Framåtbjudning!

Karin87

Trådstartare
Hur tränar man på bästa sätt en unghästs framåtbjudning som inte är inriden än utan endast tömkörd! (För att hitta viljan i tömkörningen...) Finns det några bra knep eller gäller det att bara tömköra tills de verkligen förstår vad vi gör för nåt? :)

Sv: Framåtbjudning!

Du ska inte hitta viljan i nuläget, du ska bibehålla det lilla som finns. Ofta har framåtandan en tendens till att komma med tiden när den unga hästen blir starkare, det handlar därför att förvalta det som kan tänkas att finnas nu.

Okej...förstår vad du menar. Men jag trodde att ju mer den unga hästen förstår vad som "krävs" av den desto mer "framåt" blir den. Men egentligen kommer det med styrkan, eller?

Ofta är det så ja, ju mer styrka desto mer vilja. Det finns flera exempel på hingstar som själva haft lägre vilja/framåtanda i unga år men sen fått avsevärt mer av den varan. Självklart handlar det också om att förstå, det är lite med det jag menar förvalta.
Se till att träningen är omväxlande, att hästen förstår vad som krävs av den. Det gör hästen glad och harmonisk. Avsluta alltid träningen med att hästen lyckas med det som man krävt av den.

Okej! :D Det tycker jag låter bra! Det gäller sedan bara att vänta ut viljan... ;)

Tófa gick jätte segt utan någon vilja alls att gå fortare förut. Nu är hon som du vet ganska framåt. :) I rdningen då. Hon har blivit lit em rframåt vid longering men i tömkörningen är hon fortfarande seg... Antagligen för att vi inte gjort det så många gånger.

Jo, men det känns lättare o träna fram framåtbjudning i ridningen än i tömkörningen. Vet egentligen inte varför det är så, men det känns som så... ;)

Du kan prova att göra tömkörningen så omväxlande som möjligt, stanna ofta och ganska korta stunder år gången, lite generellt och mkt förenklat kan man säga att om man har en lite nervös och/eller otålig häst ska man låta den stå still ganska länge när man gjort en halt men om man vill att den ska bli lite mer framåt kan man göra halt och sen gå fram igen efter en kort stund och sen göra halt igen...osv men då krävs förståss att förstår hjälperna först.
Om du upprepade gånger ber en unghäst om något den inte förstår kan den liksom ge upp.

Om du vill att hon ska tycka det är roligare med t.ex. tömkörning kan det vara en bra idé att gå ut i skogen. Snirkla sig runt träd och göra mycket olika övningar :)

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 683
Senast: Claraclara
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 079
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka