Fraktur på lårbenet.. usch orkar inte...(långt inlägg)

Susse

Trådstartare
Hejsan!

Är ny på detta forum så jag hoppas att jag lagt tråden på rätt ställe..

Såhär började det hela..
I somras kom jag ut i hagen där stod min underbara kille helt blodig på höger bak, han kunde inte röra sig och darrade i hela kroppen av utmattning. Vi upptäckte ett hål in i benet och revor vilket vi gissar på att han sprungit in i en nedfallen gren.
Veterinär ringdes ut till platsen & efter både lugnande & smärtstillande fick hon till slut känna och titta på skadan. Vi blir tillsagda att åka till Helsingborg men med en häst som inte alls kunde gå och svårlastad annars så bara lade han sig ned och vi kom inte iväg.
Dagen efter kom veterinären på återbesök, då var han ngt bättre men hade ändå en 4gradig hälta. Blev ordinerade 10 min promenad om dagen i en veckas tid.
Då han inte blev bättre så bokades tid på klinik, jag satte min hårda sida till och efter 3 timmars "slagsmål" var han äntligen inne i transporten och vi på väg..

Okej när han var röntgad kom beskedet, "Fraktur på lårbenet och en avslagen flisa från knäskålen". Det svaret jag verkligen inte ville ha. Skulle han bli utdömd, operation eller kunde det kanske helt enkelt självläka..
Efter vilket iaf jag tyckte var lång väntan kom till slut beskedet. 6 veckors boxvila för att se om det börjar självläka..
6veckors boxvila med en övernervös häst redan från början.. Har gjort sjukhage så gott jag kunnat och flyttat denna från dag till dag. Inomhus gick det bra första veckan men sen var han så ivrig, han försökte rulla vilket slutade i uppskavda sår både fram och bak då han inte kom upp på fötter igen. Det har lett till många tårar, "diskussioner oss emellan" om varför han inte kan stå stilla och många sömnlösa nätter.
Nu har det snart gått 6 veckor och visst han är bättre, ibland. Jag är så nervös för vad de ska säga på kliniken. Han är bättre ibland och ibland kan han knappt röra sig alls. Det är så jobbigt att se min älskling vara så pigg i övrigt och sen ha så ont när han försöker...

Vet inte riktigt vad jag ville med denna tråd men skönt att få skriva av sig lite..
Till saken hör den att jag avlivat två sjuka hästar inom loppet av 3 år så nu när det äntligen gick så bra så hände detta.

Ngn som har erfarenhet av frakturer & flisor?

/Susanne

Sv: Fraktur på lårbenet.. usch orkar inte...(långt inlägg)

Lider verkligen med dig och din häst. Jag har egentligen inte varit utsatt för så grov fraktur som du beskriver det, men ändå. Min kompis häst fick en liten fraktur i bogen. Det var inte helt av men nästan. HOn hade en jättetur. Denna tog ungefär 8 veckor innan hon var bra, ganska kort tid kan jag tycka. Hon fungerar fint nu och hoppar och skuttar som vanligt.

Jag hoppas verkligen att din häst är bättre, jag har själv fått ta bort min älskade häst förra julen och förstår att du ledsen om detta skulle bli fallet med din häst. Men ändå så tycker jag att om det finns den minsta hopp att det går att få din häst frisk så ska du ta den, hur jobbigt det än är för dig och din häst. Men är det så att veterinärerna anser att han inte kommer bli bra och kommer att lida så är det väl bara en utväg.

Hoppas som sjutton att din häst blir bra igen! Ps. kan inte din häst få något lugnande så att han verkligen håller sig lugn så det kan läka.

Jo jag väntar på veterinärens utlåtande men är så rädd att det ska vara negativt. Vet. ville inte ge ngt alls nu medan vi väntar. Vi ska röntga honom snart igen och om det blivit bättre ska han kortison behandlas. Men veterinären tyckte inte att det såg bra ut. Usch idag står han i sin sjukhage och ser allmänt nere ut, det gör ju inte att man mår bättre själv. Men tack så mkt för ditt svar. Att din kompis häst blev bättre ger mig iaf lite nytt hopp.
Lider med dig efter att ha behövt ta bort din häst. Får man fråga vad det var som hände?
/Susanne

Går det inte att operera?
Om han är så svår att hålla lugn vore det kanske en idé med lugnande i en mindre dos/dag bara så han inte gör sig mer illa än han redan har menar jag, något måste veterinärerna ju kunna ge, vad ger dom på djursjukhusen när hästarna står i boxvila där i flera veckor liksom.
HBGs djursjukhus har ju en jätte fin nybyggd hall för utredningar av hältor e.t.c så det vore kanske ändå en idé att åka med hästen dit så den fick ordentlig vård i dom veckor det tar för den att läka så pass att det inte är farligt för den att vara lite busig hemma.

Hoppas verkligen att ni kan överkomma denna fraktur och få ett långt och lyckligt liv ihop!

Ojojoj, vilken himla otur för dig å din pålle... Tack å lov har mina hästar än så länge klarat sig från såna skador, men jag lider verkligen med dig... Hoppas det blir bra...
Massor av styrkekramar från oss i norr.

Tack för era svar! Jag ringde till kliniken för en liten stund sen och fick en ny tid redan nästa vecka för ny röntgen. Ang. operation så tyckte jag också att det var ett bra alternativ men tydligen inte vet. Det var en mkt allvarlig skada enligt henne och en operation skulle inte gå att genomföra så då får man ju bara hoppas på det bästa. Ibland förstår man sig inte på vet, men kanske därför man inte är en själv.. När skadan just hade hänt fick vi tag på en vet som svarade, okej jag kommer ut och skjuter hästen på plats nu då. Så nej tack sa jag och ringde vidare. Men om en vecka ungefär så får vi veta närmre, uscha.. Tack för era styrkekramar det värmer verkligen!
/Susanne

Tack för era svar! Jag ringde till kliniken för en liten stund sen och fick en ny tid redan nästa vecka för ny röntgen. Ang. operation så tyckte jag också att det var ett bra alternativ men tydligen inte vet. Det var en mkt allvarlig skada enligt henne och en operation skulle inte gå att genomföra så då får man ju bara hoppas på det bästa. Ibland förstår man sig inte på vet, men kanske därför man inte är en själv.. När skadan just hade hänt fick vi tag på en vet som svarade, okej jag kommer ut och skjuter hästen på plats nu då. Så nej tack sa jag och ringde vidare. Men om en vecka ungefär så får vi veta närmre, uscha.. Tack för era styrkekramar det värmer verkligen!
/Susanne

Låter ju lite skumt att det inte går att operera men att man får lov att ha hästen så gott som frigående i box och sjukhage med en lårbensfraktur, det enda det möjligen kan leda till är en förvärrad skada, männiksor sätts i rullstol med helgipsat ben och spikar inoperade för att en lårbensfraktur ska läka, men här rekomenderar dom alltså ett djur på över 400kg att bära vikt på ett brutet ben och med lösa benbitar :confused: (har för mig du sa det från knät i alla fall)

Hade jag varit du hade jag ringt anonymt till HBGs djursjukhus och rådfrågat dom om hur man gör i sånnahär fall, bara för att höra om du får samma svar.

Lycka till hoppas verkligen att det löser sig för er.
KRam //CJ

Telefonnummer du kan ringa

Stordjur
Telefon: 042-16 80 50
Fax: 042-16 80 65
Tidbokning vard: 08.00-16.00
Öppettider vard: 08.00 - 16.30

Övrig tid: JOUR tel 042-16 80 70

Ja det är just vad jag också tycker. Man har ju hört om hängmattor och grejer när hästar har frakturer eller operation. Jag trodde ju att det var det som väntade oss så detta kändes lite för "lätt", att ett ben skulle självläka så, men men. Bra ide att ringa anonymt det ska jag göra så kanske man kan släppa den där biten som också ligger och gnager- Är det verkligen rätt... Nu ska jag ut och ta hand om den "lille" sjuklingen och se hur han rör sig idag på väg in i stallet.

/Susanne

Hade jag varit du hade jag ringt anonymt till HBGs djursjukhus och rådfrågat dom om hur man gör i sånnahär fall, bara för att höra om du får samma svar.

//CJ

Varför ringa anonymt :confused:

AM

Varför ringa anonymt :confused:

AM

För att slippa få ett svar som endast grundar sig på att veterinären/kliniken i fråga vill ha in pengar.
Man kan ex uppge att man har ett projektarbete om frakturer på just hästar och skulle vilja veta mer samt om det förekommer att man låter hästar med lårbensfrakturer självläka då man fått den uppgiften från annan källa.

Senast ändrad av en moderator:

Ja det är just vad jag också tycker. Man har ju hört om hängmattor och grejer när hästar har frakturer eller operation. Jag trodde ju att det var det som väntade oss så detta kändes lite för "lätt", att ett ben skulle självläka så, men men. Bra ide att ringa anonymt det ska jag göra så kanske man kan släppa den där biten som också ligger och gnager- Är det verkligen rätt... Nu ska jag ut och ta hand om den "lille" sjuklingen och se hur han rör sig idag på väg in i stallet.

/Susanne

Jag kan inte alls förstå hur man kan säga att det ska självläka, för mig med sjukvårdsutbildning är det här helt upp åt väggarna ofattbart då benet bär växa helt åt pepparn fel ihop när det felbelastas och kanske ligger i helt fel läge.
Det oroar mig även att dom låter flisan från knät bara vara kvar då man vanligtvis opererar bort lösa benbitar ganska omgående för att minska risken för oväntade komplikationer och pålagringar.

Tala gärna om vad dom sa när du ringde.

Kram
//cj

Jag skulle defenitivt se till att få en andra bedömmning:confused: tycker det är konstigt att en häst ska måsta stå och gå på en fraktur i väntan på självläkning:eek: Det måste ju finnas fler vettisar i ditt närområde:confused: kanske du kan kolla med dom:) Hoppas verkligen du får rätsida på detta för din 4-bente väns skull... (och för din sinnesfrids skull)
Lider för er skull... Personligen så skulle jag må jättedåligt om nått av mina djur(hund,katt eller häst) hade så ont och man inte kunde hjälpa dom att bli smärtfria:cry:

Nuär det juinte sagt hur frakturen ser ut. På hästsidan använder man ofta beteckningen fraktur på vad som annars skulle kallas fissur.
PL

Tråkigt att du har sån otur med hästar.

Men....

...är det verkligen rätt att låta denna hästen lida därför att du tidigare fått tagit bort ett par hästar ganska tätt?

En häst som inte har kraft att resa sig när den lagt sig tycker jag inte man ska hålla liv i.
Det verkar ju heller inte som om veterinären du anlitat tror detta ska bli bra, egentligen?

Om jag var du skulle jag ställa in mig på att få tabort hästen vid nästa återbesök.
Skulle då prognosen helt plötsligt vara mycket god så blir det ju bara en trevlig överraskning.

Tråkigt att du har sån otur med hästar.

Men....

...är det verkligen rätt att låta denna hästen lida därför att du tidigare fått tagit bort ett par hästar ganska tätt?

En häst som inte har kraft att resa sig när den lagt sig tycker jag inte man ska hålla liv i.
Det verkar ju heller inte som om veterinären du anlitat tror detta ska bli bra, egentligen?

Om jag var du skulle jag ställa in mig på att få tabort hästen vid nästa återbesök.
Skulle då prognosen helt plötsligt vara mycket god så blir det ju bara en trevlig överraskning.

Tråkigt att ditt främsta råd är att avliva djuret, mitt främsta råd om nu dessa veterinärer anser att hästen kan självläka då hade jag först och främst sett till att byta veterinär för att få en fullgod bedömning av min häst.
Tyvärr så kan ju denna behandling leda till ditt råd då detta troligen enbart försvårat läkningen.

Tror inte Susse menade att hon ville hålla denna häst i liv till varje pris pga sin tråkiga bakgrund med avlivning av flera hästar på kort tid. Tror nog att om situationen kräver så kommer Susse att låta sin häst somna in men då bör hon ha fått en fullgod bedöming först där man faktikst konstaterat att hästen är bortom all hjälp och ej kommer kunna leva ett normalt liv även om man opererar.

Nuär det juinte sagt hur frakturen ser ut. På hästsidan använder man ofta beteckningen fraktur på vad som annars skulle kallas fissur.
PL

För dom utan sjukvårdsutbildning eller latin i bagaget så kanske vi ska tala om att fissur betyder spricka.
Som då i detta fall skulle innebära att benet ej är av MEN vid sprickor i tex lårben eller andra tungt bärande ben så bör man ju avlasta så att sprickan inte förvärras och kanske till och med utvecklas till en fraktur.

Hålla i stillhet ja. Avlasta genom hängmatta od, mer tveksamt.
PL

En av våra gamla uppfödningar togs nyligen bort pga en spricka i lårbenet samt ett infekterat bakknä. Han opererades men det gick tyvärr inte vägen.

Inte någon solskenshistoria tyvärr.:(

Hålla i stillhet ja. Avlasta genom hängmatta od, mer tveksamt.
PL

Så du menar att hästen i fråga ska få stå och bli galen i boxen och troligen ådra sig betydligt värre skador?
Jag som är i yrket med människosjukvård tycker ju det här är helt galet att man inte behandlar ett djur som väger över 400kg, men en människa på 60kg sätter man på kryckor eller i rullstol för en stukad fot eller liknande.

Förklara gärna hur tankarna går när man låter en häst med nu tar vi båda då vi inte vet vilket det egentligen är..bara stå och självläka??

Lårbensfraktur, ingen behandling, självläkning, stillhet och sjukhage.
Lårbensfissur, ingen behandling, självläkning, stillhet och sjukhage.

VARFÖR undrar jag? Det är för mig helt obegripligt detta!!!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 142
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 939
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 164
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar