Framhoppning - vad önskar ni av funktionären?

Sv: Framhoppning - vad önskar ni av funktionären?

det utgör ingen fara för andra o ryttare känner ju sin häst bäst o vet vad h*n kan göra med den.

Don_93 skrev:
man får INTE sänka/höja mer än 10 cm. Vet inte hur jag ska kunna bevisa det för er, men för alla som tävlar är det ju en regel som man lär sig på en gång. Om fler läsete och svarde på denna tråden skulle det vara många många många fler än jag som kunde garantera er att man inte får sänka/höja mer än 10 cm.

Du skriver att du bara skriver vad du hört. Men här verkar det som om du skriver hur det är.

det är en sak som jag har hört bl.a av min tränare samt när jag tog mitt gröna kort. Det är faktiskt först nu jag hört ngt annat.
vad menar du med sprider runt? Det jag lär mig går jag inte o sprider runt. Jag har alltid bara sänkt 10 cm när jag tävlat o vad jag vet så har det inte stört eller påverkat andra. det är alltid ngn som sänker mkt o då får dom la göra det, det skiter jag i.

Don_93 skrev:
det utgör ingen fara för andra o ryttare känner ju sin häst bäst o vet vad h*n kan göra med den.

Ja, men inom ridsporten så tar man hänsyn till alla.

Haha, sån tur att du skrev detta här. Tänk om du på någon tävling sagt att man inte fick sänka mer än 10cm. Så snopet det hade varit att få alla på en "på riktigt". :D

eftersom detta är det jag alltid hört bl.a av min tränare och när jag tog mitt gröna kort o det är fört nu som jag hört ngt annat o eftersom jag sagt det till visa andra o dom har aldrig sagt att det är fel.

Men tycker bara denna disskution verkar menisslöst just nu. Som ni kanske redan har förståt så kan ni skriva hur mkt ni vill men jag står fast vi det jag fått lära mig o om det är fel så so what? jag kan ju inte ändra på att jag fått lära mig så o så länge det inte stör andra hur mkt jag sänker så låt mig bara sänka 10 cm.

ja men som jag skrev, det stör ju ingen annan hur mkt/lite jag sänker.

det har jag sagt (inte till alla på tävlingsplatsen givetvis) men ingen sa att det var fel, men sen gjorde ju inte alla så men asså, svårt o förklara utan att det ska bli missförstånd men aja huvudsaken är ju att jag vet vad som hände.

men gud, det är väl klart att du kan lära om dig. suuck.. lite synd om din häst om den kommer upp till 120-130 klasser och ska hoppa det på direkten.

har jag sagt att ja inte kan lära om mig? tyck så synd du om min häst som du vill du känner honom ändå inter o dessutom tror jag inte att det är så farligt att hoppa fram på 110 om tävlingshöjderna ligger på 120, gör man ju på träning ibland efter man hoppat fram lite lägre (motsvarande lilla på tävling.)

Don_93 skrev:
men fatta, det gör jag inte, jag säger vad jag har fått lära mig o det får jag skrika ut hur mkt ja vill o ja skiter i vad andra säger om det.

Men nu när du lärt dig fel borde du väl kanske tänka till? :idea:

ska jag berätta för alla att jag hade fel eller ska jag berätta det jag fått lära mig nu som är rätt? :devil:

Don_93 skrev:
jag kan ju inte ändra på att jag fått lära mig så o så länge det inte .

ja, där skriver du att du inte kan ändra det du lärt dig på.

vad jag menade var att jag inte kan ändra på att jag lärt mig det.

skriver inte mina tankar så vem vet, kanske tänkt:idea:

Don_93 skrev:
Okej så bra, är oxå tävlingsryttare, men som jag sa, spelar ingen roll onödigt o disskutera detta via internet med personer som man förmodligen aldrig kommer träffa.
Om du också är tävlingsryttare så är det din skyldighet att kunna TR! Självklart behöver du inte sänka hindren mer än 10 cm under klassens höjd om du inte vill, men du ska veta att man får! Och för den sakens skull så skulle jag inte vara så säker på att jag aldrig kommer träffa någon av personerna som skriver i tråden om jag var du. Du kan redan ha träffat flera av oss utan att du vet om det...

Tänkte bara rapportera från helgens framhoppningar som jag sa att jag skulle studera mycket noggrant ;) (har varit på faluns nationella tävling). Både i lägsta klassen (1.10) och i högsta klassen (1.50) började alla att hoppa fram på hinder som var ca 70-90 cm.. o överdomaren sa inte till en endaste gång?! :eek: verkligen jättekonstigt :angel: . Alla borde ha fått tillsägelser och i vissa fall avstängningar till o med om man skulle följa det TR som tydligen existerar (men ingen har sett, förutom några få ;) ) för o hoppa 90 cm när man bara får sänka till 1.40 måste ju innebära i alla fall minst en varning...?

Det kanske till o med ÄR så att man får sänka mer än 10 cm?? ELLER kan det ha varit så att överdomaren var blind och ingen av oss tävlingsryttare har läst TR?? hmmmmm....

*raderat***

Senast ändrad av en moderator:

träffa o prata med då. Men det skulle ju vara värre om jag inte visste att man te.x inte skulle få tävla med en häst som inte är vaccinerad (i brist på bättre exempel) Vet ju att alla sänker mer än 10 cm ändå o det stör ju inte ngn annan som just jag inte sänker mer än 10 cm.

Under mina hmm... låt se kanske 10 senaste inlägg har jag inte hävdat att man inte får sänka mer än 10 cm, kanske jag har gett mig? Nu tycker jag mest att denna diskution handlar om ngt i stil med vart eller hur jag har läst detta som jag tidigare sa, eller?
Jag kan inte göra ngt åt att jag fått höra det, sägr bara vad jag har hört o tror det eller ej så är jag inte trög utan jag fattar nu att detta är fel?

Så nu har alla hört detta så nu kan väl denna diksution läggas ner

Don_93 skrev:
Under mina hmm... låt se kanske 10 senaste inlägg har jag inte hävdat att man inte får sänka mer än 10 cm, kanske jag har gett mig? Nu tycker jag mest att denna diskution handlar om ngt i stil med vart eller hur jag har läst detta som jag tidigare sa, eller?
Jag kan inte göra ngt åt att jag fått höra det, sägr bara vad jag har hört o tror det eller ej så är jag inte trög utan jag fattar nu att detta är fel?

Så nu har alla hört detta så nu kan väl denna diksution läggas ner

Ok ;) Vi tolkar det (och dina 10 senaste inlägg) som att du insett att det du hört/lärt dig var fel :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka