Framridning på Hopptävlingar

Zephira

Trådstartare
Jag fattar inte vad folk håller på med när de rider fram sina hästar innan de ska starta en hopptävling! Inne på framhoppningen så hoppar de och hoppar och hoppar och hoppar...ja ni fattar nog resten. En del hoppar ju så mycket innan de startar så när de väl är inne på tävlingsbanan så är ju hästen redan trött! Så blir de förbannade när hästen inte orkar. Det är väl inte så konstigt? Vilken häst som helst blir ju less på att hoppa om de jämt och ständigt är utmattade när det väl gäller!
Jag rider fram lite med några byten i alla gångarter, kollar om hon lyssnar på skänkeln och så tar jag max tre språng, oftast bara två.
Så är det bra sedan!
Vadan denna nötning innan starten? Träningen borde man väl gjort hemma, inte på tävlingsplatsen? :confused:
Någon som tycker annorlunda?

Sv: Framridning på Hopptävlingar

reagerat på de jag oxå .
Själv rider ja fram , kollar gas o broms i alla gångarter.
Hoppar 2 på lilla,2 på räcket,2 på oxer om allt känns bra. ibland mer eller mindre.
sen beror de på vilken höjd de är oxå. ska jag in i en 130 så hoppar jag inte l illa 2 ggr o sen går på räcket direkt utan sänker naturligtvis de o tar ett längre språng först.

Jag önskar att jag kan säga att min häst var uppvärmd på 2 max 3 språng men det är han inte.

Jag joggar fram och ser till att han är framme för skänkeln och lyssnar för förhållning, samt är mjuk och igenom i kroppen. Ibland funkar det på en gång och vissa dagar tar det längre tid.

När jag sen hoppar fram börjar jag lågt och kollar av lydigheten på hinder, samma här ibland stämmer allt på en gång och bland kan det behövas några språng.
Sen så höjer jag stegvis upp hindret...10-15 cm/ språng till jag kommit till den höjd jag anser vara lämplig inför klassen.

Sen beroende på vad det är för bedömning och hur han känns kan jag "hoppa upp" honom alt vända någon snävare sväng osv. Allt beroende hur ur det känns samt vad jag ska presera på banan. jag tar inte hundra språng men fler än 3.

Sen visst finns det de som"far runt" utan någon större plan, men det tror jag mest är av okunskap och att man inte vet bättre. Inte av illvilja mot hästen.....

Men blir han inte trött då? Alltså de dagar du måste rida/hoppa fram lite extra?

Alla hästar är ju olika såklart! :)

Egentligen kanske det handlar om attityden hos ryttaren, jag blev nämligen utskälld för att jag kom in på framridningen och körde mina två språng då tjejen som höll på och hoppade varv efter varv kände sig "störd". Jag upplyste henne lite diskret om att hon kanske skulle ta och träna hoppning hemma istället för på framhoppningen. Då blev hon naturligtvis ännu surare. Allt slutade med att hästen stannade inne på banan och strejkade tills hon gick ut. Hon var så arg på hästen och jag tyckte det var så synd för han hoppade jättefint inne på framhoppningen. Men det kanske var, som någon sa, bara nerver det handlade om. :smirk:

Nej han blir inte trött han är tränad för att klara mer språng än 3 + en bana :banana: haha, nej skämt och sido man måste alltid väga av. Precis som du säger så, träningen den gör man hemma, inte på tävling. Men jag menar att man kan hoppa fler språng än 3 och ändå ha en plan för hästen, utan att köra slut på den. Men sen sitter inte jag och galopperar varav efter varav efter varv osv. Jag har en plan med mina språng.

Jag har varit med om att en tjej (utifrån vad jag kunde se rätt orutinerad) red på min rejält stor och breddade oxer.....ni kan ju tänka er ur det gick.....hon satt mitt i. Vilket resulterade i att hon blev tokstressad, for runt som ett jehu och vägrade sedan ut sig på första hindret. :devil: Först fick jag dåligt samtvete för att jag gjort den så stor men min kille var så slö, så han behövde den. Men sen kom jag på att det var faktiskt hon själv som red på...hon hade kunnat be oss sänka.....:crazy: fast lite skyldig kände jag mig.

Ha ha! Ja ibland undrar man hur folk tänker...
Fast dåligt samvete, nä det ska du då rakt inte ha. :smirk:

om det som fungerar bäst för en viss häst är att hoppa många språng ser jag inget fel i det
om hästen ex är spänd i sin hoppning och behöver flera språng för att tagga ner lite
men att bara rida hästen trött är givetvis ingen bra taktik (iofs måste man ha konditionstränat sin häst för dåligt om den blir trött av en framhoppning....).

Jag rider fram lite med några byten i alla gångarter,

hur gör du byten i skritt och trav? ;)

Jag hoppar tills min häst känns lydig och hoppar väl genom i sprången, dvs blir avspänd. I bland tar det bara något språng, i bland får man hoppa lite fler.
Dock inför andra klassen så brukar det bara behövas ett fåtal språng för att allt ska sitta där.

Men hindren får ju bara höjas max 10 cm över klassens höjd?:devil:
Dock är det många som struntar i detta och hoppar rejält högre.Något för överdomarna att ta tag i?
Tycker själv det är ett ofog-lite sent att börja träna på framhoppningen!

Tänkte bara säga hu jag la upp framhoppningen på min förra häst, hon var gammal mellan 16-19år när jag tävlade henne och vi tävlade i 1,10-1,20m hoppning.

Pga av hennes ålder behövde hon en lång uppvärmning. Skrittade på lång tygel länge, började leda henne ca 20-30 min innan det var dags att sitta upp. Kollar så hon lyssnar på alla hjälperna i skritt och trav. Galopperar 1-2 varv och lägger in något byte därefter börjar jag hoppa på det lilla. 2 gånger i varje varv. Ber banpersonalen att sänka räcket och hoppar det 1-2 gånger på låghöjd och kommer sedan på räcket 1 gång på tävlingshöjden.Om jag känner att det behövs så sänker jag oxern innan jag kommer på den en gång, men om allt känns bra kommer jag på den direkt. Ibland hoppade jag inte ens tävlingshöjden, det berodde helt på hur hästen känndes för dagen. Sammanlag kanske jag hoppar 5 språng, tycker inte det lilla räknas som hinder då min häst klev över det, det blev liksom bara ett extra stort galoppsprång :D Sen var denna häst väldit ruttinerad och visste exakt vad allting handlade om, hon orkade inte göra mer än nödvändigt på framhoppningen och kunde stanna och vara nonchalant, men när hon väl kom in på banan så rörde hon inte en bom :love: och bland dom snabbaste var hon nästan alltid, gud vad jag saknar den hästen... varför kunde hon inte bara vara 10år yngre?

När jag hoppar två klasser/dag så rider jag givetvis fram mkt mindre till andra klassen. då kanske det blir 1 eller två språng.

Hon hade inga som hellst problem att orka två klasser med omhoppningar. Hon gick alltid bäst i 2:a klassen när hon var ordentligt uppvärmd.

Hur det blir med nya hästen återstår att se, det gäller att prova sig fram lite. Alla hästar är ju olika. Men en ordentlig uppvärmning behöver dom!

Jo, jag har också reagerat på det. Dock främst på lokala tävlingar tycker jag. Sen jag började rida regionala och nationella tävlingar så känns det som om att jag inte ser folk som sitter och nöter på framhoppningen i samma utsträckning.(Vad tycker ni andra? Är detta ett fenomen som mest ses på lägre nivå av personer som är mindre kunniga...?)

Jag hade en äldre häst förut, som precis som nåra andra i tråden nämnt, ofta behövde en lite längre framridning. Dock inte en längre framhoppning / massor av språng på framhoppningen. Nej, det han behövde var jogg under lättridning i en avspänd form, mycket övergångar och lösgörande arbete för att bli varm och komma igång. När det gällde framhoppningen så blev det oftast två språng på lilla, två på räcket och två på oxern, precis som TS sade att hon gjorde. Det passade även på denna hästen.

På min nuvarande häst så lägger jag även där störst krut på att få till en optimal framridning. Jag vet att min häst kan hoppa och att han kan hoppa fint. Arbetet på min häst har jag lagt ner hemma. På en framridning vill jag bara kontrollera att han är framför skänkeln, går bra att reglera, känns trevlig och redo. På just framhoppningen så är jag noggrann med att han är mellan "hinder och skänkel" (taget ur Strömsholmsmetoden-boken...). Jag vill att vi ska ha självförtroende med oss från framhoppningen. Blir oftast två-tre skutt över det lilla hindret. Sedan hoppar jag räcket under klassens höjd och sedan på klassens höjd. Därefter får han en liten paus, innan jag gör precis likadant på stigsprånget; ett hopp lite lägre innan jag tar det på klassens höjd. Därefter känner jag efter: är det något som jag känner behov av att ta igen? Oftast är detta precis lagom.

jag håller med dig :)
jag är väldigt noga med att rida fram då min storhäst är väldigt stel och måste ha lång framridning, så ja är ute i god tid, skrittar fram och travar lite, sen går ja in och rider henne mjuk och ganska mkt frammåt i traven, skänkelvikning och sen i galoppen samma arbete där, men hon MÅSTE vara igenom i traven först,
sen när ja hoppar fram lydnads hoppar jag på lilla hindret 3-4 gg,
sen en gång på räcket då de är lägre en optimala tävlingshöjden sen höjer ja upp till den och tar 1 eller 2 språng beror på hur hon hoppar, och samma sak på oxern =)..
med min ponny rider ja inte fram så mtk och inte så noga då hon lätt bli surig och är vääädligt lätt att flyga i luften, då travar ja och galopperar ja fram lite lätt bara och hoppar inte alls mkt,,

jag har funderat på detta :p förut tyckte jag mest att de var på lokalatävliongar folk inte kan sköta sig på framridningen, rider i vägen osv.. men dessa människor säger oftast förlåt om de gör något fel, de gör de altså inte med flit, utan är bara orutinerade. på reg/nat tycker jag att alla tror att de är störst bäst & vackrast & att alla ska akta sig för dem! jag hatar framhoppningar! & jag säger ofta högt till pappa så att alla hör när folk inte kan bete sig :p

Jo, jag har också reagerat på det. Dock främst på lokala tävlingar tycker jag. Sen jag började rida regionala och nationella tävlingar så känns det som om att jag inte ser folk som sitter och nöter på framhoppningen i samma utsträckning.(Vad tycker ni andra? Är detta ett fenomen som mest ses på lägre nivå av personer som är mindre kunniga...?)

jag vet inte om jag håller med helt. har iofs inte ridit nationella, men på regionala händer en del skoj på framhoppningen åxå :angel:

MEN min teori är hur som helst att ju längre man kommit i tävlingskarriären desto bättre plan har man för sin framridning - man behöver inte hoppa en massa extra språng för egen del, utan när hästen känns bra är man nöjd

och så tar jag max tre språng, oftast bara två.
Så är det bra sedan!

Max 3 språng:eek: Ja då fattar ju att du tycker alla andra hoppar mkt. Min häst behöver många fler språng i kroppen för att kännas riktigt redo och taggad.
Jag brukar hoppa fram 2 på lilla i trav och två på lilla i galopp. Om hon känns lite lam så hoppar jag på lilla i galopp ngn/ngr ggr till och lägger upp tempot lite, men oftast räcket det med 4 språng på lilla.
Sen går jag på räcket. Hoppar ca_ 2-3 gånger på det. Sen oxerna, oxå ca: 2-3 språng. Sen avslutar jag alltid med att ta 1 eller 2 språng på räcket.
Min häst kan vara lite oallert när man rider fram henne. Hon kommer inte igång riktigt förrens man har börjat hoppa henne, så hon behöver några språng för att komma igång ordentligt.

Jag ligger inte på rulle och hoppar och hoppar och hoppar, utan om språnget blir bra, så saktar jag va till skritt, klappar om hästen och låter henne pusta lite. Ev. höjder hindret lite. Hon blir aldrig trött bara av att hoppa fram, blir hon det så är hon nog inte riktigt i kondis.

Senast ändrad:

Min ponny behövde man inte ta alls många språng på.
Bara komma lite avslappnat på lilla ett par gånger och ta räcket och oxern två gånger var.
Gud vad jag saknar att tävla henne... :cry::love:

Jag stör mig på alla som sänker hindren till nästan marknivå, speciellt om de kommer direkt in på framhoppningsbanan och börjar sänka när dottern skall ta sista språnget innan hon skall in på banan. Oftas frågar de inte om det går bra att sänka utan stegar fram och sänker, säger man till får man ett snäsigt svar att de faktiskt skall hoppa fram NU.

jag rider fram i skritt, trav och galopp i ca 20 min-30 min. men ibalnd kan det bli väldigt mycket skritt innan dess eftersom att jag alltid ska vara ute i så himla god tid :angel: men det är ju inte jobbigt för honom. sen hoppar jag kanske det lilla hindret 2 ggr och sen hoppar jag de andra hindrena tills det känns bra, det brukar räcka med typ 3 språng på varje... det brukar räcka. det är så vi rider fram på träning. :smirk:

Och varför ska "höjdhopparna" ha förtur?
Tror att många av dem som hoppar både högt och mkt är väldigt osäkra!
Kan hålla med om att detta utyg förekommer oftare på lokal tävling och tom klubbtävling.
Skräckexemplet är tjejen som skulle tävla i 0,90 och hoppar fram på 1,20 +.Pratde med domaren i efterhand (skulle själv in straxt efter) och de kommer att hålla ögonen på denna tjej!
Var rätt skoj att sedan slå detta ekipaget:bump:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka