Framfall av ridning?

Sv: Framfall av ridning?

Lustigt då att alla snittmotståndare på buke använder just argumentet att man får snabbare återhämtning av en vaginal förlossning:angel:

Allting är ju induviduellt, jag kände när jag var upp och duschade efter förlossningen (ca 1½ timme efter han kom ut) att jag skulle kunna klä på mig och åkt till jobbet. Jag kände mig både smidigare, lättare och piggare än när jag var gravid på slutet och sen på rummet låg jag och bara väntade på att åka hem, vila och sova var jag alldeles för pigg för.
 
Sv: Framfall av ridning?

*knapp*

Hur är detta för de som fött med kejsarsnitt?
Jag har på order att inte rida förrän tidigast i Januari, mest pga alla foglossningar och för allt som hände efter förlossningen. Jag har ju fortfarande blödningar som heter duga, Saga är 3 veckor och 4 dagar nu..
 
Sv: Framfall av ridning?

"KL"

Ang de här med att läka snabbare med "vanlig" förlossning:
så är min upplevelse tvärt emot. Efter att fått snitta ut barn nr3 så var jag uppe i sadeln eft 2v , men efter "vanlig" förlossning med barn nr 4 tog det ett par mån innan jag vågade mej upp. (inte för att jag va rädd för & rida utan av "sviter" eft förlossningen)
 
Sv: Framfall av ridning?

Halloj alla allvetande bukare

Jag fick barn för ca 6 veckor sedan. Förra veckan, d v s 5 efter förlossning, började jag rida lite smått. Kändes bra förutom att ridmusklerna var totalt borta. När min man berättade det på sitt jobb så sa de att .....oj, nä inte kan hon börja rida så snart efter förlossning, man kan få framfall.

Jag blev ju lite oroad men kände ändå att jag nog kan fortsätta rida men det där gnager ju lite i bakhuvudet. Vad tror ni? Finns det risk för framfall om man börjar rida för tidigt efter en förlossning?????
Risken finns ju alltid. Läkarna brukar ju rekomendera ingen ridning på 3-4 månader. Men det känner du ju själv. Jag har bara blivit snittat och jag red ca 2 veckor efter snittet. Det fungerade för mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Framfall av ridning?

Jag undrar vad som hände mellan 1990 och 2004.
Och varför inte kvinnan med havandeskapsförgiftning snittades.
Det är en svår sjukdom och en vaginal förlossning är egentligen alldeles för ansträngande i det fallet.
 
Sv: Framfall av ridning?

Två av mina vänner hade havandeskapsförgiftning och dom blev snittade.
 
Sv: Framfall av ridning?

Halloj alla allvetande bukare

Jag fick barn för ca 6 veckor sedan. Förra veckan, d v s 5 efter förlossning, började jag rida lite smått. Kändes bra förutom att ridmusklerna var totalt borta. När min man berättade det på sitt jobb så sa de att .....oj, nä inte kan hon börja rida så snart efter förlossning, man kan få framfall.

Jag blev ju lite oroad men kände ändå att jag nog kan fortsätta rida men det där gnager ju lite i bakhuvudet. Vad tror ni? Finns det risk för framfall om man börjar rida för tidigt efter en förlossning?????

Hej,
Jag red också ca fem veckor efter min förlossning. Då hade jag redan kännt mig helt återställd i ett par, tre veckor, och jag kände heller inget obehag av att rida. Under de omständigheterna, dvs att man inte får ont eller andra besvär av ridningen, så tror jag att det är helt OK att rida när man själv tycker efter förlossningen. För min del var det också ett oerhört välkommet avbrott att gå iväg själv och vara i stallet ett par timmar utan bebis!

Det är nu sju år sedan jag födde barn, och jag kan nog därför med ganska stor säkerhet säga att jag inte på något vis tog skada av att börja rida så "tidigt" efter förlossningen (själv tyckte jag inte alls att det var tidigt, hade jag haft en häst tillgänglig hade jag nog varit uppe i sadeln ännu tidigare....).

Angående ridmusklerna, förresten, så tycker jag att de kom tillbaka oväntat snabbt! Men jag red ju ganska länge under graviditeten (v34), så de hade väl aldrig "försvunnit" helt....
 

Liknande trådar

Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 261
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 139
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 378
Senast: mackan
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 302
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp