Frågor till er som avlar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Belethien
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 016

Belethien

Trådstartare
Jag är riktigt nyfiken på vissa saker om er som avlar (oavsett ras och ridsport).

1. Hur kom ni på att ni ville avla? Avlar ni på en speciell ras och varför?
2. Bedriver ni "företag" eller är det mer en hobby?
3. Hur valde ni namn till stuteriet ( :p )
4. Hade ni mångårig vana av avel innan ni provade på det själva?
5. Har det blivit några större komplikationer? (dödsfall och andra läskiga saker)
6. När började ni avla/hur länge har ni hållit på?
7. Räcker det som inkomst så ni klarar ekonomin eller måste ni ha extrajobb/ avel vid sidan om?
8. Har det varit framgångsrikt för er del? Hur ser avkommorna ut?
9. Svider det i plånboken? :crazy:

Jag är nyfiken för att jag själv gärna vill någon gång, med rätt kunskap i bagaget, börja med avel. Men jag undrar lite om hur duktig man egentligen ska vara för att börja eller känner man sig bara fram i början? Hur fungerar det egentligen och hur går det för er? Nyfiken! Berätta! :p

Sv: Frågor till er som avlar

Första stoet jag hade var lite vild så alla sa "betäck henne så lugnar hon ner sig" så det gjorde jag.. :o hon blev dock inte lugnare! :D
Nu för tiden avlar jag halvblod fast med fullblodsston. Tidigare halvblod med halvblods sto.

2. Bedriver ni "företag" eller är det mer en hobby?
Jag har företag

3. Hur valde ni namn till stuteriet ( :p )
Det är döpt efter mitt ena sto, ville först ha mitt användar namn på buke :angel: men det gick inte igenom så då blev det ena stoet namn, de andra två har lite skumma namn som inte gick att använda

4. Hade ni mångårig vana av avel innan ni provade på det själva?
Nej men kunnit folk att fråga

5. Har det blivit några större komplikationer? (dödsfall och andra läskiga saker)
Första fölungen kastade stoet 9v för tidigt, lite tråkigt med en sån dålig start :(

6. När började ni avla/hur länge har ni hållit på?
Min första fölunge skulle varit född 2002 (den som stoet kastade 9v för tidigt) den äldsta som lever är född 2003

7. Räcker det som inkomst så ni klarar ekonomin eller måste ni ha extrajobb/ avel vid sidan om?
Jag är glad om hästarna går +-0 med sålda avkommor, det är nog svårt att leva på det, då får man nog ha betydligt fler ston..

8. Har det varit framgångsrikt för er del? Hur ser avkommorna ut?
Framgångsrikt och framgångsrikt, ingen avkomma är tyvärr visad, däremot är dom korrekta trevliga individer vilket är huvudsaken.

9. Svider det i plånboken? :crazy:
Ja det får man väl säga, det är ingen billig hobby direkt. Men kul!

Sv: Frågor till er som avlar

--------------------------------------------------------------------------------

Jag är riktigt nyfiken på vissa saker om er som avlar (oavsett ras och ridsport).

Köpte mitt första halvblodssto -91, som en 6-månaders fölunge, köpte henne enbart på prestionshärstamning, mamman plac msv, en syster plac svår hoppning. Hon är e. Irco Marco662-Crown Pointxx-Qantasxx-Helmuth-Heristal, Samt ett travsto som fått en avkomma som nu är 7-år och heter Sir Arne
2.
Bedriver ni "företag" eller är det mer en hobby? Från början hobby, men när travhästarna började springa in lite pengar omvandlade vi allt till ett Handelsbolag
3.
Hur valde ni namn till stuteriet ( )Inget stuteri namn, bara företagsnamn
4.
Hade ni mångårig vana av avel innan ni provade på det själva? Första betäckningen -94 hade vi ingen egen vana men stor kunskap av andra runt omkring oss.
Föl 1,skulle födas -95, men stoet kastade i 8:e månaden pga att försvaret övade lågflygning en hel dag över våran gård så hästarna skenade i 1m djupsnö och fölet hittades i hagen på em när vi kom hem. Föl2 dog i fosterhinnorna pga en för tidig fölning där vi inte börjat att vaka...Föl3, ihjälsparkad 8 dagar gammal vid betessläpp med stoets bästa kompis och hennes föl... TUNG BÖRJAN!!!

6. När började ni avla/hur länge har ni hållit på
Vi började 1994 och håller fortfarande på.
Jag jobbar heltid med annat, hästar/elever, , samt har en del träningar/kurser etc [/B
8. Har det varit framgångsrikt för er del?
Nu börjar det generera efter många års hårt arbete. Travhästen har väl sprungit in drygt 450000, Äldsta halvblodsavkomman som blir 7-år, har varit placerad alla unghästchampionat hittills som 4-5-och 6-åring, både Breeders och falsterbo samt gått Unghäst VM-07 , Skall säljas under -08. Avk nr 2 är såld som ett-åring, är nu 6 år, kommer ner till skåne och skall tävlas av Henric Ankarcrona detta året. 5-åring som hade 9/10 i hoppning på 3-årstest, haft föl skall nu sättas igång mot 4-årschampionat och därefter säljas, 4-åring, Diplomsto 9/9 i hoppning, såld på Elitauktionen på Flyinge-07, 2-åring som går på lösdrift fram till hösten-08, 1-åring såld till Flyinge AB dec -07, Hur ser avkommorna ut?
Alla avkommor undan halvblodsstoet har varit övervägande ädla oavsett vilken hingst jag har använt, däremot har hingsten jag använt präglat storlek och dess utseende ganska mkt. Färgerna har blivit, svartbrun, mbr,br, br, mbr, fux,
9. Svider det i plånboken?
I bland, Men förra året var ett "GULDÅR", tre hästar sålda, inhoppade prispengar, travhästen gick hyfsat, samt stoet dräktigt!!! I år finns planer på att köpa tillbaka ett sto som jag ägt och tävlat med plac upp tom 140-hoppning e. Irco Marco662-Prince Fairxx -Drabant, och betäcka med något riktigt bra, Jag önskar dig lycka till med dina avelsdrömmar! Det är fantastiskt roligt och det blir ett beroende,..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 101
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 338
Senast: EmmaW
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 579
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka