Från box till lösdrift - erfarenheter

1

1235678

Jag står i begrepp att byta stall av olika anledningar. Hästen står nu i stall med 5 hästar där de går ute på dagarna och inne i box på nätterna. Stallet jag ev ska flytta till har lösdrift. Nu undrar jag: ni som har erfarenhet av att byta från box til lösdrift, hur har det gått? Hur har hästen reagerat? Är det något speciellt som kan bli ett problem? Något man bör tänka på?
 
Sv: Från box till lösdrift - erfarenheter

Det beror på hästen och lösdriftens utforming.
Har hästen mycket päls och behöver klippas för att inte bli svettig vid ridning,
Behöver den täcke. Behöver/ får man hjälp i så fall. täckestork?
Är lösdriften välskött. Dvs fri från lera och skit.
Får alla hästar plats att vara inne i ligghallen samtidigt, underlag.
Vill hästen gå in i ligghallen när andra är därinne?
 
Sv: Från box till lösdrift - erfarenheter

Som ovanstående säger, det finns mycket som spelar in.

Mitt gamla sto trodde jag aldrig skulle gå att ha på lösdrift, men av olika anledningar blev det så i alla fall. Hon har aldrig sett så välmående ut som denna sommar (började på lösdrift i vintras). Detta trots mindre träning, men hon blänker, har mjukare päls än någonsin och är appelkastad (svart häst, så hon brukar inte bli det, eller väldigt lite).

Hon är (som en äldre dam) klok nog att stå under tak när vädret är dåligt, och vekrar må bra av att kunna röra sig konstant. Hon har blvit nyfiknare och mer sällskaplig dessutom (kan även bero på influens från kompisen). Detta är en häst som jag känt sedan hon var timmarma gammal, i år är hon 17.

Men, i mitt fall var det tydligen en lyckträff!
 
Sv: Från box till lösdrift - erfarenheter

Hej!

Min pålla har bott 1 år på lösdrift. Hon är en riktig prinsessa och extremt ranglåg, vilket såklart gav vissa problem. Hon blev ordentligt utstött från början och det tog ett bra tag innan hon vågade gå in i lösdriften (trots 2 ingångar), men sen verkade hon trivas helt ok. Hon blev dock mer stirrig än innan och klart med flockbunden dvs svårare att få från stallet. Hennes känsliga hovar verkade inte heller trivas med dygnet runt utevistelse- troligtvis för att hon inte riktigt vågade slappna av och ligga ner när de andra var i närheten och kunde ge sig på henne.

Det man ska ha koll på tycker jag är bla
* om det är fri tillgång på hö/silage, hästarna kan bli ordentligt feta.
* är det lerigt där hästarna är mest, det bör vara hårdgjort där hästarna ska äta.
* Hur funkar hästen i flocken?
* Hur sköts lösdriften, mockas den och hålls fräsch? Vem gör det?
* Finns det sjukboxar så det räcker OM flera hästar blir skadade samtidigt (vi hade 3 av 4 på boxvila och egentligen plats för max 2).
* är det blandad flock? Vad händer om någon valack börjar betäcka?

Det finns såklart massor mer, men det här är vad jag kommer på nu.

Jag är helt klart för lösdrift, om det fungerar för hästen, nu gjorde det tyvärr inte det för min så hu är hon installad igen och trivs sååå mycket bättre!

/Lavinia
 
Sv: Från box till lösdrift - erfarenheter

Hej! Jag flyttade min gammelman till lösdrift i april i år. Var jätteorolig och trodde att han skulle bli "gammal på riktigt", för smal, för tjock, trött osv osv... Men jag måste bara säga att jag har ALDRIG sett min häst vara så lycklig och må så bra som han gör nu! Vi har visserligen en väldigt fin (nybyggd) lösdrift och enorma betesmarker.

De första veckorna var han lite stirrig och nervös när han togs ifrån flocken, men detta har helt försvunnit nu. Det bästa av allt är att han är SÅ mycket piggare i ridningen nu jämfört med innan. Tidigare somrar har han knappt gått att rida pga av trötthet. Nu står hästarna oftast inne och sover när det är som varmast och är sedan pigga och glada när det ska ridas!

Du har redan fått en hel del bra tips på saker du behöver tänka på, jag ville bara dela med mig av mina positiva erfarenheter!
 
Sv: Från box till lösdrift - erfarenheter

Nu undrar jag: ni som har erfarenhet av att byta från box til lösdrift, hur har det gått? Hur har hästen reagerat?

Det gick fint. Lite flockdrama precis vid inflytt, men det lade sig snabbt och Herr Häst bodde in sig på bara ett par dagar. Han skaffade sig en bästis redan första veckan.

Stressnivån föll något enormt på bara ett par månader, även några hanterings- och ridrelaterade problembeteenden som vi jobbat med tidigare nästan bara "försvann".

Han är inne på andra året som lösdriftshäst, mår fantastiskt bra och är så underbart trevlig att hantera och rida...:love: Det blir aldrig mer uppstallning för honom.


Är det något speciellt som kan bli ett problem? Något man bör tänka på?

Orientalkatten och Lavinia har skrivit flera bra frågor!

Ta reda på vilka behov din häst har, och leta efter en välhållen lösdrift som passar just din häst, och dig själv. Fri tillgång - ej fri tillgång? Beteshage - klippig skogshage? etc
 
Sv: Från box till lösdrift - erfarenheter

Jag flyttade mina grabbar från ett mindre stall till lösdrift hemma.
Fick ingen reaktion från deras sida! De flyttade hem hit i slutet på betesperioden så de bodde in sig och saknade aldrig att komma in på kvällen....
Gamlingen mår super på lösdrift och nordisen verkar tycka det är kanon också!

DSC00900%2B%25282%2529.jpg
 
Sv: Från box till lösdrift - erfarenheter

Allt gick bra för min förutom lite bett i början...

Han var mycket tröttare än normalt i början eftersom han inte var van att vara ute så mycket.
Efter ett tag blev han dock sig själv men inte alls så stressad som när han står på box.

Det viktigaste är att de har tillräckligt med utrymme. Nu är det lite för många hästar i vår lösdrift och min som är extremt ranglåg har åkt på mycket sår nu.. (t.o.m den lilla shettisen vallar bort min..)
Så nu funderar jag på att flytta honom..

Men i övrigt så mådde min häst extremt mycket bättre av att vara ute så mycket och han har inte haft problem med vädret och så heller, vilket jag var rädd för i början. :)
 
Sv: Från box till lösdrift - erfarenheter

Min trivdes inte på lösdrift utan vill vara inne nattetid. För övrigt blev hon tröttare av att inte ha eget utrymme att vila på. Dock höll hon sig i väldigt bra hull trots fri tillgång.

Bra att ställa på lösdrift nu eller till hösten så dom succesivt vänjer sig innan kylan kommer!
 
Sv: Från box till lösdrift - erfarenheter

Jag har samma erfarenhet som AO, flyttade för 10 år sen till lösdrift och kommer aldrig att stalla upp mera. Han är den äldsta hästen i stallet på lösdrift och jag har inte behövt göra några förändringar pga åldern.
 
Sv: Från box till lösdrift - erfarenheter

Vi byggde lösdrift till en befintlig flock för några år sedan. Jag tyckte att det gick bra. Ligghallen blev på 65kvm (4 eller möjligen 5 hästar, minns inte) och jättehögt i tak så den var ju väldigt läbbig i början. Luktade nytt, högt i tak, annorlunda ljud etc. Reaktionen var likadan första turen i angränsade stallet. Efter någon dag insåg de själva att det var deras nya hem och trivdes bra så man hittade dem nästan alltid där.

Problemet har varit med ny häst i flocken att den nya kanske inte fått gå in första dagarna och då har den nya fått gå in i stallet med en sällskapshäst, ofta ledarhästen, på nätterna de första dagarna. Sen fick jag börja klä på mitt gamla sto när det blev väldigt kallt vilket inte behövts innan. Möjligt att det kommit ändå iom ålder och hon blivit sämre på att hålla värmen men det kom nu i ungefär samma veva.
 
Sv: Från box till lösdrift - erfarenheter

Vi har alltid försökt haft våra på lösdrift i stora kuperade hagar och våra gamlingar har mått toppen! I 2 vintrar hade vi tillgång till stall som vi var tvungen att ha hästarna inne på nätterna när det var som kallast så ledningarna inte skulle frysa sönder och gissa hur kul det var att stå i -32 grader vid många tillfällen, becksvarta mörkret med en hink med kraftfoder i och försöka locka in djurj*vlarna som som stod läääängst ner nånstans i hagen och hade det så jädrans gött :D

I vinter jobbade jag heltid i travstall så orkade inte med att ta hand om hästen helt själv, stallade in henne i vanligt stall där jag och en annan hade våra hästar ute på kvällarna medan de andra gick in vid 4-tiden. Min häst har varit betydligt mer stressad, otrevlig att hantera och har knappt kunnat skritta ett steg på hela vintern och då gick hon ute normalt 7-22 tiden.

Hon fick börja gå ute dygnet runt i sin hage så fort det bara gick när den andra tjejen också ville ha sin ute på nätterna. Systers häst som stod i annat stall flyttade hit sista veckan innan betessläpp i början av juni och direkt när hon började gå ute fick jag tillbaka min harmoniska och betydligt gladare häst :love: Nu är hon t.om ännu behändigare att ha och göra med än innan installningen, ännu mer lugn och det är normalt en häst med mycket nerv och humör.
 
Sv: Från box till lösdrift - erfarenheter

Jag älskar lösdrift. När det blir eget stall igen så ska jag ha lösdrift igen. Jag byggde lösdrift sommaren 2009 när jag hade slitit i sönder mig själv en vinter och insåg att mina hästar ändå inte mådde bra i stallmiljö - det bästa jag har gjort.

Mina tips är att se till så att ligghallen är tillräckligt stor, ha så lerfritt som möjligt och att se till att sprida ut vatten, mat, ligghall osv för att främja rörelse. Eller kolla efter det när man tittar på lösdrift.
 
Sv: Från box till lösdrift - erfarenheter

Har bara gjort det en gång då jag själv bytte till lösdrift - i övrigt har jag bara erafernhet av andras hästar som flyttat till oss från stallvistelse.

Min häst ställdes på lösdrift efter sommarbetet så det var ju ganska okomplicerat. Han fick helt enkelt fortsätta att gå ute, i samma hage och samma flock. Jag vet de som ställt ut sina mitt i vintern dock och det går också. Redan första vintern blev våra två innehästar inackorderade i lösdriften då de vägrade komma in om kvällarna när övriga fick stanna i sina hagar. Man slutade helt enkelt bara att ta in dem och lät dem gå i lösdriftshagen istället. Inte svårare än så.

Jag hade en vbl-travare och han gick täckad på vintern med regntäcke och undertäcke i varierande tjocklek. Dubbla täcken har många fördelar - man man variera täckets tjocklek genom att välja olika undertäcken (fleece, ull, thermo) - en häst com går täckad dygnet runt sliter mer på täcket och ett regntäcke är billigare att byta ut än ett vintertäcke - det är också billigare att köpa reservtäcken. Min häst klipptes aldrig och jag täckade honom inte för myket då jag ville att han skulle få en del vinterpäls OM täcket skulle gå sönder och han blev stående naken tills någon hittade honom.

Det är inte speciellt mycket att tänka på tycker jag. Man kan känna på hästen första tiden när det blir kallt o se så att den inte verkar nerkyld eller liknande - men det har jag aldrig varit med om. Det är viktigt att hästar som går täckade har välsittande täcken som inte skaver eller är obehagliga efter som att dom går med dem dygnet runt. Och se till att alltid ha ett ombyte om täcket går sönder eller blir blött. Går hästen mycket i lera och väta kan man hålla extra koll på karleder så att det inte blir mugg. En häst som aldrig får komma in riskerar att inte hamna på torrt underlag speciellt ofta när det är leriga höstar och då torkar inte karlederna vilket ökar risken för mugg. Så det kan man vara noga med att se efter just om hösten och gärna gnugga karlederna torra innan man rider tex. - om man har en häst med tendenser vill säga.
 
Sv: Från box till lösdrift - erfarenheter

Min nuvarande häst går otäckad året om. Men jag har ändå en uppsättning täcken i form av fleece-/ulltäcken, thermotäcke och regntäcke i stallet. Om hästen blir sjuk eller skadad tex. och behöver hållas varm eller ställs in på box
och då inte kan hålla sig varm genom att röra sig eller ställa sig intill sina kompisar.
 
Sv: Från box till lösdrift - erfarenheter

kl

Jag har lösdrift hemma och det är ju väldigt smidigt då det behöver mockas betydligt mindre än boxar (mockning behövs dock för att det ska hållas fräscht då de ibland tenderar att gå in när de ska kissa/bajsa). Den ena hästen (halvblod) har stått uppstallad i sina 18 tidigare år, men fick nu komma ut. Hon är dock ganska frusen av sig och blev lätt frusen när det regnade så hon blev blöt så halstäcke är då att föredra. Även att ha mer än ett regn- och vintertäcke då de går ute väldigt mycket och aldrig får komma in och torka.

Den ena hästen (varmblod) gick otäckad större delen av året och verkade trivas på lösdriften. Hon har dock tendens att gå upp i vikt trots att hon var lägre i rang och inte alltid fick komma fram till maten.

Om kraftfoder behövs så är det ju bra om det finns någon plan för detta. Trots att det bara finns två hästar hos mig så vill den ena gärna ha all mat och den andra vågade inte komma fram förrän vi började binda upp dem vid krubborna (som sitter i ligghallen).
 
Sv: Från box till lösdrift - erfarenheter

Jag tycker att lösdrift är väldigt smidigt och har sällan stött på problem. Är hästarna vana att gå med andra hästar brukar det gå bra.

Några andra i tråden har skrivit upp det extra man ska tänka på; ex. täcken, hur stor hagen är, lerig? fodrings rutiner osv. Alla praktiska saker.
 
Sv: Från box till lösdrift - erfarenheter

Rent generellt så tycker jag det är bra med lösdrift om det är en fungerande lösdrift med bra foder, hagar och hall, sen är det ju som alltid individer det handlar om och där vet man inte förrän man testat. Min gamling avskydde lösdrift som pesten, hon var ranghög och den som alltid höll vakt och blev väldigt trött, så för hennes del var det box som gällde. Mina andra hästar fungerar väldigt bra på lösdrift och har växlat mellan box och lösdrift utan problem åt något håll.
 
Sv: Från box till lösdrift - erfarenheter

när min flyttade till lösdrift så fick hon komma in på nätterna för att sova under en övergångsperiod. Var lite mkt med flytt och att träffa nya hästar på samma gång så tills hon hade bott in sig lite och hittat tryggheten i nya flocken så fick hon sova inne på nätterna. När hon väl var trygg i flocken sov hon som en stock ute i hagen. Kommer nog aldrig stalla in hästen om jag inte absolut måste!
 

Liknande trådar

Träning Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än...
Svar
9
· Visningar
1 244
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 156
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp