Framridningsregler

Sv: Framridningsregler

Du behöver absolut inte ta åt dig!!! Jag har sett dig både på framridnings- och tävlingsbanan. Du och din häst kan byten!

De jag vill komma åt är de som sitter på D- och C- tävlingsnivå och far fram som skållade troll och försöker att träna byten i denna okontrollerade fart. Det är de ekipagen som jag menar som kanske skulle träna på detta hemma istället för att skrämma iväg de stackare som kanske är på en tävlingsplats för första gången. (eller har som jag en häst som blivit ordentligt skrämd på grund av att hon blivit både hotad och nästan översprungen av andra hästar). Jag lär få lägga lite pengar på horsemanship kurser så att hon iallafall litar på att jag reder ut situationen. Vi är tyvärr inte mogna än för de stora tävlingarna så vi får trängas bland fartdårarna:rofl:

Hej igen :)
Ja, det kan jag hålla med om faktiskt, jag har sett dem jag med och har undrat vad de håller på med.
Det är jobbigt med hästar som är rädda på framridningen, det är inte ofta alla tar sig tid att se upp vart man är på väg.
Min häst är ju absolut inte rädd för andra hästar, men han har råkat ut för en hel del på framridningarna dels på grund av mig (jag är inte alltid så uppmärksam som jag borde vara) och dels på grund av andra människor som inte tar hänsyn. Nu har han faktiskt blivit lite grinig på framridningen, det är nästan ingen ide att rida fram om det skall vara en reiningklass i anslutning, han blir tokig på reininghästarna....
det är ju som du förmodligen har sett total anarki på framridningen på många tävlingar och många tävlingsplatser.
Mitt stora problem är att många har svårt att komma ihåg att jag sitter på en hingst, smiter gärna in framför mulen på honom med brunstiga ston och liknande. Jag kan bara hoppas på att han fortsätter vara lika snäll nästa år när han har betäckt lite.... men man vet aldrig. Men hans pappa var fantastisk, han kunde betäcka en timme innan tävling och fortfarande strunta i alla brunstiga ston så länge han var på tävlingsplatsen, Jag hoppas att Junior blir lika dan....

/Emmi

Måste man träna byten över hela framridningsbanan tycker jag kanske inte att man ska rida klasser med byten i. Om hästen inte kan detta innan den kommer dit så har man inte i en sådan klass att göra. (anser jag).

.

Och så kommer gnällspiken jag....
När farao ska man ut och tävla då? När hästen är redo för en B tävling?
Alla människor som tävlar vet väl att det alltid går bättre hemma än vad det gör på en tävling?
Nån gång och nån stans måste man väl börja? Inte kan man stanna helt hemma för att hästen inte klarar allt perfekt? Varför då ha E och D tävlingar...kör rätt på C och B på en gång vet ja!

Sen givetvis...det är klart man ska respektera att det finns andra på banan och det är ju bara att anpassa sig efter det.

´Jag måste hålla med Lakrits, när skall man ge sig ut, när hästen är fullkomligen färdig? Vad är det som säger att hästen liksom man själv inte blir helt aningslösa första gångerna på tävling :)
Jag har själv vägrat tävla mina hästar själv under många år då jag har tränarlicens inom andra hästsporter just på grund av detta.
Jag tycker dock (har haft många hingstar) att om amn väljer att ha kvar sin häst som hingst av då diverse anledningar (många bra), jag älskar själv hingstar så måste de vara så lugna och coola med andra hästar att de inte tar notis om alla andra på en framridningsbana.
De som tar minst hänsyn i framridiningen som jag sett det är ju inte amatörerna utan snarare vissa proffstränare som tycker att de har rätt att rida precis som det passar.
Min upplevelse som ny i sporten (2,5år) är inte att detta är vad som skrämmer bort eventuellt intresserade utan vad som skrämt mig är hur man blir bemött som ny, uttittad och inte särskilt trevligt bemött av de övriga aktiva.....
Som tur var så träffade jag 3 personer (Steve, Malin & Anna) inom denna sporten som varit helt underbara, hjälpsamma och stöttande, annars hade jag nog inte fortsatt.
Jag tror att man måste se till alla delar framför allt hur man bemöter nya intresserade av sporten.

Mvh

Hehe, ja jag tror inte poletten trillar ner på framridningen liksom... För att citera den otroligt dåliga filmen Bring it on: "if you don't have it now, you don't have it"

vaddå dålig film? :eek: JAG TYCKER DEN E SKITBRA :D

angående framridningen så är jag en av dem som kan fara runt som skållade troll, eftersom hästen jag rider blir som förbytt på tävling.. :crazy: men blir bättre iallafall...
:angel:

och byten har jag inte börjat med än ;)

något jag blir irriterad på är att många rider så himla nära, min häst kan faktiskt sparka om hon börjar bli brunstig etc...

såvitt jag vet finns det väl en regel i WRAS att du inte får ha hjälptyglar?

att sitta och rida fram på graman, thidemantygel etc, då är man INTE färdig... man bör kunna ha såpass mkt koll på hästen... de får väl longera/rida tidigt osv så att hästen blir foglig..?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 586
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
400
Senast: cassiopeja
·
S
Hästmänniskan Jag kommer att behöva flytta min häst 50 mil. Problemet är hur han ska transporteras. "Hästbuss" hade med tanke på åkkomforten varit det...
Svar
4
· Visningar
1 499
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Undrar ofta över alla konstiga tankar/känslor som ploppar upp i huvudet automatiskt. Är dom där av en (relevant) anledning eller hittar...
2
Svar
25
· Visningar
2 925
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka