Framridningsregler

alazzi

Trådstartare
Med tanke på hur vissa misshandlar sina hästar på framridning så är det kanske tyvärr dags att man gör framridningreglerna tuffare? Ingen stoppträning på framridning så kan idioter inte rida in i väggarna med sina hästar. Inga hjälptyglar bör tillåtas. Och givetvis ingen rollkur.

Antagligen inte genomförbart. Men det vore ett steg i rätt riktning.

Jag förstår verkligen att mina tyska tränare inte tävlar längre när sån här skit förekommer.

Sv: Framridningsregler

Jag tycker att dom kan placera en riktigt hårdhudad funktionär på varje framridningsbana som har mod nog att säga till, även om det är Mr jag-är-bäst-i-sverige-och-äger-framridningsbanan som stopptränar på rakt spår trots att det var två volter som gällde. Nu är det väl i alla fall förbjudet med icke godkänd utrustning på framridningen? Alltså det som rids med på framridningen ska vara samma som förekommer inne på banan. Inga hjälptyglar med andra ord.

När jag var på tävling i Göteborg fick gatepersonalen på framridningen istruktioner om att säga till om de såg någon som behandlade sin häst illa. Det glädjer mig, men jag vet ju inte om dom sade till någon.

Även sparkande med sporrar och ryckade i bett borde vara totalförbjudet.
Oj vad jag svamlade iväg nu. So sorry! :o

Det vore verkligen bra om man kunde få till någon regel för framridningen. På tävlingsbanan får du ju inte överdrivet skola hästen så varför skulle det vara ok på framridningen.

Jag såg för 2 år sedan en tjej som red fram sin häst i Fristad på tvinnat tränsbett med mycket sågning om hästen tittade åt "fel" håll. Hon bytte innan hon gick in på tävlingsbanan eftersom det inte är tillåtet där.

Du får ju tex inte rida fram i keps;) men du får behandla din häst på ett sätt som inte är tillåtet på tävlingsbanan. Vilket är värst?`

Jag har själv problem med min häst på framridningen då hon har blivit skrämd av hästar som kommer springade i vad jag tycker är alldeles för våldsam fart vid för trånga framridningsförhållanden, så jag skulle själv uppskatta lite lugn och ro. Det är svårt att bygga upp självförtroendet på min häst igen.

Det är inte roligt när någon skolar sin reininghäst under sådana förhållanden när jag själv vill ha en cool häst som ska gå Western Horsemanship.

Hej!!
Jag håller verkligen med om att det ska va regler på framridnigs banan. Det värsta är när barrel race och roping ryttarna håller på och rider fram när roping ryttarna håller på och kastar sina lasson och barrel race ryttarna far runt som galningar. Även om jag rider barrel race och pole bending:angel: Far jag inte runt som en galning:grin:

:banana::banana::banana::banana::banana::banana::banana:
Jag tycker att dom kan placera en riktigt hårdhudad funktionär på varje framridningsbana som har mod nog att säga till, även om det är Mr jag-är-bäst-i-sverige-och-äger-framridningsbanan som stopptränar på rakt spår trots att det var två volter som gällde. Nu är det väl i alla fall förbjudet med icke godkänd utrustning på framridningen? Alltså det som rids med på framridningen ska vara samma som förekommer inne på banan. Inga hjälptyglar med andra ord.

När jag var på tävling i Göteborg fick gatepersonalen på framridningen istruktioner om att säga till om de såg någon som behandlade sin häst illa. Det glädjer mig, men jag vet ju inte om dom sade till någon.

Även sparkande med sporrar och ryckade i bett borde vara totalförbjudet.
Oj vad jag svamlade iväg nu. So sorry! :o

Hej!!
Jag håller verkligen med om att det ska va regler på framridnigs banan. Det värsta är när barrel race och roping ryttarna håller på och rider fram när roping ryttarna håller på och kastar sina lasson och barrel race ryttarna far runt som galningar. Även om jag rider barrel race och pole bending:angel: Far jag inte runt som en galning:grin:

Du kanske ska stanna i skogen

Sen kanske vissa skulle dra åt.......

Nu är det ju så här käre Åke och Apache. Fashion Flash hävdar att personer som kastar lasso är GALNINGAR, då jag känner ett flertal av dom som tävlar i roping så vet jag att DET ÄR SANT.. Så det är för Fashion Flash egen säkerhet som jag postade mitt svar att stanna i skogen. Alternative om F-Flash känner obehag av att rida tillsammans med ropers på framridningen är att ta av sadeln på sin häst, ta en kopp kaffe och låta dessa sinnesförvirrade GALNA personer swinga sina lasson under 20 min för att värma sig själva och sina horses. När sedan kaffet är slut är det nog fritt fram för Flash att återvända med sin häst till framridningen, men mitt råd är att titta både till höger och vänster,, man vet ju inte med dessa Barrel Racers,,,, dom kan vara jäkligt lömska,,, smyger liksom,, och dom är nästan lika galna.
Mysbyxor No / 13 MWZ Yes

åker man på tävling och behöver hjälptyglar på framridningen så är man nog inte redo för tävling än...

Måste man träna byten över hela framridningsbanan tycker jag kanske inte att man ska rida klasser med byten i. Om hästen inte kan detta innan den kommer dit så har man inte i en sådan klass att göra. (anser jag).

Däremot förstår jag att alla måste få värma upp men man måste visa hänsyn och förstå att man inte är ensam på framridningen.

Håller med Seabaz att måste man ha hjälptyglar så ska man hålla sig hemma.

Nu är det ju så här käre Åke och Apache. Fashion Flash hävdar att personer som kastar lasso är GALNINGAR, då jag känner ett flertal av dom som tävlar i roping så vet jag att DET ÄR SANT.. Så det är för Fashion Flash egen säkerhet som jag postade mitt svar att stanna i skogen. Alternative om F-Flash känner obehag av att rida tillsammans med ropers på framridningen är att ta av sadeln på sin häst, ta en kopp kaffe och låta dessa sinnesförvirrade GALNA personer swinga sina lasson under 20 min för att värma sig själva och sina horses. När sedan kaffet är slut är det nog fritt fram för Flash att återvända med sin häst till framridningen, men mitt råd är att titta både till höger och vänster,, man vet ju inte med dessa Barrel Racers,,,, dom kan vara jäkligt lömska,,, smyger liksom,, och dom är nästan lika galna.
Mysbyxor No / 13 MWZ Yes

Hon hävdar inte att de ÄR galningar utan att de far fram SOM galningar..rätt ska vara rätt:angel:
Ironi kan var kul på rätt ställe....men kanske inte i mysbyxor.:eek:

Titta på bilderna i artikeln så ser man att folk rider med diverse otillåten utrustning.
http://www.cavallo.de/know-how/westernkritik-grobes-reiten-bei-der-q8-in-aachen.272422.233219.htm

Det skär i hjältat att titta på. Blir så ledsan av att se alla dessa hästar.
För mig så rider man inte på stång om man måste ta tag så hårt i stången att hästen gapar eller sätter näsan i bogen för att kommaundan. Då är hästen inte redo och tillräckligt utbildad enligt min mening.

Visst jag är inget proffs och inte särskligt duktig på att rida, men jag ridet inte på stång heller, för jag reder inte ut det.

Hehe, ja jag tror inte poletten trillar ner på framridningen liksom... För att citera den otroligt dåliga filmen Bring it on: "if you don't have it now, you don't have it"

Ja, varför inte ta tag i problemet på framridningsbanan. Alla nya människor som kommer och ska titta på sporten får det värsta bildintrycket innan de ens kommit innanför arenans väggar för att titta på själva tävlingen.

Det skulle vara diskning med det samma (läs med humor) både med diskmedel och borste. Avstängning och böter. Många andra hästsporter är snabba att ge böter. Och det verkar bita. Det som är med som no no saker i regelboken, skulle gälla även utanför tävlings banden. Framridningen har blivit ett mörkt hål som är okontrollerat.

Ska sporten bli större måste alla skärpa till sig. Vad vill man i från början när man köper en häst och börjar träna? Bli framodlad djurplågare? För mig har det handlat om att det ska ge något tillbaka. Ser man att hästen kommer dit man vill på ett naturligt sett ger det så otroligt mycket... KÄNSLAN AV ATT LYCKAS!!
Inte att se hur min bäste vän ser på mig med sorgsna ögon för att det gör ont och är obehagligt.

Jag menar inte att man aldrig ska säga ifrån om hästen hittar på något, men att rent ut bete sig mycket illa mot en snäll häst som bara vill sin husse eller matte det bästa, det är inte att acceptera.

Måste man träna byten över hela framridningsbanan tycker jag kanske inte att man ska rida klasser med byten i. Om hästen inte kan detta innan den kommer dit så har man inte i en sådan klass att göra. (anser jag).

Däremot förstår jag att alla måste få värma upp men man måste visa hänsyn och förstå att man inte är ensam på framridningen.

Nu måste jag lägga mig i...
Jag har ridit EM i western riding och fått en bronsmedalj, vunnit ett par av kvalen på EM och varit 4 två gånger i finalen på EM. jag kan meddela att ALLA som är seriösa med sin western riding (även jag) behöver få byta på serpentinerna innan man går in. Det bara är så.
Det har att göra med att förbereda sin häst för att veta vad de ska göra när de kommer in där, western ridingen är en av de svåraste klasserna som finns.

/Emmi

Däremot håller jag med om att man (även jag) behöver visa lite större respekt för sina medtävlare på framridningen. Jag försöker, men ibland misslyckas man....

/Emmi

Du behöver absolut inte ta åt dig!!! Jag har sett dig både på framridnings- och tävlingsbanan. Du och din häst kan byten!

De jag vill komma åt är de som sitter på D- och C- tävlingsnivå och far fram som skållade troll och försöker att träna byten i denna okontrollerade fart. Det är de ekipagen som jag menar som kanske skulle träna på detta hemma istället för att skrämma iväg de stackare som kanske är på en tävlingsplats för första gången. (eller har som jag en häst som blivit ordentligt skrämd på grund av att hon blivit både hotad och nästan översprungen av andra hästar). Jag lär få lägga lite pengar på horsemanship kurser så att hon iallafall litar på att jag reder ut situationen. Vi är tyvärr inte mogna än för de stora tävlingarna så vi får trängas bland fartdårarna:rofl:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 586
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
400
Senast: cassiopeja
·
S
Hästmänniskan Jag kommer att behöva flytta min häst 50 mil. Problemet är hur han ska transporteras. "Hästbuss" hade med tanke på åkkomforten varit det...
Svar
4
· Visningar
1 499
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Undrar ofta över alla konstiga tankar/känslor som ploppar upp i huvudet automatiskt. Är dom där av en (relevant) anledning eller hittar...
2
Svar
25
· Visningar
2 925
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka