Fraktur på lårbenet.. usch orkar inte...(långt inlägg)

Sv: Fraktur på lårbenet.. usch orkar inte...(långt inlägg)

Tackar tackar, torbu visste jag ju om (har dragits ut vargtänder här på torbu + domo, hade ju tänkt lägga lokal bedövning med, men ponnyn var låångt in i dimmorna och kände inte ett nåt, trots stora rackarns tänder), däremot inte domo.

Men då är det ju - sålänge det inte 'bara' är en lite orolig häst som svarar på pleg - än mindre görligt att sedera den nej.

Den dosen man brukar ge av torbu för att förstärka domosedansedering ligger långt under den dos man ger för att verkligen smärtlindra. Sök på butador i fass samma sak men registrerat så torbu är på väg ut.
PL

Veterinären kan ju ha gett en liten extra dos just eftersom vi skulle dra vargtänderna då kanske? Vet iaf att ponnyskrutt fick torbu + domo och sen släcktes ljuset fullständigt, han stod med huvudet 'i golvet' och var helt 'borta'. Och att vet tyckte att 'vi ska se om jag ska lägga lite lokalbedövning med, men jag tror inte det för han fick torbu med'. Och 'provkände' lite och ponnyn rörde inte ett öra. Trots stora rackare till vargtänder som sagt.

Damen innan var inte lika 'borta', så hon fick nog/kanske bara domo, hon fick å andra sidan lokalbedövning. Ska se om jag hittar journalkopian/kvittot, där lär ju dos se, och kika i fass, danke =)

Nyss var det ofattbart att man inte behandlade!!!
Inom humansjukvården har man sen länge en försiktig attityd till immobilisering hela extremiteten vid frakturer. Efter mekanisk fixering av lårbensbrott vill man tex ofta att benet används försiktigt så snart som möjligt.
PL

Ja jag tycker det är ofattbart att man inte gör något som helst för denna häst.
MEN jag tycker också att man i sjukvården är lite väl blödig, små saker behandlas utan att dom kanske hade behövt behandlas. Det är det jag anser fasinerande med detta fall att djur och människorvård är så brutalt olika, jag har alltid trott att benbrott och annat lite "allvarligare" hade typ samma behandling både bland människor & djur.

Men nu såhär i efterhand...
Min hund bröt "lilltån" när han var 1år, den var iofs inte obehandlad, men dom opererade den inte heller, han hade bandage och husarest typ, d.v.s han fick gå ut i trädgården, göra det han skulle och sen raka spåret in i sin säng igen.
Smärtlindring och antibiotika dom 7-10 första dagarna.
Bandaget lades om med 2-3dagars mellanrum berodde på hur det satt å sånt, det var långa veckor kan jag säga och han var inte så nöjd med situationen men det gick vägen, han är helt återstäld :)

Lite svårt att ha bandage på en häst så klart, men någon åtgärd måste det väl finnas?

Men nu såhär i efterhand...
Min hund bröt "lilltån" när han var 1år, den var iofs inte obehandlad, men dom opererade den inte heller, han hade bandage och husarest typ, d.v.s han fick gå ut i trädgården, göra det han skulle och sen raka spåret in i sin säng igen.
Smärtlindring och antibiotika dom 7-10 första dagarna.
Bandaget lades om med 2-3dagars mellanrum berodde på hur det satt å sånt, det var långa veckor kan jag säga och han var inte så nöjd med situationen men det gick vägen, han är helt återstäld :)

Lite svårt att ha bandage på en häst så klart, men någon åtgärd måste det väl finnas?

Och som jmf bröt min dam också lilltån. Inget bandage. Koppelvila tills smärtfri. Ingen smärtlindring då hon inte skulle belasta den onödigt mkt. Jag hade smärtis att ge om hon skulle ha väldigt ont, men sålänge hon själv såg till att ligga och vila etc isf att gå på den om det gjorde ont så inget smärtis. Bara om hon hade ont när hon inte belastade med.

Ingen antibiotika, det var inget öppet brott. Dock var det ett mycket tydligt brott, jag insåg redan innan vi varit hos vet att det var en fraktur. Men den låg i linje och fint.

Läkte, och hon hade inga problem av den (detta var några år sen). Dock har hon artrosbildning kring tåleden där i anslutning till frakturen, men det hade inte förhindrats med bandage/gips/annat.

Hej igen allesammans!

Här kommer en liten uppdatering!

Nu är vi nyss hemkomna från röntgen. Jag är chockad! Benet är nästan helt läkt..
Den lösa benbiten har flyttat sig tillbaka till ursprungsläget och sprickan såg jättefin ut. Behandlades idag med kortison i knäet för att hjälpa läkningen och återbesök om ca 3 veckor. Veterinären trodde inte sina ögon när hon såg röntgenplåtarna och inte vi heller.
Att han var en sån kämpe min lilla älskling!
Så ikväll ska det firas med extra mysig rykt och äpplen det han älskar mest!

Nu väntar 3 månaders vila om allt fortsätter som det gjort hitintills och sen kanske vi kan köra igång igen.

Tack allesammans för alla uppmuntrande inlägg!

Hälsningar
Världens Gladaste Susse

UNDERBART:banana: GRATTIS av hela mitt hjärta till både dig å pålle...

Grattis, vad härligt med en solskenshistoria! :laugh:

Grattis!!

tur att du kom till en duktig veterinär och att läkningen gått så fint. huuh tänk om han istället hade avlivats!

lycka till!
Mvh
/Evale

Grattis! Ta det lugnt med igångsättningen sedan...

Hejsan!

Tack tack!
Ja det är ju lite det som är frågan hur det egentligen funkar. Hur lång tid ska allt ta m.m m.m....
Jag har aldrig satt igång en häst förut som varit skadad. Men min tanke är promenader och tömkörning för det älskar han. Kanske inga bra ideér alls?

Hur göra ryggen "rak" och jämna muskler över rumpan? Han är ju ganska så sned just nu då han kompenserar med vänster när han har ont..

/Susse

Senast ändrad:

Läste tråden precis, vad underbart att höra att ni lyckades. Dom flesta hade nog tagit bort han första dan. Men jag är likadan man vill ge sin älskling så många chanser. Lycka till nu.
Du ska nog börja på rakt spår.

ååhh... vad härligt!! hoppas det håller i sig! UNDERBART!:bump:

Hejsan!

Tack tack!
Ja det är ju lite det som är frågan hur det egentligen funkar. Hur lång tid ska allt ta m.m m.m....
Jag har aldrig satt igång en häst förut som varit skadad. Men min tanke är promenader och tömkörning för det älskar han. Kanske inga bra ideér alls?

Hur göra ryggen "rak" och jämna muskler över rumpan? Han är ju ganska så sned just nu då han kompenserar med vänster när han har ont..

/Susse

Vad skönt att han är på bättrings vägen:laugh:

När du får sätta igång honom är det rakt spår som gäller, promenader och tömkörning är jättebra så länge det är på rakt spår.

Vad gäller musklingen kan man behöva ta ut en massör om det blir mycket snedhet så att han belastar jämnare när han inte har ont.

Sedan till sommaren så är en stor kuperad hage det absolut bästa, gärna ordentliga backar att springa i, det bygger muskler på ett bra och naturligt sätt.

Ofta rättar snedmuskling till sig när de inte har ont längre, det är ju självklart att så länge han avlastar så blir det konstigt.

Lycka till!

va roligt att det gått så bra :laugh:

ang. snedhet så blir det ju ofta så när hästen står länge och avlastar. när vi hade unghäst som stod länge (hade skadat sig i ett baknä) så rek. vår vet. en kiroprator denne samarbetar med för att hästen inte fortsättningsvis skulle snebelasta och infl. uppstå någon annan stans. hon blev helt bra på 2 beh. och långsamt igångsatt (samt gick i stor kuperad hage). promenerade rakt fram och sedan skrittade rakt fram på skogsturer som långsamt utökades under någon mån. efter ett år va hon helt jämt åter upp musklad. har heller inte haft några problem efter det, men vi låter kiropraktorn gå igenom henne sådär 1 gång/år

Senast ändrad av en moderator:

Hej igen allesammans!

Ngn som vet ungefär hur lång tid det brukar ta att sätta igång sin häst/vara i form igen. Menar absolut inte att vi ska stressa oss ngnstans utan undrar mest för att veta ungefär hur lång tid man kan räkna.
Vill att det ska gå i sakta mak så det verkligen blir bra alltsammans.

Har tänkt mig tömkörning på rakt spår, har en perfekt liten skogsrunda där vi kan tömma oss runt ngt han älskar. ( om det nu går med en överenergisk häst ):crazy:
Men sen när börjar man rida m.m m.m?

När jag köpte honom hade han stått stilla i 4 månader och bara ätit hö i en liten rundcorall så han var tjock som en gris & kondisen fanns inte ens. Då började vi på noll med att öva upp kondisen först genom att han fick en riktig hage där han kunde strutta omkring som en galning:), sen skritturer i skogen mkt för att lära känna varann. Det tog oss ca 9månader för att han skulle vara i form igen.
Gäller det samma för igångsättning när hästen varit skadad som när hästen bara stått vid ointresse?

Tacksam för alla svar!
Ni är så duktiga ni här på buke!

Kramiz Susse

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 142
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 939
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 164
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar