit jag som skrev!! :eek::)

Jag bytte från dressyr/hopp till western i höstas och jag ångrar inte det en sekund! Min kropp mår 100ggr bättre av denna typen av ridning där det faktiskt är BRA att man inte sitter och håller hästen i munnen hela tiden.

Min händer är mitt största problemområde näst efter nacken (whiplash), det är speciellt handlederna som krånglar. Det enda jag har problem med numera är sadeln när jag har en dålig period, min sadel är ganska tung. Men de dagarna rider jag i min hoppsadel eller får hjälp att sadla.

Sen jag bytte till w-sadel har mina fotleder och knän slutat strejka, min rygg gör mindre ont (tror detta beror på quarterns gångarter iofs).

Så jag gick från att knappt kunna rida 3 dagar i veckan för att kroppen strejkade till att ha 2 hästar igång, den ena fullt ut och den andra ett par dagar i veckan. Och det är så skönt att kunna rida utan att må skit efteråt:love:

Denna typen av ridning fungerar iaf väldigt bra för mig, även de dagar jag mår dåligt av fibron :D

Det här kunde ha varit jag som skrev!! :eek::)

Jag bytte från dressyr/hopp till western i höstas och jag ångrar inte det en sekund! Min kropp mår 100ggr bättre av denna typen av ridning där det faktiskt är BRA att man inte sitter och håller hästen i munnen hela tiden.

Min händer är mitt största problemområde näst efter nacken (whiplash), det är speciellt handlederna som krånglar. Det enda jag har problem med numera är sadeln när jag har en dålig period, min sadel är ganska tung. Men de dagarna rider jag i min hoppsadel eller får hjälp att sadla.

Sen jag bytte till w-sadel har mina fotleder och knän slutat strejka, min rygg gör mindre ont (tror detta beror på quarterns gångarter iofs).

Så jag gick från att knappt kunna rida 3 dagar i veckan för att kroppen strejkade till att ha 2 hästar igång, den ena fullt ut och den andra ett par dagar i veckan. Och det är så skönt att kunna rida utan att må skit efteråt:love:

Denna typen av ridning fungerar iaf väldigt bra för mig, även de dagar jag mår dåligt av fibron

Och ännu mer lika är vi, jag har också en mild whiplash...:eek:

Härligt att höra, då kanske det finns hopp för mej också...:banana::banana:
Jag kan enbart rida med dressyrläder, så efter 15 min i kortare läder gör mina knän fruktansvärt ont...:crazy:

Jag har kikat lite på sadlar i konstläder, ganska fina. Just med tanke på vikten.... Fördelen är att min lilla häst inte är mer än 1,52 i manke, det blir ingen jättehöjd att lyfta...

Tack så jättemycket för ditt svar! Nu blev jag ännu mer sugen!

Mvh Domino_s

Haha vad konstigt! Kul med nån som vet hur det känns:) Inte för att jag önskar någon annan här i världen den här skiten men ändå..

Hitta en sadel som passar din kropp först och främst! (Och hästen såklart men det är ju självklart) Jag behöver ex. en sadel som är smal i sätet så jag slipper sitta brett, sitter jag brett krånglar fotlederna.

Jag har provat alla möjliga olika sadlar, stigbyglar, stigläder och fick ändå ont. Det enda som funkar förutom mina w-sadlar är en bomlös freeform med flexstigbyglar. Den är dock ingen höjdare på en yster unghäst :angel:

Jag har fått in snitsen med att lägga på min sadel och då är det inte jobbigt för händerna trots att den är så tung. Jag ger den en puff med knäet på vägen upp så den får lite fart:D

Haha vad konstigt! Kul med nån som vet hur det känns:) Inte för att jag önskar någon annan här i världen den här skiten men ändå..

Hitta en sadel som passar din kropp först och främst! (Och hästen såklart men det är ju självklart) Jag behöver ex. en sadel som är smal i sätet så jag slipper sitta brett, sitter jag brett krånglar fotlederna.

Jag har provat alla möjliga olika sadlar, stigbyglar, stigläder och fick ändå ont. Det enda som funkar förutom mina w-sadlar är en bomlös freeform med flexstigbyglar. Den är dock ingen höjdare på en yster unghäst :angel:

Jag har fått in snitsen med att lägga på min sadel och då är det inte jobbigt för händerna trots att den är så tung. Jag ger den en puff med knäet på vägen upp så den får lite fart:D

Ne, usch knappt så man önskar sin värsta fiende...:crazy:

Jag skulle tro att även jag vill ha en som är lite smalare. Bra tips, det ska jag tänka på när det är dags att sadla...Liksom ge den en extra skjuts...:idea:
Hästen är ju så snäll att hon bryr sej tack och lov inte om jag skulle få knöla lite granna...

Mvh Domino_s

Tjena!
Jag ser då inget "fel" med det!
Känner du att det går bättre rida i en westernsadel så rid i en westernsadel!
Min förra häst hade min fru ridigt dresyr på i 11 år när jag började rida han! och jag red western! Sen, att han alltid var beroende av stöd i munnen och gärna ville rusa iväg då jag gav han långa tyglar i trav o galopp, det fick jag acceptera! Hadde hästen vart yngre så hadde det gått att lära om han, men rid som känns bra för dej och din häst och ta det där ifrån oavset utrustning!:)

Klart du kan skola om dig och din häst. Inte behöver du sätta något namn på det heller!

Om du vill tävla så ja, lite westernattiraljer krävs såsom sadel och annat men vill du "bara" kunna rida din häst på ett bekvämt sätt och ändå i rätt balans och form, ja då kan du rida "western" med vilken utrustning du vill -dock är det bekvämare med westernsadel :D och lättare att rida på lång tygel med lite stadigare och fysiskt längre tyglar osv.

Det gäller bara att hitta rätt tränare och att vara tydlig med sina mål, en del tränare kan tycka det är svårt med en elev utan westernsadel osv men många tränare (dom bra) jobbar utifrån dina förutsättningar och dina behov. Man måste inte sätta en etikett på sin ridning (om man inte ska tävla, då måste man styra in sig lite) men man kan rida alla hästar med ingen/mkt lätt tygelkontakt och i olika form. Har hästen mkt stora gångarter kan det vara lite jobbigt.

Klart du kan skola om dig och din häst. Inte behöver du sätta något namn på det heller!

Om du vill tävla så ja, lite westernattiraljer krävs såsom sadel och annat men vill du "bara" kunna rida din häst på ett bekvämt sätt och ändå i rätt balans och form, ja då kan du rida "western" med vilken utrustning du vill -dock är det bekvämare med westernsadel :D och lättare att rida på lång tygel med lite stadigare och fysiskt längre tyglar osv.

Det gäller bara att hitta rätt tränare och att vara tydlig med sina mål, en del tränare kan tycka det är svårt med en elev utan westernsadel osv men många tränare (dom bra) jobbar utifrån dina förutsättningar och dina behov. Man måste inte sätta en etikett på sin ridning (om man inte ska tävla, då måste man styra in sig lite) men man kan rida alla hästar med ingen/mkt lätt tygelkontakt och i olika form. Har hästen mkt stora gångarter kan det vara lite jobbigt.

Lite sugen på att prova trail är jag (jag och namn, men den grenen där man ska ta sej igenom olika hinder)... Det skulle nog passa mej och min häst perfekt då hon är supersmart och extremt lättlärd och gillar klurigheter...:laugh:

Jag har absolut bestämt mej nu i e.m. att det blir en westernsadel... Min rygg och i princip alla andra av mina hundra kroppsdelar kommer nog att tacka mej...:angel:

Lilla hästen har lagom stora gångarten, väldigt bekväma, men gunghästgalopp...:D en sån där häst du kan sitta och bara galopparbeta, länga och korta med ett leende för att det är så underbart....

Tack för ditt svar!

Mvh Domino_s

Låter som en kanonplan tycker jag!

Tänk dig att styra fram din häst genom en trailbana på lång tygel i en fåtöljsadel, över bommarna i gunghästgalopp. Go for it!!! :D

O Välkommen "hit" :laugh:

Låter som en kanonplan tycker jag!

Tänk dig att styra fram din häst genom en trailbana på lång tygel i en fåtöljsadel, över bommarna i gunghästgalopp. Go for it!!! :D

O Välkommen "hit" :laugh:

Drömmer mej bort ett tag...:love: Blir nog en tur ner till ridhuset och prova lite imorgon skulle jag tro...:D

Tackar! :bow: (mina dressyrvänner kommer mörda mej skulle jag tro när dom får reda på det här...:angel:)

Mvh Domino_s

Underbart att höra:)kör igång. Jag har samma problem och samma sjukdom som dig. Ont, stel och sitter jag för länge på hästen så domnar mina fötter! Någon som har tips mot det?

Jag har börjat på min lilla pålle med westernridning och ingen är gladare än han. Han går mycket bättre när han får länga halsen och han kan bära upp sig bra. Min utmaning är att få in den sk. joggen eftersom min häst har varit en travare. Han har blivit så smidig, lyssnar jättefint, känslig för hjälper samt sätet. Det största problemet var att tänka annorlunda.
Det är klart det går att skola om och sen heller inga problem att växla mellan ridsätten. Min är omskolad fd. travare och nu till western. Om det finns det artiklar. I en westerntidning fanns för nåt år sen en artikelserie om westernridningens grunder samt Trail, skitkul:banana: Jag vill också rida en trailbana. Har provat på och lagt upp lite bommar, fållor, och tränat från marken. Det finns mycket annat man kan göra den dan man inte kan rida. Ha det så kul!

Western i mitt hjärta! ;) red min systers häst nu i helgen, ett varmblod/fullblods sto. Fy säger jag bara, Dressyrsadel nej tack. Och hur kan man få träningsvärk av det? när man annars rider ett kallblod? ;)

Western i mitt hjärta! ;) red min systers häst nu i helgen, ett varmblod/fullblods sto. Fy säger jag bara, Dressyrsadel nej tack. Och hur kan man få träningsvärk av det? när man annars rider ett kallblod? ;)

Det är dom där smala, kantiga jäklarna som man får träningsvärk av...:eek: Jag känner mej allmänt döende när jag har suttit 5 min på en häst som är "smalare" än min.

Min häst är lagom runt och go över ryggen (lite arabrygg)...:love:

Mvh Domino_s

Lycka! :love:

Jag har hittat en westernbutik endast några mil från mej... Har precis pratat med ägaren på telefon och självklart kan han hjälpa mej prova ut en sadel.. Han tyckte att jag skulle satsa på en syntet, för min kropps skull och sen kan man få bättre hantverk vad gäller bom för mindre peng...:laugh:

Så om jag lyckas övertala sambon blir det en sväng över dit ikväll och kika, dom hade öppet 15-18 på tisdagar...Han kommer bli ihjältjatad när han kommer hem...:devil:

Mvh Domino_s

Får väl visa ett par bilder på blivande westernhästen också...:laugh:

Lucky Star, född 2001, e. Sobel SKN-4, 1,52 i manke.

Mvh Domino_s

Jag skulle vilja se lite mer av "western" i de högre dressyrklasserna (läs Worldcup och dylikt).
Om man läser innantill om sits, följsamhet och hjälparnas inverkan, så står det bla att man ska rida med så små och obemärkliga hjälper som möjligt, men tittar man på de ryttare som är med i dessa "fina" klasser slänger de ofta fram och tbx skäkler mer än 50 cm, vidSkäkelvikningar, öppna, sluta, galoppfatningar och byten (Anki von är väl värst med hälarna nästan uppe på korset på hästarna) Denna bruk av hjälparna skulle ju glatt leda till 0 i protokollet på lokal och regional nivå.

Mitt drömekipage skulle därför vara kombinationen av westernryttarens använding av hjälper (va jag förstått i de flesta fall enbart består av vikthjälperna och ledande tygel) och westernhästens lyhördhet för dessa hjälper, tillsammans med dressyrhästens hållning i rörelserna.

Omöjligt? Nej jag tror inte det, kommer med glädje, och fortfarande beundran, ihåg den damen som visade upp dressyr på Klassisk(som spanska ridskolan i wien), st-george och grand prix nivå i Globen för 14-15 år sedan ridande på "nakna" hästar. Om reglementet tillåtit ritt utan sadel och träns skulle hon lätt ha vunnit värdscuptävlingen i Globen det året.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 453
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 856
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 966
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 887
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama