Y

Yuw

Funderar på att ta märke två i dressyr, men har några frågor. :) Har aldrig "tävlat" i dressyr innan, så jag är lite oerfaren... :angel:

Måste ponnyn gå i form hela tiden, eller tittar man mer på sitsen och inverkan när det är ett såpass lätt program? Har inte ridit så länge så när jag rider kan ponnyn gå i form ibland, men det är ingen stadig form som håller i sig hela passet. :o

Ifall jag anmäler mig är det för att det verkar kul att få åsikter om sin sits och så, men är märket bra att ha till något? Behövs det någon gång? Typ när man ska börja tävla "på riktigt". Annars känns det en aning onödigt...

När det står t.ex "trav" ska man sitta ner om det inte står något om lättridning?

Eftersom det är på ridskola kanske det blir mer än en som ska rida samma ponny? Hur gör man då med framridning? Om det är någon som har ridit märke två så skulle det vara jättesnällt med svar. :laugh:

Sv: Frågor!

Det är inget måste att ta, men kan vara roligt. Du ska alltid sitta ner i traven i dressyrtävling. Det är alltid bra om ponnyn/hästen går i form men enligt mig behöver den inte vara stadig förens LB. Om flera startar samma häst så brukar man ändå få värma upp lite innan man ska rida programmet, på min ridskola iaf.

Tack för svaret! :)

Men nu ska jag göra en bekännelse... :angel: Vissa av ridskolans ponnysar KAN jag inte ens rida i form, andra kommer det bara ibland på, och då bara i korta stunder. Men ifall jag rider privathästar eller några av ridskolans känsligare ponnys brukar det gå bättre.

Men om jag måste rida en häst det går mindre bra på så kanske hästen inte går i form en endaste sekund under programet, kommer jag få urusla poäng då eller spelar det ingen större roll i så låga klasser? Det är ju inte ens en klass egentligen utan bara märkestagning. :D

Vägarna, vägarna, vägarna är det enda jag säger.
Har både ridit och skrivit under märke 2 (på klubbnivå då förstås eftersom att det inte går att rida det programet på externa tävlingar ens).
Men som sagt, det är vägarna som är det viktiga. Att man kommer ut vid rätt bokstav, gör runda, lagom stora volter, rider raka linjer osv. Hästens form är inte det man tittar speciellt mycket på eftersom att det är ett så pass lätt program, så det är inte det du behöver bekymra dig om. Men att rätt sak utförs vid rätt bokstav!
Att du kommer ut för tidigt eller sent vid en bokstav eller gör en för hastig uppvändning är sånt som kan dra ner poängen!
Tänk bara på att rida JÄTTE nogranna vägar bara så kommer det att gå supert!

Sen ska man alltid sitta ner i traven, om det inte står att lättridning är tillåten. Det här märket är inte direkt något man måste ha, men en kul sak är det väl kanske! ;)

Okej, tak så mycket. Gäller att försöka få en oskumpig häst då. :angel:

Får man rida med typ... allroundspö? Eller måste det vara ett drssyrspö? Får man dåliga poäng om man skulle vara tvungen att använda spöet? (inget jag planerar att göra om det inte är absolut nödvändigt, utan undrar bara. ;))

Nej, man får inte ha nåt slags spö på själva tävlingen, men det är tillåtet på framridningen. :)

om man far ha spo eller inte pa den har typen av tavling bestammer klubben sjalva. det finns inget som sager att du inte far ha det pa en klubbtavling, beror pa vad kkubben beslutat.
nar jag for manga, manga, manga ar sen tog marke 2 sa kollade domaren pa sits, inverkan och uppvisningen (nogranhet, vagar m.m)
star det inget om lattridning ar det nedsittning som galler.
det kommer nog ga super for dig!
lycka till!

Fråga din ridskola om spö! På vår så får man ha det på märke 2 på klubbtävlingar.

Formen struntar dom i men man kan ju få plus om den nu går i form.

kl.

Gäller alla regler för klädsel(de som står i tr) även när man tar märke? Eller får man ha på sig vad man vill ungefär?

Mycket frågor. :angel:

Samm har, eftersom det ar pa klubben sa avgor dem, men du ska ju absolut se valvardad ut.

Eftersom man kan ta marke 2 pa lektion och inte behover genomfora en tavling for det sa ar kraven annorlunda och varje klubb avgor enskilt vad som galler.

Fråga klubben. Det är svårt att veta eftersom det är dom som avgör, men på de klubbar jag tävlat på så har det dock inte behövts tr-klädsel. Fast vita ridbyxor är ju klart snyggast på dressyr.

+ BasicLisa

Har frågat på ridskolan nu, men tack ändå! :) Man skulle ha prydlig klädsel, så jag antar att man får ha i princip vad man vill bara det är helt och rent och... prydligt. :D

Ett tips är en vit polotröja och en väst ovanpå. Det brukar bli jättesnyggt :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 218
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist