Framhoppning - vad önskar ni av funktionären?

Sv: Framhoppning - vad önskar ni av funktionären?

Se till att ha uppdaterade startlistor. Folk stryker sig under dagen. Hämta nya listor inför varje klass.

Sist vi var på tävling skulle Mini starta som nr 24 av D-ponnysarna i sista klassen. Då klassen startade var det 5 på framhoppningen, sen var hon ensam på framridningen. Var var de andra? Strukna? Ändå blev hon inte insläppt på franhoppningen eftersom funktionären inte hade en aning om hur många som var strukna. Hon fick nästan inte hoppa fram alls och det gick därefter. Sånt ska inte behöva hända.

Camilla_H skrev:
Hm, jag har citerat exakt vad som står, vill ni titta själv så kolla här:

http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=102687

Det är den senaste TR-ändringen (från 2003) när det gäller framhoppning och då hela momentet är omskrivet så är det all text som finns.

Men hur många får det vara inne på framhoppningen samtidigt? Bestämmer arrangören det?

/Camilla

Super! Tack så mycket... då fick jag svar på en annan fråga också samtidigt.. (har haft lite diskussion i stallet huruvida man får rida i chaps på nationell tävling eller ej, men det fick man *puh* annars var det bråttom).

hej hopp :D

Camilla_H skrev:
Hm, jag har citerat exakt vad som står, vill ni titta själv så kolla här:

http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=102687

Det är den senaste TR-ändringen (från 2003) när det gäller framhoppning och då hela momentet är omskrivet så är det all text som finns.
:bow: Jag hade bestämt för mig att det stod exakt så som du skrev, men eftersom det inte stod att det var citerat så ville jag vara säker. Hur som helst så kan vi ju nu vara säkra på att det är så att hindren inte får ÖVERskrida klassens höjd med mer än 10 cm men att det inte finns reglerat hur mycket de får UNDERskrida (är det ett ord?).

Camilla_H skrev:
Men hur många får det vara inne på framhoppningen samtidigt? Bestämmer arrangören det?
Det bestämmer arrangören. Det beror ju på hur stor framhoppning man har, vissa klubbar har ingen begränsning alls.

Camilla_H skrev:

Det är arrangörernas beslut.. Hoppas för din skull att du inte är själv med många framhoppare :angel: Vissa klubbar har ju, som Lady_S sa ingen bergränsning alls.

Lycka till!!

ordning och reda!
det finns inget värre än ovana ryttare som rider i fel varv, som inte ropar hinder före de hoppar och de som inte fattar högerregeln. andra problem är de som skrittar runt runt runt i yttrekanten
en framridningsplan är till för uppvärmning i trav ,galopp å hoppning
inte till att söla runt så alla andra får bryta av till skritt från galopp med jämna mellanrum.
dessa problem är ju dock inte funktionärernas, det är ju ryttarna som borde ha mer kunskap om hur det går till på en tävling. men det underlättar omv funktionärerna upplyser de som inte riktigt fattat reglerna ännu .

som ngn annan sa, arrangörerna bestämmer själva hur många som får vara inne samtidigt. normalt brukar väl vara 5-7 st på framhoppningen, normal storlek på ridbana. så har det varit på de platser jag tävlat iaf.
mardrömmen som tävlande är de klubbar som inte har någon koll och där alla får börja hoppa fram när de själva vill, hur många som än är inne redan...

kom på en sak till: försök "göra klart" för ryttare (om ni har in- o utsläpp till banan på samma ställe) att när man har ridit sin ritt så LÄMNAR man även framhoppningen. otroligt störande med de som ställer sig i ett hörn av framhoppningen och pratar med någon på t.ex. andra sidan staketet, och kan sitta där i 5-10 min och analysera hoppningen... :mad:

det finns inget värre än ovana ryttare som rider i fel varv

Fel varv?? :confused:
Det finns väl ändå inget fel varv. Varje ryttare får välja vilket varv de vill rida i.

andra problem är de som skrittar runt runt runt i yttrekanten

Ja, men man måste få pusta emellanåt och det gör åtminstone jag i skritt. Däremot har du rätt om att man inte får rida på spåret i skritt utan ska hålla sig innanför för att göra spåret fritt för snabbare gångarter.

Till trådskaparen: Du verkar ha bra koll på vad som gäller i TR. Försök se till att ryttarna följer det någorlunda. Ofta är man som ryttare stressad och nervös när man rider fram inför en tävlingar, så gäller det bara en småsak som en ryttare gör fel så låt det vara om ingen annan på framhoppningen störs. Risken finns att ryttaren tar illa upp även om du säger det på ett snällt sätt och då blir det onödigt tråkig stämning för ryttaren, dig och de andra ryttarna om personen i fråga inte kan ta det på rätt sätt. Då är det bättre att kanske försöka prata med personen efter att den att tävlat, då har man lugnat ner sig och kan ta kritik bättre. För det är ju viktigt att ryttarna följer TR och lär sig rätt någon gång.
Som tidigare personer sagt, försök att vara snabb fram med krattan om någon stoppat men var uppmärksam så att du inte är ivägen. Hjälp gärna till att höja och sänka för att göra upp- och nersänkningarna så snabba och smidiga som möjligt.
Vissa ryttare har väldigt många medhjälpare med in på framhoppningen. Det blir trångt och bökigt om det står många personer i mitten som bara tittar på och inte hjälper till med höjning/sänkning. Det räcker med ca 1 person per ryttare om alla hjälps åt (står det förresten något om max antal medhjälpare i TR?). Om medhjälparna hjälper varandra kan man göra framhoppningen smidig för alla ekipage. Visserligen är detta upp till var och en och inget du kan egentligen göra något åt. Men du kan försöka ge dem en knuff i rätt riktning.
Försök vara tillmötesgående och trevlig.
Lycka till!

Senast ändrad:

Don_93 skrev:
Som du skrev att du troodde att det var så iafa upp till 1m, kan säga att det gäller upp det iafa 130 eftersom jag har kompisar som tävlar på den höjden och när hon tävlar är funktionärerna noga med att höjningen/sänkningen fungerar med max 10 cm. Sen så kan det ju vara annat i dom högre klasserna men det återstår o se.

Så om man tävlar 1.30 så får man inte hoppa fram lägre än 1.20? (förutom lilla hindret) låter väldigt konstigt och jag har aldrig sett det på någon tävling. Inte vill man börja hoppa på en oxer på 1.20 efter ett litet som kanske bara är 50 cm? eller? det kanske bara är jag? :smirk:

Fannih skrev:
ordning och reda!
det finns inget värre än ovana ryttare som rider i fel varv, som inte ropar hinder före de hoppar och de som inte fattar högerregeln. andra problem är de som skrittar runt runt runt i yttrekanten
inte till att söla runt så alla andra får bryta av till skritt från galopp med jämna mellanrum.
dessa problem är ju dock inte funktionärernas, det är ju ryttarna som borde ha mer kunskap om hur det går till på en tävling. men det underlättar omv funktionärerna upplyser de som inte riktigt fattat reglerna ännu .
håller helt med! :bow: speciellt på ponny tävlingar så är det till stor hjälp för ryttarna om funktionärerna håller ordning och säger till dom som inte följer reglerna:mad: men var noga med att ta det på ett snällt sätt!:smirk:

Ja då har la vi hört olika, jag har iafa hört att det är max 10 cm för höjning/sänkning. Men men vi tävlar ju inte i samma dissktirkt så vi kommer nog inte kunna möta och "störa" (i brist på bättre ord) varandra vad gällande detta:p

Har hört och har hört. Läste du inte vad som står i länken från förbundet? Det är inte fråga om vad man tycker eller vad man hört. Regler är regler.

Murray skrev:
Fel varv?? :confused:
Det finns väl ändå inget fel varv. Varje ryttare får välja vilket varv de vill rida i.

Nej, det finns inget fel varv. Man rider i vilket varv man vill.

Läs reglerna som finns på länken som Camilla_H postade. Det står ingenting om att man inte får sänka hindren!

Jag har läst, om jag säger så här då: Jag har hört från folk som kan reglerna att det är så och jag har läst det på sidor som citerat TR. Du vet ju inte vad eller vilka jag har läst o hört det ifrån. Men skitsamma ingen mening att disskutera det. Jag har lärt mig en sak o ngn annan har lärt sig en annan sak.

Men ge dig!! Det kvittar ju vem som sagt det.
Det som är skrivet på ridsportförbundets sida gäller.
Förbundet bestämmer reglerna, så är det bara.

a045.gif

Du kan få låna den smileyn av mig om du vill Snuffsan ;) :angel:

Det är väldigt stressigt att hålla på vilka ryttare som är inne och rider fram. Vår framhoppning har två öppningar, en in och en ut. Jag släpper in och en annan funktionär släpper ut. Vi kallar även på ryttarna när det blir ledigt på framhoppningen och när de ska ska vara beredda på att bli ut kallade. Jag bockar även av i startlisan vilka som är inne på framhoppningen, annars blir det för svårt att hålla koll. Men jag tro inte att du hinner fixa med hinderna eller kratta och så. Det får ryttarnas medhjälpare kontrollern. Dock kollar vi så att hindret ligger på tillåten höjd emellanåt. Dessutom är ryttarnas medhjälpare väldigt duktiga på att påpeka om någon är fel :D

För att få bra betyg av tävlingsdomaren är det viktigt att alla funktionärerna är jättetrevliga. Även om någon skäller på en för något man inte kan hjälpa. Är man riktigt snäll och förstående så brukar de flesta sura, arga och/eller stressade personer lugna sig en aning :D

Fridan skrev:
Precis... se till att det är rätt antal ryttare inne på framhoppningen, hjälp till att höja, sänka och kratta, tala om för ryttarna vem som ska hålla sig beredd (om det inte hörs från högtalarna) och vems tur det är näst att komma in på framhoppningen. Då har du en komplett framhoppning ur mitt tycke :)

Hoppas det går bra och att det blir lyckade tävlingar. :bump:

J*vlar :rofl: tror du att det finns sådana människor som klarar allt det där? :D

Don_93 skrev:
Jag har läst, om jag säger så här då: Jag har hört från folk som kan reglerna att det är så och jag har läst det på sidor som citerat TR. Du vet ju inte vad eller vilka jag har läst o hört det ifrån. Men skitsamma ingen mening att disskutera det. Jag har lärt mig en sak o ngn annan har lärt sig en annan sak.

Ge dig nu då :D Alla kan ha fel nån gång. Men ingen bryr sig särskilt mycket om man inte är så envis du :p ;)

om du har hört det där så är det från folk som INTE kan reglerna ;) :smirk:

envishet kan vara bra, men man ska inse när man har fel. det spelar ingen roll vilket distrikt man tävlar i, svenska ridsportsförbundet beslutar sånt där på "nationell" nivå.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Bildtråd

Omröstningar

Tillbaka