Framfall av ridning?

lillamyggan

Trådstartare
Halloj alla allvetande bukare

Jag fick barn för ca 6 veckor sedan. Förra veckan, d v s 5 efter förlossning, började jag rida lite smått. Kändes bra förutom att ridmusklerna var totalt borta. När min man berättade det på sitt jobb så sa de att .....oj, nä inte kan hon börja rida så snart efter förlossning, man kan få framfall.

Jag blev ju lite oroad men kände ändå att jag nog kan fortsätta rida men det där gnager ju lite i bakhuvudet. Vad tror ni? Finns det risk för framfall om man börjar rida för tidigt efter en förlossning?????
 
Sv: Framfall av ridning?

Ja den risken finns, man kan även få det av att man lyfter för tungt osv men hur mkt kroppen orkar och hur snabbt den återhämtar sig är ju induviduellt.

Jag känner att jag säkert skulle kunna rida nu men kommer försöka hålla mig till "efter besiktningen" ;)
 
Sv: Framfall av ridning?

Jag har hört att man bör vänta 3-4 månader innan man återupptar ridningen då livmodern behöver återhämta sig. Jag tänkte börja skritta lite nu efter två månader. Skritta kan väl knappast vara värre än att promenera :)
 
Sv: Framfall av ridning?

Risken för framfall beror ju bl a på att bäckenbottenmusklerna är uttöjda. Det får man ju andra problem av också, t ex urinläckage. Det är ju inte som att livmodern helt oförberett kommer att pluppa ut om du sätter dig upp på hästen, innan det gått så långt har du förmodligen märkt att du har problem när du rider pga att du inte kan hålla tätt.

Detta är vad barnmorskan sade till mig när jag undrade om jag kunde sätta igång att löpträna. Om du inte kan träna märker du det på så sätt att du kissar på dig, sa hon. Verkar rimligt.
 
Sv: Framfall av ridning?

Jag har hört att man bör vänta 3-4 månader innan man återupptar ridningen då livmodern behöver återhämta sig.

:eek::eek::eek:

Säg inte såååå!!!! Jag håller på att krevera utan ridning och har redan bokat barnvakt till dagen jag kommer hem från sjukhuset typ...

Inte riktigt men fyyy vad jag saknar det! Hoppas det är ok att ta det lugnt och skritta typ, då kan man iaf sätta igång hästarna när det känns ok att sitta igen....
 
Sv: Framfall av ridning?

Jag tror att du känner bäst själv.
Jag började rida ca: 4v efter min förra förlossning, dock mest skritt. Eftersom min pålle varit avställd en tid återupptog vi ridningen i maklig takt tillsammans :)
 
Sv: Framfall av ridning?

mm... men om du skulle få framfall så måste du avstå från ridningen betydlig mycket längre än om du fött barn. Urinläckage är som sagt ett riktmärke och alla får inte framfall. Men om man får framfall så är det en lång period då man inte får rida eller lyfta något överhuvudtaget och det finns stor risk att man får det igen.
 
Sv: Framfall av ridning?

Jag födde för snart 5 veckor sedan.
De sa att det tar ca 6-8 veckor för livmodern att läka, under den tiden skall man inte göra "tunga grejor",eller "ta i" för då kan man få störtblödning.
Av den anledningen väntar jag med att rida iallafall tills 8 veckor gått.
Man vet ju aldrig vad hästen gör, man kan ju behöva använda lite magmuskler och annat om hästen inte gör som man tänkt.
Ang. framfall förhindras det ju enklast med hjälp av dagliga knipövningar i MINST 3 månader.
Allt efter barnmorskans inrådan!!!
 
Sv: Framfall av ridning?

Så länge.... jag började rida när lillen var 4 veckor! och jag har inte ens varit på efterkontroll än:eek:
 
Sv: Framfall av ridning?

Så länge.... jag började rida när lillen var 4 veckor! och jag har inte ens varit på efterkontroll än:eek:

Jag var aldrig på någon alls efter ettan... :o
Det bara försvann ur huvudet helt enkelt, sen tyckte jag att det ändå var för sent.

Denna gång måste jag för jag ska göra cytologprov samtidigt, eftersom jag inte kunde gå på senaste kontrollen pga grav.
 
Sv: Framfall av ridning?

Jag har hört att man bör vänta 3-4 månader innan man återupptar ridningen då livmodern behöver återhämta sig. Jag tänkte börja skritta lite nu efter två månader. Skritta kan väl knappast vara värre än att promenera :)

Lustigt då att alla snittmotståndare på buke använder just argumentet att man får snabbare återhämtning av en vaginal förlossning:angel:
 
Sv: Framfall av ridning?

Lustigt då att alla snittmotståndare på buke använder just argumentet att man får snabbare återhämtning av en vaginal förlossning:angel:

Snabbare återhätmning av vaginal förlossning- vilket skämt :angel:. Kunde varken gå eller hålla bebis första dagarna efter förlossningen, och det tog en månad innan jag kungde gå längre sträckor än soffan-köket. Och då hade jag ändå en vaginal förlossning utan komplikationer och skador.. OM det blir ett till barn i framtiden skulle jag hellre välja snitt faktiskt.

Läste föresten att 7 av 10 kvinnor lider av inkontinens 1 år efter sin vaginala förlossing :crazy:
 
Sv: Framfall av ridning?

Detta är vad barnmorskan sade till mig när jag undrade om jag kunde sätta igång att löpträna. Om du inte kan träna märker du det på så sätt att du kissar på dig, sa hon. Verkar rimligt.

så sa min barnmorska till mig med och jag red ca 6 veckor efter förlossningen, dock bara en kort rund och i skritt men utökade efterhand,
och jag har klarat mig från allt med urinläckage och framfall.
lillmyggan du gör det som känns bäst för dig. alla människor är olika.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Framfall av ridning?

Snabbare återhätmning av vaginal förlossning- vilket skämt :angel:. Kunde varken gå eller hålla bebis första dagarna efter förlossningen, och det tog en månad innan jag kungde gå längre sträckor än soffan-köket. Och då hade jag ändå en vaginal förlossning utan komplikationer och skador.. OM det blir ett till barn i framtiden skulle jag hellre välja snitt faktiskt.

Läste föresten att 7 av 10 kvinnor lider av inkontinens 1 år efter sin vaginala förlossing :crazy:

7 av 10 låter jättemycket. Måste vara en väldigt överdriven siffra, eller så kanske det är effekten av att folk väljer att skaffa barn som gamla idag? Är man yngre så återhämtar man sig säkert snabbare både muskel- och konditionsmässigt.

Jag tror dessutom att kejsarsnitt, som långt ifrån är en okomplicerad operation, ger fler komplikationer rent procentuellt än vanlig vaginal förlossning. Sedan är ju folk dessutom olika, så det finns säkert de som inte haft några problem alls av sitt kejsarsnitt, likväl som det finns folk som fått jättemycket följdproblem av vaginala förlossningar.
 
Sv: Framfall av ridning?

Efter förra förlossningen red jag lite lätt efter en vecka och för fullt (flera hästar om dagen på täby galopp) efter två veckor. Den här gången har jag fortfarande inte kommit mig för att rida (nio dagar sedan förlossning) men ska försöka brodda hästen imorgon och rida en liten sväng på söndag.
Det som har hållit mig tillbaka är att mina fogar inte är helt ok så jag ska verkligen försöka att hålla mig i skinnet så att besvären inte blir permanenta. Men lite balsam för själen måste jag få iallafall...........


Sen att jag väldigt gärna skulle vilja ha både mig och hästen i form för en "sitskurs" i december är ju en annan sak:D
 
Sv: Framfall av ridning?

Snabbare återhätmning av vaginal förlossning- vilket skämt :angel:. Kunde varken gå eller hålla bebis första dagarna efter förlossningen, och det tog en månad innan jag kungde gå längre sträckor än soffan-köket. Och då hade jag ändå en vaginal förlossning utan komplikationer och skador.. OM det blir ett till barn i framtiden skulle jag hellre välja snitt faktiskt.

Läste föresten att 7 av 10 kvinnor lider av inkontinens 1 år efter sin vaginala förlossing :crazy:
Inkontinensen har faktiskt inte ett dugg med vaginal förlossning att göra, utan beror på den avslappning av bäckenbottenmuskulaturen som sker hormonellt. För den sakens skull spelar det ingen som helst roll ifall barnet trycks ut vaginalt eller plockas ut via ett hål i magen.

Jag själv var ganska inkontinent vid två av mina tre graviditeter (den mellersta var det nästan ingenting). Och det har tagit mig ett bra tag (nära 2 år) efter sista graviditeten att sluta läcka vid "påfrestande" situationer, t.ex nysningar och sånt.
Och jag är snittad med alla tre.
 
Sv: Framfall av ridning?

Risken för framfall och inkontinens har mest med graviditeten att göra.
Så även de som är snittade löper en stor risk.
Det är bäckenbotten som blir uttänjd av tyngden från graviditeten.

Och livmodern behöver återhämta sig och dra ihop sig i båda fallen.
Den har varit lika utöjd oavsett hur barnet sedan kom ut.
 
Sv: Framfall av ridning?

Kunde varken gå eller hålla bebis första dagarna efter förlossningen, och det tog en månad innan jag kunde gå längre sträckor än soffan-köket. Och då hade jag ändå en vaginal förlossning utan komplikationer och skador..

Det där låter inte som en beskrivning av "utan komplikationer och skador".
Vad var problemet?
Jag kan inte relatera till den beskrivningen alls.
Och jag har haft 3 vaginala förlossningar.
Efter den 3dje så mådde jag som vid en redig mens 5 timmar efter.
Och som vanligt 2 dagar senare.
 
Sv: Framfall av ridning?

Nej fy det lät ju inte alls kul:crazy:
När jag låg på bb sa min sambo att det var få mammor som såg friska ut(kunde inte gå/sitta normalt osv) fast de fött vaginalt så det verkar ju inte vara helt ovanligt tyvärr.
 
Sv: Framfall av ridning?

För att förhindra en svag bäckenbotten efter en graviditet ( läs; inte av förlossningen ) så ska man stärka den innan! Just ridkvinnor har ofta en stark bäckenbotten och bär upp barnet och allt väldigt bra under graviditeten. Själv började jag styrketräna efter 4 veckor, dock inte situps. Gick jättebra fast fick hålla i boobsen på löpbandet för de kändes som gigantiska vattenballonger och hoppade rejält trots 2 bhar :D

Och att det kommer en droppe kiss när man nyser t ex, det gör det på min syster oxå, som aldrig fött barn eller varit i närheten av en spermie ;)
 

Liknande trådar

Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 261
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 139
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 378
Senast: mackan
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 302
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp