CurlySue

Trådstartare
Hur mycket otur kan man få?

kan börja med att mitt ettåriga sto började halta efter hon blev verkad i augusti. hon hade oxå feber så jag ringde ut jour distriktsveterinären som konstaterade fång utan att ens röra henne. tog endast tempen på henne... han sa att hon såg ut att ha det. han gav henne smärtstillande och sa att jag skulle släppa ut henne i hagen igen + ge henne oral pasta med smärtstillande 1ggr/dag i en vecka. jag frågade om det verkligen skulle hjälpa med enbart smärtstillande och han garanterade mej att hon skulle bli helt återställd på några dagar ( det skulle vara som om jag fick ipren sa han). efter några dagar ringde jag ut min vanliga vet då jag inte tyckte att hon alls hade fång och hon var inte ens bättre utan sämre. Den vet bedömde att hon hade hovbölder på samtliga hovar och vi ringde min hovslagare och bestämde att jag skulle åka in till klinik. jag tog hästen och åkte in till klinik där hon fick stanna kvar för nedsövning och uppskärning på 3 hovar, hon blev kvar i 1,5vecka, sedan fick jag åka in till klinik för nytt bandage och gips varje vecka. nu är bandagen borta och hon har blivit bättre i hovarna trots att det är långt kvar innan dom vuxit ut igen.

NU till det jobbiga... avlivade en utav mina andra hästar igår pga ålderdom och det känns tungt men skönt att hon fått gå vidare. nu ikv när jag skulle ta in min tredje häst hörde jag bara att det brakade till inne i stallet där åringen står för boxvila. skyndade mej in och märkte att hon gått omkull. jag kontrollerade henne och märkte att hon hade ont i högerbak knä, försökte leda henne men hon blå vägrar.. hon vill inte röra sig alls med bakbenen och stödjer inte hb. förövrigt är hon pigg i sättet och äter men jag befarar det värsta, fraktur!! jag ska ringa min vet så fort jag kan imorgon och även klinik.

kan det bara vara något annan än det värsta?

Sv: fraktur?

Usch vad jobbigt!
Svårt att säga utan att se hästen.
Kan muntra upp dig med en historia från vårt stall för några år sedan. Ett av stona hittades blockhalt i hagen. Hade rört sig helt normalt bara en stund tidigare. Grannar hade hört stona bråka strax innan hon hittades så vi befarade så klart fraktur efter sparkskada. Benet släpade och hon hoppade på tre ben. Distriktsveterinär ringdes ut och sa att det troligen var en fraktur och rekommenderade röntgen på klinik dagen efter. Ägaren förtvivlad så klart. Hästen kördes till klinik dagen efter, röntgades och undersöktes på alla sätt och det man hittade var en rejäl hovböld, modell större! Hästen är idag helt återställd.
Låter ju inte helt omöjligt med tanke på din hästs hovstatus....???
Ta ut vet imorgon så ska jag hålla tummarna för hovböld istället för fraktur på din häst också.:)

vad skönt att det gick bra med hästen!

hovböld kan det inte vara.. i slutet av augusti opererades hon för det så då gjordes en grundlig titt på alla och 3 av hennes hovar är så gott som "borta"

detta hände i samband med när hon for omkull i boxen. hon fick även ett skrapsår över höger öga och ett blodigt skrapsår på vänster fram ben.

mockade hennes box innan jag gick ut för att hämta den andra hästen och då gick hon runt mej som vanligt och tiggde godis sen efter dunsten vägrade hon att röra sig. jag får inte ta på henne längst bak under magen samt vid knät, när jag gör det blir hon jätte sur och kastar med huvudet. en kvart tidigare borstade jag henne och då var det inget...

tittade till henne för en stund sen, hon stod kvar på samma plats men spånet visar att hon rört framhovarna runt bakhovarna.. hon har alltså stått stilla med bakbenen och snurrat dom utan att lyfta och gått runt med framhovarna i en cirkel...

kännde på hovarna och högerbak är varm. hon har 38.3 i temp. vägrar fortfarande att flytta bakbenen

Förlåt.. men om det är en fraktur så kan du väl inte låta henne stå obehandlad hela natten? Jag hade ringt ut en jourvet om jag varit du.

Du borde ringa en veterinär nu för råd, ut med en distriktare, alternativt köra hästen till ett djursjukhus (med uppspjälat ben) enligt mig. Ska hästen stå där tills imorgon, och vad ska du göra då? Om det är en fraktur behövs ganska sannolikt ett klinikbesök oavsett för att få en definitiv diagnos. Att ha en häst som inte kan röra sig med bakbenen öht över natt utan att kontakta veterinär är inte försvarbart enligt mig, och ganska sannolikt inte heller enligt djurskyddslagen.

Förlåt.. men om det är en fraktur så kan du väl inte låta henne stå obehandlad hela natten? Jag hade ringt ut en jourvet om jag varit du.
Vad menar du att en jourveterinär ska kunna göra för hästen mitt i natten? Använda sin röntgenblick?
Ja, smärtlindra kanske, men det kan å andra sidan vara "fel" - har hästen ont så låter den bli att stödja på benet. Är smärtan borta kanske den stödjer på benet och gör skadan värre.
Någon föreslog att spjäla benet - jovisst, det är ju bra om det går. Men hur tänker ni bandagera bakbenet vid knäet?

Till TS - det kan givetvis vara något annat än en fraktur, t.ex ett skadat ledband eller korsband runt knäet. Fast prognosen för det är inte heller så kul...
Det kan också vara något helt annat.

Jag hade en shettis här i våras som plötsligt stod på tre ben, det var väldigt tydligt att smärtan satt i kronleds-/kotbensområdet. Veterinären befarade en kotbensfraktur men röntgen visade ingenting alls och efter en dryg vecka med boxvila och Finadyne var han åter ohalt.
Man behöver alltså inte alltid befara det värsta.

hovböld kan det inte vara.. i slutet av augusti opererades hon för det så då gjordes en grundlig titt på alla och 3 av hennes hovar är så gott som "borta"
Det kan alltid bildas nya bölder, att en böld är borta hindrar inte att en ny bildas någon annanstans i hoven.

Men det låter ju osannolikt att en hovböld skulle visa sig så akut direkt efter ett fall i boxen.

Ringde en vet inatt men den tyckte att om det inte finns någon värme, svullnad eller knäckande ljud skulle hon vila natten. kom ut en vet tidigt imorses och undersökte henne noga. tydliga tecken visar att hon har hovböld igen och h*n verkade upp lite och hon blev genast lite bättre. vet gick igenom henne mycket noga och länge. hon har inte ont när vet böjde och drog i benet (ingen reaktion överhuvutaget) däremot gillade hon inte när man tryckte på magen vid knät och förmodligen har hon slagit i revbenen vid fallet. efter att han undersökt henne och verkat lite kunde hon gå och stödde på benet men haltar fortfarande.

ska åka till klinik för bättre undersökning och verka upp hovbölden.

Åh vad skönt att det "bara" var en hovböld. Betydligt bättre prognos än fraktur...
Då fortsätter jag att hålla tummarna för att duktig klinikvet och hovis kan få rätsida på hovarna igen.

Åh vad skönt att det "bara" var en hovböld. Betydligt bättre prognos än fraktur...
Då fortsätter jag att hålla tummarna för att duktig klinikvet och hovis kan få rätsida på hovarna igen.

inne på klinik hittades ingen hovböld.. hovbenet röntgades och de såg inget konstigt. de böjde och vred i henne och försökte få fram någon reaktion men inget förutom hennes hälta när hon gick. bedövade nerifrån och upp för att lokalisera smärtan, blev lite bättre men släpade tån i backen när hon gick.. näst intill alla kollade på henne där inne och kände på henne men inget hittades så förhoppningsvis har hon bara fått jäkligt ont och en redig lårkaka när hon for om kull.

hon ska nu stå på box med smärtstillande och om hon inte blivit bättre på 7 dagar ska hon åter in igen för vidare utredning.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 959
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 235
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 234
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 426
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025