Frågor om precisionsbanor

G

Gisburne

Kan man se på en banskiss om den är byggd för lätt eller medelsvår klass? Hur i så fall? (Vad skiljer?) Och hur räknar man ut tempo och maxtid etc.?

Sv: Frågor om precisionsbanor

Banskissen får man se först när man anläder till tävlingen, och då vet man ju om det är en lätt eller medelsvår klass man anmält sig till ;) Det som skiljer är ju bredden mellan konerna och tempot (max-tiden), i lätt klass brukar det heller inte vara så många hinder samt inte så svåra svängar. Det finns ju inget "tempo" på en precisionsbana på samma sätt som på en maratonbana, det gäller bara att komma runt så fort som möjligt utan att riva ner några bollar. Man får tidsfel om man kör för långsamt men det finns ingen "min-tid" som det gör i maraton, man får alltså köra så fort man vill (och kan):)

Senast ändrad:

Banlängden ska uppgå på skissen eller anslås innan start. Tempot hittar du i TR, olika beroende på klass och hästtyp. Tempot anger maxtiden, som du ska klara dig under i grundomgången utan att få straffpoäng. Men med vissa bedömningar ska du köra fortast möjligt även första rundan. Kan inte namnen på alla bedömningar... finns väl i allmänna TR...

Okej, jag omformulerar mig, eftersom det tydligen lät som om jag aldrig sett en precisionsbana förut... :crazy: :angel:

Jag menade att jag vill veta hur en banskiss för lätt och medelsvår skiljer sig åt. Jag har några skisser och jag undrar om det går att se på dem om de var ritade för lätt eller medelsvår klass.

Jag vill också veta hur man räknar ut maxtiden, när man mätt upp banans längd. Säg att banan är, inte vet jag, 200 m lång...? Jag har inget nytt TR för körning att kolla i, dessvärre. (Får skaffa ett!) Även om bedömningen är "kör så fort du kan" (vad den bedömningen nu heter) så får man ju inte ta hela dan på sig om det skulle strula av någon anledning.

Blev det mindre rörigt nu...? :smirk: :D

Inte så mycket mindre rörigt... ;)

Det som skiljer är som jag skrev innan bredden mellan konerna, och det är ju svårt att se på skissen, samt tempot och svårighetsgraden på svängarna. Maxtiden får du ju på plats, det är inget du räknar ut. Man får inte ta hela dan på sig eftersom man som sagt får tidsfel om man överskrider maxtiden, på omkörningen finns ingen maxtid, men brukar det ju inte vara några problem för har man tagit sig dit så borde man ju kunna sin sak ;)

I TR (hittar inte mitt nu...) står det en hastighet på ett tempo. Är det tex 10 km/h (v) och banan är 200m = 0,2 km (s) meter räknar du t=s/v --> t=0,2/10=0,02 h = 1 min 12 sek = Maxtiden.

För att veta vilka kombinationer som hör hemma i vilken klass får du fråga en banbyggare eller någon som är mer kunnig på det än jag!

Tack, det var nån sån formel jag sökte. Inte för att jag kan räkna sånt i huvudet, men i alla fall! :D

Okej, vad är en svår kurva och vad är en lätt kurva...? *funderar*

Kan vara svårt att se på skissen.

svt-regeln! Är bara att lära sig hur man ska ställa upp och räkna sen med miniräknare.

s= sträcka = v*t
v= hastighet (velocity) = s/t
t= tid = s/v

Eller som jag lärde mig s/(v*t) Håll för den du vill hitta och då ser du hur de andra förhåller sig till varandra. Tänk på enheterna, har du hastigheten i km/h måste du använda sträckeneten i km och tidsenheten i timmar. 10 km/h = 10/3,6 m/s, åt andra hållet 10 m/s = 10*3,6 km/h.

Bra att kunna när man ska räkna ut maratontider också om man inte har en fuskmall!

Haha! Det har jag på sätt och vis... mamma matteläraren får alltid räkna åt mig trots att det där är typ sjuans matte och egentligen rätt simpelt. Men på tävling orkar man på nåt sätt inte sätta sig ner och räkna. Sen kan man ju kolla på gamla maratonpapper om det är samma tider! Kanske ska skaffa en sån där ordentlig fullständig mall.

Ja då har du ju bra hjälp! Nä, väl ute på tävling så är hjärnan inte riktigt vad den borde vara, då är det väldigt skönt att ha en fusk-lapp ;) Tycker det räcker att försöka memorera alla vägar i hindren... Tur att man inte behöver räkna på precisionen iaf utan får den tiden "gratis" :)

Jo, det kan jag också förstås, att ju snävare desto svårare... :D Men var går gränsen för medelsvår, från lätt klass? Alltså, hur snävt får det vara? (Nån som vet?)

Jo, fast när det var idealtid på precisionen i lätt klass räknade hon ut nån smart tid så var man över den i gundomgången skulle man köra lite snabbare i omkörningen, och var man under skulle man köra lite lugnare. Tack för det inte är idealtid längre!!

Gisburne: Kolla på www.kuskringen.nu på banbyggare. Hör av dig till någon där och fråga så får du nog bästa svar!

Alltså, det där med idealtid var ju det dummaste jag varit med om! Man fick snigelköra för att inte komma för snabbt i mål och hålla på. Det var ju ingen precisionskörning, snarare tidspassnings-körning! Störtlöjligt... *t-t-t*

Ja speciellt första året när man fick ha klocka!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 653
Senast: ako
·
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
9 461
Senast: Lobelia
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 245
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar