Framridning/programridning i dressyr?

sportyscorpion

Trådstartare
Jag har varit och tittat på en dressyrtävling och jag uppmärksammade att alla ekipage såg väldigt lugna och duktiga ut på framridningen. När de sedan skulle rida programmet så var det några som helt plötsligt blev väldigt hårda mot hästen. Det drogs och "sparkades" mer än på framridningen. Hästen såg stel och spänd ut och hela framträdandet föll. Dom var ju så duktiga på framridningen. Jag skulle tänka mig [eftersom jag inte börjat tävla än] att försöka rida så "vanligt" som möjligt och strunta i småmissar och i stället få ett avslappnat och lugnt intryck, som kanske döljer missarna än ett stressat och spänt intryck? Hur värmer man bäst upp hästen inför en dressyrtävling? Bästa framridningsknepen?

Sv: Framridning/programridning i dressyr?

Absolut! Nu beror det ju på vilket program man ska rida, hur/hur mycket man ska rida fram. Jag tycker det viktigaste är att ha hästen riktigt på och med på hjälperna, då slipper man allt slitande och sparkande, väldigt basic men det alldra viktigaste tycker jag! Har man fått igenom gas, broms, sväng, ställ, halvhalt och flytta undan i sidled så funkar allt annat! (om man nu inte ska rida svårare program med byten och grejer men tror du förstår hur jag menar) Svarar hästen på hjälperna berhöver man inte rycka och vara hård. ;) Ett bra helthetsintryck, nogranna vägar och ett jämt och bra program uppväger småmissar! :)

En del hästar blir faktiskt väldigt spända också. Då kan det vara svårt att rida som man skulle vilja, om hästen helt enkelt inte bjuder kan man inte rida lika mjukt (kunde inte jag på min spända häst som slutade bjuda). Men självklart ska man försöka rida som vanligt.

Övergångar tycker jag är det bästa att göra på framridningen!

Jag håller med dig. Jag tror alltför många glömmer bort grunderna som faktiskt är det allra viktigaste i all ridning. De måste fungera. Tror även vi som ridit många år ibland måste gå tillbaka till att träna grunderna och de "enkla" övningarna. Tror många nöter sönder "svåra" övningar i brist på goda baskunskaper :)

Jag tror att om hästen är spänd så är det nog ännu viktigare att vara tydlig men använda små hjälper och rida "enkelt" = inte ge 100 kommandon samtidigt, ställa, framåt, halvhalt böja, sidförande osv. Tror man får lyckas få med hästen då och dessutom göra tävlingsmomentet till något trevligt att se fram emot. Annars försärker man väl bara nervositeten hos hästen till nästa tävling?

Tack för era svar!

Håller med dig till 100% på båda! :laugh: Är man lugn och bestämd själv, håller ordning på basic och tar varje steg för sig kommer man en lång bit på väg!
Sen vet jag självklart själv att hästen kan reagera på att komma in på banan men jag uppfattade det inte som det var det vi diskuterade kring? :angel: Men jag håller med om att det kan vara jättesvårt om hästen blir spänd eller slutar bjuda. Jag var framför allt inne på lite fulare ridning än så det var så jag tolkade ss:s första inlägg. ;) Hmm det blev lite konstigt formulerat men ni förstår vad jag menar tror jag! :bow:

Klart man ska försöka! Det jag menar är att det inte alltid funkar. Jag rider väldigt "enkelt", mixtrar inte omkring en massa utan det ser enkelt ut. Men lik förbaskat så är det svårt att bibehålla samma ridning när hästen inte vill gå ut i ett visst hörn eller blir rädd för en blomma eller en domare. När hästen dör inne på banan, dvs tappar bjudningen så kan man inte bara sitta där utan då får man rida lite mer. Men självklart ska man försöka rida sin vanliga ridning även inne på banan, inget snack om saken.

Sen kan det ju faktiskt vara ryttaren som "överrider" pga egna nerver eller helt enkelt vill lite för mycket.

Man får ju anpassa ´ridningen efter situationen. Om hästen brallar iväg i galoppen, då får man ta tillbaka eller lösa det på annat sätt. Om hästen vägrar gå förbi domaren, då får du rida programmet så långt ner du kan eller försöka lösa det bäst det går.

Väldigt vanlig företeelse! Därför ska man aldrig titta på de andra när man själv rider fram och oroa sig för att de ser fina ut, de går aldrig lika bra inne på banan. Nervositet hos ryttaren i 9 fall av 10, att hästen blir spänd, visst det är också vanligt, men samma sak där. I många fall blir hästen spänd för att matte på ryggen verkar bete sig som att något är farligt därinne... ;) Det viktigaste när man rider fram är att man har en plan och följer den. Så man inte bara jamsar runt och sen när hästen spänner till inne på banan, DÅ kommer man på att den blev rak i ena sidan, lyssnar inte på den och den hjälpen osv, problemen fanns där redan på framridningen, det är DÅ man kan göra något åt det.

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 838
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 023
Senast: cassiopeja
·
Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
19 623
Senast: mollyphlox
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 204
Senast: Emelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar