Frågor om trav

Ela

Trådstartare
Nu när travsporten är på tapeten måste jag få ställa några frågor som jag länge funderat på.

När jag var yngre jobbade jag helger och lov hos några amatör tränare, deras hästar kördes oftast av proffs på tävling men ingen hade någon riktigt bra häst. Men några saker jag funderat över är exempelvis:

De skrittade aldrig hästarna utan det var trav direkt och sedan varm och svettig häst in i stallet, dusch och box. Ofta fortfarande anfått.

Inför lopp värmde de hästen och när hästen sedan kom tillbaka var den rejält varm och svettig samt anfått. Hästen fick då av sig selen och duschade och sedan på med selen igen och ut och startades, den hann ju bli kall emellan.

Sen användes det väldigt ofta en massa utrustning på hästarna, slaggjord, resgjord, tungband, uppkäk, sån där så de inte såg marken, örontussar, nät över ögonen, mm mm Varför? Måste allt detta användas?

Och varför startar men dem så tidigt? Varför får de inte växa klart?

När anser ni att en travhäst är gammal som tävlingshäst?

Jag vill inte dömma utan lära mig mer, förstå. (Det finns väldigt mycket jag inte gillar hos dressyren och hoppningen med exempelvis barrering och rollkur)

Sv: Frågor om trav

Nu när travsporten är på tapeten måste jag få ställa några frågor som jag länge funderat på.

När jag var yngre jobbade jag helger och lov hos några amatör tränare, deras hästar kördes oftast av proffs på tävling men ingen hade någon riktigt bra häst. Men några saker jag funderat över är exempelvis:

De skrittade aldrig hästarna utan det var trav direkt och sedan varm och svettig häst in i stallet, dusch och box. Ofta fortfarande anfått.

Inför lopp värmde de hästen och när hästen sedan kom tillbaka var den rejält varm och svettig samt anfått. Hästen fick då av sig selen och duschade och sedan på med selen igen och ut och startades, den hann ju bli kall emellan.

Sen användes det väldigt ofta en massa utrustning på hästarna, slaggjord, resgjord, tungband, uppkäk, sån där så de inte såg marken, örontussar, nät över ögonen, mm mm Varför? Måste allt detta användas?

Jag vill inte dömma utan lära mig mer, förstå. (Det finns väldigt mycket jag inte gillar hos dressyren och hoppningen med exempelvis barrering och rollkur)

Den dagen den själv visar att den inte vill alt efter reglementet : tills de fyller 10 år & hingstar/valacker 12 år. Kallblod 15 år.

Jag ska försöka svara på dina frågor!
Hur andra gör med sina hästar de kan inte jag svara på,men när vi kör våra hästar så skrittar vi dom länge innan vi går över till att jogga och sedan trava.
Efter ett jobb så skrittar vi av dom ordentligt.Kuskarna åker ut på banan 5min före start,så på den tiden hinner dom värma hästen en gång till,hästen är då inte kall och stel när starten går.Nästan all utrustning som används i travet är av säker het.Slaggjord är till för att en häst inte ska kunna sparka bakut,
och du vet väll hur när en kusk sitter hästens bak del,alltså en säker het.
Resgjord är till för att hästen inte ska kunna resa sig på bakbena,dels för att kusken inte ska få hästen över sig och för att hästen inte ska slå runt och bryta nacken.Tungband används för att hästen inte ska kunna svälja tungan,som vi säger eller för att hästen inte ska lägga tungan bakom bettet för då blir den svår styrd eller inte styrbar alls.Checkrem har vi på hästarna för att när en häst blir trött så åker huvudet ner och hästen kan stupa fram åt så det är oxå en säkerhet.Vad menar du med att starta tidigt?
Oj vad långt det blev hoppas du orkar läsa.

Självklart orkar jag läsa, tack för svaren :bow:

Jag anser att 2 år är en tidig ålder att starta i en tävling där man använder kroppen på ett sådant ansträngande sätt.

Fär mig som kommer från "rid" världen är två år bara en unghäst, Våra hästar får inte tävlas förren de är fyra och de räknas som unghästar tills de fyller 8.

Jag förstår användandet av res och slaggjord, säkerhet självklart viktigt. Men detta att hästen kan stupa utan chekrem och att de kan svälja tungan känns inte helt ok. Varför kan de det? Är det inte för att de då pressas för hårt :confused:

Jag anser att 2 år är en tidig ålder att starta i en tävling där man använder kroppen på ett sådant ansträngande sätt.

Fär mig som kommer från "rid" världen är två år bara en unghäst, Våra hästar får inte tävlas förren de är fyra och de räknas som unghästar tills de fyller 8.

Jag förstår användandet av res och slaggjord, säkerhet självklart viktigt. Men detta att hästen kan stupa utan chekrem och att de kan svälja tungan känns inte helt ok. Varför kan de det? Är det inte för att de då pressas för hårt :confused:

Helt rätt,för mig är 2åtingar oxå ung hästar!Alla startar inte hästarna när dom är så unga,personligen gillar jag det inte.Att hästen sväljer tungan är ett uttryck inom travet,med det menas att tungan lägger sig för andningsvägarna så att hästen inte får luft.Nja,det kan vara trötthets tecken.
Sen ska du veta att varmblodstravare och ett halvblod är helt skilda hästar,
ett halvblod behöver oftast mer tid att växa i sin kropp.
Checkremen används till mycket mer en det ex,jag gav.

Slaggjorden är en billig livförsäkring för kusken. Jag skulle nog aldrig låta en person köra min häst utan att ha den på. Spelar ingen roll hur väluppfostrad hästen är. Det kan alltid hända saker. Den hindrar inte hästen att sparka bakut. Får den panik så slår den sig fri från all utrustning hur lätt som helst. Slaggjorden ger kusken ett par sekunder att kasta sig ur vagnen om olyckan skulle vara framme.

Tungband används av säkerhetsskäl. Alla har säkert varit med någongång om att en häst lagt tungan över bettet och blivit okontrollerbar. När man rider eller kör är det otäckt. MEN i lopp så är det livsfarligt. Om en häst blir okontrollerbar i en klunga av 15 hästar som alla har sulky efter sig. Du kan själv tänka dig vad som skulle kunna hända?
Sedan finns alltid risken att hästen kväver sig, har personligen aldrig varit med om något sådant så kan inte beskriva hur det går till. När jag använder tungband så är det av det första skälet.

Checkrem kan användas på olika sätt. Jag har t.ex. en sån på min ettåring som jag börjat köra lite smått. Eftersom hon har en tendens till att gå med huvudet nere i backen annars. När man kör har man inte alls lika stor möjlighet till att kontrollera huvudet på hästen som när man rider. Självklart har jag den jättelång så hon märker inte av den förens hon kör ner huvudet. Har den även också för att hon inte ska kunna köra ner huvudet och slå bakut om hon skulle få för sig det. I tävling och i snabbjobb har man käk på vissa hästar, inte alla. Den finns där som ett stöd för hästen, ett hjälpmedel. När hästen börjar bli lite trött så sänker den gärna huvudet och kan då ta stöd i käken. Annars är det lätt hänt att den snubblar till och börjar galoppera. Den kan även snubbla till ordentligt och köra illa sig. Det är väldiga farter det handlar om.

"Synfältsbegränsare" använder man om en häst har svårt att koncentrera sig på sin uppgift. Vilket är att springa rakt fram. Det finns mycket att titta på på en travbana.

Örontussar använder man för att döva hästarna, dock inte helt som det låter som. Det är mycket ljud på en travbana. Speaker, musik, hästar, människor osv. Det är onödigt att hästen ska behöva lyssna på allt det där och stressa upp sig. Bättre att den får ta det lugnt och slappna av.

Rycktussar fungerar på samma sätt som örontussar. bara det att funktionen finns att dra ur dom på upploppet. Det görs för att hästen ska få tillbaka hörseln. Detta är INTE för att skrämma dom, hästen hör redan allting bara lite lägre. Detta görs för att få hästen att bli laddad. Precis som man gör när man galopperar i kapp med ponnyerna i skogen. Hästen fokuserar och tar i en sista gång.

Nät över ögonen används oftast på stänkrädda hästar. Alltså hästen tycker det är obehagligt att få grus på huvudet.

Tv4 har gett en felaktig bild på tvåårstävlandet. På dem låter det som att alla hästar tävlar som tvååringar. Sanningen är faktist sådan att av årets tvååringar så har 3,6% startat. Det är inte mycket. De få som startar sina tvååringar gör det för att dom är redo. Personligen tycker jag att man kan vänta tills de är tre. Har själv kallblod, och de får inte starta förens de är just tre år.

Gammal och gammal. "Vuxen", alltså färdigutvecklad träningsmässigt, anser jag dem vara vid 5 års ålder (varmblod). Gammal är väl fel ord. Men nog brukar man väl lite skämtsamt kalla dom som är 8 år och äldre för gamlingar.
Med kallblod är det annorlunda. Ibland är dom inte färdiga förens 5-6 år, finns även exempel på hästar som gör första starten som 13åringar. Har sett det :) Men som sagt kallblod är ett släkte för sig.

Mitt blev LÅNGT ;)

Jag håller fullständigt med dig ang. 2-åringar och i mina ögon borde 2-årsstarter förbjudas. Det kommer ju aldrig att ske men jag själv skulle aldrig drömma om att starta en häst som är så ung, och jag skulle dessutom inte vilja ha en häst som är startad som 2-åring.
Jag startar den hellre senare och tar det lugnt för att få en häst so (förhoppningsvis) håller länge.

Vad gäller checkrem och att stupa. Det går ju väldigt fort i ett travlopp och skulle hästen bli trött eller snubbla så finns checken som ett stöd för hästen så att en olycka inte ska hända lika lätt. Dock går många hästar numer utan check. Det har ingeting med press att göra. Såvida inte hästen som startar inte alls är redo för det då.

Man önskar att alla hade vett att vänta tills hästen växt klart. Tyvärr finns det alltför många som hellre tjänar "lätta" pengar än väntar att hästen ska bli riktigt redo. Jag tillhör inte dem, och jag är rätt säker på att majoriteten av bukefolket inte heller tillhör dem. ;)
Men men som sagt i flertalet trådar just nu - rötägg finns överallt.

De få som startar sina tvååringar gör det för att dom är redo.

Jag tror verkligen inte att alla 2-åringar som startar är redo. Tvärtom så tror jag väldigt FÅ av de få (så att säga) är redo. Det säger sig självt att varken skelett, muskler eller psyke är redo att i så tidigt ålder börja pressas.
Allt för många ställer upp med hästar som inte är redo, för att det enda som eg. krävs är att hästen håller sig på benen och inte galopperar, så vips har den tjänat några tusenlappar.
Helt sjukt.

Det finns många många hästar som varit framgångsrika som 2-åringar som slutat springa i mkt tidig ålder, många har också blivit skadade och enligt min erfarenhet är det också de hästar som utsatts för detta i denna ålder - som drar på sig pålagringar mest.
de pålagringshästar jag träffat eller haft har alla haft en sak gemensamt, och det är att de varit under en enorm press som unghästar.
Jag skulle kunna skriva en lååååång lista på hästar som matchar detta stycke.
Däremot skulle jag få väldigt svårt att nämna hästar som tävlat framgångsrikt som 2-åring och sedan fortsatt att tävla efter 3-4 år.

Tyvärr är det alltför få som är kapabla att avgöra när deras hästar är redo.

Du har fått många bra svar här!

Det jag vill lägga till är att en travhäst bör börja TRÄNAS relativt tidigt jämfört med en ridhäst. Enligt all forskning jag har sett så behövs det för att stärka muskler och ligament för framtida prövningar. Det är också en helt annan belastning på en ridhäst i förhållande till en travare i träning. Vid körning sitter man ju inte på hästen och vid körning har de ju inte just så mycket tyngd uppåt. Många i min omgivning har reagerat över att min stallägare börjar köra in "bäbisar" när de bara är ett år lite drygt men det görs i väldigt lugnt tempo och med stor förståelse för att hästen ska få vara liten och inte få allt för mycket påfrestning vid så unga år också.

Av de två starthästarna i vårt stall kan noteras att utrustningen anpassas efter vilken häst det är frågan om.

Märren går lopp med knäkappor, gamascher, tungband, helstängt huvudlag, rycktussar och förstås sele.

Valacken går lopp med gamascher, tungband, huvudlag (utan skygglappar) och sele.

Båda tävlar med automatchek vilket innebär att kusken kan välja hur mycket han vill att hästen skall vara uppkäkad under loppet. Ingen av dem brukar ta särskilt mycket stöd i käken så den finns mest med som en säkerhetsgrej.

Märren blir helt enkelt lite mer stressad av alla ljud på banan och har också lättare att bli lite hispig över hästarna runt om henne i loppet. Därför har hon helstängt och tussar. Valacken är mer typen som inte blir rädd för något så han behöver inte utrustningen.

Hemma i träning går båda med öppet huvudlag och utan tussar etc. Vi har aldrig käk i träning heller.

Nu när travsporten är på tapeten måste jag få ställa några frågor som jag länge funderat på

Sen är det så här att all den här utrustningen som du pratar om används ofta
bara vid tävling.Checkrem tex.använder vi aldrig hemma i träning.
Vid Tävling så checkar man på så sent som möjligt, och tas av efter loppet så fort som möjligt.Våran tävlings häst har bara checkrem och tussar i öronan när han tävlar.Inte resgjord,slaggjord,tungband eller nät över ögonen.

-kl-

angående 2-årsstarter.

jag tycker det är bra att möjligheten finns. däremot borde de skära ner på antal lopp!!! i många lopp blir det bara 4-5 hästar. håller med också att det är långt ifrån de som startar som är redo. en häst som startas regelbundet tex, den ser ut å vara 1 år :crazy:

de pålagringshästar jag träffat eller haft har alla haft en sak gemensamt, och det är att de varit under en enorm press som unghästar.

Jag vet att du skriver om dina erfarenheter, du får komma hit så har du träffat en som faller utanför dina referensramar. ;)

Det DÄR stämmer nämligen inte, jag har haft två hästar med pålagringar som jag tagit fram själv. En som behövde mängder av lydnadsträning innan hon blev mogen att köra fort med och startklar sommaren som fyraåring. Och så sällskapshästen hemma som blev inkörd och när han började jogga uppdagades hans pålagringar. Alltså vintern/våren som tvååring.

jag har även en hårt tagen som kördes in och startade samma år, han har inga pålagringar. Bara en "orolig" knäled.

Jag vet att du skriver om dina erfarenheter, du får komma hit så har du träffat en som faller utanför dina referensramar. ;)

Det DÄR stämmer nämligen inte, jag har haft två hästar med pålagringar som jag tagit fram själv. En som behövde mängder av lydnadsträning innan hon blev mogen att köra fort med och startklar sommaren som fyraåring. Och så sällskapshästen hemma som blev inkörd och när han började jogga uppdagades hans pålagringar. Alltså vintern/våren som tvååring.

jag har även en hårt tagen som kördes in och startade samma år, han har inga pålagringar. Bara en "orolig" knäled.

Ja det blev lite dumt. Det var sent när jag skrev *trött* :o
Det skulle så klart vara att de hästar JAG har haft har den gemensamma nämnaren att de tagits för tidigt. Jag vet självklart att de kan få pålagringar av andra orsaker (ärftlighet, skador etc etc). Vad jag mer ville poängtera var nog att risken ökar avsevärt om man utsätter hästarna för för tidig press.
My mistake. :)

Summan av det hela jag ville få fram är att många hästars skelett inte pallar att starta som 2-åring. Självklart finns det dock hästar som mognar tidigt och som pallar tvåårsstarter. Dock tror jag ändå inte det kan vara hälsosamt. Men som sagt, jag är stark motståndare till 2--årsstarter så.... :laugh:
:angel:

Me too... :idea: Ville bara förtydliga eftersom TS inte är så insatt i travet. :idea:

Min var INTE mogen att starta då, hade han fått tiden hade någon fått världens mysigaste ärligaste starthäst. Nu har han ju en hög problem i bagaget och har inte startat på tre år.

Jag tror verkligen inte att alla 2-åringar som startar är redo. Tvärtom så tror jag väldigt FÅ av de få (så att säga) är redo. Det säger sig självt att varken skelett, muskler eller psyke är redo att i så tidigt ålder börja pressas.
Allt för många ställer upp med hästar som inte är redo, för att det enda som eg. krävs är att hästen håller sig på benen och inte galopperar, så vips har den tjänat några tusenlappar.
Helt sjukt.

Det finns många många hästar som varit framgångsrika som 2-åringar som slutat springa i mkt tidig ålder, många har också blivit skadade och enligt min erfarenhet är det också de hästar som utsatts för detta i denna ålder - som drar på sig pålagringar mest.
Jag skulle kunna skriva en lååååång lista på hästar som matchar detta stycke.
Däremot skulle jag få väldigt svårt att nämna hästar som tävlat framgångsrikt som 2-åring och sedan fortsatt att tävla efter 3-4 år.

Tyvärr är det alltför få som är kapabla att avgöra när deras hästar är redo.

det var faktist meningen att jag skulle skriva "men det finns tyvärr allt för många undantag" efter den där meningen. Men det föll bort eller nått.. håller med dig

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 367
Senast: alazzi
·
Trav Efter lite problem med galoppträningen för ett tag sedan insåg jag att problemet sitter i sadeln, jag la ut sadeln på annons men har...
Svar
3
· Visningar
2 353
Senast: Tagliabue
·
E
Trav * oj det blev visst nästen en roman, förlåt * Vår familj har sedan jag var liten pysslat med uppfödning och tävling av travhästar i...
2
Svar
20
· Visningar
1 803
Senast: Trygg
·
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka