Framgångsrik och lönande avel?

Sv: Framgångsrik och lönande avel?

Ja många kanske tror att det är enkelt och ett lätt sätt att tjäna pengar på!
Men det är precis tvärtom, det kräver så mkt mer än vad man tror!

Det är rätt att blanda in företagekonomi, det är först då man ser om det är lönsamt det man håller på med!:)

Stuteriet jag jobbade på har tjänat rätt bra på sin avel. De har fött upp 5-8 avkommor per år och sålt dem för 80 000- 150 000+moms per föl. De första fem åren fick de sålt alla fölen utom en per kull, de har de då haft i några år tills de sålt som 3-5 åringar för ett högre pris.
Pga av att de har tjänat på sin avel har de kunnat bygga en fin anläggning, dock hade de svårare förra året att sälja sina föl men de har ju att göra med lågkonjukturen.

Jag började med min avelsverksamhet i liten skala för bara 3 år sedan... Har bara fått stoföl sedan dess så de går kvar här allihopa. INTE så bra för ekonomin. :)

Nu känner jag dock att antalet räcker här på gården. Flyttade hit med tre hästar och har idag 9 st. Väntar fyra föl nu i april/maj/juni. Hur vet man att det är bra människor man säljer till? Och vart annonserar man för att hitta dessa?? Har mycket bra avelsston och i år valt hingstar med bättre stam än någonsin. Har halvblods och fullblodsston som jag betäcker med Halvblod...

Ett sätt som jag får ner kostnaden på är att "förhandla" med seminstationen om rabatt när man har många ston. Jag försöker också använda mig av färre stuterier då man ofta får rabatt till deras hingstar om man kommer med flera ston... Ett stort plus också är att försöka skaffa sig kontakter!!! Har en del inom hingstvärlden, men inte inom försäljningsvärlden. :)

Jag försöker också förhandla lite med bönder om höpriser då detta är en väldigt stor kostnad för att ha häst. Försöker också köpa spannmål av bönder istället för i butik. Ca 1.50/kg istället för 5kr/kg. Många bäckar små!!! :D

Fast vad jag har upplevt hos de som sysslar med avel som jag känner e att de räknar ju hästarnas inkomster och utgifter men tänker sällan på alla de timmars arbete det kräver ..
jag menar har man avel så kan det ju va så att du jobbar själv väldigt mycket med hästarna i stallet för att du har X antal ston och föl som ska övervakas vid fölning, stallar ska skötas och för att kunna anställa någon eller kunna ta ut en " timlön" till sig själv så måste man ju ha ett rätt så vinst givande företag..
Känner en som sysslar med Halvblods avel, alla hennes lediga timmar e hon i stallet, hon jobbar deltid för att få de att gå ihop, hon kan aldrig resa nånstans för hon har ingen som kan passa hästarna eller pengar till de. Varje sommar så bor hon typ i stallet för att övervaka hästarna som fölar titt som tätt under sommar månaderna.. Visst det e ju kul med avel och hästar men ger inte mycket pensionsgrundande pengar direkt..

Fast vad jag har upplevt hos de som sysslar med avel som jag känner e att de räknar ju hästarnas inkomster och utgifter men tänker sällan på alla de timmars arbete det kräver ..
jag menar har man avel så kan det ju va så att du jobbar själv väldigt mycket med hästarna i stallet för att du har X antal ston och föl som ska övervakas vid fölning, stallar ska skötas och för att kunna anställa någon eller kunna ta ut en " timlön" till sig själv så måste man ju ha ett rätt så vinst givande företag..
Känner en som sysslar med Halvblods avel, alla hennes lediga timmar e hon i stallet, hon jobbar deltid för att få de att gå ihop, hon kan aldrig resa nånstans för hon har ingen som kan passa hästarna eller pengar till de. Varje sommar så bor hon typ i stallet för att övervaka hästarna som fölar titt som tätt under sommar månaderna.. Visst det e ju kul med avel och hästar men ger inte mycket pensionsgrundande pengar direkt..

Det låter som om din kamrat och jag lever liknande liv... Hästarna får ju bli en livsstil. Jag jobbar dock heltid, men har en sambo som hjälper till OTROLIGT mycket. Annars hade det inte gått... När jag började avla skulle jag bara ta fram ett eller två föl till mig själv, men jag fastnade. Det är mycket jobb, men så roligt det är. Dock inte under vintern... då funderar jag alltid på att lägga av, men så kommer våren och leran försvinner och fölen börja komma. Då glömmer man plötsligt oktober - mars... :) Det är inte enkelt eller lönande men jag hade inte bytt mina hästar mot något annat. Tänker ibland vad jag skulle göra om jag sålde alla hästar och gården... Jag har INGEN ANING. :confused:

Har gått till stallet varje dag sedan jag fick men första häst när jag var 11 år. Är idag 34... Min tränare brukar säga att hästar är ingen hobby utan en sjukdom... jag är MYCKET sjuk. :D

Nackdelen är som du skrev att man ALDRIG har pengar till något annat och att man är väldigt fast på gården. Släktingar blir sura för att man inte kan komma loss när det är helger o.s.v.

Jag ser det så här:

Jag räknar ihop alla stoets kostnader från betäckning ena året tills betäckning nästa år. Alltså ett års kostnader - det hon kostar under di-perioden går på nästa föls kostnader. Sen lägger jag på fölets kostnader från födsel till försäljning plus betäckningsavgifter, ultraljud, premieringskostnader, pass och registrering. Det är vad fölet kostar rakt av.

Priset jag sätter på fölet går med några tusen plus i förhållande till detta OM jag inte behöver gå ner i pris och OM fölet säljs under sitt första levnadsår...

Men även om jag skulle gå plus-minus noll eller kanske lite minus, kan jag se det som en slags "vinst". Så här: Människor håller på med hästar på olika sätt och av olika anledningar, ofta för att det ger dom så mycket. Dom flesta lägger åtskilliga tusen per månad på detta intresse, utan att ha någon som helst chans att inbringa några pengar. Det roligast JAG vet när det gäller hästar är just avelsbiten och kan jag hålla på med det intresset utan att det kostar mig något och till och med går med lite vinst är det ju fantastiskt!

Den stora spänningen är nog ambitionen att få fram något unikt som man kan känna stolthet över - håller därför inte på med halvblodsavel eftersom det finns andra som gör det mycket bättre. Jag avlar istället på en korsning (arab/frieser) som är ganska vanlig i andra länder men inte riktigt nått sverige fullt ut ännu och det ligger också en hel del spänning i att se intresset öka från år till år. Drömmen är väl att efterfrågan så småningom ska bli så stor att man kan sätta lite högre priser och gå med lite mer vinst...

Jag måste få fråga.. Det låter som om du har uppfödning i stor skala, men vad jag förstår efter att ha läst i andra trådar så är det i princip ett sto du har (som visserligen är elit – all heder åt det!). Men du får det att låta som om du säljer föl och unghästar på löpande band. Och att många av avkommorna gått championat eller unghäst-VM. Storskalig uppfödning med andra ord. Är det det egentligen..? Hur många ston har du i avel? Hur många av dina uppfödningar har gått championaten? Och unghäst-VM? Hur många föl har du sålt? Anledningen att jag undrar är att det kanske är så att du egentligen är en liten uppfödare med drömmar, men ger sken av att vara en stor uppfödare. Det är rätt stor skillnad.

Jag måste få fråga.. Det låter som om du har uppfödning i stor skala, men vad jag förstår efter att ha läst i andra trådar så är det i princip ett sto du har (som visserligen är elit – all heder åt det!).

Då har du nog missuppfattat eller läst fel? Jag är en liten uppfödare som har 1-2 halvblodsston i avel samt har haft ett travarsto i avel också.

Men du får det att låta som om du säljer föl och unghästar på löpande band.
Vart har du fått det ifrån ??? Jag Sålde en-åring -03, en häst -04, samt 3 stycken -07 och 2 st-08.

Och att många av avkommorna gått championat eller unghäst-VM. Storskalig uppfödning med andra ord.

Det kan räcka med att en har gjort det på ett Mkt bra sätt så säljer man syskonen med ett förväntansvärde:)

Storskalig uppfödning med andra ord.

Snorkigt och onödigt skrivet!:confused: Det behöver inte alltid vara kvantitet utan kvalitet;)för att bli bra.

Hur många föl har du sålt?

Ca vartannat föl.

Anledningen att jag undrar är att det kanske är så att du egentligen är en liten uppfödare med drömmar, men ger sken av att vara en stor uppfödare. Det är rätt stor skillnad.

Helt rätt antagande! Men vad är det som är rätt stor skillnad? Om Jag betäcker 2 Bra ston och säljer för bra pengar eller betäcker 10 dåliga ston och inte får sålt ett enda? Ja, det är rätt stor skillnad:grin:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 309
Senast: ginnies
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 392
Avel Nu tänker jag inte på urvalet av avelsdjur, det har diskuterats i andra trådar. Utan på vilka förutsättningar man bör ha, för att kunna...
2
Svar
32
· Visningar
5 797
Senast: lilith
·
Avel Jag hade ett sto för tre år sedan som jag planerade att betäcka, men hon dog tyvärr oväntat innan det hann bli något av det. Detta med...
Svar
11
· Visningar
1 536
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka