Frågor om utevistelse

Mint

Trådstartare
Jag har på senaste tiden befunnit mig en del i ett stall där utevistelse för hästarna hanteras annorlunda än vad jag är van vid, och därför skulle jag gärna vilja höra lite åsikter från andra hästägare.

Om vi talar om en "vanlig" häst (dvs. inte extremt gammal/frusen/sjuk etc.) som står på stall nattetid:

Hur många timmar per dag tycker du att hästen minimalt ska vara ute?

Tycker du att den tiden varierar beroende på typ av hage (tex. gruspaddock vs. stor kuperad hage) och om hästen går ensam eller i grupp?

Hur ofta händer det att du släpper ut senare/tar in tidigare pga. dåligt väder? (Om vi utgår ifrån att det inte finns vindskydd eller liknande i hagen).
 
Minst 12-14 timmar ute/dygn med hästsällskap i större hagar, gärna 16 h. Personligen vill jag inte ha häst ensam och/eller i grushage för hästens skull.
Jag tog in tidigare (när hästarna var hemma) när det började blåsa rejält (17-19m/s) när det skulle bli storm, annars fick de vara ute. Hade en ks-häst och täckade efter väder så det klarade han utmärkt.
 
Mina går ute från kl 6 till ca kl 20. Jag hade väl kunnat acceptera t.ex. att de kom ut kl 8 och gick in kl 18, till exempel. Men mindre än så hade jag tyckt varit för lite. Så 10 timmar, minst. Sedan beror det för mig även på boxstorlek, när det fodras, etc.
 
Jag har på senaste tiden befunnit mig en del i ett stall där utevistelse för hästarna hanteras annorlunda än vad jag är van vid, och därför skulle jag gärna vilja höra lite åsikter från andra hästägare.

Om vi talar om en "vanlig" häst (dvs. inte extremt gammal/frusen/sjuk etc.) som står på stall nattetid:

Hur många timmar per dag tycker du att hästen minimalt ska vara ute?

Tycker du att den tiden varierar beroende på typ av hage (tex. gruspaddock vs. stor kuperad hage) och om hästen går ensam eller i grupp?

Hur ofta händer det att du släpper ut senare/tar in tidigare pga. dåligt väder? (Om vi utgår ifrån att det inte finns vindskydd eller liknande i hagen).

JAG tycker att hästar ska vara ute så mycket det går. Min häst håller inte med.
Nu bor jag på gården jag har hästen och kan alltså själv välja då han ska in. De andra hästarna går ute tills det blir mörkt nu den här årstiden. Min vill in någon gång på eftermiddagen, trots att de fått mat ute och det även finns växtlighet att pillra med i den stora, fina hagen.
Så han får komma in trots att övriga går kvar ute, om jag är hemma.

Sommartid har även han gått ute dygnet runt.

Jag har haft häst med insläpp på eftermiddag till lösdrift. Det har alla funkat fint för den individ som det varit anpassat till.
 
Jag har på senaste tiden befunnit mig en del i ett stall där utevistelse för hästarna hanteras annorlunda än vad jag är van vid, och därför skulle jag gärna vilja höra lite åsikter från andra hästägare.

Om vi talar om en "vanlig" häst (dvs. inte extremt gammal/frusen/sjuk etc.) som står på stall nattetid:

Hur många timmar per dag tycker du att hästen minimalt ska vara ute?

Tycker du att den tiden varierar beroende på typ av hage (tex. gruspaddock vs. stor kuperad hage) och om hästen går ensam eller i grupp?

Hur ofta händer det att du släpper ut senare/tar in tidigare pga. dåligt väder? (Om vi utgår ifrån att det inte finns vindskydd eller liknande i hagen).

Minst 14 men helst 16 timmars utevistelse.

Är det en väldigt lerig hage så är det ingen höjdare för hästarna att gå där och klafsa men i min värld så fixar man isåfall hagen så att den inte blir lerig och hästarna kan vara ute full tid. Jag anser inte att hästar ska gå ensamma alls men vad det har med utevistelsen att göra förstår jag inte? Hästen har knappast en kompis inne i boxen om hen går själv i hagen så då spelar det ingen roll. Att få vara ute innebär att hästen har möjlighet till rörelse och det föredrar jag framför att stå på box mer än halva dygnet. Jag har ännu inte sett någon hage som är mindre än en boxyta så därför är utevistelse alltid bättre.

Kanske en eller två gånger om året i snitt. Det är vid storm där risken finns att hästarna blir skadade om de går ute. Mina hästar har vindskydd i hagen som de använder flitigt så övrigt väder är inget problem.

Min valack stod vid grinden och stressade kl 14 när han flyttade hit. Då ville han gå in. Nu har han vant sig vid att komma in vid 23 och har lärt sig att han får mat i hagen så han slipper stå där och stressa. Nu står han aldrig vid grinden längre.
 
Jag har på senaste tiden befunnit mig en del i ett stall där utevistelse för hästarna hanteras annorlunda än vad jag är van vid, och därför skulle jag gärna vilja höra lite åsikter från andra hästägare.

Om vi talar om en "vanlig" häst (dvs. inte extremt gammal/frusen/sjuk etc.) som står på stall nattetid:

Hur många timmar per dag tycker du att hästen minimalt ska vara ute?

Tycker du att den tiden varierar beroende på typ av hage (tex. gruspaddock vs. stor kuperad hage) och om hästen går ensam eller i grupp?

Hur ofta händer det att du släpper ut senare/tar in tidigare pga. dåligt väder? (Om vi utgår ifrån att det inte finns vindskydd eller liknande i hagen).
12 timmar vid bra väder tycker jag är bra. Vi har alltid haft eget stall så vi kan bestämma själv vilket är skönt. Tar in om det är dåligt väder eller om dom vill gå in, vilket brukar sammanfalla. Sen är ju hästar olika, har just nu både en riktig inneråtta och en som kan vara ute i spöregn utan problem. Han som gillar att bo inne brukar backa in i stallet igen om han ser att det ligger snö på marken eller att det regnar :D
 
Såhär års, när det är mörkt, kallt och regnar på tvären, tar vi ofta in hästarna redan vid 16-17. De brukar gå ut runt 7, så 9 timmar är minimum. Hästarna har liksom inget utbyte av att stå ute i mörker och busväder till kl 20 bara för att, ocn lite bekvämlighet från oss människor spelar såklart också in. Egentligen vill vi ha dem ute minst 12 timmar, men då ska vädret vara ok också. Våra har ganska stora hagar, går med kompis och har fri tillgång på hö. Jag tycker hästar ska ha plats att ströva och springa, nåt att gnaga på och helst gå med kompis.
 
Jag har på senaste tiden befunnit mig en del i ett stall där utevistelse för hästarna hanteras annorlunda än vad jag är van vid, och därför skulle jag gärna vilja höra lite åsikter från andra hästägare.

Om vi talar om en "vanlig" häst (dvs. inte extremt gammal/frusen/sjuk etc.) som står på stall nattetid:

Hur många timmar per dag tycker du att hästen minimalt ska vara ute?

Tycker du att den tiden varierar beroende på typ av hage (tex. gruspaddock vs. stor kuperad hage) och om hästen går ensam eller i grupp?

Hur ofta händer det att du släpper ut senare/tar in tidigare pga. dåligt väder? (Om vi utgår ifrån att det inte finns vindskydd eller liknande i hagen).

3 timmar. Jag bor i Stockholm, så jag är rätt van vid att hästarna inte är ute så mycket. Men då skulle jag nog tycka att hästen ska gå ute oavsett väderlek. Jag är iofs då också van vid att man inte tullar på hästens hagtid för att rida. Och då bör ju hästen ridas 6 dagar i veckan i alla fall, helst alla dagar med en skrittdag.
 
Jag har på senaste tiden befunnit mig en del i ett stall där utevistelse för hästarna hanteras annorlunda än vad jag är van vid, och därför skulle jag gärna vilja höra lite åsikter från andra hästägare.

Om vi talar om en "vanlig" häst (dvs. inte extremt gammal/frusen/sjuk etc.) som står på stall nattetid:

Hur många timmar per dag tycker du att hästen minimalt ska vara ute?

Tycker du att den tiden varierar beroende på typ av hage (tex. gruspaddock vs. stor kuperad hage) och om hästen går ensam eller i grupp?

Hur ofta händer det att du släpper ut senare/tar in tidigare pga. dåligt väder? (Om vi utgår ifrån att det inte finns vindskydd eller liknande i hagen).
Skulle säga runt ett minimum på 10-12 timmar. Har det så idag. Har en ponny som älskar sin box, han sparkar bakut och rullar sig femhundraelva gånger när han kommer in. När man ska hämta honom på morgonen står han längst in i boxen, vänder sitt huvud och tittar på en och vänder tillbaka huvudet och stirrar in i väggen. Tacksamt vid boxvila, för han har inga problem med att stå inne själv heller! :)
 
Jag skulle inte vilja ha häst i stall med mindre än 6 h utevistelse per dygn för vuxen häst.

Normalt i de stall jag haft häst är runt 8 h vintertid. Jag tycker det fungerat väldigt bra men då har jag haft vuxna hästar som tränats aktivt och jag tullar normalt inte på hagtiden för att rida. Hästen har då kommit in från hagen och ätit middag och vilat lite innan jag kommit för att rida. Så har inte stått på box mer än 10-11 h i sträck normalt. Hade jag haft en unghäst som inte kunde tränas fullt ut hade jag velat stå i stall med längre hagtid.

Jag tycker att typ av hagar är viktigare än hagtid. Mina hästar har alltid haft sällskap och gått i hagar där det finns plats att leka och gräs att noppa(när det inte varit fruset). Ofta även lite träd/kuperat.
 
Minst 14-15, helst 16 eftersom det är max. Eller nä, helst lösdrift ;) Mina har alltid gått på lösdrift men i år fick jag byta stall och får acceptera 14-15 timmar. Tycker att hästarna trots mörker får mer utav att stå i hagen och kunna röra sig än att stå instängd.
 
Mina står ute från 06-21 vanligtvis men nu har det regnat så mycket i helgen å blivit lerigt så de har fått äta frukost inne. KOmmer då ut mellan 08-09 och ute lika länge ungefär. Ska jag motionera dem gör jag det på kvällen å då kommer de in efter det runt 20 tiden.
Vill ha dem ute så mycket som möjligt men har slutat titta på klockan hur länge de står ute.
Som nu, hagarna blir leriga och jag tycker att det inte kan va så roligt att äta alla mål i leran, jo vi slänger på marken. Då får de äta inne i lugn och ro.
Mitt sto står ensam men ser kompisarna,hon brunstar så med killkompis, valacken har kompis.
Minst 1 ha hage har de var, den ena e 2 ha. Kuperad med skog.
 
Ja, eftersom jag är van vid det. Det är många stall här som har det så. Det beror ju på vad man är van vid.

Det är egentligen tragiskt att man vänjer sig vid att låta hästarna ha så lite utevistelse men jag förstår vad du menar. För er är det normalt att hästarna är ute så lite och inget konstigt alls.
 
3 timmar. Jag bor i Stockholm, så jag är rätt van vid att hästarna inte är ute så mycket. Men då skulle jag nog tycka att hästen ska gå ute oavsett väderlek. Jag är iofs då också van vid att man inte tullar på hästens hagtid för att rida. Och då bör ju hästen ridas 6 dagar i veckan i alla fall, helst alla dagar med en skrittdag.

Men vad har det med att göra att du bor i Stockholm? En hage är en hage och en häst en häst oavsett var man bor.
 
Det är egentligen tragiskt att man vänjer sig vid att låta hästarna ha så lite utevistelse men jag förstår vad du menar. För er är det normalt att hästarna är ute så lite och inget konstigt alls.

Jag vet inte om det är mer tragiskt än något annat - vi har nog alla vant oss vid en viss utevistelse som känns självklar.
 
Jag vet inte om det är mer tragiskt än något annat - vi har nog alla vant oss vid en viss utevistelse som känns självklar.

Ja det har du rätt i men för hästarnas del är det inte så bra med så lite utevistelse, inte för att jag tror eller påstår att era mår dåligt så du inte missuppfattar det. Tyvärr kommer du nog att få massor av inlägg om detta men jag hoppas att folk har vett att uppföra sig ändå.

För mig är det normalt att ha häst på lösdrift eller 8 timmar på box men det är för att jag är van vid det.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 038
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 382
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 805
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 692
Senast: FUNNY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp