Framhoppning - vad önskar ni av funktionären?

Sv: Framhoppning - vad önskar ni av funktionären?

Men bara en sak är rätt. Och TR brukar vara rätt. Du kan som inte köpa att vi här också kan reglerna? Att flertalet i den här tråden är vana tävlingryttare/-föräldrar?

Snuffsan skrev:
Nej, det finns inget fel varv. Man rider i vilket varv man vill.

Jo, jag vet ;)
Lät som om personen jag svarade brukade rida fram kollektivt eller på led. Jag svarade kanske lite luddigt som om jag visste, men tack ändå :D

Gnist skrev:
a045.gif

Du kan få låna den smileyn av mig om du vill Snuffsan ;) :angel:

:rofl: :rofl: :angel:

*Camilla H*

Var flexibla. Exempel. Ryttare A har två hästar till start med 12 ekipage emellan. A kommer med häst 2 till framhoppningen när A har 4 ryttare kvar att till start (om vi antar att det exempelvis bara får vara 6 på framhoppningen) då är det bara att släppa in A även om B, C, och D vägrar att lämna framhoppningen innan dom blir kallade av speaker och avsett hur många det är på framhoppningen.
Förra helgen när jag tävlade regionalt med mina två hade jag 14 emallan och rätt stessigt. Min kompis som red en 6 starter framför mej varnade framhoppningspersonalen om att jag hade trångt mellan mina starter och att jag var på väg ner (jag var ensam med två hästar). Iaf så kommer jag ner till framhoppningen. Det är 4 ryttare kvar tills jag skall hålla mej beredd (totalt 5 ryttare alltså) jag rider fram till framhoppningen o då säger dom. Nej du får vänta för vi har redan 6 på framhoppningen. Samtidigt försöker dom jaga ut en mamma och hennes dotter som skall upp och hålla sig beredd utanför banan (2 på banan samtidigt) hon rider alltså 4 eller 5 ryttare före mej. Jag får tillslut vänta så att jag hinner precis hoppa lilla räcket 2 gånger och oxer 1 gång. Optimalt.. Knappst. medans ryttaren som dom försker jaga ut fortsätter att hoppa tills dom kallar henne till start uppe uppe på banan..

Ärligt visst jag va efteranmäld och hade väl bara mej själv att skylla. Men ärligt talat. Släng ut folk som inte fattar att det är dags att gå upp till banan. Och släpp in folk som skall hoppa fram. Även om det är för många..

EB_ skrev:
J*vlar :rofl: tror du att det finns sådana människor som klarar allt det där? :D

Absolut inte.. den människan skulle jag vilja se, (måste typ se ut såhär :banana: .
Skrev i ett annat inlägg också att jag hoppades att hon inte skulle stå själv på framhoppningen... då blir det inte så kul... eller bra.

hej hopp :D

Don_93 skrev:
Jag har läst, om jag säger så här då: Jag har hört från folk som kan reglerna att det är så och jag har läst det på sidor som citerat TR. Du vet ju inte vad eller vilka jag har läst o hört det ifrån. Men skitsamma ingen mening att disskutera det. Jag har lärt mig en sak o ngn annan har lärt sig en annan sak.

Ok, men då är det så att dom som påstått att dom kan reglerna tydligen inte kan reglerna eftersom dom inte visste detta. Fast för min del så får dom gärna fortsätta att hoppa fram på dom högre hindrena och skippa att sänka om dom vill...bara för sakens skull...;)

Men snälla lilla vännen, du har så fel, kan du bara inte fatta det??? :eek: Vad man "hör" är uppenbarligen inte alltid rätt, det som stämmer och gäller är det som står i TR.

Fast ändå ett stort tack, du har givit mig ett typexempel på någon om inte kan TR och ändå ska tala för andra vad som gäller och det blir bara fel.. :rofl: :p :rofl:

Don_93 skrev:
Jag har hört från folk som kan reglerna att det är så och jag har läst det på sidor som citerat TR.

Vore det inte bättre att läsa TR själv? Ge dig, du har ju fel....

Oj! Du måste vara en riktigt duktig ryttare om du orkar vara så envis... Fast det är klart - är du envis med fel saker kan det ju gå åt andra hållet också!

/Camilla

Camilla_H skrev:
Oj! Du måste vara en riktigt duktig ryttare om du orkar vara så envis... Fast det är klart - är du envis med fel saker kan det ju gå åt andra hållet också!

/Camilla

:rofl: :bow:

jo ibland så kan man bara få rida i ett varv, typ i danmark eller så på nån ponnytävling fick dom bara hoppa i samma varv.

Va roligt.. hoppar man i ström då också? ;) nä.. skojja bara. Men det vore kul.

Undra i vilket distrikt du rider då, där måste ni nämligen ha väldigt konstig regler eller har ni ett eget TR? Skulle varje fall inte vilja åka till ert distrikt och tävla.

Jag skulle då inte vilja börja hoppa fram min häst på 1,40 oxrar om jag skulle tävla 1,50. Nu är ju inte fallet så då jag varken rider 1,50 eller då reglerna som gäller för oss övriga inte är så tack och lov.

Sen måste jag få fråga, har du överhuvudtaget varit ut på några större tävlingar? Med klasser över 1,00 m. Då skulle det nämligen räcka. Du skulle inte ens hävda det du gör.

Näe, tack och lov för det riktiga TR!

Citat från TR;

På framhoppningen skall ryttaren/ryttarens medhjälpare uppträda så att han inte stör andra ryttares förberedelser.

Det skulle jag tolka som att man inte får höja och sänka hur mycket
som helst, eftersom det är flera som hoppar fram samtidigt, om inte
reglerna säger att du för sänka mer än 10 cm, så måste du ändå se
till att det är ok om du sänker till 110 när klassen är 130. Jag skulle
inte tycka att det var ok att en ryttare som hoppar fram samtidigt som mig sänkte till 110 då jag vill hoppa fram på höjder omkring
klasshöjden. Vill jag börja hoppa lägre så finns ju "lilla" hindret.:bow:

men har man snabba medhjälpare med sig på framhoppningen så hinner dom ju höja och sänka mellan ryttarna.

Har varit med på många tävlingar och det brukar funka bra om alla bara vill :D

Å andra sidan kanske du stör den ryttare som vill ha hindret på 1,10 i en 1,30-klass om hindret ska ligga på 1,30 hela tiden. Det handlar om att ge och ta och att vara lite smidig!

Klart att man inte får varken sänka eller höja min framför näsan på någon, men det är just därför man måste kommunicera med varandra och visa respekt:idea: . Man kan ju fråga dom andra om dom har hoppat klart på tex oxern och om det är ok att man sänker den/höjer den..
Min medhjälpare eller jag brukar nästan alltid fråga dom andra om det är någon som ska ha hindret på den höjden eller om det är ok att vi höjer/sänker... Brukar i alla fall fungera
Den som är näst på tur in på banan har ju företräde att hoppa och den som har längst tid kvar får vänta om det är någon före som vill ha en annan höjd.

Helt enkelt...

ska studera framhoppningen mycket noga under den här helgens tävlingar.. ska särskilt leta efter folk som tycker att man inte får sänka mer än 10 cm... :devil:

Nej. Men om någon håller på och hoppar på hindret så får man ju vänta tills dom är klara. Innan man sänker ner och börjar hoppa. Sen så hoppar man ju ofta fram "tillsammans" två och två, dom som inte har hästsköatre (eller ngn annan som hjälkper till med hindrena) med hakar ju ofta på ngn annan

Det brukar gå bra ändå! Som flesta andra skrivit får man vara flexibel och samarbetsvillig, man kanske inte kan sänka/höja exakt på sekunden, men väntar man brukar det funka utmärkt. Ofta är man ju ett par stycken som börjar hoppa fram samtidigt så då kan man ju passa på o hoppa lågt när nån annan precis sänkt, det brukar funka bra! Det jobbigaste är inte ryttare som höjjer/sänker utan ryttare som rider ivägen för andra eller hästar som stannar hela tiden så att det inte flyter på...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka