Framhoppning - vad önskar ni av funktionären?

Sv: Framhoppning - vad önskar ni av funktionären?

kan du citera ur TR? har aldrig hört den reglen och har svårt att tänka mig att det skulle vara så

Don_93 skrev:
Nej du får inte sänka o höja hur mkt du vill. Som jag skrev innan så är detta en sjäkvklarthet ju o det första man lär sig så slå upp det i TR och läs där.

Det betyder då alltså att jag måste börja hoppa fram på 1.40 (förutom det lilla hindret) när jag ska hoppa en klass på 1.50. Eftersom jag bara får sänka 10 cm.
Vad är anledningen till denna regel?

I TR står det
"Framhoppningshindrens höjd och längd får inte överskrida måtten i pågående tävlingsklass med mer än 10 cm."

Ingenting om lägre mått?

Senast ändrad:

PrinceFair skrev:
kan du citera ur TR? har aldrig hört den reglen och har svårt att tänka mig att det skulle vara så

skulle också vilja ha ett citatsvar...

Tack! Tyckte väl att det lät konstigt annars...

Fridan skrev:
skulle också vilja ha ett citatsvar...

skrev att mitt TR är i stallet och kan inte citera utantill eftersom, men man får INTE sänka/höja mer än 10 cm. Vet inte hur jag ska kunna bevisa det för er, men för alla som tävlar är det ju en regel som man lär sig på en gång. Om fler läsete och svarde på denna tråden skulle det vara många många många fler än jag som kunde garantera er att man inte får sänka/höja mer än 10 cm.

Håll koll på ryttarna och säg till dem som inte visar hänsyn :)

Häromhelgen var vi på en tävling där en ryttare gjorde "omhoppningssvängar" och stökade till det för andra....De höll på att krocka flera gånger.

Don_93 skrev:
skrev att mitt TR är i stallet och kan inte citera utantill eftersom, men man får INTE sänka/höja mer än 10 cm. Vet inte hur jag ska kunna bevisa det för er, men för alla som tävlar är det ju en regel som man lär sig på en gång. Om fler läsete och svarde på denna tråden skulle det vara många många många fler än jag som kunde garantera er att man inte får sänka/höja mer än 10 cm.

Får hoppas att det kommer några fler då som kan styrka detta... men som Camilla_H skrev: "I TR står det
"Framhoppningshindrens höjd och längd får inte överskrida måtten i pågående tävlingsklass med mer än 10 cm.""

Måste ju annars vara skadligt för hästen att börja hoppa på 1.40 hinder utan att få värma upp "hopp musklerna".. skulle jag aldrig göra med min häst.
Kan tänka mig att det skulle vara ok på klasser upp till en meter med inte mer...

Men det återstår att se om det är fler som har lärt sig som du...

Som du skrev att du troodde att det var så iafa upp till 1m, kan säga att det gäller upp det iafa 130 eftersom jag har kompisar som tävlar på den höjden och när hon tävlar är funktionärerna noga med att höjningen/sänkningen fungerar med max 10 cm. Sen så kan det ju vara annat i dom högre klasserna men det återstår o se.

Don_93 skrev:
Det klart att man får SÄNKA! . Du får tom lägga ner övre bommen på hindret om det inte stör någon annan...........
Däremot stämmer det att man inte får HÖJA mer än tio cm över klassens höjd

jag har inte tävlat mycket, men har däremot STOR erfarenhet av att vara funktionär, och här är min "tänka-på-lista":

-rätt antal ryttare inne på framhoppningen - fast det har ni kanske en insläppare som sköter?
-hjälp de som är ensamma att höja och sänka hinder
-kratta ofta där det behövs
-håll dig ur vägen för hästarna, så att man är uppmärksam. ställ dig inte o kratta framför hindret om någon ropat "hoppning" etc.. ;)
-håll benhårt på reglerna och ta ingen skit :D

Kan tillägga att jag själv tävlat 1.30 tom nationell nivå och aldrig hoppat första språnget (förutom "lilla" hindret) på full höjd!

tycker det är du som borde lära dig TR ordentligt. För oss andra verkar det vara en självklarhet att man får sänka hur mycket som helst, så länge mani nte stör andra såklart.

jag rider själv inte särskilt höga klasser, max 1 m, men likväl vill jag inte gå direkt från ett (typ) 25 cm kryss till ett räcke på 90 cm, utan känner mig bekvämast med att börja på ca 70, och det FÅR man göra...

idiotiskt vore väl annars som någon annan påpekade, om man ska rida en 1,40 hoppning ochg måste gå från kryss till 1,30 om det är som du säger....

Don_93 skrev:
Som du skrev att du troodde att det var så iafa upp till 1m, kan säga att det gäller upp det iafa 130 eftersom jag har kompisar som tävlar på den höjden och när hon tävlar är funktionärerna noga med att höjningen/sänkningen fungerar med max 10 cm. Sen så kan det ju vara annat i dom högre klasserna men det återstår o se.

Har aldrig varit med om det.. och jag har ändå också tävlat upp till 1.45 hoppning på elit tävlingar. INGEN har sagt till om att man inte får sänka hur mycket man vill. Kan inte komma på en enda anledning till att man inte får sänka. Stog det i sådana fall någonting i TR om just VARFÖR man inte får sänka mer än 10 cm?

Även när jag är med mina elever på 90-120 tävlingar så får man hoppa hur lågt man vill. Känns som att detta skulle kunna vara en tolkningsfråga i TR...
Väntar dock fortfarande på att någon annan som tycker att man inte får sänka mer än 10 cm ska ge sig in i diskussionen...

Det är max 10 cm HÖGRE i klasser upp tom en viss klass. Det står ingenstans i TR att man inte skulle få sänka. Jag citerar gladeligen TR när jag kommer hem ikväll.

Don_93 skrev:
Nej du får inte sänka o höja hur mkt du vill. Som jag skrev innan så är detta en sjäkvklarthet ju o det första man lär sig så slå upp det i TR och läs där.

Inte höja nej, det har jag inte påstått. Men man får sänka hur mkr man vill. Jag tror faktiskt att jag har ganska bra koll på det.
Nu har jag slagit upp i TR och där står inget sånt. Vet inte vad du har för konstigt TR men du kan väl citera där ifrån i såfall?
Vad är det för självklart med att man bara skulle få sänka 10 cm under klassens höjd?

Är ganska många som påpekat att du har fel, så erkänn att du har fel istället för att hålla på och tjafsa.

Jag börjar iaf på ca 1 m även om jag ska hoppa en 140-klass.

Vill du citera exakt vad som står. Då har vi det ju svart på vitt och bevisat. :)

*kl*

Tack så mycket alla som svarat på vad man ska tänka på! Jag vet inte om jag blir ensam, det är mycket möjligt då vi har ont om funktionärer (vem har inte det?!) men har jag bara en startlista är det ju lätt att se vilka som bör vara där inne och inte.

Nu ska jag göra en checklista av alla er svar! :)

/Camilla

Hm, jag har citerat exakt vad som står, vill ni titta själv så kolla här:

http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=102687

Det är den senaste TR-ändringen (från 2003) när det gäller framhoppning och då hela momentet är omskrivet så är det all text som finns.

Men hur många får det vara inne på framhoppningen samtidigt? Bestämmer arrangören det?

/Camilla

Ja, vi flöt ifrån din fråga lite. Sorry :smirk:

Hoppas i alla fall att det går bra på tävlingen och att ni får fint väder. Hoppas också att du slipper stå ensam hela långa dagen då det kan bli lite träligt.

Mvh Fridan :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka