Framgångsrika tävlingsston och deras avkommor?

pastejja

Trådstartare
Jag sitter här och funderar över vilka av våra absolut elitpresterande ston som fått föl, och hur det gått för dem..
Vi kan ju säga att det är för alla raser ;), varesig avkommorna blivit super eller medelmåttiga. Hur långt tillbaka i tiden som helst. Men stona ska ha varit tävlingshästar, inte bara superduktiga i avelsboxen.

Hur gammal är Marcovilles älsta? Vad blev det av den?

Den här tråden är mest för att jag är så nyfiken.. Och behöver paus från skolan..
Ulrika

Sv: Framgångsrika tävlingsston och deras avkommor?

Min favorit är Felicia 12859 e Utrillo u Valencia (msv hopp med Dadde) e Vallon xx. Först gick hon svår hoppning med Ted Nätterqvist, sen sattes hon i avelsboxen och fick 4 föl. Det första dog, de tre som blev vuxna är Feliciano 823 (e Irco Marco), Chess 880 (e Cortez) och Marcos Lilla Lisa ( e Irco Marco), som alla gått svår hoppning och där sönerna är elitpremierad respektive A-premierad! :bow:

Princess Fair gick msv hoppning innan hon fick alla dessa fantastiska fälttävlansavkommor, men jag gissar att hon inte riktigt räknas eftersom hon inte var uppe i allra högsta klassen?

Jag kom på en till, Zaara e Vagabond - Frondeur som gick svår hoppning med Christer Reimertz. Hon köptes sen av Maria Gretzer och fick sonen Zixten e Irco Mena (Marcovilles helbror) som gått svår hoppning!

Ja, det var inte illa :). Har för mig att jag läste det i hingstkatalogerna. Man blir så glad :)

Enligt stamboken fick Zaara förutom Zixten;
Matilda född 1989 e Bold Irish xx
Zebastian född 1992 e Lemon, exp USA
Zaaga född 1993 e Lemon
och ett sto fött 1995 e Roderick

jag kan tänka mig att Zaara inte fick några fler föl sen, hon var född 1970!

Ja men det var väl inte fy skam :). Vad är det för far på den?
Ulrika

Tävlades de avkommorna?
ulrika

Ingen aning. Eftersom blup-sidan verkar ligga nere:mad: går det inte heller att ta reda på just nu...

Kom på ett sto till, Chanel e Chagall - Fastnet Rock xx som först tävlades i svår dressyr och sen blev mamma till Susanne Gielens bedårande Chasmir:love: e Ismir.

Jag kom på en till:)

Missy Moor e Honeymoor xx - Pompe som gick svår dressyr med Solveig Lundbäck!
Som 4-åring fick hon sonen Mistral 621 e Brisad, som tävlades i svår dressyr, tror att han gick internationellt. Mistral godkändes men hade tyvärr så dålig fertilitet att man var tvungen att ta honom ur avel:cry:

Om vi ska gå långt bak i tiden så gick Erna e Eros - Husar svår hoppning och hennes son Caracas 403 född 1958 e Jovial gick msv hoppning, dressyr och fälttävlan!

Senast ändrad:

High Stepper då, vad blev det av hennes föl? Hon togs väl ur sporten för att sättas i avel?

Classic Lady vann ju unghäst-VM för 7-åringar i Zangersheide!! :) :bow: :banana:

Kollar man i stamböcker finns det en hel del ston som har avkommor i svår klass, fast det kanske inte är så många som själva tävlat svår klass

Vi får försöka var a lite mer kreativa när det gäller att döpa våra hästar. Det finns ju vissa namn som återkommer ofta...
Ulrika

Miss Larette, som Leif Nilsson tävlade, har för mig att hon fick några avkommor. Vet ej vart de blev av.

Sedan var det ett sto, inte Zaara, som jag har för mig Krister Reimertz tävlade, hon hade ett engleskt namn.

Tubea efter Abbe` gick svår, och fick avkommor både innan och, har jag för mig efter sin karriär.

Galantia e Galant gick väl MSV, men jag vet inte om hon fick några avkommor.

Dessa kommer jag på nu, ska fundera lite mera.

Jo.

AdAstra e Imperator, har ju flera avkommor som har utmärkt sig, men jag tror hon själv gick MSV.

Senast ändrad:

Verona..e.Dragon. Fick hon några föl? Mitt minne är riktigt dåligt när det gäller hästar som varit i tävling.. Finns det inte någon smart lista på internet över vilka hästar vi hade i SM/EM etc. för ett antal år sedan?

Liknande trådar

Avel Vill börja med att säga att jag inte varit i kontakt med veterinär i denna fråga ännu, och att det är veterinärens bedömning jag i... 2
Svar
27
· Visningar
3 768
Senast: maria_b
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 285
Senast: Cambrie
·
Avel De flesta av oss tar nog fram föl som kanske skulle gå +-0 vid eventuell försäljning, men jag är ju lite nyfiken på er som faktiskt går... 2
Svar
27
· Visningar
2 595
Senast: SeagirlM
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 249
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka