Framtida körhäst?

Ottisen

Trådstartare
Hej,

Nu känner jag att jag tar ut sorgen i förskott. Men jag är nästan säker på att min häst har fått tillbaka sin kotledsinflammation höger fram. Vad denna beror på är i dagsläget okänt. Hästen har även lindrig spatt som upptäcktes av en slump, alltså inget han varit halt av än så länge. Nästa vecka åker vi till klinik och kollar upp. Hans blev friskförklarad i november förra året och har alltså varit igång i ca 6 månader. Innan dess sattes han igång i skritt långsamt under några månader.

Min häst har tränats i fälttävlan under sommaren, gått debutantklass och ett fåtal 1-meters hoppningar. Men verkar då alltså inte hålla för hoppning eller sådant arbete. Min tanke var då att låta honom vila ordentligt ett år och se till att kotledsinflammationen läker ut ordentligt. Kanske endast gå på skrittpromenader under ett år och även köra in honom på nytt. Han är inkörd som 4-åring och tyckte tydligen att detta var toppen. Kan verkligen tänka mig att han har psyket för det då han är lugn och trevlig, men framåt.

Frågan är, tror ni att han håller för körning? Jag inbillar mig att det är mindre påfrestning än hoppning och samlande dressyr? Han slipper ju även en människa på ryggen? Kan det vara värt en chans, och vilka grenar finns det egentligen att välja mellan? Han är ju en buse som gillar fart och fläkt (och matte också) Vad krävs för träning av dessa grenar? Har bara en ridbana (30x50) att tillgå, samt lite grusvägar förstås. Skulle även kunna viga en del av våra åkrar åt träning. Hur börjar man med en häst som redan är inkörd? Han är ju regelbundet tömkörd (dock av mig som inte är så van) och tolkad med och bryr sig föga om nya saker. Är det bäst att skicka iväg honom kanske? Jag tänker att det borde gå ganska lätt att köra in honom på nytt men vågar ju samtidigt inte göra det själv egentligen...

Tusen frågor men jag är lite halvt desperat och försöker hitta på något som skulle kunna göra att han slipper stå i hagen resten av sitt liv:(

Sv: Framtida körhäst?

Jag som liksom du är en totalgrön kusk (men hyfsat rutinerad men lite rostig fälttävlansryttare) tog med mig min unghäst till en inkörningskurs där både hästen och jag fick grunderna till livs och mycket hjälp av kompetenta personer. Vi hade liksom ni tömkört en hel del (med loksele) sedan tidigare så att han var heltrygg med att jag gick bakom och släpade hinkar, grenar och annat efter mig, och han hade lärt sig grundhjälperna.

Hade jag varit du hade jag nog valt att betrakta hästen som helt oinkörd och börjat om helt från början just för att lära känna varandra i relationen kusk-körhäst och känna på hur det känns!

Jag personligen känner mig ju riktigt tilltalad av maraton-körningen, men ärligt talat tror jag inte det är ett dugg lindrigare mot kotorna än vad fälttävlan är..? Och vad gäller dressyren är väl även det något man gör när man kör? Åtminstone i samma grundform som motsvarar debutantdressyr?

Men som sagt. Jag är helgrön på det här med körning, så lägg inte så stor vikt vid vad jag säger, det finns gott om folk här som kan OÄNDLIGT mycket mer än jag. Men jag hade tänkt som ovan i din situation, som ju inte är helt olik min, förutom att min häst är frisk, men kanske lite väl liten för en fälttävlanskarriär... :)

Jag ska vara grymt elak och rätt på...

Håller inte hästen för ridning så håller den inte heller för körning.

Vissa ledbesvär hos häst mår inte bra av alltför hög grad av samling eftersom då överullningen minskar och kraften istället måste dämpas bort i alla leder.

Så samling kan även under vissa omständigheter slita på hästen.

Den form som man önskar att hästen ska gå i skiljer sig inte i egentlig mening mellan rid-dressyr och kördressyr, båda sliter förmodligen lika mycket på hästen så länge som man inte börjar att komma upp i piruett och piaff på svårighetskalan.

I körning måste du tävla i dressyr minst en gång per år för att starta maraton, den lägsta nivån Lok LB är en blåbärsklass som inte ens är värd att ställa upp i öht - möjligtvis på din första körtävling ever men då bara om du inte har tränat hinderkörning för någon form av tränare innan.

För att få köra maratonhindren fullt ut behöver du upp på minst nationell lätt nivå i dressyren, men minst LA för att det öht ska vara mening att betala för veterinärbesiktningen.

Jag förstår om du blir ledsen och upprörd över mitt svar, men jag vill inte ge dig några falska förhoppningar. Om din privatekonomi tillåter det och hästen kan klara sig utan hältor vid rejält lång hagvistelse så kan du kanske pensionera honom istället ?

Tack för båda era svar!

Jag är en glad men lite skamsen hästägare ikväll, idag kom min häst in ohalt från hagen, detta efter 1 dags vila. Jag hade alltså förhoppningsvis målat fan på väggen lite för snabbt. En kotledsinflammation borde ju inte vilas bort på en dag tycker man? Jag ska fortfarande kolla upp honom nästa vecka och har ändå fått lite skrämselhicka.

Det ena utesluter ju inte det andra förstås och jag är fortfarande sugen på att prova på körning. Dock verkar ju dressyren helt klart vara ngt jag måste träna på, nationell dressyr alltså?! Dit har vi långt om vi ens kommer dit! Och frågan är om det är värt det när det är så pass slitsamt.. Man levde ju i villfarelsen att det fanns lite lugnare grenar inom körning.

Bara som ett ps, han kommer garanterat få vara haghäst om det är det enda han håller för,
han är som gjord för det yrket dessutom:p
Men håll gärna tummarna för att det är jag som överreagerat:)

Det där med oinkörd är nog klokt. Ska kontakta en tränare och höra mig för om kurser. För du har ju rätt, man behöver ju själv en kurs..

Men om du är villig till att bara ha honom skrotandes i hagen, så kanske du oxå känner att du kan skippa fälttävlan och hoppningen. Köra in hästen för att bygga upp honom lite mer(körningen låter ju andra muskler jobba som kanske stärker honom så han håller bättre), du kan ju träna det mesta framför vagnen, kondition, dressyr, psyket osv, sen kan du ju tex sladda ridbanan och bygga ännu mer muskler. Men så rider du oxå, varvar körningen med ridningen och kanske låter honom hoppa små hinder någon gång då och då bara.

Min häst har oxå haft kotledsinflammation 2 ggr och veterinärn har alltid rekomenderat körningen som ett bra kompliment till ridningen.

Jag är inte så insatt i tävlingsvärlden, varken inom ridning eller körning, men visst borde han hålla för lättare körtävlingar. Jag har svårt att tänka mej att det sliter lika mycket som att hoppa terränghinder samt banor.

Jag tycker absolut att du ska köra in hästen i vilket fall:)

Exemplen är många på hästar som inte klarat ridning men som har funkat utmärkt i körning och även tävlingskörning. Det är som någon skriver här att körning är ett sätt för hästen att lägga på sig muskler utan slitaget som ryttarens vikt ger. Samlingsgraden i körning är ju inte heller i närheten var den är i riden dressyr.
Jag har en son som tävlar i både hoppning och körning med sin häst och upplever det väldigt positivt att bygga muskler i körningen som sedan används för att ta sig över de höga hindren. Kanske du också kan ha körningen som ett komplement till fälttävlan.
Lycka till!

Jag tycker absolut att du skall prova att köra din häst - även om det nu inte är något med kotan. Min erfarenhet är att sköra hästar kan bli mycket bättre om man tränar klassisk körning/sportkörning. Jag tränade och tävlade med en travhäst som inte höll för vanlig travträning. Under den tiden som jag tränade och tävlade med henne tävlade hon också trav och klarade det utan några som helst problem - hon startade till och med V75 under den perioden. Kanske är det till och med så som sagts ovan att din häst skulle klara fälttävlan bättre om du också körtränar.:)

Lycka till (och grattis till chansen att upptäcka en jättekul tävlingsgren)

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 028
Senast: Habina
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 965
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 605
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar