Sv: Frågor om så kallad draglåda hos en hund
Jag vet inte riktigt men det beror lite på hundens konstruktion, hur den är byggd och hur tung den är. (Tung hund, typ rottweiler, behöver nästan alltid operation.)
Min Raskva pajjade korsbandet i ena knät (min andra hund satte sig på henne
), eftersom hon var såpass lätt (9 kg) så tyckte ortopeden att vi kunde försöka utan operation.
Raskva fick vila och bara ta lugna koppelpromenader. Inga hopp eller liknande.
Nu slarvade jag, Raskva blev allvarligt sjuk i samma veva och ingen trodde att hon skulle klara sig.
Alltså fick hon efter den första månaden göra lite som hon ville vilket gjorde att knät inte läkte helt optimalt men det blev rätt ok.
Raskva levde sju år till och hann pajja det andra knät också, inte heller den gången opererades hon men jag var noggrannare under hennes konvalescens och gick dessutom hos en sjukgymnast.
Knäna var fullt funktionsdugliga men de sista åren hade hon "grus i knäna" enligt sjukgymnasten, det funkade dock alldeles ypperligt att skutta omkring och springa trots det
.
Skulle jag råka ut för samma sak med min nuvarande hund skulle jag vara noga med konvalescensen och verkligen inte låta henne göra några belastande rörelser, jag skulle dessutom gå till sjukgymnasten direkt så att hon fick rätt form av rehab.