Fram med skänklarna när du ökar

Mirre

Trådstartare
Kollade på en dressyrträning på youtube i morse och tränaren sade då att ryttaren skulle fram med skänklarna i travökningarna:confused:
Tyckte det lät märkligt eftersom hon såvitt jag kunde se hade ett bra skänkelläge. Någon som har någon tanke om det?

Lägger inte ut den här eftersom den var till en annons.

Sv: Fram med skänklarna när du ökar

Oftast har olika ryttare olika signaler för att hästen ska förstå skillnaden och se t.ex. skänklarna framåt som en signal för att öka. Inte alls speciellt ovanligt tycker jag! Behöver inte vara en enorm skillnad heller utan bara som en signal just.

Som breccia_ säger behöver det inte innebära stolsits utan en hjälp man lärt hästen. Det är ju ganska vanligt annars att ryttare har som sitsfel i ökningarna att de sitter för mycket på rumpan, skänkel fram och överlivet tillbakalutat. Men det är ju inget man eftersträvar :)

Men då ifrågasätter jag lite hur den personen ifråga ger geloppfattninghjälp. Om man ska förbereda en ökning redan på kortsidan om den nu ska genomföras på diagonalen. Då kan ju ryttaren inte förbereda hästen genom att föra fram båda skänklarna i hörnan för då kommer det ju bli galoppfattning? Inte så genomtänkt hjälp tycker jag? Det bästa sättet att förbereda en häst för ökning i en hörna med skänklar måste ju vara att i t.ex. vänster varv, föra bak vänster skänkel ngt i hörnet som den framåtdrivande och när hästen tagit den mjukt lägga till den högra i ungefär samma position?
Ngn som har tank om detta?

Men då ifrågasätter jag lite hur den personen ifråga ger geloppfattninghjälp. Om man ska förbereda en ökning redan på kortsidan om den nu ska genomföras på diagonalen. Då kan ju ryttaren inte förbereda hästen genom att föra fram båda skänklarna i hörnan för då kommer det ju bli galoppfattning? Inte så genomtänkt hjälp tycker jag? Det bästa sättet att förbereda en häst för ökning i en hörna med skänklar måste ju vara att i t.ex. vänster varv, föra bak vänster skänkel ngt i hörnet som den framåtdrivande och när hästen tagit den mjukt lägga till den högra i ungefär samma position?
Ngn som har tank om detta?

?? Det finns väl ingen som fattar galopp genom att föra fram båda skänklarna??

Om man tar fram underskänklarna så signalerar det framåt, därför rider ju nästan alltid hoppryttarna med skänklarna (nästan) framme vid bogarna.
Dressyrryttarna har kommit på det på senare tid och nu sitter ju varenda dressyrryttare som vill ha hästen ordentligt framme med skänklarna långt fram.

Om du drar tillbaka skänklarna så är de inte hjälpen längre framåtdrivande utan bromsande/samlande som man ser alla sitta i piaff och passage.

?? Det finns väl ingen som fattar galopp genom att föra fram båda skänklarna??

Om man tar fram underskänklarna så signalerar det framåt, därför rider ju nästan alltid hoppryttarna med skänklarna (nästan) framme vid bogarna.
Dressyrryttarna har kommit på det på senare tid och nu sitter ju varenda dressyrryttare som vill ha hästen ordentligt framme med skänklarna långt fram.

Om du drar tillbaka skänklarna så är de inte hjälpen längre framåtdrivande utan bromsande/samlande som man ser alla sitta i piaff och passage.

precis så tänkter jag också!

För de flesta (och som jag är lärd) så betyder bakåtdragna skänklar samling, flyttar jag fram skänklarna så betyder det framåt.

Har aldrig suttit på en häst som fattar galopp för att man drar fram skänklarna faktiskt? Min häst fattar galopp för ytterskänkel, min gamla pålle fattar enbart för sätet.

Ja precis, men samtidigt, om du belastar det ena sittebent mer än det andra i tex en hörnapssering och för fram båda skänklarna då kommer ju inner sittben och sida att betonas, helt automatiskt!

Var bara en tanke, tänker lite som er andra också men hade samtidigt denna fundering som jag fortfarande tror kan skapa förvirring hos hästen:)

Ja precis, men samtidigt, om du belastar det ena sittebent mer än det andra i tex en hörnapssering och för fram båda skänklarna då kommer ju inner sittben och sida att betonas, helt automatiskt!

Var bara en tanke, tänker lite som er andra också men hade samtidigt denna fundering som jag fortfarande tror kan skapa förvirring hos hästen:)

Nja då skulle ju alla hästar som inte har en helt rak och liksidig ryttare på ryggen fatta galopp i tid och otid och så är det ju inte. :)

Men nu menade jag ju mer att inner sittben och innerskänkel användes samtidigt inte bara att ryttaren sitter mer på inner sittben.
Sen kanske man kan ifrågasätta att föra fram skänklarna pga att ökningar ju egentligen är en högre grav av samling förutom att ryttaren låter energin gå uppåt framåt istället för mer förhållande vilket borde innebära skänklar som är placerade längre bak istället. Isf är ju att föra fram skänklarna detsamma som att bara säga "tjoho, fortare", och det är ju inte riktigt syftet med ökningarna. :D

Nu hänger jag inte riktigt med, fattar hästen galopp för att du använder inner skänkel och inner sittben?

Inom klassisk dressyr som bygger på arbetsridning såsom working equitation och inom westernridning betyder snarare skänkel som håller om fram att bromsa, och skänkel bakåt att öka. Det är kanske mer av praktiska skäl? Betydligt lättare att hålla sig kvar i en extrem tempominskning om skänkeln håller om lite längre fram än om den glider bak.

Rent logiskt så borde väl hästen gå mer fram för en drivning som hamnar längre bak, och mer bromsande om en impuls kommer längre fram. Jag jämför här t.ex med hur man använder en longerpisk eller driver en lös häst.

Tycker själv att frågan är intressant och har länge tyckt.

Nja... Sa det lite snabbt. För vissa fattar hästen för ytter. Men framförallt menade jag inner höft.

Jag förstår ditt res.
Dock innehåller ju vanlig dressyr inga extrema inbromsningar, vilket säkert är anledningen till att hjälpen inte vanligen används vad jag vet. Alltså fram med skänken vid "förhållning".

Jag har alltid fått lära mig att hästen är känsligare längre fram ( eller snarare att det inte finns lika mycket fett ivägen där..), och därför för man skänkeln framåt när man vill använda den framåtdrivande! :)

Det är mycket vanligt att man vill ha "ökningsknappen" framför sadelgjorden, och det fungerar också alldeles ypperligt på de flesta hästar! Men man ska ju inte vara kvar med skänkeln i det läget, utan tillbaka i normalläge när hästen ökar... Precis som övriga ovan säger så inverkar en tillbakadragen skänkel samlande och i och med att man samlar innan ökning, så blir "skänkelflyttningen" naturlig. Den får däremot inte "anfalla" hästen - då är risken stor för galopp.

Det där stämmer inte. Jag har ridit några WE träningar för några av de bästa tränarna och det finns ingenting som skiljer WE ifrån traditionell dressyrridning.
Sen lite *kl*
Vad det gäller ökningar så är ett bra tips att bara öppna upp sitt bäcken och låta kraften flöda fritt bakifrån. Som om man stod en bit ute i vattnet med ryggen mot havet och lät en jättevåg forsa fram mellan skrevande ben :D

Ha ha ha ha vilken underbar beskrivning! SÅ ska jag tänka nästa travökning, LÅT VATTNET GÅ!

:rofl::rofl::rofl:

Ja jag HAR fött 2 barn...:devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 493
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 747
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 824
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 857
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar